Sv: Varför använder vissa inte broddar?
Så fick jag lära mig för 25 år sedan, vi broddade av och på alla hopphästar, men som sagt de hade då bara två brodd per sko. Tog max några minuter när man lärt sig.
Men... nu är jag av en annan åsikt, och det är att det fungerar bra att ha hästarna broddade dygnet runt om man har minst 4 brodd per sko. Hästarna sjunker ner i underlaget i boxen och på gången har de bättre fäste än vad de har utan brodd sommartid om det är halt pga vatten på golvet.
Givetvis finns en risk med sparkskador, men jag bedömer dem lindrigare än fläkskador. Och två av mina hästar kan aldrig gå barfota, de förstör hovarna direkt oavsett underlag. En av dessa kan inte heller trava fort med brodd, så hon startade därför aldrig när vinterbana rådde, men däremot tränade bra i långsam träning.
KL
Det jag fått lära mig o broddar och hästar är att det är bra när det behövs d v s vid halt underlag oavsett om det är vinter och is eller sommar och gräs.
MEN man ska när det är lösa broddar ta av dom när dom inte behövs t ex i stallet eller om det blir ändring i underlaget. Att som många gör idag av ren lathet låta brodden sitta i hela tiden kan vara förödande för hästen. För även om man har fyra i en sko så blir det på fel underlag t ex stallgolvet fel för hästen. Den har ju då bara fyra små kontaktytor mot underlaget. Ofta har då dessa en kärna av en hårdmetall som blir väldigt hal på ett betonggolv. Om man bara har två broddar så kommer hästens hov att hamna i en onaturligt vinkel som om den hade skor hög klack när den står i stallet.
Så samtidigt som det är oumbärligt på rätt underlag så kan det vara helt förkastligt på fel. Det kan bli halt, fel vinkel med felbelastning och även att det blir "för bra" grepp om de används t ex på ett mjukare underlag så det finns risk för skador av den anledningen.
Själv kör vi helt oskott på vintern för att slippa alla risker med brodd och att vi inte har tiden att brodda i och ur alla hästar. Oskodda får hästen en helt annan balans och klarar sig väldigt bra även på underlag som jag själv inte kan gå på. Dom har ju trots allt både lite vett i skalle och fyra ben
Så fick jag lära mig för 25 år sedan, vi broddade av och på alla hopphästar, men som sagt de hade då bara två brodd per sko. Tog max några minuter när man lärt sig.
Men... nu är jag av en annan åsikt, och det är att det fungerar bra att ha hästarna broddade dygnet runt om man har minst 4 brodd per sko. Hästarna sjunker ner i underlaget i boxen och på gången har de bättre fäste än vad de har utan brodd sommartid om det är halt pga vatten på golvet.
Givetvis finns en risk med sparkskador, men jag bedömer dem lindrigare än fläkskador. Och två av mina hästar kan aldrig gå barfota, de förstör hovarna direkt oavsett underlag. En av dessa kan inte heller trava fort med brodd, så hon startade därför aldrig när vinterbana rådde, men däremot tränade bra i långsam träning.