Varför använder vissa inte broddar?

Sv: Varför använder vissa inte broddar?

:bow:


lägg till det enorma jobb att skruva i alla broddar varje gång man ska rida, jisses:D

I de flesta travstall har hästarna alltid brodd och det är då fyra brodd i varje sko. Man skruvar inte av brodden eller bekymrar sig för sparkskador. Risken för att hästarna fläker sig är betydligt större vilket är många veterinärers erfarenhet med.

I galoppstallen är det inte lika vanligt med brodd men där har de flesta hästarna aluminiumskor med bra grepp.

Det verkar mest vara i ridhästvärlden som man bekymrar sig för sparkar och bara har två brodd per sko. Många känner inte ens till att det finns skor med möjlighet för fyra brodd.

Undrar hur man som mänisk skulle känna sig om man körde med brodd under hälen men inte under den främre delen av foten?
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag kommer aldrig nånsin ha en obroddad häst igen. Det är då inte roligt att se sin häst bryta benet av att skritta i hagen och råka skritta på en isfläck.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

I de flesta travstall har hästarna alltid brodd och det är då fyra brodd i varje sko. Man skruvar inte av brodden eller bekymrar sig för sparkskador. Risken för att hästarna fläker sig är betydligt större vilket är många veterinärers erfarenhet med.

I galoppstallen är det inte lika vanligt med brodd men där har de flesta hästarna aluminiumskor med bra grepp.

Det verkar mest vara i ridhästvärlden som man bekymrar sig för sparkar och bara har två brodd per sko. Många känner inte ens till att det finns skor med möjlighet för fyra brodd.

Undrar hur man som mänisk skulle känna sig om man körde med brodd under hälen men inte under den främre delen av foten?

Är det verkligen så fortfarande?
Jag upplever det som att det var typ 10 år sen man inte hade varken 4 broddade vinterskor eller snösulor.
Så de senaste ca 10 åren upplever jag att "alla" har ordentligt broddade hästar och då umgås jag så gott som bara med "ridfolk" och först på senare år fått kontakt med folk inom trav och galoppvärlden.
Inte bor jag speciellt långt norrut heller...
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Det är väl olika i olika stall kanske... Här är det ovanligt att folk använder fyra brodd, detta trots att jag bor i Isens och det Underkylda Regnets Rike.

Dessutom är det vanligt att ställägaren kräver att hästarna går obroddade, iaf bak, om de ska gå i flock. Så de står blickstill i hagen istället och vågar knappt försöka halka iväg till vattnet. :mad:

Säger som många andra - fläkskador är inte att leka med, och förutom den faran så får ju hästarna ont i musklerna och blir stela av att hela tiden "hålla emot". Gå en liten promenad på våt is, då känner man spänningen som krävs för att hålla balansen.

Fram för ordentligt med brodd! Då går det plötsligt utmärkt att komma utanför ridhusets väggar också. :)
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

När jag hade hästen inhyrd stod det på min "kravlista" - att jag fick ha fyrbrodd dygnet runt på hästen.
Nu har jag eget stall och båda hästarna har snösulor och fyrbrodd. Varför ska de bara kunna röra sig när jag vill rida? Den tiden är en knapp del av deras liv totalt...
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag tycker det i de stall jag rör mig i runt Stockholm är mest fyrbroddat. Det är främst träningsanläggningar.
En del rider mest i ridhuset. Men man har iaf förstått att hästen bör ha brodd i hagen.
I mindre stallar i mindre byar där man inte tränar så mycket ser jag dock mer annat.

Men även här tycker jag det lite är en kunskapsfråga. De som har mer utbildning har ofta kunskap nog att fatta mer informerade beslut som gynnar hästarna.

Nu säger jag inte att man ska vara tävlingsryttare. Men söka kunskap bör man göra. Ett sätt att göra det kan vara att träna för tränare och kunna samråda med de som är utbildade.
Så med träningen följer en del annan kunskap med "gratis". Annars får man anstränga sig mer. Vissa gör det! Men inte alla.

Och som ägare till en häst eller nån till har man sällan referensramar som är stora nog att avgöra själv vad som är bra. Det krävs mycket mer möten med olika hästar i olika situationer än så.
Så bara för att man som hobbyhästmänniska sett äckliga sparkskador med brodd betyder inte att det är största eller farligaste risken.
Även jag har sett såna skador! Men jag har även sett mer andra skador i mitt yrke med hästar. Och jag har förhört mig med veterinärer, försäkringsbolag, tränarkollegor inom olika grenar etc. De flesta är eniga i att fläkskador är en betydligt större risk!
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Är det verkligen så fortfarande?
Jag upplever det som att det var typ 10 år sen man inte hade varken 4 broddade vinterskor eller snösulor.
Så de senaste ca 10 åren upplever jag att "alla" har ordentligt broddade hästar och då umgås jag så gott som bara med "ridfolk" och först på senare år fått kontakt med folk inom trav och galoppvärlden.
Inte bor jag speciellt långt norrut heller...

Tror det mer handlar om närhet till storstan, travbanor och etablerade travstall. I mellersta Halland finns det få travstall och vill man få tag i travskor får man åka upp till Åby. Sannolikt så kan det gå att få tag i skor även i Halmstad. Det medverkar till att få känner till att det finns skor för fyra brodd och man frågar heller inte efter det när hovslagaren kommer. Och hovslagarna själva vill inte ha några skor liggande för att efterfrågan är liten på grund av okunskapen.

Sen handlar det om en kostnad med. Vet ridskolor där många av hästarna inte är skodda alls eller bara delvis skodda av kostnadsskäl. Så det handlar inte bara om "okunskap"...
 
Senast ändrad:
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Mina hästar har alltid broddar, fyra stycken på varje hov. Skulle aldrig låta mina gå utan. Har sett häst som gått ner i spagat och det var bara att ta bort hästen på en gång.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag vill också ha min häst med fyra brodd i hagen, tycker att risken att hon ska halka i hagen är alldeles för stor!

I alla stall jag har hållit till i mitt liv (de senaste ca 12 åren) har haft fyra brodd i varje sko och de flesta har faktiskt snösulor med.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

*kl*

Alltid brodd i på min.. .för tillfället bara 2 i varje sko, men nästa skoning blir guldplux med 6 fasta brodd i :love: älskar de skorna! (å snowball-sulor).

En annan sak, jag vill inte LEDA obroddade hästar till å från hagen, de kan skutta till å halka å trilla ÖVER mig, no way. Det är en säkerhet för både häst och mig att de har brodd, å som någon skrev, varför ska hästen bara kunna röra sig när JAG vill rida??

Att de ska stappla runt och spänna sig i en hage hela dagen kan knappast vara bra för musklerna heller... å så det värsta -fläkskador!

Nä, jag har brodd å har aldrig under mina 8 år som hästägare råkat ut för att inte få ha det i hagen! (5 olika stall).
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Tror det mer handlar om närhet till storstan, travbanor och etablerade travstall. I mellersta Halland finns det få travstall och vill man få tag i travskor får man åka upp till Åby. Sannolikt så kan det gå att få tag i skor även i Halmstad. Det medverkar till att få känner till att det finns skor för fyra brodd och man frågar heller inte efter det när hovslagaren kommer. Och hovslagarna själva vill inte ha några skor liggande för att efterfrågan är liten på grund av okunskapen.

Sen handlar det om en kostnad med. Vet ridskolor där många av hästarna inte är skodda alls eller bara delvis skodda av kostnadsskäl. Så det handlar inte bara om "okunskap"...

Men det är väl inte travskor bara för de har 4 broddhål?
Jag kan inte minnas att jag någonsin behövt be om skor med 4 broddhål till någon av hovslagarna jag haft de senaste 10 åren?
Utan det har alltid åkt på automatiskt under hösten, har bara behövt säga till om jag vill ha sulor och vilken sorts sulor i sånt fall.
Visserligen har hästarna stått utanför Sthlm och numera relativt nära Rommetravet men inte har hovisarna varit några "trav-hovisar" även om de ibland skott travhästar så inte borde de ha kartongvis med 4 broddade skor med sig av den anledningen iaf.

Vad gäller oskodda eller delvis skodda hästar så finns det ju möjlighet att de kan få bra fäste ändå ;)
Min ena häst går oskodd runt om nu, men där han står är det inte halt annat än på vägen och då får man ju helt enkelt hålla sig borta från vägen så är det inget problem.
Men då står han uppstallad mitt ute i ingenstans med skogen intill så det är inte ett problem att hålla sig från vägarna och dessutom är det inte blankis heller utan mest snö.
Min andra häst har tills igår gått med skor bak och barfota fram pga trasig hov som inte gått att sko, men hon har gått med broddade barfotaboots istället så det problemet blev ju löst ändå..
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

menar du med fast brodd då?

De skor jag tänker på har gängade hål för fyra broddar. Eftrsom jag mest jobbar md galopphästar som har racingskor i aluminium så är det inte så ofta man har några problem med fästet. Men det är möjligt att det finns skor med fasta brodd med. Men jag har inte sett några...
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

De skor jag tänker på har gängade hål för fyra broddar. Eftrsom jag mest jobbar md galopphästar som har racingskor i aluminium så är det inte så ofta man har några problem med fästet. Men det är möjligt att det finns skor med fasta brodd med. Men jag har inte sett några...

men alla hovslagare jag vet om har tillgång till skor med 4 broddhål. Finns att köpa i de flesta hästaffärer .
Däremot är det inte alla som kan fixa fram med 6 broddhål,vilket travarna oftast har.
Börjes har massor av varianter av skor med fast brodd.
Går även att beställa
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Här går alla travarna med 6 broddar. 4 broddat är ju supervanligt i ridhästvärlden och då vanliga ridskor?

Min häst går med 6 st låga brodd/sko och då fasta brodd(guldskor) Distanshäst(ridhäst)

Skulle aldrig släppa ut honom utanför stalldörren utan brodd nu, skulle någon stallägare kräva obroddat i hage så skulle han hellre få gå ensam. Han går dock med benskydd och boots ute då han är extremt klantig...
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

delvis kl

Både min hovis Halland och min hovis i Skåne får man be om 4 hål innan, 2 är standard. Så har det varit med alla tidigare hovisar i Halland oxå, det var dock länge sedan vi bytte till den vi har nu.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Jag bor i Värmland och här är det standard med fyra brodd på vintern, så olika det kan vara.
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

delvis kl

Både min hovis Halland och min hovis i Skåne får man be om 4 hål innan, 2 är standard. Så har det varit med alla tidigare hovisar i Halland oxå, det var dock länge sedan vi bytte till den vi har nu.

Äsch nu höll jag på att skriva ngt onödigt och drygt ;)

Jag ångrade mig :p
 
Sv: Varför använder vissa inte broddar?

Mina är oskodda, svårt att brodda då ;)

Fast min hage är inte upptrampad = inte hal.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 585
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp