Sv: Varför denna paniska rädsla för krav?
KL och svar till flera.
Vilken tur att jag fick några av de svar som jag hade hoppats på i denna tråd, nämligen argument/tankar som : min hund är osäker, hellre gulligull än att folk pucklar på sina hundar, min ras fungerar inte som andra raser mm.
För det första:
I min värld är krav ALLT ANNAT ÄN att jag pucklar på mina hundar! Eller drar dem i öronen 30 meter!
Krav innebär att jag tonar ner och sedan fasar ut alla extra hjälper - synliga förstärkare, dubbelkommandon osv - och låter den sociala motivationen vara det som förstärker hundens prestationer.
Hunden skall utföra mitt kommando för att jag säger det, ibland kommer det komma en förstärkning i form av röst/klappar men inte alltid.
Om hunden väljer att strunta i det jag säger så kommer jag förklara att det var en ruskigt dålig ide! Hur jag gör detsamma beror helt på situation, hund och felets "grad" - ibland kanske det räcker med en harkling ibland kanske jag korrigerar hunden fysiskt.
För det andra:
Min erfarenhet är att om det är någon typ av hund som behöver tydliga regler och vettig kravställning så är det just de osäkra/försiktiga/extremt mjuka hundarna!
Hundar som inte skal behöva ta en massa eget ansvar och fatta många egna beslut.
När man mutar/lockar denna typ av hund för länge så är minn erfarenhet att man sakta men säkert gör dem ännu osäkrare och ännu försiktigare. Om man istället börjar införa vettiga kravställningar så hunden måste ta eget ansvar för en prestation så bygger man istället självförtroende och skapar ett LUGN i hunden.
Och så för det tredje:
För mej så finns det inga raser som inte "klarar" av att man ställer krav på dem!
Vissa raser kräver iof att vi är betydligt mer påhittiga när vi pratar momentträning i ex lydnaden. Men i vardagslivet eller när hunden faktiskt KAN ett moment så ser jag ingen vits i att locka och be i all evighet... Oavsett om vi pratar träning av bruks-, vint- eller sällskapshundar.
Sedan ser kraven säkerligen olika ut! Inte bara beroende på ras utan även på förare, målsättning osv.
Sedan är det säkerligen så att det i bland är mer störande för en "åskådare" än för hundägaren själv när hunden inte lyssnar. Men jag hade inte startat denna tråd om det inte vore så att frågor kring detta ämne dyker upp på nästan varje kurs/läger/föreläsning jag har.
Min hund lyssnar inte om jag inte stoppar handen i fickan!
Om jag inte har favvo-bollen med så är det inte lönt att träna.
Nej jag kan inte träna här för här finns det ju harar/andra hundar/fåglar/barn/bollar osv osv.
Som jag ser det:
Mina hundar har fritid ca 20 timmar per dygn, de få timmar då jag kräver deras uppmärksamhet och lydnad så har jag rätt att få den till 100%.
/Swat