Varför började ni med Klassisk ridkonst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför började ni med Klassisk ridkonst?

PRE.n är tydligen mer benägen till att ha en lägre insulintolerans- varav man ska vara observant på nacken.

De allra flesta hästarna med rund rumpa har en fettrumpa. Annars ser man definierade muskelgrupper.

Hopphästar, fullblod o travare får sällan fång- av en anledning. Brist på fett.

Så att om hästar som ställs om till AR blir rundare om stjärten kan man nog begripa vad som pågår:crazy: mindre motion.
Har de dessutom depåer ända fram t o m njurtrakten o framför bogen:eek:

Är hästen hård över rumpans "muskulatur" är det sannolikt fett.
Spänstiga vältränade muskler är mjuka o "lösa".
Daller i bogen- fett.

Du kan ha helt rätt i att PRE är känsliga, men han är hingst och rasar i vikt ruskigt snabbt när t.ex. något sto brunstar så jag vill gärna ha några extra kilon att ta av när det brakar iväg. Därmed menar jag inte fet.

Det hull han har nu är lagom tycker jag, men blir han tunnare än så här blir han underviktig så fort något stressar honom.

Nuvarande:

26398_382281248882_575218882_3931007_5276172_n.jpg

Som referens kan jag lämna bild som tvååring med för många extrakilon:

15318_342320813882_575218882_3654565_3792416_n.jpg

Och två bilder från skadan när han var tre år:

4714_78670618882_575218882_1794778_1538925_n.jpg

28589_385490743882_575218882_4010300_8052310_n.jpg

Senast ändrad:

Av vilken anledning kom ni in på genren Klassisk ridkonst?
-genom att jag läste till hästmassör och kom i kontakt med "barockridning" och funderade en del över vad som lärts ut på ridskolan.
-Fick upp intresset för hästens fysiologi och friskvård just för att det kändes som en stor bit finlir saknades i den ridning jag lärt mig innan. (ca 15 år på ridskolan) Fick oxå se lite CS och en del Cnbtrerad ridning och kände att det föll inom samma ram som den barockridning jag såg. -Intressant med något nytt som vidgade vyerna och visade på lite "smartare" utbildning av både häst o ryttare.

Hur har era hästar utvecklats mentalt/fysiskt efter att ni börjat träna dem enligt denna ridstil?
-Tja, skaffade första egna hästen efter att jag börjat nosa på AR. Men Travaren fungerade bra med kombinationen travträning/AR. Han sprang ihop några hundra tusen utan några kanyler i lederna sista 6-7 åren.

Utövar ni någon annan ridstil utöver denna?
-Lite av "vanlig" dressyr såsom mer framåtridning och mkt motion ute. Har alltid ridit araben på samma vis som travaren, mkt galopp ute och jobbat med kondisen varvat med "AR"

Och sista frågan (med risk för att bli halshuggen):
Varför ser man så många överviktiga hästar som tränas i klassisk dressyr? Det är iaf vad jag erfarit irl och ser man på gamla målningar så ser hästarna ut som stoppade korvar med pinnar till ben

Mina är rätt smala o jag ser gärna att de fyller på fettdepåerna mer, men så rids de mkt ute. Det är väl rätt simpelt, en distanslöpare blir lätt och senig, en kroppsbyggare bygger upp en enorm hydda och om en "barockhäst" enbart muskelpumpas måste den "deffas" för att inte bli både fet o stark...
Har fått för mig att en häst blir snäppet lyckligare om den kan få utnyttja sin förträffliga förmåga att springa fort ibland! :laugh:
..Även om de blir något svårare att rida fint o snällt o lyhört på då de har hög kondition! Svår balansgång det där!

Kul att jämföra.. Kallblod med lätt att lägga på sig, men som enbart tränats kondition och intervaller.. (Lätt att få en tunna om man bara rider på ridbana på en sån typ av häst)
rappstlld.jpg

Oojoj, tänk va fort det kan gå! Stackars lilla... Men han ser ju jättefin ut nu! Grattis! :laugh:

Så här ser min PRE ut idag...
Man kanske inte ser så mycket, men det syns att han har lite extra kg. Jag behöver då inte spara inför någon brunst, för kronjuvelerna togs bort när han kom... (Ush, mitt dåliga samvete... :S )
hoppning3.jpg

KL... o OT. Men det kan ju kanske vara bra för oss med tjockisar att veta...

Jag tror jag läste nånstans att man kan sänka sockerhalten i höt om man lägger det i blöt nån timme... Alltså i en tunna FULL med vatten o låte det dra LÄNGE. Eller har jag hittat på att jag läst det? För visst finns det något sätt?

Senast ändrad:

Helt rätt:bow:

Ja man ska vara försiktig sen de blivit vuxna med att inte ha överhull.

Har man otur byggs det på med tiden.. oxå.

Jag har lärt mig den hårda vägen- fick fång:eek:
Sålänge den tränades funkade det, men när den blev halt o foderstaten inte reglerades tillräckligt så...

Hade noll efarenhet av detta. Endast ett halvblod på ridskolan för 25 år sen.

Nu vet jag bättre:o

Jegra. Ja hingstar/ unghästar gör ju av med mer.. på ett eller annat sätt.

Har den haft en skada på nosen?
Den ser konstig ut.:confused:

Ja snabbarbete ger både rejäl energiförbrukning o muskler o dessutom mkt magmuskler.

Titta på travare o galoppörer- ingen buk där inte när de är i toppform.

Jättefin i hullet på nuvarande bild! Härlig häst!

KL
ang. diskussionen om överhull finns det en bra artikel i nuvarande R-sport som påpekar just detta, att hobbyhästarna är feta och ryttarna har flyttat sin referns ram för vad som är "lagom hull". Den artikeln tar även upp hur lätt det faktiskt är att skilja hull från muskler bara man vet vad skillnaden är.

Jag upplever inte AR hästar som särskilt musklade alls, snarare tvärtom.

Men för att man ändrar sitt sätt att träna till AR istället för något annat betyder ju inte att hästen ska få mindre motion. Då är ju orsaken mindre motion och inte inriktningen.

Jag upplever inte AR hästar som särskilt musklade alls
Nej inte AR hästar i allmänhet. Jag tycker goda ryttare som tränar sina hästar bra får välmusklade hästar. Ryttare som inte är så duktiga får sämre musklade hästar. Svårare än så är det inte. Vilken inriktning de ägnar sig åt spelar ingen roll när det gäller muskulaturen tycker jag.

JHar den haft en skada på nosen?
Den ser konstig ut.:confused:

Han har haft käken avsparkad, på höger sida. Det har varit fem år av rehabilitering men nu är vi äntligen över på så kallade efterkontroller två ggr/år istället för ständiga återbesök med max 3 månaders mellanrum.

4714_78675303882_575218882_1794872_8073115_n.jpg

Sedan har han en väldigt *um* karaktäristisk nosrygg. :angel:

26398_382281263882_575218882_3931009_5143240_n.jpg

Av vilken anledning kom ni in på genren Klassisk ridkonst? Hur har era hästar utvecklats mentalt/fysiskt efter att ni börjat träna dem enligt denna ridstil?

För att jag giilar sättet att konversera med hästen och att vi lyssnar på varandra. Jag tycker också om sättet att bygga upp hästen långsamt och utan stress och tvång. Man väntar ut hästen och låter den hitta sin egen balans. Så tycker jag i längden att AR är intressantare för mig, många tankar som är utvecklande. Som ytterligare ett plus upplever jag att många av dem jag träffar på kurs är generösa mot varandra, vill varandra väl och är intresserade av att se på de olika ekipagen oavsett nivå.

Båda mina hästar har utvecklats otroligt. De är glada, lyhörda, vill vara med och så tycker jag att AR-ridna hästar ofta får ett milt uttryck i ögonen. (kanske lite corny, men ändå).

Jag rider ut och eftersom jag har islandshäst så tölttränar jag också. Mitt ena sto tränas också till visning. Men vad jag än gör så har jag alltid de akademiska principerna med mig.

Varför ser man så många överviktiga hästar som tränas i klassisk dressyr? Det är iaf vad jag erfarit irl och ser man på gamla målningar så ser hästarna ut som stoppade korvar med pinnar till ben:crazy:

Känner jag mig skyldig? Jajamen, i varje fall är min ena häst klart överviktig. Kan det vara så att många av oss som tränar AR kommer in på en hästhållning där hästarna ska ha något att tugga på för att inte få magsår, där de går på lösdrift och får i sig för mycket. Personligen tycker jag att det är jättesvårt att tillgodose hästens behov av att tugga och äta med att hålla dem i lagom hull.
Sen beträffande bilderna från förr. Jag läste boken "Hästens tid" och där tar författarinnan upp just det att hästarna som reds enligt de äldre lärorna tränades för samling i stället för påskjut och att den träningen skapade hästar med enorma rumpor och bukmuskler. I Bents ena bok finns det ju två bilder som visar samma häst med unghästkropp och som vältränad häst några år senare.

Vet att vi är OT nu så jag ska inte vara långrandig. :)

Han ser nästan lite lusitano ut.. :)

Ja, jag har hört det om honom tidigare faktiskt till och med av en portugis en gång. Men det är ett steg i rätt riktning, som ung fick jag ofta höra "han ser ut som en nordsvensk" eller "är det en korsning med PRE?".

Och för att anknyta till tråden så har jag alltså uppfattningen att han just nu är vad jag kallar "dressyrfet", d.v.s. han har lite extra underhudsfett men han är inte direkt fet och överviktig.

Av vilken anledning kom ni in på genren Klassisk ridkonst?
Från första början var det nog för att jag tyckte om det estetiska uttrycket hos Spanska Ridskolan när jag var liten. Sen så baseras ju tävlingsdressyren på klassisk dressyr, så det var det man fick lära sig i de böcker jag läste när jag var liten. Hade inte råd med tränare, så det gällde ju att läsa sig till hur man skulle göra... Senare har jag konstaterat att vissa idéer om ridning har stått sig bra genom århundradena och är gemensamma för många ridkulturer. Det är ingen slump, utan det är för att det är bra grejer som funkar.

Hur har era hästar utvecklats mentalt/fysiskt efter att ni börjat träna dem enligt denna ridstil?

Jag ser inte klassisk dressyr som en ridstil. Jag kan faktiskt inte se något annat sätt att bygga upp kroppen på för ridning. Hästen förändras ju inte i sitt väsen bara för att ryttaren gillar en viss "stil", det är samma djur oavsett, och samma biomekanik/tyngdlagar et c.

Hur som helst, jag tycker att hästen med träning dels förbättrar sitt rörelsemönster även i det fria, och dels blir vis och lär sig att uppskatta sitt arbete. Ju lydigare den är, desto mer initiativ kan man låta den ta, vilket i sin tur utvecklar dess personlighet och gör den ännu härligare att umgås med. Dressyren kan bli ett gemensamt intresse över artgränserna.

Nej (se ovan). Men jag använder min dressyr till att göra andra saker emellanåt. Vi hoppar, leker med working equitation-övningar, och vi har varit med på westernträning.

Varför ser man så många överviktiga hästar som tränas i klassisk dressyr?

Dels för att det generellt sett finns många överviktiga fritidshästar. Dels för att många låter hästarna gå och maska, så att de inte behöver anstränga sig så mycket (den stora skillnaden mellan "klassisk dressyr" och "tävlingsdressyr" är att i det försnämnda får hästarna maska genom att gå i undertempo medan i det sistnämnda maskar de genom att springa utan att bära sig, vilket bränner mer fett ;) ). Dels för att vi som håller på med klassisk dressyr är rätt smarta, vilket innebär att vi ofta har krävande jobb som gör att vi inte hinner rida så ofta som vi skulle välja. Det kan även leda till att vi ställer våra hästar på lösdrift, där de mumsar i sig för mycket mat! :D

Jag tycker han var fin på den bilden hur han är nu. Lagom i hull, vad jag kunde se men jag skulle inte kalla det "dressyrfet":D (Då tror man hästen har extra fettlager för att se ut som om den har mer muskler än den har:o)

Nej inte AR hästar i allmänhet. Jag tycker goda ryttare som tränar sina hästar bra får välmusklade hästar. Ryttare som inte är så duktiga får sämre musklade hästar. Svårare än så är det inte. Vilken inriktning de ägnar sig åt spelar ingen roll när det gäller muskulaturen tycker jag.

Nej, men oroväckande många hittar man i AR-kretsar.

Varför ser man så många överviktiga hästar som tränas i klassisk dressyr? Det är iaf vad jag erfarit irl och ser man på gamla målningar så ser hästarna ut som stoppade korvar med pinnar till ben:crazy:

Kan delvis förklaras med hästrasen. På gamla målningar förekommer ju inte precis "moderna sporthästar" - som (iaf i de flesta fall) är mer slimmade än exvis en lipizzaner.

Sedan hänger det ju på träningen. Min egen häst är ett tydligt exempel tycker jag - som yngre tränades han mer i galopp (hoppning, cantring, etc) och var fin i hullet. Nu, på äldre dar "fisrids" han i skogen och i väldigt lätt dressyr = omöjlig att hålla i trim :(

Nej det är inte omöjligt att hålla ner vikten på en häst som inte rids mycket. :banana:
Svårt? Ja, Omöjligt? Absolut inte, men det gäller att ha en korrekt foderstat för vad den arbetar!

då får du säga det till de AR ryttare här i tråden som påstår att AR hästar blir musklade på ett visst sätt och får extra mycket och bulliga muskler. Det var därav min kommentar kom sig. I min erfarenhet har just AR hästar i synnerhet mycket mindre muskler, säkert pga att de utför mindre arbete. Bara att läsa i trådarna här så påstår även AR ryttarna själva att deras ridpass ofta är 10 min en kvart, samt att man ju ofta rider i mkt skritt. Byggs inte så mkt muskler då faktiskt, oavsett vad föreställningen är.

Senast ändrad:

då får du säga det till de AR ryttare här i tråden som påstår att AR hästar blir musklade på ett visst sätt och får extra mycket och bulliga muskler. Det var därav min kommentar kom sig. I min erfarenhet har just AR hästar i synnerhet mycket mindre muskler, säkert pga att de utför mindre arbete. Bara att läsa i trådarna här så påstår även AR ryttarna själva att deras ridpass ofta är 10 min en kvart, samt att man ju ofta rider i mkt skritt. Byggs inte så mkt muskler då faktiskt, oavsett vad föreställningen är.

Men AR hästar utför inte mindre arbete. Varför tror du det? De tränas ju allsidigt som vilka hästar som helst. Sen blir det ju självklart (för mig) att duktiga ryttare får välmusklade hästar just för att de tränas bra och sämre ryttare får mindre musklade hästar för det är mer "åka häst" än ridning när det gäller oerfarna ryttare. För mig är detta självklart.
Andras påståenden får de stå för själva. De mest välmusklade hästar jag sett har visserligen varit AR-rida, men det beror ju inte på träningssättet i sig utan på att de har skickliga ryttare.
Visst har det hänt att jag ridit ett pass på enbart 15 minuter i paddocken, men det är väldigt sällsynt och jag har ju heller inte gått in med hästen då utan ridit ut i skogen efteråt.
Jag vet inte om jag är speciellt typisk för en AR ryttare, men inga jag känner (AR-ryttare) rider så korta pass på sina hästar mer än i väldigt sällsynta fall.
Mina dressyrpass är vanligtvis 35-45 minuters arbete och senrider jag ut en stund som avslutning. (ibland kortare ibland längre)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 890
Senast: Lycan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
510
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama