Har blivit lite nyfiken på klassisk ridkonst efter att ha diskuterat med några utövare av denna form av ridning. Det verkar som om många utövare tidigare har ridit mer konventionella ridgrenar som dressyr och hoppning, men av någon anledning valt sin egen väg. Av vilken anledning kom ni in på genren Klassisk ridkonst?
Jag har länge varit en dressyrnörd är det fortfarande även om jag ändrat mitt sätt att träna endel. Jag red och tävlade dressyr förut och sen var det många olika saker som gjorde att jag tog till mig den akademiska ridkonsten. Dels det att jag helt förlorade intresset för tävling. Dels att jag läste mycket och blev mer och mer nyfiken. Dels att jag köpte en ny häst och insåg att den vanliga dressyrträningen helt enkelt inte passade henne.
Jag hade turen att hitta en suverän tränare som jag började rida för. Ytterligare en AR tränare red jag kurser för ett par ggr om året. Jag började om från grunden med hästen, men i takt med att vi utvecklas tillsammans så blir min ridning mer och mer lik det sätt att rida som på tävlingstiden. Inte helt likadant förstås, men likheterna blir fler och fler ju längre vi kommer så att säga. Jag har ju ingen tävlingslust längre och i och med det så är mitt fokus att träna, stärka och gymnastisera min häst så bra som möjligt. Inte att få poäng på tävling.
[/I]och Hur har era hästar utvecklats mentalt/fysiskt efter att ni börjat träna dem enligt denna ridstil?
Min häst har utveckats enormt, men hon trivdes ju inte alls med träningssättet innan och så stor skillnad tror jag inte det är på alla hästar. En väldigt stor skillnad som jag upplever på alla hästar som jag ridit som tränats enligt AR är att de är mycket mer delaktiga. Det är mera tvåvägskommunikation.
Utövar ni någon annan ridstil utöver denna?
Annan ridstil vet jag inte, men jag hoppar med henne, rider ut osv som de flesta gör. Sitter inte i paddocken och filar hela tiden.
Och sista frågan (med risk för att bli halshuggen)
Varför ser man så många överviktiga hästar som tränas i klassisk dressyr?
Min häst hör till de lite överviktiga. Det är jag medveten om, men hon är så in i bänken lättfödd så hon skulle nog vara så även om jag inte tränade enligt AR. Hon väger drygt 600 kg, går ute väldigt mycket och äter just nu 9 kg hö om dagen. Mindre än så vill jag inte ge henne. Hellre att hon är lite väl rund än att hon ska riskera magsår eller annat pga för lite fibrer. Skulle jag få tag på hö med väldigt lite energi skulle jag vara skitglad, men det är inte lätt att hitta tyvärr.
De som rider AR på halvblod, araber eller fd travare tycker jag inte har tjockare hästar än man annars ser, men många rider på kallblod eller korsningar av dem och de har ju oftast lätt att lägga på sig.
Håller i och för sig med om att överviktiga hästar blivit vanligare både här och där. Det är väl som med den mänskliga befolkningen? Den tenderar ju också att bli tjockare.
En skrämmande realitet är ju att otroligt många hästägare inte vet hur de ska göra en vettig foderstat till sin häst. Det är mycket kraftfoder och tillskott av alla de slag som de flesta hästar faktiskt inte har behov av.