Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, men oroväckande många hittar man i AR-kretsar.
Jag tror vi har fastställt sen många tidigare diskussioner att du INTE är särskilt AR typisk.
Jag läste en kommentar från en AR instruktör nyligen som jag tyckte var bra. ska se om jag hittar den. Japp. Här är den.
”Det jag oftast ser när folk har missuppfattat den akademiska ridningen är att hästarna går för lojt, i onödigt stor böjning med sträckt innertygel och med för dåligt ledarskap. Det verkar finnas en risk i AR-pedagogiken (vad nu det är) att folk helt enkelt inte rider”.
Den missuppfattningen han skriver om verkar många tro är AR. Han har en poäng här tycker jag.
Du verkar inte tycka det. Men när jag är på kurser och träningar så är jag inte annorlunda.
(hur vet man vad som är typiskt egentligen?)
Men när jag är på kurser och träningar så är jag inte annorlunda.
Du verkar inte tycka det. Men när jag är på kurser och träningar så är jag inte annorlunda.
Jag vet att du hävdar det, och då får jag dra slutsatsen att de som svarar i trådar här på buke och anser sig vara AR ryttare inte är typiska även om de tror det. Det är ju DE som talat om hur de rider och hur de resonerar, så det ärju inget jag hittar på ur tomma luften.
Av det jag sett av dig så är du typiskt för AR
Du tycker det. Mackan tycker inte alls jag är det.
Hur ska man veta vad som är typiskt då?
Roligt i sammanhanget är att när jag ridit andras hästar och gamla tävlingskompisar sett mig så ser de inte ens att jag rider annorlunda. Min ridning är nog inte så annorlunda. Det är mera träningsupplägget som är det. (och det syns ju inte så tydligt)
T.S
För mig har det varit en utveckling i mitt sätt att träna och utbilda hästar. jag har inte lagt undan allt jag lärt mig tidigare. Det finns kvar och jag tar fram det när och om jag behöver det. Jag har bara fått ännu mera verktyg, fler ingångar och ett större tänkande när det gäller hästens utbildning. För mig var det som att gå från "dressyrens land" till "dressyrens värld"
Alla har ju sin historia och det finns nog inte två som ser likadana ut. Jag är en av dem som började med AR för att det kompletterade min övriga dressyrutbildning. (Många vänder sig till AR och liknande för att de är missnöjda med dressyren, men så var det alltså inte för mig.) Jag gick från något som jag tyckte var jättebra till något som var fantastiskt.
Ja det är just det jag menar. Det är så lätt att säga att "det där är typiskt AR-ryttare" och så känner man inte alls igen sig i det. Lika illa att säga att "det där är typiskt dressyrryttare eller hoppryttare". När man klumpar ihop alla så där så blir det bara fel tycker jag. Det är så fördomarna föds och kan flöda. (gillar inte fördomarna inom hästar och ridning. Det finns bedrövling mycket sånt)Kanske lite KL...
Men det är ju så att det är viktigt att förstå att allt är en subjektiv bild. Det som är AR för den ena är något helt annat för den andra, även om det inte borde vara så. Kanske för att AR inte är nog specifikt definierat?
Håller med helt och hållet. Just därför gillar jag inte att man klumpar ihop alla och säger att alla som rider western är på ett sätt och gör på ett sätt osv. Det håller inte att stoppa in någon i ett fack och stämmer inte alls in på verkligheten. Alla har sin uppfattning och sina upplevelser.Kanske för att alla har fått AR beskrivet för sig från något som tolkat AR på sitt sätt? Någon som ridit för Bent har sin egna upplevelse av AR, och det är naturligt att den upplevelsen skiljer sig från det Bent definierar som AR. Alla har en egen blid av vad AR är, precis som att alla har en egen bild av vad "vanlig dressyr" är. Det som är VD för mig är inte alls samma för någon annan. Allt handlar ju om den subjektiva upplevda företeelsen.
För att slippa missuppfattningar svarar jag ofta nuförtiden att jag rider dressyr helt enkelt, för det är ju det jag gör. Vill de veta mera hur jag tränar så frågar de och jag förklarar gärna.
det är vad hon säger (skriver). Jag antar att hon inte skulle skriva det annars? Hon har skrivit detta flera gånger, men det är nog baserat på min beskrivning om hur jag rider och tränar.Hmm jag är nog inte så säker på att Mackan inte tycker det faktiskt
Du har ju inte sett mig rida mer än på bilder och det säger inte så mycket, så hur jag rider kan du inte uttala dig om. Undrar om du tyckt samma sak om du sett tävlingsbilder av mig?? (utseendemässigt på bilder är det ingen skillnad förutom att jag har en annan typ av sadel nu) Mitt sätt att prata om träning och utbildning säger mera om hur jag rider.Men du rider AR som dom rider häromkring så för mig är det typiskt AR då eftersom det är så jag upplever AR.
Nej, vi har ryttare från Stockholm med på våra kurser ibland och de rider inte annorlunda än oss från värmland, de från östergötland, småland och skåne, som också varit med. (har säkert missat något landskap för jag har inte full koll på vart alla bor)Sen om det ser annorlunda ut i Stockholmstrakten som Mackan bor i det vet jag faktiskt inte
Ja jag vet inte om jag riktigt förstår vad du skriver men för mig låter det inte så positivt