Varför använder vissa inte broddar?

Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag har läst hur mycket som helst i denna tråd nu om för och nackdelar med brodd vs utan. Varför vissa helst har 4-brodd och vissa har 2-brodd osv. Men inte en enda har nämnt detta med hovverkan.
4brodd= noll hovverkan om jag nu inte missförstått div hästlitteratur och framförallt min hovslagare. För mig är hovverkan livsviktig för att min pålle ska hålla och hon kan således inte gå broddad med 4st/sko om det inte är livsnödvändigt och då endast under korta stunder. Hon klarar sig med 2 låga brodd i varje sko och snösulor.
Det är lite som att välja mellan pest eller kolera för mig vintertid och det är ett evigt kontrollerande av kot och karleder samt strålar osv. Helst vill jag kunna ha henne utan brodd men som många påpekat så var det det där med fläkskador som ställer till det.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Hovverkan?

Man får ju väga motståndet/uppbromsningen av tåbrodden (som jag väljer bort denna vintern pga ny hovis - vill inte att skoningen ska påverka mer än vad en ny hovis redan kan tänkas göra) mot halkandet när hästen trycker ifrån. Det beror såklart från situation till situation vad som funkar bäst!

Är det något sådant du syftar på?
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Du vet ju inte hur hennes hästar beter sig, dom kan ju vara livsfarliga med brodd. Fast jag skulle nog sätta på brodd, så håller med dig.

Men man vet ju inte!
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Endast blankis utanför stalldörren och vägarna till hagarna imorse när jag skulle släppa ut hästarna.
Mina två är broddade fram med 4 i varje sko, bak oskodda så dom kunde jag ta ut..
Den andra inhyrda hästen är skodd fram (barfota bak) men obroddad, hon gick ett par steg sen gled fötterna iväg och hon backade in igen. Så det var bara att ställa in henne igen. Ägaren fick lösa det själv.
Efter imorse blev det för mej ännu dummare att sko men inte brodda när det är isigt ute, väldigt riskabelt att gå ut med en sån häst :crazy: Jag vill inte vara med om att hästen skadar sig pga att ägaren tycker det är onödigt att brodda när hon är oskodd bak (det sa hon tidigare i vinter)...
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Fast en sådan simpel sak som ut till hagen (om man inte har väldigt långt kanske) kan man ju både salta och sanda. Men väl i hagen blir det ju samma problem! Hoppas din hästägare tar förnuftet till fånga!
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Det är brodd som räknas 4a i varje sko aldrig haft nåt problem. Dom går ute jämnt. Hade båda vart oskodda hade det gått bra då vi vanligtvis har snö bättre grepp. Men ska man ut o rida är det brodd som gäller o man kan ju inte länma hästen med skor utan brodd livsfarligt o halt. Skador kan det bli utan brodd med. Dom nöts väl ner om man rider mycket när det inte finns bra med snö oxå.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag har läst hur mycket som helst i denna tråd nu om för och nackdelar med brodd vs utan. Varför vissa helst har 4-brodd och vissa har 2-brodd osv. Men inte en enda har nämnt detta med hovverkan.
4brodd= noll hovverkan om jag nu inte missförstått div hästlitteratur och framförallt min hovslagare. För mig är hovverkan livsviktig för att min pålle ska hålla och hon kan således inte gå broddad med 4st/sko om det inte är livsnödvändigt och då endast under korta stunder. Hon klarar sig med 2 låga brodd i varje sko och snösulor.
Det är lite som att välja mellan pest eller kolera för mig vintertid och det är ett evigt kontrollerande av kot och karleder samt strålar osv. Helst vill jag kunna ha henne utan brodd men som många påpekat så var det det där med fläkskador som ställer till det.

Jag tycker att du tänker fel.

De av mina hästar som är skodda, är självklart broddade på vintern. Broddningsmöjligheterna är i ärlighetens namn orsaken till att de är skodda.

"Hovmekanismen" släcks ut effektivt av att sko hästen, det är inte antalet broddar som avgör. Skruva i brodd, du.

Jag broddar alla fyra hål.

Mina växande unghästar är inte skodda pga växande hovar och därmed följande olämplighet att sko, och därmed inte heller broddade.
Så visst kan det finnas skäl att inte brodda (sko) hästar...
men att ha häst skodd men inte broddad när det är halt:mad:
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Ja... Som vanligt så går meningarna isär och det är inte alltid man ens blir tolkad på det sätt man från början ämnade :p

Lite förtydlingar. Min tjej går broddad med två brodd, skulle aldrig släppa ut henne annars. Men i samma veva är det heller inte bra för henne och jag vägrar sätta på henne 4 brodd om det inte är absolut nödvändigt.

Tänker fel??
Det är inte jag som enväldigt sitter och tycker och tänker här när jag säger att hon inte mår bra av att gå utan hovverkan. Jag har tagit in både veterinär och hovslagare som båda gett mig samma råd och är av samma åsikt. Jag kan dock inte förklara allt som de säkert skulle kunna. Men det har och göra med blodcirkulationen i hoven som inte blir fullgod utan hovverkan när strålen inte trycks till vid nedtramp och gör att elastiska putan reagerar osv osv.
Jag kan inte alla tekniska termer och vad som påverkar vad och vad följdeffekterna blir. Det är därför jag tagit hjälp av utbildade proffs för att göra det bästa för min tjej.

SÅ, vem skulle du lita på? En främling på nätet eller din egen veterinär och hovslagare? ;)


På ett annat plan så har jag fått det förklarat för mig av hovis, att hovverkan inte alls försvinner när man skor en häst. Den blir lite sämre, ja men försvinner inte och det finns tunnare specialskor om jag inte missminner mig vilket jag kommer att testa på tjejen om det blir nödvändigt. Men om nu någon är av en annan åsikt så får det vara så.
Jag menade inte att trampa någon på tårna. Dock så med min ringa erfarenhet och information kring det hela så tyckte jag bara att hovverkan var värt och nämna i diskutionen då den för mig och min tjej är så viktig och den inte alls hade nämnts.

____________________

Ytterligare förtydling. NEJ, jag menar inte att 4-broddade hästar inte håller. Jag säger att MIN häst inte håller för det. Och om inte min håller, så borde det rimligtvis finnas fler som är lika känsliga som hon och därför var det värt för mig att nämna.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Men jösses.
Om det är snö/is kommer ju strålen visst i kontakt med underlaget, även om man har både 4 och 6 brodd.
Att bara ja 2 brodd innebär då det är is att när hästen skjuter ifrån så släpper fästet i tån, vilket VERKLIGEN är förödande.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Våra travare har varit broddade med 6 brodd i varje sko sedan slutet på oktober lite drygt, vi bor i Sundsvall och har nu bra mkt snö och is/snövägar precis överallt. Skulle aldrig någonsin falla mig in att låta mina hästar gå med enbart 2 brodd eller inge brodd alls i skorna. I oktober/november hade vi 5 hästar ilag i hagen varav det var 3 startande travhästar ett russto och hennes årsföl, det gick hur bra som helst och ingen av dom fick någon sparkskada eller dylikt.

För 2 veckor sedan startade vi 2 av hästarna i Umeå på en rejäl vinterbana, rejält broddade med isbrodd. Det är en självklarhet att brodda tycker jag.

Jag tar hellre en sparkskada eller dylikt istället för att hästen ska gå runt och spänna sig helt i onödan eller bryta benet av sig.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

KL
Jag broddar med fyra brodd eftersom jag tycker att två brodd ger fel vinkel när de står på is. Det är ju som hästarna går runt i högklackat. För MIG känns det alltså som vinklarna på ben och hovar blir bättre.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Tänker fel??
Det är inte jag som enväldigt sitter och tycker och tänker här när jag säger att hon inte mår bra av att gå utan hovverkan. Jag har tagit in både veterinär och hovslagare som båda gett mig samma råd och är av samma åsikt. Jag kan dock inte förklara allt som de säkert skulle kunna. Men det har och göra med blodcirkulationen i hoven som inte blir fullgod utan hovverkan
SÅ, vem skulle du lita på? En främling på nätet eller din egen veterinär och hovslagare? ;)


.

Det heter "hovmekanism".

Jag har också diskuterat med hovslagare och veterinärer.
Genom att spika fast hoven i en mycket oelastisk sko, hindrar man hoven från att expandera när den går i marken. Visst handlar det om strålen, men också om att hoven utvidgas (tänk dig en kamleklöv, fast i betydligt mindre utsträckning) när den belastas i steget. Genom utvidningen, bildas det lite som en vacuumpump som drar ner ytterligare blod i hoven.
Säger de.

Och det är klart, slår man fast skon med väldigt få söm så borde bakre delen av hoven kunna utvidgas elastiskt även med skor, men slår man fast med fyra söm på varje sida så blir elasticiteten väldigt kraftigt borttagen.
Huruvida strålen går i marken eller inte, beror knappast heller på antalet broddar. Som jag ser det, är vitsen med broddarna att de ska sjunka in i underlaget och gripa fast. Det innebär att skons undersida i stort sett ligger emot underlaget även med broddar, när det är snö och is.

Det är inte skillnaden mellan två eller fyra brodd som hindrar eller tillåter hovmekanismen från att fungera.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

***Knapplån***

Broddar gäller när det är vinter med is, snö och halka!
Mitt sto har guldskor med 6 brodd fram, men på bakfötterna har hon bara traktbroddar då jag är rädd för balltramp. Boots är ingen hit.
Grabbarna har också bara traktbrodd.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag har läst hur mycket som helst i denna tråd nu om för och nackdelar med brodd vs utan. Varför vissa helst har 4-brodd och vissa har 2-brodd osv. Men inte en enda har nämnt detta med hovverkan.
4brodd= noll hovverkan om jag nu inte missförstått div hästlitteratur och framförallt min hovslagare. För mig är hovverkan livsviktig för att min pålle ska hålla och hon kan således inte gå broddad med 4st/sko om det inte är livsnödvändigt och då endast under korta stunder. Hon klarar sig med 2 låga brodd i varje sko och snösulor.
Det är lite som att välja mellan pest eller kolera för mig vintertid och det är ett evigt kontrollerande av kot och karleder samt strålar osv. Helst vill jag kunna ha henne utan brodd men som många påpekat så var det det där med fläkskador som ställer till det.
Du menar nog att glidmomentet kan hävas helt o hållet, men... en sliten järnsko är som en kälke.

Man kan ha 4 låga brodd vilket är bättre än 2 höga.

Är det isgata o man rider uppför samt nedför är 4 brodd nödvändigt för hästen.

De som broddar enbart för ridning tänker bara på sin egen säkerhet- hästens övriga tid :crazy:
Är det mkt snö behövs det inte 4 brodd för de fyller ingen funktion, men ger heller inget förhindrat glidmoment o o skillnaden märks först när du kommer ut på en plogad väg:bump: Snorhalt.

Tänk träskor utan gummisula- tjooppp.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Du menar nog att glidmomentet kan hävas helt o hållet, men... en sliten järnsko är som en kälke.

Man kan ha 4 låga brodd vilket är bättre än 2 höga.

Är det isgata o man rider uppför samt nedför är 4 brodd nödvändigt för hästen.

De som broddar enbart för ridning tänker bara på sin egen säkerhet- hästens övriga tid :crazy:
Är det mkt snö behövs det inte 4 brodd för de fyller ingen funktion, men ger heller inget förhindrat glidmoment o o skillnaden märks först när du kommer ut på en plogad väg:bump: Snorhalt.

Tänk träskor utan gummisula- tjooppp.
Jag tror också att det är glidmomentet som menas och inte hovmekanismen i sig. Jag har också funderat i banorna att fyra brodd skulle hämma glidmomentet, men jag tror nog att det inte gör så himla mycket. Ett visst glidmoment blir det ju i alla fall på is. Personligen släpper jag numera aldrig hästarna utan broddar i isig hage. Jag hör till de som broddade på och av varje dag som liten. Phu... att man bara stod ut :p
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Att man helst inte ska rida på frusen sand/ grusväg utan snö är en sak, men där får man förmoda att det bara sker i skritt.

Det finns de som resonerar som Fnorpan, men det får vara nog med glid om hästen halkar o åker kana.
Glidmomentet handlar om ngn cm. Att det inte tar tvärstopp i vart steg. att det hugger för mkt.

Jag har oxå broddat i o ur bara för att vi inte fick ha brodd i den sluttande snorhala hagen:eek:
numera tror jag att folk tänker annorlunda. Där jag stog blev det inte skillnad förrän en föll o krossade bäckenet.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag har läst hur mycket som helst i denna tråd nu om för och nackdelar med brodd vs utan. Varför vissa helst har 4-brodd och vissa har 2-brodd osv. Men inte en enda har nämnt detta med hovverkan.
4brodd= noll hovverkan om jag nu inte missförstått div hästlitteratur och framförallt min hovslagare. För mig är hovverkan livsviktig för att min pålle ska hålla och hon kan således inte gå broddad med 4st/sko om det inte är livsnödvändigt och då endast under korta stunder. Hon klarar sig med 2 låga brodd i varje sko och snösulor.
Det är lite som att välja mellan pest eller kolera för mig vintertid och det är ett evigt kontrollerande av kot och karleder samt strålar osv. Helst vill jag kunna ha henne utan brodd men som många påpekat så var det det där med fläkskador som ställer till det.

Hovverkan och glidmoment är helt skilda saker och jag tror du är ute efter det sistnämnda. Jag har en häst som är barfota och en som har skor fram med 4 brodd i varje sko. Det beror helt på underlaget om glidmomentet påverkas eller inte. En hårdfrusen grusväg blir stenhård och där är glidmomentet nästan 0, på is ökar glidmomentet något och på snö påverkar den inte alls lika mycket.

När jag bodde i Småland hade jag visserligen 4 brodd/sko men då korta. Oavsett var brodden sitter och hur många det är så påverkar det glidmomentet. Tåbrodd är för mig ett måste eftersom hästen riskerar att halka och sträcka sig i backarna när den skjuter ifrån i steget...
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Det måste vara glidmomentet du syftar på? Det är ju av den anledningen man sällan har gräsbrodd i tån, det skadar mer än det hjälper på de flesta underlag. Men på is är det ju en helt annan sak.

Hovmekanismen har jag svårt att tro påverkas så mycket av antalet broddar, tror den påverkas betydligt mer (åt det sämre) med skor jämfört med oskott.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp