Jag ville kombinera mer äventyr (= flytta till ett nytt land) med att göra något vettigt med mitt liv (= plugga på universitetet) efter att ha varit ute och rest i ett år. Var inte ett dugg övertygad om att det här var rätt ställe för mig efter första året, men under år två upptäckte jag plötsligt att staden nästlat sig in i mitt hjärta och att jag inte riktigt kunde med att flytta härifrån. Det brukar tydligen vara så för folk som kommer hit; det tar ett tag innan man till fullo inser och uppskattar stadens charm och potential, men när man väl gjort det är man förlorad. Och här sitter jag nu, 7 år senare.
Eftersom jag också råkade hitta en sambo här, som kommer härifrån och har mycket av sin släkt och vänner här, känns det inte aktuellt att flytta. Jag vill inte bo någon annanstans inom Skottland, men skulle vi flytta inom Storbritannien finns det gullig by i nordöstra England som jag skulle vilja bo i. Närhet till släkt, vänner och flygplatser (vilket alltså innebär att även jag är nära släkt och vänner, det tar totalt ca 6 h från min dörr till mina föräldrars) är dock för viktigt i nuläget för att det ska bli aktuellt.
En flytt till Sverige är inte heller aktuellt. Ett tag var jag väldigt inne på det, men jag har insett att jag förmodligen skulle ha svårt att leva med de höga kostnaderna, och framförallt skulle jag sakna den skotska kulturen och livsstilen jag har här. Den skulle jag aldrig ha i Sverige, av flera anledningar. Jag har heller aldrig bott i Sverige som vuxen utan gav mig ut i världen direkt efter studenten, så jag har lite svårt att förhålla mig till det och har en känsla av att det skulle bli en hel del frustrerande upptäckter och kulturkrockar. Men skulle jag bo i Sverige så skulle jag i alla fall vilja bo i Helsingborg, utan tvekan.
Det jag älskar med min stad är framförallt människorna, den härliga, glada, öppna kulturen, det enorma utbudet av riktigt bra restauranger, det rika kulturlivet, närheten till naturen och faktiskt det "fula ankungen"-rykte som förföljer den och har förföljt den i många år. Det gör att allt känns väldigt ärligt och genuint, till skillnad från huvudstaden 45 minuter bort där jag upplever att allt är mycket mer konstlat och tillknäppt.