Sv: Varför började ni med Klassisk ridkonst?
ja oftast.Du tävlade ridskolehästar.Nej det gör det inte.Det kan naturligtvis inte bli samma som på en egen där man tränar tillsammans med den hela tiden.Sitsens utseende har inte förändrats nämnvärt. Däremot inverkan. Jag har tack och lov utvecklats som ryttare sedan dess.Sitsen borde ha förbättrats sen dess Om inte annat hur man kan inverka mer med den.
självklart.Någonstans måste ju de alternativa träningsmetoderna ha ett delmål om man vill komma vidare- som lösgjordhet rakriktning.Provar för att se vad/om det funkar, det gör man (jag) hela tiden. Hur ska man annars träna?Om man aldrig provar o ser om det funkar- ja hur vet man att träningen har varit rätt
Det är ju det som är utbildning.Kan man böja hästens kropp korrekt utan att böja halsen. Kan jag reglera olika temposkillnader o den blir kvar i balans?
Det kan få hästar utan hjälp av sin ryttare.
Bärighet för mig är att hästen tar mera vikt på sin bakdel och genom det blir lättare i sin framdel. Trippig ska den såklart inte bli. En trippig häst kan jag inte komma på varför någon skulle önskaBärighet är inte samma som där hästen blir markbunden o trippig!
Är detta till mig? Har ingen aning om varför du tar upp detta ännu merOm hästen inte kan galoppera lika bra rakt fram eller på böjt spår i båda galoppen bör man uppsöka veterinär. Att den är mer eller mindre stel i sidan är ngt annat. Galoppen ska vara ren oavsett. Rytmen får inte bli långsam.. någonsin. Då tappar den sin tretakt i o m att det fjärde momentet är svävet- som då inte är genomförbart. Där går det heller inte att lära hästen att byta rent i språnget.
Detta fattar jag inte heller??? Vilken metod man väljer eller hur man tränar beror ju på hästen. Jag vill träna på det sätt som passar hästen bäst. Det innebär att jag inte gör likadant på alla hästar alltså. Jag anpassar mig. Mitt signalsystem är inte annorlunda, men det finns många vägar för att nå samma mål och det beror på hästen vad som fungerar bäst.Det är tyvärr oxå ett aber/ argument- att metoden skulle vara bättre för hästen- att man inte söker dessa o då aldrig har haft en skadad häst. Allt ska självläka eller "ridas" bort- inte sällan fast man inte har en susning om vad det är för fel utan ställer egna "diagnoser".
Ingen metod passar alla.
Vart kommer pratet om skador från? Har jag missat nåt?Om man ska kunna se skador måste hästen röra sig friskt framåt o otvunget alt. provocera via böjprov.
VAD är det för metod som är bra för den som vill glida runt? Då pratar vi inte ridning. Det är att åka häst för mig. Varför ta upp det här?Metoden är bra om man vill glida runt utan att lära sig behärska sin sits när hästen rör sig naturligt.
Jag har ändrat träningssätt just för att jag har vidare ambitioner och hittade större utveckling där. Det är en anledning jag inte är ensam om. Allt jag lärt mig innan finns ju kvar och nu har jag kompletterat det med ännu mer. Motsatsen finns säkert också, men det stämmer ju inte in på alla.Det kan nog vara trevligt, men om man har vidare ambitioner så räcker det inte. Fråga alla som har gått vidare till en annan metod.[/QUOTE
Senast ändrad: