Sv: Varför använder vissa inte broddar?
Do it, do it
Do it, do it
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har läst hur mycket som helst i denna tråd nu om för och nackdelar med brodd vs utan. Varför vissa helst har 4-brodd och vissa har 2-brodd osv. Men inte en enda har nämnt detta med hovverkan.
4brodd= noll hovverkan om jag nu inte missförstått div hästlitteratur och framförallt min hovslagare. För mig är hovverkan livsviktig för att min pålle ska hålla och hon kan således inte gå broddad med 4st/sko om det inte är livsnödvändigt och då endast under korta stunder. Hon klarar sig med 2 låga brodd i varje sko och snösulor.
Det är lite som att välja mellan pest eller kolera för mig vintertid och det är ett evigt kontrollerande av kot och karleder samt strålar osv. Helst vill jag kunna ha henne utan brodd men som många påpekat så var det det där med fläkskador som ställer till det.
Tänker fel??
Det är inte jag som enväldigt sitter och tycker och tänker här när jag säger att hon inte mår bra av att gå utan hovverkan. Jag har tagit in både veterinär och hovslagare som båda gett mig samma råd och är av samma åsikt. Jag kan dock inte förklara allt som de säkert skulle kunna. Men det har och göra med blodcirkulationen i hoven som inte blir fullgod utan hovverkan
SÅ, vem skulle du lita på? En främling på nätet eller din egen veterinär och hovslagare?
.
Du menar nog att glidmomentet kan hävas helt o hållet, men... en sliten järnsko är som en kälke.Jag har läst hur mycket som helst i denna tråd nu om för och nackdelar med brodd vs utan. Varför vissa helst har 4-brodd och vissa har 2-brodd osv. Men inte en enda har nämnt detta med hovverkan.
4brodd= noll hovverkan om jag nu inte missförstått div hästlitteratur och framförallt min hovslagare. För mig är hovverkan livsviktig för att min pålle ska hålla och hon kan således inte gå broddad med 4st/sko om det inte är livsnödvändigt och då endast under korta stunder. Hon klarar sig med 2 låga brodd i varje sko och snösulor.
Det är lite som att välja mellan pest eller kolera för mig vintertid och det är ett evigt kontrollerande av kot och karleder samt strålar osv. Helst vill jag kunna ha henne utan brodd men som många påpekat så var det det där med fläkskador som ställer till det.
Jag tror också att det är glidmomentet som menas och inte hovmekanismen i sig. Jag har också funderat i banorna att fyra brodd skulle hämma glidmomentet, men jag tror nog att det inte gör så himla mycket. Ett visst glidmoment blir det ju i alla fall på is. Personligen släpper jag numera aldrig hästarna utan broddar i isig hage. Jag hör till de som broddade på och av varje dag som liten. Phu... att man bara stod utDu menar nog att glidmomentet kan hävas helt o hållet, men... en sliten järnsko är som en kälke.
Man kan ha 4 låga brodd vilket är bättre än 2 höga.
Är det isgata o man rider uppför samt nedför är 4 brodd nödvändigt för hästen.
De som broddar enbart för ridning tänker bara på sin egen säkerhet- hästens övriga tid
Är det mkt snö behövs det inte 4 brodd för de fyller ingen funktion, men ger heller inget förhindrat glidmoment o o skillnaden märks först när du kommer ut på en plogad väg Snorhalt.
Tänk träskor utan gummisula- tjooppp.
Jag har läst hur mycket som helst i denna tråd nu om för och nackdelar med brodd vs utan. Varför vissa helst har 4-brodd och vissa har 2-brodd osv. Men inte en enda har nämnt detta med hovverkan.