Varför en Childeric?

Sv: Varför en Childeric?

Det är ju just det. Vart vill hästen ha en placerad?

Jag personligen hade velat sitta längre bak. Men är min häst skapt för det?
Så här ser han ut.

vet att det ser ut som sadeln ligger långt fram, men den vill ligga där och bogbladen går fria.
1-Othello-b_zps0b28d3ea.jpg

0

KL

Jag har hört talas om någon som lyckades gjuta av sin hästs rygg i gips för att sedan kunna ta med formen till sadelutprovare (eller snarare sadel återförsäljare).
Är det någon som testat detta?
Hur gör man i så fall?
Förstår att det inte är en säker metod i och med att det blir en statisk bild av en rygg i stillhet men nog vore det enklare om man kunde hitta en bom och vidd som passar och sedan börja med operation provsitta sadeln (på bock hos ÅF) och sedan provrida....

Inte gips, men det finns en sorts matta som man lägger på ryggen. Tror det är WOW som har den??

Såg att sista bilden inte kom med... men nu så..

Det är ju just det. Vart vill hästen ha en placerad?

Jag personligen hade velat sitta längre bak. Men är min häst skapt för det?
Så här ser han ut.

vet att det ser ut som sadeln ligger långt fram, men den vill ligga där och bogbladen går fria.
1-Othello-b_zps0b28d3ea.jpg

2-Othello-med-sadel_zps1aa6f96a.jpg

Du menar att cc-känslan då försvinner? Jag tycker själv att min sadel blir mer bekväm med pad under:o. På hästen funkar båda varianterna men jag är fast i padridning:p.

Ja det tycker jag, är inte samma känsla med fårskinnspad som utan.

Kan förstå att du tycker det är mer bekvämt, upplever att hästens rörelser dämpas lite (för ryttaren) om man har fårskinn. Skadar såklart inte att använda pad, men jag hade inte köpt en sadel som är så close contact om jag ändå hade intentionen att alltid stoppa en tjock pad mellan mig och hästen.

Haha, mina ponnisar rör sig inte så stort att rörelserna behöver dämpas:D. Däremot så blir midjan på sadeln faktiskt lite för smal för mig utan padden, kommer ner bättre i saden när den är lite bredare tydligen.

Jag rider helst utan pad...men ibland har jag en pad som bara har tunn gele på ryggen och kanterna är fårskinn (fårskinn är bara för utsmyckningens skull) då påverkar den inte vidden på sadeln men blir lite extra stötdämpande pga gelen.

För mig är det tvärtom, känns smalare med pad! Hehe. Men jag har ju en väldigt bred och en väldigt stor.

Ja det tycker jag, är inte samma känsla med fårskinnspad som utan.

Kan förstå att du tycker det är mer bekvämt, upplever att hästens rörelser dämpas lite (för ryttaren) om man har fårskinn. Skadar såklart inte att använda pad, men jag hade inte köpt en sadel som är så close contact om jag ändå hade intentionen att alltid stoppa en tjock pad mellan mig och hästen.

Precis vad jag tänkte häromdagen när jag såg en tjock fårpäls under en sån sadel. Det skulle ju vara så bra med close contact:(

Nu är jag kanske den mest okänsligaste ryttaren, men jag märker faktiskt ingen skillnad att rida med eller utan fårskinnspadden. Visst om jag jämför, så känner jag ju skillnad, men jag tänker aldrig på att den är där eller inte.

Sen tycker väl jag att en väl utprovad sadel ska ridas i utan padd.

Jag gillar ju heller inte pad men läste samma studie som fiorano om att sadlar med tunna paneler alltid bör ha pad. Har ett får under min hoppsadel men tycker att jag tappar känslan av närhet. Håller på o kollar på pad typ tempur istället för min häst har tappat lite babyhull o en pad får gott o väl plats under sadeln men vill ju ha closecontact känsla för det.
Under dressyrsadel vill jag aldrig ha pad, känns ju som man hamnar en meter ovanför hästen då!:o:D

fiorano: Största anledningen till min skepticism mot Childeric är ju just deras tunna paneler som kanske då kräver pad. Därav inget köp utan en Passier istället. Och förstås att passiern är ullstoppad.

Eller så vänder man på det att har man en close contact kan man ha padd utan att komma absurt långt ifrån hästen .

Det var ett väldigt bra sätt att se det som jag aldrig har tänkt på:). Jag får ju inte känslan av att jag är långt från hästen med mitt envisa padanvändande.

;)
Det skiljer sig ju jättemycket mellan olika modeller och märken i sig hur långt ifrån eller hur nära hästen man känner sig , dessutom spelar ju själva hästen i kombination in .
För mig är det mkt logiskt att en close contact sadel fungerar ypperligt även med en padd , i jmf med en icke close contact . Vissa sadlar i sig själva är så byggda att du kommer längre ifrån hästen rakt av , lägg till en padd på en sån så är du en halvmeter från hästen i känsla . Lycka till att försöka kommunicera med ett sittben detaljerat i sekunden det gäller ....

*kl*

Nu är min Bates IW slåd. Och innan hösten vill jag ju gärna ha en dressyrsadel.
Men känner mig helt tom. Vet inte vad jag är ute efter, eller hur jag ska göra...:banghead:

Är nyfiken på Passier Optimum (sedan att tid tillbaka) och Childeric.
Jag måste få plats med mina långa lår och "rejäla" rumpa :o.

Men sen, sen tar min fantasi slut...
Jag vet ingen utprovare som jag tror och litar på. Jag bor i hörnet av Sverige som hästvärlden glömde.
Hur långt är rimligt att åka för en utprovning? (hästen är inte van att åka transport)
Det är synd att Ellen inte har fler sadelmärken som hon säljer....
Hur ska man tänka? Vill jag ha en Childeric? Eller är det för mycket pengar? Jag är ju bara en simpel hobbyryttare.
Jag är ju aldrig nöjd med mina sadlar som jag provar ut, tänk om jag inte kommer vara nöjd med en Childeric heller och som vanligt vill byta efter ett halvår? Hur ska jag hitta en sadel som jag kommer vara nöjd med?

Tusen tankar, hur ska jag tänka?

(Mina tankar med Childeric, är att utprovaren verkar vara riktigt haj, och jag tror att hon hade kunnat hitta en sadel som passar både mig och hästen enligt konstens alla regler, därför lockar Childeric mkt, men jag vet ju inte...)

Passier Optimum är ju väldigt vanliga sadlar, finns nästan på alla butiker som säljer begagnat och skickar på öppet köp. Låna hem och se vad du tycker?

Gällande Childeric så finns det ju en del beggat även där, kontakta åf och hör om hon har något passande att låna hem eller kolla butiker.

Om du är hobbyryttare eller ej avgör ju inte om du ska ha en childeric :) för hobbyryttare är nog väldigt många som har det märket med.

När jag beställde min Childeric sa utprovaren: "Childeric har man antingen till besvärliga hästar eller besvärliga ryttare." Och med besvärlig menas då att det är svårt att hitta rätt.

I mitt fall är jag besvärlig, jag har så långa överben att det ofta blir knasigt. Det betydde också att jag egentligen aldrig var intresserad av en begagnad utan jag ville ha efter min och hästens mått.

Jag är överlycklig över min childeric, jag upplevde helt plötsligt att det var lätt att rida och att jag satt rätt. Hästen som inte har någon gång att prata om blev plötsligt bogfri och fick bättre bjudning, folk på läktarna bara gapade och min instruktör jublade.

Så för mig som simpel hobbyryttare känns det som väl investerade pengar. Jag är skitnöjd.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama