Varför en Childeric?

Sv: Varför en Childeric?

Lite meckigt är det såklart eftersom det tar lång tid. Fördelen är att man inte behöver stoppa om den hela tiden, med en ullstoppad måste man det vare sig hästen ändrar sig eller ej.

Sen är det ju ett väldigt bra sätt att få en begagnad sadel specialanpassad till just din häst. :)

Men poängen här ang panelen var att en del Childeric sadlar har så mjuka paneler att det kan vara skadligt om de säljs till en mkt tyngre ryttare än de är gjorda för, oavsett hur väl de passar hästen.

En annat problem med att köpa begagnat är att en standard sadel är tillverkad efter en standard häst, för genomsnittet av hur en ridhäst ser ut. En Childeric däremot är anpassad till en specifik häst och den kanske inte alls har en standard rygg. Köper du en Amerigo tex så går det att säga att min häst behöver en Cervia +2.5 med 4 bossa men med Childeric går inte det. Man måste prova. Det gäller alla sadlar som måttas.

Fast en ullstoppad får du ju också "specialanpassad" till din häst om du har en duktig sadelmakare som kan stoppa efter just din hästs rygg.;)

Och ja du har ju helt rätt i att det är vanskligt att köpa en sadel som måttats efter en annan häst, oavsett märke, annan ryttare är ju en helt annan sak för det känner man ju själv. Jag brukar alltid fråga vilken typ av häst som sadeln är måttad till för att kunna avgöra om det är nån idé alls att prova på min häst.

En annan sak jag funderat mycket på är ju om man kan ha en sadel som ryttaren sitter helt perfekt i, dvs stör hästen så lite som möjligt o är följsam, men som inte passar hästen helt 100? Borde ju egentligen vara bättre än en sadel som passar hästen perfekt men ryttaren hoppar o studsar i den....hönan eller ägget...O_o

Men det jag såg för några år sedan med childeric var att en hel mängd utprovade sadlar åkte fram o la sig runt manken som ett fint litet bogsmycke...det är ju inte ok, att lägga så mycket pengar på en utprovad sadel som sen inte passar. Tycker dock att just detta problem gått tillbaka nu.

Men då är det ju sadelutprovarens fel och inte märket i sig?:)

Lite meckigt är det såklart eftersom det tar lång tid. Fördelen är att man inte behöver stoppa om den hela tiden, med en ullstoppad måste man det vare sig hästen ändrar sig eller ej.

Sen är det ju ett väldigt bra sätt att få en begagnad sadel specialanpassad till just din häst. :)

Men poängen här ang panelen var att en del Childeric sadlar har så mjuka paneler att det kan vara skadligt om de säljs till en mkt tyngre ryttare än de är gjorda för, oavsett hur väl de passar hästen.

En annat problem med att köpa begagnat är att en standard sadel är tillverkad efter en standard häst, för genomsnittet av hur en ridhäst ser ut. En Childeric däremot är anpassad till en specifik häst och den kanske inte alls har en standard rygg. Köper du en Amerigo tex så går det att säga att min häst behöver en Cervia +2.5 med 4 bossa men med Childeric går inte det. Man måste prova. Det gäller alla sadlar som måttas.

Håller helt med du :)
KL
Min sadel är dock delvis ullstoppad (det är något slags tempurliknande material ner mot hästen men ullstoppat ovanför). Och jag undrar om inte Childeric har slutat med dessa supermjuka bossor. Flera som jag känner har relativt nya Childericsadlar och ingen av dem har supermjuka bossor, även om flertalet av dessa ryttare kan räknas till flugvikt :). Bossorna på min sadel är plattare och tunnare än min kompis sadel ex. och jag väger säkert minst 10 kg mer än henne.
Min sadel skulle säkert kunna skada en smal och takryggig häst eftersom den är anpassad till min extremt breda plattryggade häst. Så jag vidhåller att det sällan handlar om märket utan snarare om felanpassning när hästarna påvisar sadelrelaterade problem :)

Inte på samma sätt, där kan man bara ändra till viss del beroende på vad bossans form tillåter. På Childeric byts hela undersidan av sadeln och måttas till hästen så att man får en exakt formad panel.

Absolut! Men det är ju samma utprovare som har märket idag...;)

Ang mjuka eller hårdare paneler så måste det bero på vad man beställer för min väninnas är ju endast 4 år gammal o den har väldigt tunna mjuka paneler. Men jag provade ett antal från samma år o de var alla hårdare än hennes. Sen provade jag en 1 år äldre som var lika mjuk som hennes så det har nog inte så mycket med årtal som med beställning att göra.

Denne har kanske blivit mer erfaren och vis med åren då ;) Den som provat ut sadeln till min häst är dock inte firmaägaren själv..

Men har panelerna bara med ryttarvikt att göra? Jag har som sagt platta och mjuka paneler och väger mer än mina små nätta ryttarkompisar som har tjockare paneler på sina sadlar. Amerigo har ju också att man kan välja platta eller uppbyggda bossor, men det har mer med hästryggen än med ryttaren att göra.. trodde jag iaf. Jag har haft en DJ tidigare, också den med platta och tunnare bossor än andra Amerigo jag sett (vägde samma då som nu). Så jag har alltid trott att bossornas utseende har med hästryggen att göra och inte om det sitter en elefant eller flugskit i sadeln :)

Jag köper inte att Childeric skulle vara så exceptionellt annorlunda än andra sadelmärken, det är ju en helt vanlig sadel.. dock i dyrare prisklass.

Min måttade är från hösten 08 och den har extra mjuk panel. Båda äldre och nyare som jag har haft (som varit beg) har haft panel med högre densitet än min, vissa tjockare, andra tunnare.

Hur tjock panelen är beror på hur hästen ser ut i ryggen.

Jaha, ok då hänger det alltså inte på tjockleken på panelen? Densiteten måste vara svår att avgöra, då vore det ju lättare kanske att köpa begagnad om säljaren angav för vilken ryttarvikt sadeln var tillverkad :)

Jag hade ingen aning om att Childeric byggs utifrån vikt på ryttaren, gör de verkligen det? Deras utprovare mätte och frågade exakt samma frågor som övriga utprovare jag har haft ute. Så jag utgår från att det inte är något exceptionellt med just Childeric :)
Jag har inte heller blivit "varnad" att ingen tyngre ryttare bör rida i min sadel för att det kan skada min häst..

men det är ju det vi skrivit i tråden massor med gånger? att panelerna är anpassade utifrån olika ryttares olika vikt? Det betyder ju inte att du ombedes ställa dig på vågen, kan tänka mig att utrovaren gör en uppskattning av vilken kategori ryttaren faller inom? Vad jag vet finns inget annat sadelmärke som fungerar så? därav min fråga?

Jag förstår inte? Alla sadelutprovare jag har haft ute har haft ett formulär där de frågat om ex ca vikt, precis på samma sätt som Childeric. Så jag har nog utgått från att samtliga sadelmärken utgår från ryttarens fysik (däribland vikt)..

Fast övriga sadelmärken har ju inte anpassningsbara paneler, det är ju det jag försöker skriva. andra märken "är vad de är". så samma sak blir det ju inte alls.

Och jag ifrågasätter om det påståendet är korrekt :)
Amerigo bl. a. har ju också anpassningsbara paneler/bossor, jag trodde dock (se mitt tidigare inlägg) att den anpassningen hade med hästryggen att göra och inte med ryttarvikten..

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama