Varför dra med hunden överallt?

"Vi vill skriva om hundar och råd mm här"...

Personligen så är det helt ok att de med negativ syn på hundar gärna får röra sig här för att delge sitt perspektiv, så länge det är rumsrent och konstruktivt.

Själv kan jag ibland se att några av hundägarna som rör sig här just är sådana som gör livet surt för människor som inte vill ha med hund att göra (samt seriösare hundägare - nästan fridlysta) t.ex. ha sin hund kopplad om den inte svarar till 100% på inkallning vid alla situationer, Inte plockar upp hundskit, Låter sin hund rusa fram och hälsa på gud och hela världen osv.

Så länge de får hållas och komma till tals är det väl ypperligt om motparten finns med och påtalar att det finns oliktänkande och att detta måste accepteras.

Det är bra att mötas på ett forum eftersom möte irl nästan alltid slutar i katastrof.

De behöver inte bli människor. En hund är underbar just därför att det är en hund. Det vore rätt jobbigt om Evita plötsligt blev en människa. Då skulle jag inte stå ut med henne.

Det vore rätt jobbigt om Evita plötsligt blev en människa. Då skulle jag inte stå ut med henne.
Aj då, så pass.
Men det innebär ju att du gör en tydlig skillnad mellan hund och människa.
Alla verkar inte göra det.
Men jag kanske bara har missuppfattat det?

Men ett "Jag har mina hundar som mina bebisar", tycker jag tyder på en sådan inställning.

Nja, jo nog gör jag en skillnad men inte på så vis att hon är mindre värd än en människa. Inte heller får hon ta mindre plats. Det är snarare så att hon kommer undan med mycket mer än vad någon människa i mitt sällskap skulle göra.

Det är också lite så att hon är.....hmm inte mitt barn....min skyddsling låter mer passande.

Nja, jo nog gör jag en skillnad men inte på så vis att hon är mindre värd än en människa.
Men om man drar det till sin spets.
Kan du tänka dig att avliva en hund som lider?
Människor, de FÅR man inte avliva.
Det är ju en viss skillnad.
Dessutom så har inte hundar rätt till sjukvård för allmänna medel, tycker du att de borde ha det?

Det är också lite så att hon är......min skyddsling låter mer passande.
Är inte alla djur det?
Aja, för mig så är det tvärt om.
Jag är min hästs skyddsling, om du förstår.
Han tar hand om mig, och alla andra som det behöver.

Självklart ska en hund som lider avlivas. Jag är heller inte helt främmande för dödshjälp till människor. Jag tycker det är rätt konstigt att man inte själv får välja när man vill dö.

När det gäller sjukvård och andra samhällsfunktioner anser jag att det egna ansvaret är viktigt. Man kan som människa välja om man vill ha hund och har man inte råd ska man heller inte skaffa sig någon. Däremot anser jag det vara fel att ett djur avlivas på ekonomiska grunder. Det borde finnas möjlighet att söka lån ur allmänna medel eller liknande. Då har djurägaren möjlighet att lösa sjukvården till sitt djur samtidigt som man inte behöver stjäla ekonomiska resurser från andra samhällsfinansierade funktioner. Det finns dock en risk med detta. Djurägare får inte sluta försäkra sin djur bara för att det finns möjlighet till statligt lån. Då har djurägaren inte uppfyllt sin del av ansvaret. Samma gäller ju för människor. Vi kan ju inte strunta i att betala skatt då vi känner för det och tro att någon annan fixar allt.

när jag mötte IU med dotter så skrotade mina båd a servicehundar omkring lite halvofficiellt i arbete,dvs de var bland vänner så det kudne vara under "icke strikt kommando"(strik kommando är att knappt rör a sig utan tillåtelse,röra sig långsamt och precis som komenderat och definitivt ite hälsa på folk och inet vifta på svansenens,allergiker osv kan han ont av det i stängd amiljöer)

IU o jag stod o pratad eett tag och det tog-ett bra tag-inna n jag fattade tat hon faktikst inte tyckte om hundar...

Det gick nämligen inte att märka..Hundhatare däremot,de märker jag med en gång,och de är oftast de som gapar värst över att "någon" kan vara allergiker..inte klart vem denna någon är....

Eftersom jag arbetar ute i samhället emd tjänstehund,ligger inlagd på sjukhus med tjäsntehund,bevistar onkologens röntgen med tjänstehund,flyger i kabin med tjänstehund(ar) och allt däremellan där livsmedelsaffärer osv tillhör vardagen,så är jag -mycket -vaken på omgivningen s reaktioon,allt för att inte ställa till problem om jag kan undvika det...

men dessutom hävdar jag min lagliga rätt att kunna vistas där jag vill(legaliteterna runtd et här kan tas spearat vid intresse)

jag är mao van att handskas med både allergiker(jag själv hndallergiker som dessutom har astma) och hundfobiker(jag rä jälv rädd för hundar sedan en av servicehundarna dog i chock efter ett hundanfall)

Det är -mycket ovanligt-att stöta på hundhatare,och de har nästan altdi ett gott skäl til sina känslor,i många fall för attde inetf örstår signalerna.

jag har bedrivit rätt omfattande fobiträning av barn med mina hundar...framgångsrikt,och jag vet hur svårt dte kan vara att föröska tolka det "håriga monstret"

IU o dotter hanterad e sin hundaversion mycket snyggt.

och det -fastän-IU dotter och min yngsta servicehund kom ihop sig något,men inte ens det upprörde IU speciellt mycket,då jag uppfattade som att hon förstod sitautionen.

me ddet facit i hand kanjag inte uppfatta IU som hundhatare.

jag kan tycka det är tråkigt att hon inte kan relatera till mian käslor för mina hundar,då de verkar i nästan symbios me d mig och alltså är dne del av mig själv(en vanlig upplevelse hos tjäsntehundförrare,även fysiskt,man väjer tex vidare för hyllor osv,ochdet känns otäckt och konstigt när hunden inet fins där helt plötsligt,om man skulle gå utan den)

jag som ändå stöter å en hel del aversion,int bara mot mitt funktionshinder,utan även mot de hjälpmedle jag valt att använda, tycker kansk e att ha en ickehundälskare på forumet kan i viss afall vara bra.

Därför att vi får veta den -andra sidans upplevelse-.

Vi kan få veta hurd et känns äda in i själen av skräck att se en lös hund komma mot en(jag får nästan panik och går in i-rör du mina hundar så dör du -stadiet,och menar det).
Vi kan lär a oss att se attd et finns andra sidor av det vi tar för givet.

jag lär mih g mycket av att diskutera det här med folk,för jag lär mig VAD de tittar på hos hunden innan de blir rädda,jag ve i vilka situationer de känner sig trängda,och de kanske kan slappna av lite ihop me dmig o mna hundar då de vet atdet är proffs de har att gör amed.

På så vis kan världarna mötas och vi kan enas om att man -behöver inte-tycka om hundar.

men man kan samsas å samma mark med några enkla artighetsregler(tex kan inet hunden gå fot eller springer iväg så ha dne inte lös då!) och då fungerar allt så mycket smidigare.

Nu har ju IU inte drabbats av Flattar i Frihet,gud bevare alls om gör det...;)

en även då finsn det utrymme för folk so m inet gillar Lågtflygande Reaplans Flatte....

Likaväl som d et fins utrymme för mig som inte ÄLSKAR alla ungar förbehållslöst..

THina

Jag tyckte att det var bra att Dotter passade på att klappa vänlig hund.
Dotter gillar hundar, men kommer aldrig att få ha någon så länge som hon bor med någon av sina föräldrar.
Så jag brukar uppmuntra henne till att umgås med hundar som jag ser som pålitliga.
Dina hundar var ju trevliga även i mina ögon.
Det finns massor av trevliga hundar, och så finns det en drös eländiga hundar som kan driva mig till vansinne.
Det är de eländiga hundarna som jag inte tycker om.

Dotter blev nästan dränkt av en lös schäfer för ett par år sedan, och jag jobbar på att i alla fall inte hon skall få någon fobi.

Det räcker så bra med mina hm ..."hundproblem".

Hon var rätt skärrad efter den händelsen, och så var även jag.
Hundägarna bad inte ens om ursäkt.

Jag tycker det är rätt konstigt att man inte själv får välja när man vill dö.
Jo, men det är ju just "välja själv". Hunden väljer ju inte själv, den väljer man väl ändå åt?

Däremot anser jag det vara fel att ett djur avlivas på ekonomiska grunder. Det borde finnas möjlighet att söka lån ur allmänna medel eller liknande.
Men menar du på fullt allvar att jag skulle bistå med pengar till sådant "allmänna medel" de är ju allas?
Det borde väl vara i alla hundägares intresse att starta en sådan fond?
Något för Kennelklubben eller Brukshundsklubben.
En liten del av priset för valpen kunde väl gå till en sådan?
Som skrotningspremien på en bil ungefär.

Det borde ju så att säga lösas av de som tycker att det behöver finnas en sådan lösning.
I min värld är en hund något som har en livslängd av c:a 12-15 år och man därför i alla fall måste skaffa en ny då och då.
De som jag känner och som har hundar brukar behöva göra det.
Och ja, jag känner massor av människor som har hundar, trevliga hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 098
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 703
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30