Varför en Childeric?

Sv: Varför en Childeric?

Att ska man ha en childeric sadel måste man ha två... ifall det regnar ;)

Åtminstone om den är brun och ägaren pedantisk lagd haha. :D

Nä men som sagt, har och har haft bruna sadlar av andra märken och de får också fläckar av regnet, det får man leva med om man väljer brunt. Min fina ljusbruna Passier hoppsadel blev aldrig sig lik efter en uteritt i snöstorm.

Har blivit överraskad av regn flera ggr, en träning blev vi fullkomligt dränkta så det såg ut som jag hade stoppat sadeln i badkaret... så min sadel har tyvärr redan färgskiftningar. Såklart påverkar det öht inte sadelns funktion, och en Childeric blir inte mer "förstörd" av regn än andra bruna sadlar, det är enbart kosmetiskt. Men det sänker 2. hands värdet såklart.

Har man mer än en sadel (vilket många har pga fler hästar eller hopp/uterittssadel) så behöver man ju inte ta den finaste och dyraste när man skall rida i väldigt kraftigt regn.

Tänkte iof mer på att tävlar man kastar man inte direkt på en annan sadel lite då och då efter väder?

Min ena childeric var brun, den fick också fula märken efter regn. Fast det funkade om man hade bra sadelskydd med sig på tävling och hade på det dom gånger man inte satt i sadeln och när man red i regn, så fick man toka av sadeln med en handduk direkt efteråt, smörja av den och hänga undan den, då fick den inga märken även om det blivit mkt regn på den. Men jag skulle nog undvika att skaffa en brun childeric sadel igen pga det. Dom svarta är betydligt mer lättskötta :)

Min bruna Amerigo är inte direkt någon nyare historia. Den har inte några regnfläckar trots att jag varit rätt orädd om den. Den har både ridits i i regn och jag har långa turer lett hästen i ösregn varvat med ridning.
Direkt efter kan den svälla lite i kalvskinnet och få en annan färg just där vattnet varit. Men när den torkat så är den utan märken.
Samma med min svarta Amerigo.

De tappar heller inte färg vid smörjning. Vet många Childeric som tappat färgen, svarta som blivit grå och bruna som är blekta eller fläckiga.
Men det är samma med Jaguarer har jag sett. Så det verkar inte bara drabba Childeric:arna.

Då har du nog haft tur, alla pinerolo ex jag sett har haft förändringar efter båda regn och slitage.

Amerigosadlar i "vanligt" läder verkar tåla det mesta, de är ju sådär halkiga och blanka. Men som du säger Pinerolomodellerna brukar se betydligt mer slitna ut. Samma med bruna Prestige i kalvskinn, har sett några Leonardo som har rejäla färgskillnader på kåpor, säte osv. Min kompis har en gammal brun Röösli och den har blivit "regnskadad" en gång och blev sig aldrig lik..

Jag har (nästan...) bestämt mig för att köpa en Childeric måttad efter hästen o mig. Har ridit i min tränares sadel (DAC) ett flertal ggr o den är ju så skön!! Det känns lite larvigt samtidigt att lägga så mycket pengar på en sadel när man som jag endast rider lätta klasser.

spelar väl ingen som helst roll om man inte tävlar, endast tävlar lätta klasser eller tävlar internationell GP.
Vill du och har råd så köp!

Lite så känner jag oxå. Det är mycket pengar och även om man har dem kan det vara trevligt att lägga dem på annat än en sadel. Speciellt eftersom man bara är hobbyryttare och rider lätta klasser.
Men min önskan är att bli nöjd och kan sluta leta "bättre" sadel nån gång.
Jag har iaf bestämt mig för att vänta till hösten, nu i sommar blir det skogen och hoppsadel för hela slanten och till hösten börjar det nya träningsschemat för hästen och mig. Då ska vi ta tag i sadelutprovning. Men lutar åt Childeric, ev en ny...om det är för svårt att hitta en beg.

Jag köper inte riktigt resonemanget att man inte kan köpa en Chikderic (el annan dyr sadel) för att man bara tävlar lätta klasser. Man sitter ju lika mycket i sadeln för det? Dessutom kan jag säga att jag nog älskar min Childeric som allra mest när jag är ute och skrittar i skogen-jisses vad skön den är! Har för haft problem med skavsår just när jag bara sitter och skrittar-men allt sånt känns mil bort med Childericen.

Fast det blir lite som att childeric löser allt liksom ? Det viktiga är ju att sadeln passar en själv och hästen ! Finns mååånga sadlar i det fallet för de flesta .

Amerigosadlar i "vanligt" läder verkar tåla det mesta, de är ju sådär halkiga och blanka. Men som du säger Pinerolomodellerna brukar se betydligt mer slitna ut. Samma med bruna Prestige i kalvskinn, har sett några Leonardo som har rejäla färgskillnader på kåpor, säte osv. Min kompis har en gammal brun Röösli och den har blivit "regnskadad" en gång och blev sig aldrig lik..

Tror faktiskt ofta det bara är att man har smörjt fel eller inte alls. Min bruna amerigo hade tappat färg på kalvskinnet och ljusnat. Var bara att olja så är den superfin igen.

Fast det blir lite som att childeric löser allt liksom ? Det viktiga är ju att sadeln passar en själv och hästen ! Finns mååånga sadlar i det fallet för de flesta .

Eller hur? Snacka om överreklamerad sadel.... Eliten i Sverige har väl gått ifrån dom en hel del vad jag har sett så snart är dom väl på väg ut på buke oxå :p

Allt handlar om att hitta en sadel man känner att både sin häst och en själv trivs med. Alla kan inte gilla Childeric, det finns många andra sadlar att välja på. Men precis som feel skrev ovan så är oftast utbudet större för sadlar med tex djup sits och jag har testat många sadlar men ingen har funkat lika bra som DI modellen. Dessutom kan dom även erbjuda korta kåpor. Därför löser childeric väldigt mycket för mig, då dom passar min hästtyp (korta ryggar, överbyggda) och mig som ryttare. (mjuka att sitta i, korta kåpor och flat sits)

I skogen njuter jag av en gammal Terry´s hoppsadel, som är helt okey för det ändamålet :)

Men de allra flesta vill väl ha en passande sadel till sig och sin häst? Jag vet ingen som rider runt i en "modesadel" som inte passar ryttare/häst bara för att vara häftig. Eller så är vi så efter här i norr så vi inte hänger med i sadelmodesvängarna :p

Men jag skrev ju "eller annan dyr sadel"- Jag fick inte ridsår av min Prestige Doge heller och den passade min kropp utmärkt. Den var dock inte lika mjuk som Childericen är.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!

Hund, Katt, Andra Djur