Sv: Varför är det fult att vara duktig i skolan?
Men det är ju så det är. Iaf enligt min erfarenhet. Det är "fint" att vara bra på musik och bild, och idrott...det kan väl passera om man är duktig i språk... men nåde den som är bra på andra ämnen och speciellt om det ämnet är matte eller fysik?
Någonstans måste det väl vara vi vuxna som förmedlar detta åt barnen.
Du får väl försöka stödja och stärka din dotter så gott det går. Enligt vad jag lärt mig på pedagogiklektionerna (har iofs bara 10p pedagogik och jag var väl inte bäst i klassen heller) så är det oerhört viktigt att stödja barn i 7-11 års ålder som är bra i skolan (oavsett VAD barnen är bra på). Det är viktigt att läraren inte suckar "jaha, har du gjort ut matteboken, jaha...då får du väl sitta och rita i två veckor då tills resten är ikapp" utan att man ger mer stimulerande uppgifter. Annars "lär" sig barnet att den som är duktig, är ett hinder och ett bekymmer, och "lär" sig därmed att bli sämre i skolan. Detta enligt Piaget. Och jag tror på det, för jag var själv ett sådant barn. Usel i teckning och musik, medelmåtta i idrott men full pott på allt annat. Men gissa om intresset sjönk då man hela tiden fick höra hur jobbigt det var att man var klar innan de andra.