Sv: Varför började ni med Klassisk ridkonst?
Det är inte vad jag ser på träningar, kurser osv. (då hade jag inte velat titta och inte velat träna så själv heller)
Man kan ju undra om vi menar samma sak när vi pratar om energi? vet inte alltså, men tycker att det är underligt. Härligt flödande energi genom hela kroppen på hästen är bara så njutbart att se, men jag vill inte se spända stressiga hästar. Det är inte den sorts energi jag personligen vill se eller ha. Det kan ju vara individuellt förstås. Detta var något vi diskuterade en hel del när jag gick dressyrdomarkurs.
Jag tror uppfattningen skiljer sig en del, kanske framförallt utifrån vad man ser som bilder. Det den ena ser som lugn, avslappning och harmoni kanske den andra ser som brist på engagemang, brist på energi. Det den ena ser som spänd överlinje ser nästa som bra överlinje.
Det säger jag inte för att peka ut någon speciell, utan för att det är så jag upplever om man pratar med lite olika (även kunniga) hästmänniskor, det kan kännas som att man tittar på helt olika hästar eller pratar olika språk.
Men huvudsaken är ju att man själv strävar mot den målbild man själv anser är rätt (och förhoppningsvis med lite förankring i verkligheten med hjälp av tränare men det utgår jag ifrån) sen kommer den målbilden säkert justeras något under tidens gång.