Sv: Varför är ciklidbebisarna olika stora?
Nej, det är inte så att olika färger har olika namn, utan de är olika arter om de heter olika. Om de däremot heter tex Pseudotroheus greshakei "Kobue point" och Pseudotrophs greshakei "Likoma Island" är det samma art ursprungligen fångad till hobbyn från två olika fångsställen, men har de helt olika namn är de också skilda arter. Att de kan föröka sig ändå är för att alla malawiciklider är mycket närbesläktade. En del tror att de alla härstammar från samma art en gång i tiden. Nu skiljer de sig dock en hel del, och klassas som många olika arter.
Jag får tillbaka det jag sa om att sälja yngel nu när jag vet att de är korsningar. Dessa ska inte säljas eftersom de räknas som hybrider och inte är särskilt önskvärda.
Utfärgad säger man när en fisk visar upp sina mest ultimata färger, oftast är det de dominanta djuren som gör detta. Ibland färgar fisk om inför lek också, men då brukar man säga ledräkt. Strax innan lek är det vanligt att en eller båda föräldrarna är helt utfärgade, eftersom det hänger lite ihop.