R
Raderad medlem 19815
Ja, som rubriken säger: Varför är det så ovanligt med rottweilers som polis-och väktarhundar? Det verkar som att de allra flesta är schäfrar. Är rottisar olämpliga för detta och varför isåfall?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det måste väl vara det största hindret för att använda fler rottisar i tjänst? En bra schäfer eller malle är ju också ganska simpelt att få tag i , i jämförelse med en rottis. Kan inte tänka mig att polis el väktarbolag har tid att sitta och leta efter en schysst rottweiler "bara för att" när majoriteten av svensk rottisavel är på väg åt fel håll. Det känns lite som att om det fortsätter så har man snart ett får i ulvakläder.OCH inte minst hur ens egen mentalitet och kunskap skulle räcka till för att utbilda och träna en sådan
Jag tycker däremot det blir vanligare med mallar som polishundar och de är inte ett tugg lättare och förigare än rottisarna, så det handlar nog inte bara om det.
Vart har du sett Mallar som är lika bångstyriga som en Rottweiler? Jag har aldrig sett en malle vara ens i samma land när det gäller förighet o samarbetsvilja med sin förare.
En malle lever ju för o vara hos sin förare o bara göra det den blir åtsagd.
Nej, SÅ illa som det är med Dobermannen är det trots allt inte! Där tror jag att vi kan räkna antalet tjänstehundar inom polis o väkteri i Sverige på ena handens fingrar...
Nej, SÅ illa som det är med Dobermannen är det trots allt inte! Där tror jag att vi kan räkna antalet tjänstehundar inom polis o väkteri i Sverige på ena handens fingrar...