Varför en Childeric?

Sv: Varför en Childeric?

Att rekomendera en kiefffer istället för childeric är för mig som att svära i kyrkan!

Varför? :confused:
Verkar smartare att köpa en sadel av annat märke som ligger bra på hästen istället för att köpa en childeric bara för att det är en childeric.

Nu kommer jag inte ihåg, men om du mejlar/sms:ar Ellen så ger hon dig namn o nummer. Dom har väl ett visst samarbete antar jag,

Självklart är det viktigast att sadeln uppfyller kraven på passform men det finns en uppsjö av sadlar och just kiffer är fruktansvärt obekvämt

Känner jag inte igen som allmän dom över Kieffer öht . Blir jättekonstigt att råda om rent generellt . Lär handla mkt mer om ryttaren och vad som passar än ngt annat . Fast i denna tråd verkar ju childeric vara det enda som funkar ? ;)

Senast ändrad:

Jag har en stubben som funkar lika bra som childericen :) givetvis inte riktigt samma bekvämlighetsfaktor för ryttaren, men det funkar...och är betydligt billigare.

*kl*

Åh, nu känner jag lite kris. Har iof en hoppsadel och tycker om att rida barbacka. Men snart drar träningarna igång, och även att jag inte tävlar mer än någon klubbtävling kan det vara trevligt att faktiskt ha en dressyrsadel.

Ellen har haft semester ett bra tag nu. Men nu när jag kontaktade henne säger hon att det kan vara svårt att hitta en passande beg och att det kan ta tid. Och undrar om jag inte vill köpa en ny, med priser från 28500 kr. Min tanke är som sagt att ge 20 000, helst inte mer. Vad ska man göra? Jag är väl mest rädd att jag inte kommer bli nöjd med sadeln (pga av mitt sadelmissbruk och tron om att kunna hitta en bättre), och har jag då lagt 30' på sadeln så känns det ju ganska surt, man förlorar ju ändå en hel del på att köpa en ny.
Men, samtidigt kanske det är värt att förlora lite oxå? Man behöver inte alltid göra ett bra (ekonomiskt) köp, eller?

Vad gör man liksom? Har ju eg tänkt mig en begagnad för att jag vill testa dessa sadlar...

Det tog ca 5 veckor innan hon hittade en passande förmedlingssadel till mig, men antar att det kan variera kraftigt... Och självklart vill säljare sälja nytt...

Mitt tips är att kolla de stora begagnatbutikerna, kan PMa vilka om du är intresserad. De brukar också ha lite koll på hurdan häst de specifika sadlarna kan passa.

Om jag hade varit du hade jag testat en passier. Jag bytte sadel jämt innan men med optimumen har jag slått nytt rekord och har haft min Optimus 2 år och två månader nu:D
Dom går att hitta till riktigt bra pris! Och de finns på ett par sidor att låna hem och testa på öppet köp

Senast ändrad:

Låna hem sadlar från sadelsidorna, kanske har du turen att hitta en Childeric som passar. Om inte annat får du testrida i dem.

ja, det är ju sant. Alltså, är det något speciellt man ska tänka på då vid provning? Ex när det inte är ullstoppning.
Är det så att numret som står under kåpan är specifikt för alla sadlar och med hjälp av det kan se vilken hästtyp och ryttare den är tillverkad för?
Eller handlar det bara om storlekar?

Ååh, jag vet. Jag har ju velat fram och tillbaka hela sommaren nu. Och de som har Passier påstår att Optimum II är mkt "bättre" än den vanliga Optimum. Men det finns i princip inga sådana på beg marknaden. Så bestämde mig för att testa en childeric först, för att byta till en Optimum II när jag hittar en begagnad II:a :D;).

Vilken av optimumen har du?

Jag har den gamla varianten och har inte kollat på den nya så jag har inget att jämföra med. Dock tycker jag att den gamla är en kanonsadel även den så bara för att det är den äldre modellen så är det inte en dålig sadel:D och som sagt priset är riktigt, riktigt bra med tanke på vad du betalar. Tycker att du borde prova både passier och childeric. De är ju två helt olika sadlar i mitt tycke:)

I den perfekta världen just nu hade jag velat han en riktigt duktig utprovare som hade tillgång till både passier och childeric, i de modeller och stl som passar mig och hästen!
OCH som dessutom har just den sadeln som jag fastnar för i just de storlekar som jag behöver och den färgen som jag vill ha, begagnad och till ett superpris :D:p. Går det? Hihi.
Har provat min kompis childeric, dock med för korta läder. Otroligt bra grepp i den och jag satt väldigt bra (om än lite ihoptryckta ben). Passier Optimum har jag aldrig provat tidigare.

Du måste nog försöka prova båda sadlarna.

De allra flesta ogillar Passier, tycker de är hårda samt att de har väldigt halkigt läder (och det har de, iaf äldre Optimum). Jag tycker att Passier är som bomull att sitta i och ingen hittills (förutom typ Novali här :p ) har förstått mig, alla klagar och får ridsår och ont överallt när de ridit i Passier.

Mycket handlar om hur din kropp är byggd och hur hästen rör sig, sadlar upplevs olika av alla.

Nja, om du är tung så får du tänka på att panelen inte är för mjuk/tunn men annars inget förutom att den måste passa häst och ryttare. Stl står tryckt på sadeln, tex om det står 2DAC 18 så har den kåpstl 2 (normal). Står även ett fyrsiffrigt serienr+årtal, tex 1308 08.

Går att ta reda på vilken häst de är gjorda för men jag ser väl inte riktigt något syfte med det, du måste ändå prova sadeln. Vilken modell och stl som kan passa har man ju redan en ide om oavsett.

Jag har en bekant som har en Optimum (ej till salu), hon har sagt att jag ska få prova den. Så när jag flyttar in i stallet igen efter sommaren och får tillgång till ridhus ska jag be att få låna den. Den har iof extra korta kåpor, men det borde ju ge en hum.

Centaur
Jag väger väl 60 kg skulle jag tro. Jag är 165 lång, men har ju ändå de där långa låren som ska få plats:meh:. Så jag räknar med att jag måste ha 17,5" (normal stl). Hästen har alltid haft vid i bom, han är ganska rak vid sadelläget, men kanske lite överbyggd? Även ganska rund om ryggen. Och tydligen lite längre manke. Han är en ganska "normal" häst som det mesta ligger ok på.
Vad jag förstått är A0 (AO?) medium/vid på childeric, men att den upplevs som vid. Och det är ju den absolut vanligaste bomvidden har jag märkt. Det borde ju passa min tror jag.
Men sen ska det väl finnas de sadlar med mer framskurna kåpor? Funderar om det är en sån jag vill ha, eller behöver ha?
Är lite sugen att testa DFL. Men egentligen vet jag inte om jag behöver en mot DAC eller DI hållet.

De flesta beg sadlar är ju bruna, och då är ju frågan oxå om det passar med en brun till oss?

haha, många tankar....

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama