Varför en Childeric?

Sv: Varför en Childeric?

Återigen . Verkar som ingen har koll och rena spekulationer utifrån eget perspektiv ?

jo jag vet att många snackar om vikt och paneler. Och en sadel jag haft har vi bytt underede på, men det kändes som det kan kvitta oavsett för det har inte gjort ngn skillnad om vi jämför med dom övriga. (baserat på erfarenhet alltså)

Nej men vet man inte kollarnas väl med den man köper av ? Eftersom många sanningar verkar florera här om inte annat .

Att man inte själv haft problem Betyder ju inte direkt ngt i sammanhanget som argumenteras . Eller generellt oavsett ?

Nja, har man en måttad sadel så litar man ju på att den är korrekt kalibrerad sas, själv känner jag inget stort behov av att veta exakt hur många kilo min sadel kan ta, har inga planer på att bli tjockare. :p

Men som sagt, alla ni som är nyfikna och kanske funderar på en ny eller beg Childeric, beroende på hur deras panel är designad, bör ringa åf för att få en korrekt och mer detaljerad beskrivning. :)

Nu har jag bara köpt begagnade childercis och dom kan ju haft ett par olika ägare beroende på ålder och tyvärr följer inte såna uppgifter alltid med.

MEN, alla childeric som säljs i sverige förs det dokument på av henne som har hand om sadlarna. Får man sadelnr så är det bara att ringa och så har denne all information om vilken häst den varit utprovad till, ryttare etc. Man kan på den vägen få information, även om den tex varit iväg till frankrike, samt få bilder etc på utprovade ekipage. Vilket är en oerhört bra service då det inte förs såna dokument på många sadelmärken annars.

Förstår inte riktigt ? Du har ju varit jätte bestämd ang paneler utifrån vikt osv ???

Hur vet den säljaren att sadeln efter köp ett eller två eller tre varit iväg på justering ????

Man brukar i regel kontakta ÅF när man måste skicka iväg den. Den infon har jag fått att om jag måste justera ngt på sadlarna så ska man kontakta ÅF och så sköts det via den vägen.

Jag säger bara att hård/mjukheten varierar en hel del och att åf sa till mig att jag kunde få en väldigt mjuk panel eftersom jag inte vägde så mkt. Då låter det ju som att vikten spelar roll.

Sen verkar det inte stämma för vissa, så kan säkert vara fler faktorer som spelar in, och vill man veta det 100% säkert så är det bäst att fråga åf direkt.

Har haft min i Frankrike ett par ggr och det stämmer som dressyrteamet skriver, man skickar den till åf och så fixar hon resten.

Senast ändrad:

*kl*

Intressant att läsa allas tankar och åsikter.

Bara en första fråga. Lädret är ju tydligen känsligt, men om man är på tävling utomhus och det regnar. Hur gör ni då?

Jag har alltid sagt att nej, jag ska inte ha en childeric, tror inte på att de är så fantastiskt bra som alla säger, jag är helt enkelt lite skeptisk till dem.
Men nu har jag pratat med åf. Vet inte om hon kan hjälpa mig, vill ju helst ha en begagnad, även att man blir ju ganska tveksam till det nu...
Men att köpa ny känns som så otroligt mkt pengar för mig, jag har ju bara en "hobbyhäst" :crazy:

Alltså med risk , men inte avsikt för att låta dryg för det menar jag inte öht understruket så enligt mig , och min tolkning av alla dina sadel trådar och sadel problem osv , så är problemet egentligen inte ett problem . Vad jag sett av din häst så har den inte på ngt sätt ngn problematisk anatomi eller sadel läge osv öht på ngt sätt . Problemet är att du behöver hitta ngn som kan prova ut en sadel helt enkelt , du fixar det inte på egen hand och det är där krånglet består .

Vill du ha en childeric så är det ju inget som hindrar den blir ju då utprovad av ngn som kan . Har du pengarna och tycker det känns värt det så är det ju bara att köra .
Men sadel märket i sig är som
Sagt inte problemet som jag ser det , vare sig för dig eller hästen ur passande aspekt . Du kan lätt hitta sadlar som passar både dig och hästen om du får hjälp av ngn som verkligen kan .

Åf förmedlar begagnade sadlar också.

Childeric är ingen "mirakelsadel" som funkar för alla, den har inte gjort att min häst går så mkt bättre och att jag sitter som en Gud. Men den uppfyller de krav jag har på en sadel, den passar på min häst och passar min kropp och det gör att jag sitter mycket bättre.

Jag vill ha flat sits och sitta close contact och det är svårt att hitta och har hittills bara varit nöjd med känslan i Childericen samt i min gamla Passier (specialbyggd och som tyvärr inte passar min häst).

Är man ute efter en vanlig dressyrsadel med djup sits så finns det väldigt många sadlar att välja på.

Precis, eftersom min häst är ganska "normal" i sin kropp är det egentligen inga problem att hitta sadel till honom. De sadlar som jag har haft har legat bra. Kanske inte 100% perfekt, men helt ok och betydligt bättre än vad många andra sadlar sina hästar med. Med undantag att det varit lite ont om plats för manken ibland.
Eftersom det inte finns någon vettig utprovare i närheten har man fått lära sig själv och jag tror ärligt talat att vi klarat oss ganska bra genom att diskutera ang hur sadeln har legat. Och med vi menar jag, jag om mina vänner. Vissa lyssnar jag inte på över huvud taget, men de som är intresserade har oxå lite koll och intressanta synpunkter.
Varför jag bytt sadel ofta? Ja du, jag vill väl helt enkelt ha något annat. Vissa byter bilar flera gånger om året ;).
Den jag trivts bäst i har varit Edinburgh Elit, men den var något för böjd på min häst, så därför bytte jag ut den. Annars har jag ofta bytt för att jag tror att jag kan hitta något bättre till mig. Sen köpte jag min häst som 3-åring och han har faktiskt förändrats i ryggen (därav har jag haft någon böjdare sadel och någon rakare).

Varför jag funderar på Childeric?
Jag provade en väns Childeric och jag satt riktigt bra i den, därför blev jag nyfiken.Och ÅF verkar vara riktigt haj och någon som man kan lita på och "lägga över" ansvaret på. Jag är rädd att anlita en utprovare som inte kan hjälpa mig och som jag inte kan lita på. Man märker ju att vissa inte har så koll när man ställer frågor och de vet knappt vad man menar. Och vad jag har lärt mig, så är det bästa att lita på sig själv och i princip ingen annan.

Om jag vore du, så skulle jag välja en billigare variant av sadel. Att vi valde Childeric var pga svår häst och en ryttare som kräver annat än standardmått pga benlängd. Jag tycker egentligen att det är en onödigt dyr sadel.

Fast ÅF är kunnig och duktig på sitt jobb. Vi var jättenöjda med hur sadeln väl var när den kom.

Köp en Childeric om du har råd och tycker om dem. :)

De svarta är inga problem att ha i regnet alls, en av mina blev fullständigt dränkt en gång och det var inte en fläck på den efter att den torkat och putsats. Men bruna får fläckar om det regnar mkt. :( Det är dock snarare regel än undantag för bruna sadlar i fint läder, oavsett märke....
Jag tar oftast en annan sadel om det regnar.

Köp en Childeric om du har råd och tycker om dem. :)

De svarta är inga problem att ha i regnet alls, en av mina blev fullständigt dränkt en gång och det var inte en fläck på den efter att den torkat och putsats. Men bruna får fläckar om det regnar mkt. :( Det är dock snarare regel än undantag för bruna sadlar i fint läder, oavsett märke....
Jag tar oftast en annan sadel om det regnar.

Haha det är tur du inte tävlar ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama