Varför började ni med Klassisk ridkonst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför började ni med Klassisk ridkonst?

Det är inte vad jag ser på träningar, kurser osv. (då hade jag inte velat titta och inte velat träna så själv heller)
Man kan ju undra om vi menar samma sak när vi pratar om energi? vet inte alltså, men tycker att det är underligt. Härligt flödande energi genom hela kroppen på hästen är bara så njutbart att se:d, men jag vill inte se spända stressiga hästar. Det är inte den sorts energi jag personligen vill se eller ha. Det kan ju vara individuellt förstås. Detta var något vi diskuterade en hel del när jag gick dressyrdomarkurs.

Jag tror uppfattningen skiljer sig en del, kanske framförallt utifrån vad man ser som bilder. Det den ena ser som lugn, avslappning och harmoni kanske den andra ser som brist på engagemang, brist på energi. Det den ena ser som spänd överlinje ser nästa som bra överlinje.
Det säger jag inte för att peka ut någon speciell, utan för att det är så jag upplever om man pratar med lite olika (även kunniga) hästmänniskor, det kan kännas som att man tittar på helt olika hästar eller pratar olika språk.

Men huvudsaken är ju att man själv strävar mot den målbild man själv anser är rätt (och förhoppningsvis med lite förankring i verkligheten med hjälp av tränare ;) men det utgår jag ifrån) sen kommer den målbilden säkert justeras något under tidens gång.

Och hur anser du dig kunna göra den bedömningen?

Jag drar inte alla över en kam. Jag kan omfrasera mig och säga att 90% av svårklass hopphästar lätt tar sig runt en MSV dressyrbana med godkänt.

Mitt sätt att prata är det sätt jag rider på. Däremot har jag inte sagt att jag rider enligt TR. TR finns i bakhuvudet, men jag tränar och rider rörelser på det sätt som tränar och gymnastiserar hästen bäst för tillfället. (precis som vilken tävlingsryttare som helst) Sen har jag ingen uppvisningsbit att tänka på så deu uppvisningsmässiga är inte relevant för mig som för tävlingsryttaren.
Om du tänker AR för att du ser utrustningen så kanske det skulle varit annorlunda om du sett bilder när jag red i vanlig dressyrsadel istället? Det gjorde jag till för ett år sen. (men utrustningen gör inte ridningen)
När det gäller hästens form så´rider jag inte i annorlunda form nu än tidigare. Däremot är hästen mera självbärig nu och har mycket högre ridbarhet.
(Det verkar som om bilderna lurar dig, men uppfattningen sitter ju i betraktarens ögon.) Verkar som om du glömmer att alla bilder kommer från träningssituationer. Inte uppvisningar. (för mig är det skillnad)

Nej jag tänker på en häst som inte har vinklat om sig alls , som inte är ihopkopplad och utan energi och därmed galopperar i 4-takt. Jag vet inte varför man skulle träna så bara för att det är träning :confused:

Tycker du det är självbärigt :confused:

Konstig fråga. Hur anser du dig kunna göra bedömningen att 90% av svårklass hopphästarna kan ta sig runt en MSV godkänt? :)

Hur skulle de annars kunna ta sig runt en svårklassig bana om inte styrka, självbärigheten och smidigheten fanns där? Jag håller med Mackan, men jag anser(vet) dock att många av det mest framgångsrika hästarna inte har några problem med Msv A - St. George, alltså ännu ett snäpp.

Sen finns det svårklasshästar som skrällt, jag talar om svårklasshästar som håller en jämn nivå.

Konstig fråga. Hur anser du dig kunna göra bedömningen att 90% av svårklass hopphästarna kan ta sig runt en MSV godkänt? :)

Det är oerhört lättbedömt om man är insatt och vet vad man pratar om. Jag håller dessutom med Lektra att de går betydligt högre än MSV i regel, men jag höll mig inom 100% ramarna när jag skrev MSV.

KL
Jag hoppas att inte tråden stängs för den är intressant att läsa. Dock vore det mer intressant om fler beskrev sina egna filosofier än att skriva andra på näsan typ ”du håller på med det och det och alltså tycker och gör du si och så”.

Det som tilltalar mig med klassisk dressyr och AR är att dessa utgår från hästens utveckling långsiktigt – från unghäst och framåt. Det är en helhet - inte en ridstil eller en gren. Jag uppskattar också alla de kloka instruktörer och utövare jag träffar inom dessa ”dicipliner”. Och här återfinns utövare inom de flesta tävlingsgrenar.

Kommentar ang. träning. Att ”AR-hästar” – hur ska jag säga – utvecklingstränas (?) under korta pass stämmer. Men det har med inlärning att göra och betyder naturligtvis inte att de BARA rids och ”fys-tränas” vid dessa pass! Dessutom gäller detta inte bara AR.

Ja utrustningen kan man se på bild. Det är vi överens om, men bilder säger inte så mycket om hur ryttaren i fråga rider och tränar.
Brist på energi är ingenting som är AR. (däremot kanske en missuppfatting) Jag rider inte med mindre energi nu än när jag tävlade. I och med träningen har jag bättre koll på rakriktning nu än då. (lättare att påverka en specifik del av hästen vilket är positivt för träningen och därmed också rakriktningen) Jag vet flera ryttare som tränar för AR tränare och samtidigt tävlar dressyr. Det går hur bra som helst. (varför skulle det inte?)
Hur hästen går på en bild beror förstås på vad det är för häst. En bild av ett kallblod och ett halvblod visar inte hästar som rör sig likadant. (generellt)
Själv vill jag inte dra för stora slutsatser av bilder. Jag kan tala om vad jag tror jag ser, men ser jag ekipaget irl så visar det sig lika ofta vara fel som rätt. Det ÄR bara ögonblick.
Artikeln för något år sedan där en domare/tränare bedömde världselitens sitsar på bild är ett bra exempel. Bilderna var inte fördelaktiga. Tagna under tävling och under dåliga ögonblick. Hälften av ryttarna sågades rejält och då pratar vi världseliten i dressyr. Nej en sån bedömning blir bara fånig. Man kan säga vad som händer i just den sekunden, men inget om hur häst och ryttare fungerar tillsammans som helhet. Alla sekunder insadeln är inte bra. Inte för någon ryttare. Det är också skillnad på träning och tävlingssituationer.
Som vanligt så tror jag det beror mycket på vad ryttaren har för mål med sin ridning. Vill man tävla så måste man sträva efter att visa upp rörelser som ger höga poäng och det är inte alltid de rörelser som bäst tränar och bygger upp hästen. (skillnad träning/tävling) Vill man ha ett stort samspel med sin häst, utveckla hästen i dess egen takt och efter dess förutsättningar så har man ett annan fokus. När tävlingssituationen inte finns med fick i alla fall jag en annan känsla i själva träningen. Den mentala biten för hästen är för mig lika viktig som den fysiska.
Jag tycker fortfarande man ska träna på det sätt som man trivs med, som gör att man utvecklas och som passar ens mål i ridningen. Det finns träningssätt som passar alla som vill rida. Det är så tröttsamt att det alltid ska klagas på att "de gör si och de gör så och det är så feeel"
Jag ser mycket på dressyrbanan som jag tycker är åt helvete, men jag klagar ju inte på alla dressyrryttare för det. Det är ju inte tävlingsdressyrens fel att det finns dåliga ryttare som tävlar.

Det finns bra ryttare och det finns dåliga ryttare. Kommer alltid att finnas. De bra är bra vilken träningsmetod de än ägnar sig åt. De dåliga är dåliga. Kan man inte bara acceptera att det är så och sluta klaga på olika sätt att träna?

Egentligen tänkte jag inte gå in i detta:cool:

Visst är bilder ögonblicksbilder, vissa saker kan vara helt annorlunda om man såg en film, men vissa saker kan inte med någon rimlig möjlighet i världen ha sett annorlunda ut sekunden innan, så är det bara, och det handlar om helheten hur hästen ser ut i kroppen.

Du har ofta skrivit som att du har varit en duktig dressyrryttare som tävlat med framgång men om det du då talar om är i stort sett samma ridning som den på tex bilderna så går det inte ihop nånstans :confused:
Det ser dels ut som typiskt AR, dels ser hästen varken ut att vara rakriktad eller i balans och jag skulle inte säga ett dugg om det - om du inte hävdade motsatsen själv:confused: Samt nu dessutom säger att det såg likadant ut på tävling:confused:

Och tex när du skriver detta:

Om du tänker AR för att du ser utrustningen så kanske det skulle varit annorlunda om du sett bilder när jag red i vanlig dressyrsadel istället? Det gjorde jag till för ett år sen. (men utrustningen gör inte ridningen)
När det gäller hästens form så´rider jag inte i annorlunda form nu än tidigare. Däremot är hästen mera självbärig nu och har mycket högre ridbarhet.

Vad ska jag då tro:o Nej det handlar inte om sadeln i det här fallet.

Senast ändrad av en moderator:

[Du har ofta skrivit som att du har varit en duktig dressyrryttare som tävlat med framgång men om det du då talar om är i stort sett samma ridning som den på tex bilderna så går det inte ihop nånstans :confused:
Det ser dels ut som typiskt AR, dels ser hästen varken ut att vara rakriktad eller i balans och jag skulle inte säga ett dugg om det - om du inte hävdade motsatsen själv:confused: Samt nu dessutom säger att det såg likadant ut på tävling:confused:

Ungefär min tanke, det finns inte en janne i världen att en häst i den formen skulle kunna vara framgångsrik på en tävlingsbana ens i LC.

Jag skulle inte heller säga ett dugg om det om inte biggan själv hävdade motsatsen. Någon måtta får det faktiskt vara på hur man svävar ut i sin egen värld, även på detta forumet måste det ju finnas någon slags verklighetsförankring :cool:

Det är inte vad jag ser på träningar, kurser osv. (då hade jag inte velat titta och inte velat träna så själv heller)
Man kan ju undra om vi menar samma sak när vi pratar om energi? vet inte alltså, men tycker att det är underligt. Härligt flödande energi genom hela kroppen på hästen är bara så njutbart att se:d, men jag vill inte se spända stressiga hästar. Det är inte den sorts energi jag personligen vill se eller ha. Det kan ju vara individuellt förstås. Detta var något vi diskuterade en hel del när jag gick dressyrdomarkurs.
(Sen tycker jag det är härligt att se hästar som bär sig själva istället för när ryttarne bär upp hästen, men det är väl en annan diskussion kanske.)

Nej, men det är vad jag ser och särskilt lagt märke till när det gäller AR. Bristen på energi. Vilket leder till att hästen inte arbetar riktigt genom kroppen och inte bär upp sig så som den skulle kunna. Det bli ett "lullande" med i bästa fall böjd hals istället.

Jag vill också se harmoni, vet inte om du fått för dig något annat, men harmoni existerar inte om det är oengagerat och "lulligt". Tycker jag. Och oengarat och "lulligt" = brist på energi = brist på bärighet = väldigt vanligt för AR.

Och för den delen så har jag inte sagt att ALL AR ser ut så. Men väldigt väldigt ofta.

Jag tror uppfattningen skiljer sig en del, kanske framförallt utifrån vad man ser som bilder. Det den ena ser som lugn, avslappning och harmoni kanske den andra ser som brist på engagemang, brist på energi. Det den ena ser som spänd överlinje ser nästa som bra överlinje.
jag tror också det skiljer en hel del i hur man ser. Det kan säkert bero på i vilket sammanhang man ser en bild eller en ritt, för det är bara här på forumen jag upplevt de här stora olikheterna. inte i verkliga livet, varken i diskussion med andra tränare, ryttare, domare osv. När det gäller domare har jag mött olika åsikter i vad de anser vara energi eller spänning, men inte så stora skillnader som jag möter här i forumen.

Jag vill egentligen se någon diskussion om hopphästars smidighet eller ej. MEN, det skulle vara intressant om du kunde utveckla hur du avgör att hästar i svår klass i hoppning INTE skulle kunna klara en MSV dressyr godkänt på tävling? Vad tycker du saknas? Vilka kriterier tycker du ska uppfyllas? Om du jämför med de dressyrekipage du sett som klarat minst 60% i en Msv klass.

Jag grundar inte min åsikt om energibrist på "bilder", utan på filmer samt ridning IRL. Energibrist förekommer inte bara inom AR utan även VD. Men jag tycker, utifrån det jag ser, att det är mer utmärkande för AR.

Jag tror energi har diskuterats förut och somliga AR-ryttare kommer nog aldrig att vara överens med andra om vad som är energi och vad som inte är det.
Men det är svårt att få en häst att arbeta på ordentligt, det är svårt att så att säga "veva igång" motorn i baken, om hästen är oengagerad och såsig. Inget arbete bakifrån = framtung häst. Brist på energi = hästen är inte "självgående" i ordets rätta mening.

Fortfarande så förekommer det inte bara inom AR. MEN, det verkar bara vara inom AR som det är helt OK att rida omkring så och försvara sig med att det ser "mjukt och harmoniskt ut"...

Nej jag tänker på en häst som inte har vinklat om sig alls , som inte är ihopkopplad och utan energi och därmed galopperar i 4-takt. Jag vet inte varför man skulle träna så bara för att det är träning :confused:
Det är två olika saker där. Om en häst inte vinkar om sig alls och inte är ihopkoppad. (inte är engagerad från bakbenen över ryggen menar jag här) då skulle jag börja helt grundläggande med den hästen för där finns inte grunden. dvs inget att bygga vidare på.
Att en häst har 4-taktsgalopp behöver inte betyda att den inte är engagerad bakifrån och fram. (men visst kan det bero på det) Det beror helt på vart hästen varit från början och hur den rört sig. En mycket mycket samlad galopp blir ju också 4-taktig. (se tex piruetter) De är verkligen självbäriga, så 4-takt behöver inte betyda icke sjävbärig alls. det finns hästar som aldrig lär sig galoppera i 3-takt. Det finns de som har svårt för det, men kan komma dit med mycket mycket arbete. Hästen kan ju också vara i en väldigt bra form i skritt och trav, men tappa mycket av det i galopp pga olika svårigheter. Man behöver ju ändå träna den galoppen för att den ska kunna bli bättre. Det finns många olika svar och tänkbara orsaker till detta och det är några. Hade jag fått den här frågan för flera år sedan så hade jag svarat helt annorlunda på den, men då hade jag inte erfarenheterna av sådana hästar heller. Man lär så länge man lever ...om man vill.:)

Du har ofta skrivit som att du har varit en duktig dressyrryttare som tävlat med framgång men om det du då talar om är i stort sett samma ridning som den på tex bilderna så går det inte ihop nånstans :confused:
Jag har inte påstått att jag varit duktig. Bara att jag tävlade innan och att det gick bra och jag tyckte det var roligt då.
Det ser dels ut som typiskt AR, dels ser hästen varken ut att vara rakriktad eller i balans och jag skulle inte säga ett dugg om det
Då vet jag vad du ser och inte ser av bilder. Då är det nog ingen ide att diskutera det mer.:)
- om du inte hävdade motsatsen själv:confused: Samt nu dessutom säger att det såg likadant ut på tävling:confused:
Vet inte vad du menar?? Jag tävlade ju på helt andra hästar än den jag har nu, men min sits och min ridning är inte synligt förändrade sedan den tiden. Däremot mitt träningsupplägg. jag har lärt mig flera sätt att ta mig mot målet.
Vet inte hur AR jag är egentligen. Jag kan fortfarande träna tävlande ekipage. Både tävlingsdressyren och AR ryms i mig. Jag kanske är någonstans emellan? Inte vet jag. Jag har bara tagit alla mina tidigare kunskaper och erfarenheter och kompletterat dem med nya kunskaper, nya infallsvinklar och därmed nya erfarenheter. Min värld när det gäller hästars utbildning är större och rikare.

På bilder (som lagts ut) där jag inte har spansk sadel och spansk stång på hästen har jag inte fått några liknande kommentarer alls. Då kommenterar ingen ridningen. Det är underligt, för mitt sätt att träna var likadant då även om jag bytt lite utrustning sedan dess.

Vad ska jag då tro
:) du får tro vad du vill och gör det uppenbarligen också. Det dkulle vara intressant att träffas irl.

Ungefär min tanke, det finns inte en janne i världen att en häst i den formen skulle kunna vara framgångsrik på en tävlingsbana ens i LC.

Jag skulle inte heller säga ett dugg om det om inte biggan själv hävdade motsatsen. Någon måtta får det faktiskt vara på hur man svävar ut i sin egen värld, även på detta forumet måste det ju finnas någon slags verklighetsförankring :cool:

Nu har jag en förhoppning om att vi kan försöka hålla oss till verkligheten här. Det känns som om ni spårat ur en aning.
Jag har tävlat ja. Inte på min nuvarande häst nej.
Det är vanliga svenska halvblod jag tävlat. Inte kallblods/travarkorsning.
Det är stor skillnad på att utbilda och rida de två hästtyperna. Det ser självklart inte likadant ut. Hästarna rör sig inte likadant. De använder inte sina kroppar likadant för de är väldigt olika byggda.
Dessutom blandar ni ihop äpplen och päron nu igen. bilderna ni sett är från tränngssituationer. Inte uppvisning eller tävling. De visar alltså träning och inget färdigt resultat av träning. stor skillnad. Man kan titta på vilken dressyrträning som helst och tävlingsekipagen tränar inte i uppvisningsform mer än en liten del av träningen.

Jag grundar inte min åsikt om energibrist på "bilder", utan på filmer samt ridning IRL. Energibrist förekommer inte bara inom AR utan även VD.
Ja visst. i western och även inom hoppning,men där är det mera ovanligt. Vart man än ser det så är det ju lika fel. Energibrist är inte något man vill ha, men samtidigt kan man inte beställa energi av en häst. Vissa har mer av det och vissa mindre av naturen.

Jag tror energi har diskuterats förut och somliga AR-ryttare kommer nog aldrig att vara överens med andra om vad som är energi och vad som inte är det.
Inte de som tävlar dressyr heller. Detta är inget som har med inriktningen att göra. Jag är övertygad om att det sitter i ryttarens efrarenhet och kunskaper. Inte i inriktningen.
Men det är svårt att få en häst att arbeta på ordentligt, det är svårt att så att säga "veva igång" motorn i baken, om hästen är oengagerad och såsig. Inget arbete bakifrån = framtung häst. Brist på energi = hästen är inte "självgående" i ordets rätta mening.
Håller med.
Fortfarande så förekommer det inte bara inom AR. MEN, det verkar bara vara inom AR som det är helt OK att rida omkring så och försvara sig med att det ser "mjukt och harmoniskt ut"...
Det har jag tack och lov aldrig hört för att det skulle vara ok låter väldigt underligt i mina öron.

KL

Jag vet att jag hamnar i liknande diskussioner ofta. Förklaringen är att jag så gärna vill att flera skulle få upp ögonen för att dressyrens värld inte är så smal utan att det finns så mycket mer att upptäcka. Vidga vyerna! Det ryms så mycket mera i dressyren och är så otroligt många nyanser att njuta av när man väl upptäcker dem. Det hänger förstås ihop med den personliga utvecklingen hos varje individ, men jag vill ändå försöka visa på att det mycket mer än det som står i TR. Jag bär på en förhoppning om att många ska upptäcka detta. Det kan verka tjatigt. Ber om ursäkt i så fall, men jag önskar verkligen alla ryttare att få uppleva det.

Då vet jag vad du ser och inte ser av bilder. Då är det nog ingen ide att diskutera det mer.

Nej inte om du menar att hästen var i balans rakriktad och igenom och att du red så på tävling:
men min sits och min ridning är inte synligt förändrade sedan den tiden.

Jag kan fortfarande träna tävlande ekipage

Jag frågar bara, men du behöver inte svara, det förstår jag. Är du utbildad tränare och har träningar? Eller på vilket sätt menade du nu? Bara nyfiken när du skrev så.

Det är så många på buke som skriver om "elever" hit och dit så jag brukar fråga:laugh:

Annars som sagt skulle jag inte kommentera, hur ni tränar, osv (det vill jag betona), men det är mera vad du skriver omkring som ger mej en massa frågor eftersom det inte går ihop?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte påstått att jag varit duktig. Bara att jag tävlade innan och att det gick bra och jag tyckte det var roligt då.

Då vet jag vad du ser och inte ser av bilder. Då är det nog ingen ide att diskutera det mer.:)

Vet inte vad du menar?? Jag tävlade ju på helt andra hästar än den jag har nu, men min sits och min ridning är inte synligt förändrade sedan den tiden. Däremot mitt träningsupplägg. jag har lärt mig flera sätt att ta mig mot målet.
Vet inte hur AR jag är egentligen. Jag kan fortfarande träna tävlande ekipage. Både tävlingsdressyren och AR ryms i mig. Jag kanske är någonstans emellan? Inte vet jag. Jag har bara tagit alla mina tidigare kunskaper och erfarenheter och kompletterat dem med nya kunskaper, nya infallsvinklar och därmed nya erfarenheter. Min värld när det gäller hästars utbildning är större och rikare.

På bilder (som lagts ut) där jag inte har spansk sadel och spansk stång på hästen har jag inte fått några liknande kommentarer alls. Då kommenterar ingen ridningen. Det är underligt, för mitt sätt att träna var likadant då även om jag bytt lite utrustning sedan dess.

:) du får tro vad du vill och gör det uppenbarligen också. Det skulle vara intressant att träffas irl.
Du tävlade ridskolehästar. Det kan naturligtvis inte bli samma som på en egen där man tränar tillsammans med den hela tiden.
Sitsen borde ha förbättrats sen dess:confused: Om inte annat hur man kan inverka mer med den.

Någonstans måste ju de alternativa träningsmetoderna ha ett delmål om man vill komma vidare- som lösgjordhet rakriktning.
Om man aldrig provar o ser om det funkar- ja hur vet man att träningen har varit rätt:confused:
Kan man böja hästens kropp korrekt utan att böja halsen. Kan jag reglera olika temposkillnader o den blir kvar i balans?
Det kan få hästar utan hjälp av sin ryttare.

Bärighet är inte samma som där hästen blir markbunden o trippig! Den ska bli lätt i sin framdel! Annars är det bara förkortat steg.

Om hästen inte kan galoppera lika bra rakt fram eller på böjt spår i båda galoppen bör man uppsöka veterinär. Att den är mer eller mindre stel i sidan är ngt annat. Galoppen ska vara ren oavsett. Rytmen får inte bli långsam.. någonsin. Då tappar den sin tretakt i o m att det fjärde momentet är svävet- som då inte är genomförbart. Där går det heller inte att lära hästen att byta rent i språnget.

Det är tyvärr oxå ett aber/ argument- att metoden skulle vara bättre för hästen- att man inte söker dessa o då aldrig har haft en skadad häst. Allt ska självläka eller "ridas" bort- inte sällan fast man inte har en susning om vad det är för fel:crazy: utan ställer egna "diagnoser".

Om man ska kunna se skador måste hästen röra sig friskt framåt o otvunget alt. provocera via böjprov.

Metoden är bra om man vill glida runt utan att lära sig behärska sin sits när hästen rör sig naturligt. Det kommer tyvärr inte att gynna hästen, men sparsamt blir det då den belastar alla fyra i lugnt tempo. Helt jämförbar med Pleasureridning som ska vara markbundet o med en häst som är vågrät i kroppen inkl halsen- njutbart att ta sig fram. Inte så noga med ngn form- bara att den kan flytta sig i sidled om det behövs.

Det kan nog vara trevligt, men om man har vidare ambitioner så räcker det inte. Fråga alla som har gått vidare till en annan metod.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 017
Senast: Lycan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 986
Senast: hoppeloppe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023