Varför är ciklidbebisarna olika stora?

snigelfarmor

Trådstartare
Nån som kan berätta det för mig?

Har tre överlevande yngel som är ca 4 veckor (utanför munnen) De är så olika stora.

/jenny

Sv: Varför är ciklidbebisarna olika stora?

Om de är av samma art och precis lika gamla så är de för att den bäst lämpade (till akvariets alla olika förhållanden) började att ta för sig lite mer än de andra av födan som finns, och ju mer han tar för sig, desto större blir han, och ju större han blir, desto lättare får han att fortsätta tränga undan de andra. Ond cirkel för dem, god för honom.

Ok. Har sett att den största av dem har tagit över det bästa gömstället nu och trängt undan den näst största. Den minsta måste hålla till i samma håla som hannen :)

Hur många ungar är normalt att få? Min fick 5 men 3 överlevde, och nu har hon bebisar igen i munnen. Jag får bara plats med 5 ciklider...kan man ge bort ciklider, eller är folk rädda för sjukdomar och sånt?
Jag vet ras och sånt.

/jenny

geyshakei...och...eh..hittar inte lappen. :) malawi

Ungarna blir randiga, varför? Föräldrarna är blåa och bruna helfärgade.

ränderna är kamoflage, dom kommer att försvinna när de blir äldre

fiskbäbisar blir liksom många andra djur olika stora som små pga födotillgången. Den unge som är mest framåt och tar för sig från början har störst chans att överleva och desto fortare dom blir vuxna dess störra chans att överleva

Är det Pseudotropheus greshakei du har?

http://www.malawi.pl/tap/maylandia_greshakei_108_800x600.jpg

(På bilden felaktigt benämnd som Maylandia greshakei).

De har kvar sina ränder som vuxna, men de syns minst på dominanta djur, och mindre på de mest utfärgade djuren.

Du kan troligtvis sälja fiskar som ine får plats, men tänk på att de flesta vill köpa ca 10 fiskar, och inte en eller två av samma art.

Japp, en sån har jag. Tack!

Mamman hette nåt annat. Kan man korsa alla malawiciklder med varandra? Är det bara färgerna som har namn?

Vad betyder utfärgade?

/jenny

Nej, det är inte så att olika färger har olika namn, utan de är olika arter om de heter olika. Om de däremot heter tex Pseudotroheus greshakei "Kobue point" och Pseudotrophs greshakei "Likoma Island" är det samma art ursprungligen fångad till hobbyn från två olika fångsställen, men har de helt olika namn är de också skilda arter. Att de kan föröka sig ändå är för att alla malawiciklider är mycket närbesläktade. En del tror att de alla härstammar från samma art en gång i tiden. Nu skiljer de sig dock en hel del, och klassas som många olika arter.

Jag får tillbaka det jag sa om att sälja yngel nu när jag vet att de är korsningar. Dessa ska inte säljas eftersom de räknas som hybrider och inte är särskilt önskvärda.

Utfärgad säger man när en fisk visar upp sina mest ultimata färger, oftast är det de dominanta djuren som gör detta. Ibland färgar fisk om inför lek också, men då brukar man säga ledräkt. Strax innan lek är det vanligt att en eller båda föräldrarna är helt utfärgade, eftersom det hänger lite ihop.

guu va bra svar!

Hannen blir knallljusblå och fenorna skriker rött när han leker med honan, vilket han gör så ofta han kan.

Vad ska jag göra nu då? Måste jag avliva mina fiskar och ge upp ciklider. Känner mig lite dum nu att ha tagit mig an två fina fiskar, som jag sen inte har plats till eftersom de ynglar av sig 1 gång i månaden...Trodde de födde nån unge om året, det sa han som jag fick dem av. Antagligen överlevde bara nån unge om året hos honom.

Cikliderna är så stora, som små abborrar, de kan man ju inte avliva bara! Kanske ska prova att meta för att få in rätt känsla? :confused: :crazy: :crazy:

Hannen är ju renrasig, kanske ska ge bort den, och behålla de yngel som är honor. Funkar det?
Älskar mina stora fina fiskar, men har varken lust tid eller plats för ett akvarium till.

Var bor du? I Skåne eller i Umeå?

Är det i Skåne kan jag tänka mig att köpa dina korsningsfiskar om jag får dom för ett bra pris. Har funderat på att ha malawi och kan ju "öva"skötsel på dina. Och dom kan ju bli fina som rena prydnadsfiskar även om dom är korsningar.

Har dessutom sköldpaddor som äter fisk så om jag får ungar efter dina korsningar och får för många för att ta hand om själv kan jag använda dom som foderfiskar.

/kt

Mitt råd är att behålla den renrasiga hanen och skaffa nya honor till honom. Renrasiga yngel brukar gå att sälja.

/kt

Äh, jag bor ju i Umeå nu, studerar här. Kan jag skicka dem med bussgods, och du får dem såklart gratis, jag kan tom betala för att bli av med dem!

Jag upplever detta som ett stort problem faktiskt...vad ska jag göra!??

Om en vecka ploppar nya yngel ut ir munnen..en vän sa igår att om jag har tillräckligt mycket fisk i akvariet så äter de upp varandra till sist, men Huuu!

/jenny

Tror inte att man får skicka levande djur med bussgods...

Så jag får nog tacka nej.

Men kolla om det finns någon som vill ha dem där du bor som vill ha dem som prydnadsfisk och inte till avel.

/KT

bara skoja om bussgods :) På posten kom det en gång en hamster i ett vadderat kuvert!

Jag ska sätta ut nån annons, och kanske köpa en ny hona.

Har sett Gula små ciklider. Kanske kan jag ha några såna honor, de parar väl inte sig med en dubbelt så stor hanne?

//jenny

Man talar inte riktigt om raser när det gäller fiskar. De är arter, eller som i dina yngels fall; hybrider (korsningar mellan arter.)

Är honan en hybrid, eller hur menar du när du säger att hanen är "renrasig"? Är inte hon också det, fast av en annan art?

Köp honor av den art du redan har. Verkar onödigt att ge bort en hona för att hon är av en annan art, och sedan köpa flera honor av en avvikande art. Han kommer försöka para sig med dom nya också, och är de väldigt små finns det risk att de stryker med av hans uppvaktning. Allra bäst fungerar mbunas i större grupper, från 6-8 st och fler, då blir det minst aggressioner.

Honan är renrasig, blev lite rörigt där.

Det bästa vore kanske att ge bort alla cikliderna NU, innan jag får en explosion av småfisk. Igår såg jag för första gången simmande bebisar i hennes mun :) Så antagligen får hon dem när jag är i Skåne.

Nån i Umeå som vill ha jättefina fiskar som tyvärr får barn? :)

/jenny

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 793
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV