Varför en Childeric?

Sv: Varför en Childeric?

I mitt fall så är det nog jag som är den besvärliga.
Hästen är nog ingen svårighet. Bara hans lilla manke får plats (även att den är liten, så är det alltid tajt, även om bommen är för smal :meh:).

Får jag fråga vad du gav för din?
Helst vill jag hålla mig till 20´ eller gärna mindre ... men samtidigt så vill jag ha en bra som jag faktiskt trivs med!

Jag har så svårt att sitta still i sadeln. Jag försöker vrida om (öppna upp bäckenbenet eller vad det heter) och få in knät och foten mer rakt fram, på något vis... Men sadeln (de flesta) säger åt mitt ben att "så kan du inte sitta". Den vill trycka ut knät, gärna 5 cm ut från knästödet. Jag har lite bredare lår, tycker inte att jag är direkt tjock, men just där benen sitter fast i kroppen, där har jag lite extra och där hade jag behövt göra en grop på insidan på låren för att passa till sadlar så att mitt ben kommer intill och få stöd av sadeln ;) Väldigt flummigt förklarat...
Men typ såhär:
Kod:
   &&&&
  §|. .|§
   ( - )
  __||__
 |(      )|
 | )    ( |
 |(      )|
  |  () |   <---- här vill jag ha groparna ;)
  |  |  |
  |  |  |
  |  |  |
 <_ |_ >
:p

Och att gå ner i vikt räcker nog liksom inte, det är så jag är skapt, hade sådana lår även när jag var 23 år och vägde 48 kg :meh:.

Modellen jag valde DAC:en kostar 28.000, ren. Sen kanske man vill ha lite lull-lull till...

Begagnade går ju att få billigare. Alltså, jag provred en annan childeric som egentligen varken passade mig eller hästen men jag kände i alla fall skillnad i hur den placerade mig så det bästa är ju att prova om du tycker att du sitter bra i den och sen hur hästen trivs med att ha dig sittande så.

På din beskrivning låter det som att du generellt vill ha en sadel med s.k. smal midja.

*kl*

Frågar igen om någon köpt begagnad sadel från Ellen?
Pratade med henne innan och hon kommer bara ut om hon ändå ska köra ut någon stans i närheten. För annars blir det nästan lika dyrt som att köpa en ny, sa hon.
Så är mest nyfiken, hur ofta säljer hon beg?
Känns ju ändå som en ganska stor skillnad att lägga 20´på en beg sadel istället för 35´ för en ny.

Fast det kan ju inte bli lika dyrt som att köpa en ny. Visserligen får man betala för utprovning och bensin, men det hamnar ju inte på en 10.000-15.000 kr.

Beställ annars en beg. childeric från annat företag, ta på prov och ta hjälp av annan utprovare hemma.

Jag har köpt begagnat via henne.

Eftersom jag bor väldigt långt ifrån henne så skickade jag bilder på hästen och någon film. Var på gång att beställa ny men då hade hon fått in en förmedlingssadel som hon trodde kunde passa oss så hon skickade upp den på prov och så köpte jag den.

Men om det bara blir några tusen som skiljer så är det ju väldigt dumt att inte lägga till de extra lapparna och få en helt skräddarsydd sadel. Då är man dumsnål tycker jag.

Även om Childeric är lättpassade och ligger helt okej på många hästar så skall man ha väldig tur om man hittar en som passar 100% perfekt till både häst OCH ryttare. Det är något särskilt med en sadel som är måttsydd. :)

Hugger en knapp.

Jag har ingen Childeric och är nöjd med min Prestige men en fundering kan jag bjuda på... Childericen har ju varit mycket populär här i Sverige hos eliten, även om nya modesadeln verkar vara Antares nu(?). Men utomlands verkar märket Childeric inte vara så stort hos höjdarna, eller? Adelinde rider sitt egna märke, engelsmännen i Albion, Gal + pojkvän i Hennig... Några tankar om det?

Ja några tusen ja, men inte om det rör sig om ca 15.000. Det beror ju på vad för beg sadel man köper. Jag sålde min Dac som var i mkt gott skick för 18.000. Min andra childeric sålde jag av för 13.000 bara för att jag inte använde den längre. Så som sagt det beror ju på vad man man ska köpa.

Jag har precis köpt en begagnad DAC till mig och killen. Köpte av en annan ÅF som hade den inne till försäljning. Både jag och grabben ä'r väldigt nöjda!

*lite knapplån till er alla som svarat ang begagnad"

Vad hon tar för att köra ut och prova in, det vet jag inte, funderade oxå på hur dyrt är det egentligen, om man nästan lika gärna kan köpen en ny då:eek:.

Men, det här med att köpa en beg Childeric, jag kom just på mig själv att jag har nog väldig respekt för den sadeln :o, för det känns inte som att jag skulle våga låta någon annan än Ellen prova in den. Och då tycker jag ändå att jag har bra mycket bättre koll när det gäller sadlar, än vad många andra hästägare har.
Speciellt när man läser alla kommentarer ex i denna tråd, att allt beror på vilken häst den är skapad till, vilken ryttare, vikt och längd. Ja, det känns som så många olika faktorer som man måste ta hänsyn till, annars skadar den mer än en annan sadel typ :p.
Sen vill jag ha lite "special"-hjälp att jag verkligen hittar en som passar mina "skeva" ben.

Fast all den hjälp kan du ju få ändå, genom sadelnumret på sadeln. Genom numret och du kontaktar Ellen så vet du ju ändå vad den sadeln är anpassad till. Det skadar inte att ta hem en på prov bara för att testa (bara du har hyfsad koll på bomvidd och sitstorlek iaf) och sedan få dig en uppfattning. Man måste ju inte köpa den sadeln om det inte känns rätt iaf, och känns det rätt så kan du ändå få mkt info om sadeln. Man kan ju ta hjälp av annan utprovare för själva tillpassningen. Även om Ellen kan komma och hjälpa till så är det ju inte säkert att hon har just den sadeln hemma iaf, men kanske en annan ÅF råkar ha en som passar.

aaa, ok. Låter ju klokt :idea:. Har inte ens vågat leta seriöst efter en begagnad Childeric på egen hand :o, men kanske ska göra det och helt enkelt fråga Ellen vad den är gjord till för häst och ryttare.
:)

Är ju ingen skillnad på Childeric eller annan måttad sadel, eller för den delen vilken sadel som helst för du behöver ju alltid veta vilken typ av häst som den passar till, hur ska du annars veta att chansen finns att den passar din häst? Och sen känner du ju själv om den passar din kropp, det kan ju ingen annan tala om för dig.

Enda sättet att komma fram till vilken sadel man ska ha är att prova, prova och sen prova några till!:D

Ja, det är sant. Men hittills har jag köpt sadlar som inte är måttade efter häst, och då vet man ju att "alla" sadlar av den modellen bör passa en häst som ser ut si eller så.
Köpte iof en Jensen Amiral, de är väl måttade? Men den låg bra den oxå ;)

Ska försöka ta tag i det här så jag har en dressyrsadel att rida i, i september när dressyrträningen kommer igång igen. Har ju knappt 2 månader på mig. :)
Har iaf hittat en Passier Optimum som jag ska få prova. Den är inte till salu, men iaf något att prova och leta vidare efter om vi trivs :).
Men den har iof kortare kåpor än normalt, är det stor skillnad, kan tänka mig att jag kan behöva normala eller långa.

Passiersadlar är rätt generösa i hur de passar ryttaren. Nu jämför jag iofs hoppsadel med djupt säte, men uppfattar att jag sitter lika bra i en 17" som min ena delfodervärd som säkert skulle behöva 18" i andra märken då hon har så lååånga ben. Sadlarna är rymliga, och ger hyfsad frihet i hur man vill sitta, utan att vara "stora" på sättet att man undrar om de är felmärkta.

Jag har köpt en sadel av annat märke eftersom den låg bättre på min häst än childericen. Kan varmt rekommendera den som ett något billigare alternativ. Jag sitter bra i den och den är sjukt bekväm. Hittade ingen bra bild men här syns den lite
1000521_10151608582839506_408058265_n.jpg

den är en sådan här http://www.kieffer.net/dressage/piet/

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama