Sv: Varför började ni med Klassisk ridkonst?
Är det inte burkiga hästtyper som används till detta?
Dressyrhästar över lag hålls ju i överhull. målningarna är ju den tidens ideal - de har ju jättesmå huvuden hästarna och är förmodligen "förskonade! även resten av kroppen, men som sagt det är väl iberiska hästar...
jag tror hästar i alternativen ser tjocka ut för att de är oengagerade
Av vilken anledning kom ni in på genren Klassisk ridkonst?
Jag blev rekomenderad att var med på helgkurser för en bokstavstränare, jag åkte och kollade träningarna och började vara med för att elevernas hästar rörde sig så mycket bättre i slutet av passet än i början. jag var med rätt länge innan jag fattade att det var klassiskt. Och det fattade jag när jag kände igen terminologin i mästarnas böcker. Min tränare visste inte heller att det var klassiskt hon hade bara insett att med de övningar för sitsen som hon fått lära - helt plötsligt kom åt hästen på ett friare otvunget vis. Plötsligt släppte något och det började hända grejer på ett lustfyllt vis för häst och människa.
Sedan har jag mer medvetet valt att träna för mer avancerade tränare som själva tränare för "mästare" - det funkar ju
Hur har era hästar utvecklats mentalt/fysiskt efter att ni börjat träna dem enligt denna ridstil? Mentalt så började hästen komma springande när jag drog fram transporten och vi skulle på helgkurs.
eftersom jag fysiskt kom åt hästen bättre blev han ju starkare, rätt muskler blev större och han fick en mer harmonisk överlinje, samt rejäla "ridbyxor"
Det är "roligt" att se här - man talar om sin häst som gör avancerade Dressyrrörelser - men den har inte ens muskler för lätt C
Utövar ni någon annan ridstil utöver denna? det är helt omöjligt -. nu går han på vikthjälper - det går inte ens att rida med handhäst eller hund i koppel
Och sista frågan (med risk för att bli halshuggen):
Varför ser man så många överviktiga hästar som tränas i klassisk dressyr? Det är iaf vad jag erfarit irl och ser man på gamla målningar
Är det inte burkiga hästtyper som används till detta?
Dressyrhästar över lag hålls ju i överhull. målningarna är ju den tidens ideal - de har ju jättesmå huvuden hästarna och är förmodligen "förskonade! även resten av kroppen, men som sagt det är väl iberiska hästar...
jag tror hästar i alternativen ser tjocka ut för att de är oengagerade
Senast ändrad: