Varför bor du där du bor?

Familjen flyttade hit när jag var 9, har inte haft någon anledning att byta från min "lagomt" stora stad, tycker jag. Hittar jag kärlek,eller ett jobberbjudande jag inte kan tacka nej till, på annan ort kan jag nog kanske flytta.

Uppvuxen i småstad visste jag tidigt att jag måste bo i en större stad. Att flytta åt nordost var UTESLUTET, så det handlade om Göteborg eller Köpenhamn. Det blev Göteborg, mest av tilfälligheter. Jag tror att det hade varit bättre om det blivit Köpenhamn.

Sommarhuset är arv på min pappas sida. Det är varken vackert eller underbart, men väldigt hemma. Det förbannade och väkbekanta bonnarvet.

Jag gifte in mig i den här bygden efter uppväxten i Göteborgstrakten, och trivdes så bra att jag ville bo kvar efter skilsmässan. Rimligt avstånd till jobb och småstäder, en timme till Gbg och typ två till Malmö. Och så lantligt som man kan bo. 😊

Vi flyttade för att vi ville flytta ihop och det var inte aktuellt att flytta ihop i någon av de bostäderna vi hade var för sig vid tillfället. Sen ville vi ut på landet då ingen av oss är stadsmänniskor men samtidigt ville vi ha rimlig pendling till jobbet. Nu hade vi enorm tur att hitta just detta huset ganska direkt efter vi började leta och har egentligen haft väldig tur rakt igenom med hur det föll sig. Egentligen tycker jag att grannarna är för nära inpå men det är trots allt trevliga och hjälpsamma grannar så det bekommer mig inte så mycket, det är värre om man inte kommer överens.

Född och uppvuxen norr om Uppsala
Flyttade till västkusten pga jobb. Blev kvar pga barn
Bor nu utanför örebro pga att jag kände folk där
Nu vill jag flytta nånstans där jag kan stanna
Mamma och pappa är döda så behöver inte tänka närhet till dem

Flyttade hit för att plugga och blev kvar.. Ska nu plugga en till utbildning här, ville inte flytta härifrån för att starta om igen. Trivs bra här, har många vänner, ett stall jag trivs i och en arbetsplats jag gillar.
Men lär flytta hemåt, till norrland, igen så småningom.

Jag bor kvar i Sthlm på grund av min familj :) och utbudet av jobb. Vart i Stockholm jag bor är det främst hästen som styr.

Det blev så, nja först var det att mitt ex bodde här. Jag såg chansen att komma ifrån samhället där jag växt upp (massa tråkigheter och dömmande människor), ville därifrån. Flyttade hit, sen när förhållandet tog slut bodde jag kvar, även om mamma tyckte jag skulle flytta hem igen.
Jag har mitt jobb här, jag har nya vänner och bekanta här. Flyttar jag hem har jag inget förutom familjen. Så jag stannar nog här ett tag till, eventuellt kanske jag kommer flytta till grannkommunen av lite olika anledningar även om jag trivs bra där jag bor. :)

Bor i Lund sedan ett år tillbaka och det var högst genomtänkt. Flyttade till Stockholmsförort pga jobb för 9 år sedan och flyttade tillbaka när min arbetsmarknad blivit bättre.

Stockholm är trevligt men jag kände mig så låst på grund av orimligt dyra boenden, långa avstånd, långt till familjen och bilköer vart man än ska.

Nu bor jag i nygbyggt radhus i utkanten av Lund, också det högst genomtänkt pga vill inte lägga min tid och energi på renoveringar samt vill ha cykelavstånd till stan.

Funderade lite på radhus i någon av grannkommunerna men lade rätt snabbt ner det, tycker för mycket om Lund.

Jag letade gård i hela Sverige ungefär. Från Haparanda till Båstad och Österlen var vi på visningar. Köpte gården där de kändes mest rätt. 40 mil hemifrån, kände absolut ingen alls, aldrig varit här utöver visning, etc. :) tänkte praktiskt med tanke på hästtäthet, träningar, jobb, pendling, städer etc.

Flyttade förra året tillbaka till uppväxtorten (liten ort i södra Dalarna) och hade garanterat inte flyttat hit (eller ens vetat om att stället fanns) om jag inte råkat vara född här. Min sambo kommer även han från trakten och anledningarna till att vi flyttade hit var främst att komma närmare våra respektive familjer samt att ha möjlighet att bo i hus (kunde köpa ett fint hus med underbar trädgård till mindre än halva priset av vår lilla lägenhet i Uppsala).
Sedan är ingen av oss några stadsmänniskor utan vill ha nära till naturen vilket vi har här, och jag har även kunnat köpa en häst.

Innan detta bodde vi i Uppsala i ca 10 år, och att vi flyttade dit var för studier och att sambons alla syskon hade pluggat/pluggade där så det var mer eller mindre ristat i sten på förhand. Sedan fick vi jobb i Uppsala respektive Stockholm så då bodde vi kvar ett par år innan det som sagt bar tillbaka till Dalarna förra året. :)

Jag skulle läsa juridik i Lund och första året bodde jag där jag fick en bostad som passade mig och hästarna. (Renoverat brygghus på hästgård i Dalby.)

Sen skulle jag och dåvarande pojkvän hitta lämplig bostad för oss två och letade i Malmö-Lunds kranskommuner Staffanstorp, Dalby, Kävlinge, Lomma och Svedala. Hamnade i Djurslöv i Staffanstorp och när det senare skulle köpas bostad var det främst Staffanstorp som gällde.

Jag trivs helt enkelt fantastiskt bra här. Nära till jobbet i Malmö, bra kommunikationer dit och till Lund, bra skolor, välsk kommun med en politik som jag står bakom, alla bekvämligheter typ sushi, gym, apotek osv.
Visserligen kan jag tänka mig att bo på andra ställen men i dagsläget ser jag inga skäl till att flytta.
Rubrik i dagen Sydsvenskan: ”Staffanstorp - laglöst land eller överdriven oro?” :nailbiting:

För att jag valde det :love:
Kände jag behövde en förändring och började leta efter ett hus/radhus på lagom pendlingsavstånd till jobbet, ok avstånd att hälsa på familjen och inte avskräckande om jag skulle vilja upp till Sthlm någon dag.

Nu bor jag i en småstad, sommaridyll och bara njuter av varje sekund av staden, människorna, butikerna, mitt område, huset och lugnet som jag känner varje gång jag svänger av stora Europavägen

Jag är uppväxt några mil därifrån jag bor idag. När jag letade hus så ville jag inte bo alltför långt därifrån men hade ingen direkt riktning eller plats jag ville bo. Jag letade främst efter mitt drömhus i en rimlig prisklass. Kollade på hus i över ett år, säkert 30 visningar men kände aldrig att det var rätt. En dag fick jag upp en ny husannons och sa till min mamma "Det där, det är ett Hazelhus!" några dagar senare körde vi förbi huset och jag blev nästan tårögd O_o det ligger sådär perfekt i en kurva på en lummig skogsväg och när man ser det lilla röda torpet så känns det verkligen som att det alltid legat där :heart

Det är två år sedan jag köpte huset nu och jag känner fortfarande så när jag kommer hem. Att det här, det är verkligen mitt lilla hus :)

Jag flyttade till Norrland pga studier och blev kvar. Men faktiskt så skrev jag i en tråd på Buke om Norrland som blev en ögonöppnare för mig, och jag insåg att jag verkligen inte trivs här, inte med naturen eller med mentaliteten alls. Så i augusti flyttar hela min familj till ca 3 mil utanför min uppväxtort söderut. En resa på sisådär 70 mil enkel väg. Och det känns bara så jäkla rätt.

Uppfödd i en mindre byhåla och har blivit kvar, dels på grund av feghet och bekvämlighet. Träffade min man här i byhålan, huset bredvid komiskt nog. ;) Men vi har allt vi behöver och en timma till större stad. Har inte hittat det perfekta huset i byn, har hunnit flytta två gånger efter att jag flyttat hemifrån - är 25 år. Men det kommer!

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 395
Senast: Mabuse
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
886
Senast: astronaut
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
939
Senast: Badger
·
Fritid Jag har semester från onsdag nästa vecka och 3,5 veckor fram. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på och har inte heller ekonomi till... 2 3
Svar
49
· Visningar
1 760
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka