Varför började ni med Klassisk ridkonst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför började ni med Klassisk ridkonst?

Om du menar bilderna ovan så tog jag dom som ett bra exempel på vad som skulle kunna förknippas med en tjock häst.
Tittar du på den övre bilden kan man skymta att överlinjen är toppig/urfallen (inte extremt men som sagt en antydan) och hullet är obefintligt. Bara ett par veckor innan såg man alltså revbenen.

Angående magmuskler förstår jag inte riktigt vad du menar. Det finns ju inte direkt ett par magmuskler, det finns många. Syftar du på vilka du vill ska användas under ridning?

Senast ändrad:

Jodå jag ser att överlinjen är svag och urfallen på den första bilden, absolut. Fast att hullet är obefintligt är en stor överdrift.

jag syftar på bröstkorgs musklerna som är de som hjälper hästen i balans och som även håller upp magen. Är bakre magdelen uppdragen på hästen som du skriver, så beror det ju endera på att den är stressad eller har för lite hull dvs är extremt tunn. Har inget att göra utöver det, med hur musklad den är - är den för fet eller har överhull så är den för rund över magen oavsett. Om man behöver trösta sig med att den ser smalare ut efter arbete så är det ju ändå inte ekvivalent med att den inte är i överhull.

Jag leker lite ifrån marken med min häst och i skritt uppsuttet, för att jag tycker att det kan vara intressant att prova "nya", eller ja, andra saker med min häst.
Mer har jag inte kunskap till. :p

I övrigt så rider jag klassisk dressyr.

Angående att hästarna är feta beror nog ofta på - även i "vanlig dressyr" att ägarna tror att deras
hästar är maffiga och snygga när hästarna egentligen bara är riktigt feta.

Jag tycker för övrigt att Totola visar upp bilder på en tjock/fet häst. :o

Det här är för mig en häst som är lite för rund. Dvs. lite för mycket fett över revben, hals, bog och bak. Speciellt bogen - påbörjan till en depå på bogen, ser ni den?
Stella1-22.jpg

Senast ändrad:

Du kan inte se det på en bild. Du kan inte heller säkert säga vad som är muskler/hull om du inte känt på det och kan känna skillnad på muskler/fett. En häst med "rund" och avslappnad muskulatur ser inte slimmad ut på samma sätt.
Att säga att en häst är för mager eller för tjock är ju ett ganska grovt påstående om man inte samtidigt tillägger "enligt min smak".

Nu är inte denna bilden så bra för att man inte ser så tydligt, men det man kan se tydligt är att hästen förbrukat för mycket energi för att kunna underhålla musklerna så både fett och muskler förbrukats (däremot finns det såklart en del muskelmassa kvar men bakdel/rygg/ovansida bröstkorg syns tydligt) och detta är alltså bara ett par veckor innan de förra bilderna.
Slutsatsen jag drar av det är att om hästen gör av med för mycket energi för att kunna underhålla muskler/överlinje, då har den "bantat" för mycket = är ohälsosam. Jag personligen håller mig hellre ett snäpp över plus minus noll-gränsen än att försöka tangera den och riskera att hamna under. Det får stå för mig. Men om det går ut över muskulaturen, att det inte finns fett nog för att underhålla/bygga upp (fett ska finnas, bara inte för mycket) då anser jag att hästen är mager.

stampar_68078769.jpg

Jag bara funderar lite om det kanske inte egentligen handlar om energibrist, utan snarare proteinbrist om hästen tappar muskler "under bantning". Nu är inte jag nån expert alls på sånt här, men som jag förstått det så behöver hästen proteinet och fibrerna, inte energin vid bantning. Ofta bantas hästar på det viset att hö-givan bara sänks rakt av, vilket bidrar till att hästen faller ur pga proteinbrist. Det är väl därför tävlingshästar får rejält med krafft och snålar av på höt? Iaf så jag har fattat det hela.

Min häst är tjock, eller... han har kraftig benstomme :D . Han äter bara hö (och lite extra lusern ibland) vilket ger hömage, dvs precis innan fodring ser han "bättre" ut än efter. Han kan tom se ganska smärt ut då... ja om man jämför för ett halvår sen...
Jag tycker han är lite för rund, men jag tänker mig att en långsam återgång till normal efter ett års långvarig halvvila på sikt kommer bygga honom bra. Förhoppningsvis vid denna tiden om ett år är han skitsnygg och krallig och värsta rippad :cool:

Ja det är proteinbrist som får buken att hänga och musklerna att försvinna. Min har byggt muskler samtidigt som hon bantat 50-60 kg.
Min har fått minimalt/för lite med energi i foderstaten, och ett överskott på proteinet. Nu står hon dock på halm, därav tillståndet på bilden ovan.

Men om hästen förbrukar så mycket energi att den måste ta av musklerna för att det ska "gå runt" säger mer om hästens felaktiga foderstat än om något annat.
Den får för lite protein om den måste "äta muskler".

Jag har sett många bilder på din häst och anser att den är gravt överviktig på de flesta, samt möjligen, som Kookaburra säger, har protein brist just pga att den är så bukig, och om du som du säger, upplever att den tunnar ur i överlinjen. Har du en analys på ditt grovfoder och vad står hästen på i MJ?

självklart kan man skilja fett från muskler utan att känna på hästen! forutsatt att man vet vart primära muskler sitter : )

Varför ser man så många underviktiga hästar som tränas i hoppning?

Underviktiga hopphästar? Hur, när och var? :confused: Jag har varit på ett antal Elit och Regionala hopptävlingar och bara sett hästar i normalhull, så förstår jag inte alls vad du menar.

Jag tror alltså också scenariot är ovanligt överlag, men vanligare på AR-ridna hästar pga att muskulaturen ÄR "rund och bullig" för ett öga som inte är van att se den typen av muskler utan snarare mer slimmade och markerade muskler.

Runda och bulliga muskler? Förklarar varför tyngdlyftarna ser ut som dom gör. De är inte heller feta utan musklade :angel: Eller varför inte sumo-brottarna, nu när vi ändå är inne på att jämföra häst-människa

Underviktiga hopphästar? Hur, när och var? :confused: Jag har varit på ett antal Elit och Regionala hopptävlingar och bara sett hästar i normalhull, så förstår jag inte alls vad du menar.

Exakt min poäng, med dina ögon är de i normalhull, medan för den som är van att se lite "dressyrfeta" hästar (jag menar inte smällfeta) ser du underviktiga ut. Och tvärtom.

Du kan inte se det på en bild. Du kan inte heller säkert säga vad som är muskler/hull om du inte känt på det och kan känna skillnad på muskler/fett. En häst med "rund" och avslappnad muskulatur ser inte slimmad ut på samma sätt.
Att säga att en häst är för mager eller för tjock är ju ett ganska grovt påstående om man inte samtidigt tillägger "enligt min smak".

Tja bland annat kan du ju se det på var det sitter..samt hur det ser ut. En musklad häst ser tex aldrig ut att vara överdragen med ett jämnt tjockt fettlager från svansroten till öronen, som vissa man kan se. Din har ju sett riktigt fet ut på det sättet, men nu när du har bantat den har den tappat det som du antagligen trodde var muskler - också. (om du inte dessutom felfodrat förstås:confused:) En häst är inte musklad i ryggen för att ryggraden inte syns:cool: När fettet försvinner så blir magen kvar längst på en omusklad häst eftersom inget håller upp den, den saknar muskler för det.

Jag tror det finns ett samband mellan att många hästar får fång numera och ägare som övergöder sina hästar i all välmening eller för att man inte förstår hur farligt det kan vara för hästens hälsa eller t o m tror att den är välmusklad:crazy:.

Bra att du har bantat din:bow: Men tömkör den nu och gärna över bommar, klättra och galoppera (jag vet att du inte är så mycket för det, men låt den galoppera på töm först då) så att den får lite muskler i magen och får upp överlinjen så ska du se att den mår bra av det:idea:

Men är moderna dressyrhästar så feta:confused:

Hopphästar är ju däremot ofta av annan smäckrare typ, man kan inte jämföra vinthundar med st bernhard eller för den delen rottweiler eller mastiffer.:confused: Men för den delen är inte de kralligare feta eller ens "dressyrfeta" som man kanske kan se mera på lägre nivåer där folk precis som på buke förväxlar fett med muskler och maffighet:confused:

Men är moderna dressyrhästar så feta:confused:

Hopphästar är ju däremot ofta av annan smäckrare typ, man kan inte jämföra vinthundar med st bernhard eller för den delen rottweiler eller mastiffer.:confused: Men för den delen är inte de kralligare feta eller ens "dressyrfeta" som man kanske kan se mera på lägre nivåer där folk precis som på buke förväxlar fett med muskler och maffighet:confused:

Nej, jag tycker inte de är feta, därav att jag kallade det "dressyrfet". Jag tycker de har ett sunt hull medan jag kan tycka att vissa hopphästar ser väl vinthundslika ut. Sedan påverka givetvis hästtypen också, men min PRE har jag sett både gravt underviktig (pga skada) och i normalhull samt rund och man tror knappt det är samma hästras så jag vet hur hullet kan påverka.

Har blivit lite nyfiken på klassisk ridkonst efter att ha diskuterat med några utövare av denna form av ridning. Det verkar som om många utövare tidigare har ridit mer konventionella ridgrenar som dressyr och hoppning, men av någon anledning valt sin egen väg. Av vilken anledning kom ni in på genren Klassisk ridkonst?
Jag har länge varit en dressyrnörd är det fortfarande även om jag ändrat mitt sätt att träna endel. Jag red och tävlade dressyr förut och sen var det många olika saker som gjorde att jag tog till mig den akademiska ridkonsten. Dels det att jag helt förlorade intresset för tävling. Dels att jag läste mycket och blev mer och mer nyfiken. Dels att jag köpte en ny häst och insåg att den vanliga dressyrträningen helt enkelt inte passade henne.
Jag hade turen att hitta en suverän tränare som jag började rida för. Ytterligare en AR tränare red jag kurser för ett par ggr om året. Jag började om från grunden med hästen, men i takt med att vi utvecklas tillsammans så blir min ridning mer och mer lik det sätt att rida som på tävlingstiden. Inte helt likadant förstås, men likheterna blir fler och fler ju längre vi kommer så att säga. Jag har ju ingen tävlingslust längre och i och med det så är mitt fokus att träna, stärka och gymnastisera min häst så bra som möjligt. Inte att få poäng på tävling.
[/I]och Hur har era hästar utvecklats mentalt/fysiskt efter att ni börjat träna dem enligt denna ridstil?
Min häst har utveckats enormt, men hon trivdes ju inte alls med träningssättet innan och så stor skillnad tror jag inte det är på alla hästar. En väldigt stor skillnad som jag upplever på alla hästar som jag ridit som tränats enligt AR är att de är mycket mer delaktiga. Det är mera tvåvägskommunikation.
Utövar ni någon annan ridstil utöver denna?
Annan ridstil vet jag inte, men jag hoppar med henne, rider ut osv som de flesta gör. Sitter inte i paddocken och filar hela tiden.:)
Och sista frågan (med risk för att bli halshuggen)
Varför ser man så många överviktiga hästar som tränas i klassisk dressyr?
Min häst hör till de lite överviktiga. Det är jag medveten om, men hon är så in i bänken lättfödd så hon skulle nog vara så även om jag inte tränade enligt AR. Hon väger drygt 600 kg, går ute väldigt mycket och äter just nu 9 kg hö om dagen. Mindre än så vill jag inte ge henne. Hellre att hon är lite väl rund än att hon ska riskera magsår eller annat pga för lite fibrer. Skulle jag få tag på hö med väldigt lite energi skulle jag vara skitglad, men det är inte lätt att hitta tyvärr.
De som rider AR på halvblod, araber eller fd travare tycker jag inte har tjockare hästar än man annars ser, men många rider på kallblod eller korsningar av dem och de har ju oftast lätt att lägga på sig.
Håller i och för sig med om att överviktiga hästar blivit vanligare både här och där. Det är väl som med den mänskliga befolkningen? Den tenderar ju också att bli tjockare.
En skrämmande realitet är ju att otroligt många hästägare inte vet hur de ska göra en vettig foderstat till sin häst. Det är mycket kraftfoder och tillskott av alla de slag som de flesta hästar faktiskt inte har behov av.

Som sagt - på bilderna är han enligt mig i underhull. Det jag grundar det på är att när musklerna var spända (så man känner skillnad på fett/muskler) fanns där inte ett uns till underhudsfett under/mellan/på, och revbenen kändes mycket tydligt. Som sagt - lurad av de runda formerna. Dock är han mer åt det normala hållet på de första bilderna men önskvärt med lite lite till fett att bygga av enligt mig, och riktigt mager på den senaste bilden jag la in.

Jag har inte bantat honom utan det där gjorde hästen helt själv pga stress i samband med betet. En anledning till att jag hellre har lite fett att ta av (alltså under gränsen för vad som är ohälsosamt fet), hade han inte haft sisådär 50kg fett att ta av då hade förmodligen hela muskelmassan rykt under de ca 3 veckor det tog innan han lugnade ner sig, med tanke på att han ändå hann bryta ner säkert 75-100kg på ca 3 veckor.

Nu i vintras när vi fick ofrivillig vila en längre tid så började det dra iväg däremot åt det lite väl fläskiga hållet. Då har jag "bantat" genom att försöka motionera mer nu när det går, muskler kräver mer energi än fett. Räcker iaf för att hålla det på en "normal" nivå med visserligen lite onödigt fett men inte "fet" så det blir ohälsosamt (snarare tvärtom nu när man är nervös för viktras i samband med betessläppet igen).

Senast ändrad:

Du behöver nog ta en titt och titta på hästar och inte bara din egen, för det är lätt att bli hemmablind. att din häst skulle vara MAGER på den sista bilden är helt absurt. den är lagom där. Men eftersom den är omusklad till att börja med så synns detta tydligare när den inte är smällfet.

på övriga bilder och tidigare bilder jag sett av den är den smällfet. musklerna blir inte fler för den skull.

upprepar min fråga: vad står den på smrp och MJ mässigt i foderstaten? vad är dina grovfoder värden till att börja med och hur mkt äter hästen?

Runda och bulliga muskler? Förklarar varför tyngdlyftarna ser ut som dom gör. De är inte heller feta utan musklade :angel: Eller varför inte sumo-brottarna, nu när vi ändå är inne på att jämföra häst-människa

Prova nyp Anja Pärson i rumpan du...

Hur blev detta en tråd om hull och foderstater plötsligt?

Av vilken anledning kom ni in på genren Klassisk ridkonst?
- Min häst trivdes inte med "vanlig" ridning. Jag själv kände inte heller att det var min grej så vi gjorde ett gemensamt byte till AR.

Hur har era hästar utvecklats mentalt/fysiskt efter att ni börjat träna dem enligt denna ridstil?
- Min häst blev alltid väldigt nervös på ridbanan, vilket har avtagit massor sedan vi började med AR. Hon blir stressad ibland, men inte ens en tiondel av vad hon blev tidigare. Hon har även blivit mer avspänd i musklerna, så jag känner att hon utvecklats massor.

Utövar ni någon annan ridstil utöver denna?
- Jag skulle inte vilja säga att jag utövar någon annan ridstil, men jag rider ut en del :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lycan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama