Varför alla inställda tävlingar?

S

silver

I år har sex tävlingar ställts in enl kuskringens infosida.
Med motiveringen för få anmälda.
Tråkigt men sant.

Vad finns att göra åt det?

Sv: Varför alla inställda tävlingar?

Att folk anmäler sig i tid kanske..

Nej men ärligt vet jag inte vad arrangörer anser vara för få anmälda. Här uppe kan jag inte minnas att vi haft en tävling inställd av den anledningen, vet dock tävlingar man kört med 12 starter (även msv!!). Jag tror det är det arrangören måste göra, arrangera trots att de inte får fullt startfält. Finns inga tävlingar tappar folk lust att satsa på tävlandet och då blir det ännu färre på nästa tävling..

Sen kanske det också är så enkelt att vi behöver fler tävlingsekipage!

Det är väldigt olika för arrangörer hur många starter som krävs för att få en tävling att gå ihop ekonomiskt.
Vissa får betala hyra för att få vara på anläggningen. Klippning av banor kostar, om man inte har tillgång till maskiner. Underhåll av hinder och staket likaså.Veterinären kostar för en hel maratondag plus besiktning innan start, då kan det inte vara för få starter eftersom man delar upp kostnaden per ekipage. Domare och banbyggare kostar.

Så kanske det är så att det faktiskt är för få tävlingsekipage. Det finns många orsaker till det och det bl a, ska diskuteras på en träff i mitten på november för alla körintresserade hur körsporten ska utvecklas i framtiden. Kom dit! Datum och plats är inte spikat än men kolla förbundets hemsida eller Kuskringen.

I Sverige är där max 250 FEI-tävlings-intresserade kuskar. Och
så är där alle andre kuskar. Och där är distanskörning, scurry-
körning, private driving, traditionell driving, brukskörning o.s.v..
Men officielt finns bare FEI-tävling, man får köre, - om man inte
vill kunne exkluderes av ridsportsförbundet..Det är et problem!!!!!!

jag har aldrig varit med och arangerat en tävling men 2 veckor innan en tävling har man då inte redan lagt ut pengar på grejer som klippning och underhåll, domare och bokning av vetrinär?:) för mej känns det som om det enda som borde vara kvar att göra 2 veckor innan en tävling är att klippa dressyr banan en gång och sätta ut alla skyltar. :D

Att det är för lite tävlingsekipage tror jag är för att det är komplicerat att börja tävla. Jag menar du måste köpa in en vagn för xxxxxkronor sen en sele för xxxxkronor sen ska du frakta hela skitet till tävlingen många mil från dej sen ska du hitta någon stans att bo under en helg i en kommun som du förmodligen aldrig har satt din fot i eller i bästa fall varit på kissepause i. Sen finns det en enligt mej väldigt skev syn på dressyr i låga klasser. Där väldigt erfarna kuskar säger till nybörjare att de måste matcha sina klädder med vagnens och hästensfärger osv.
Jag vet faktiskt dom som just har börjat köra som har bättre koll på hur man ska vara klädd på dressyren än hur precitions (stavning?!) momentet fungera. Jag menar i lokala klasser så enligt mej ska det vara så att om du har dom saker som står i TR dvs handskar, förkläde och huvudbonda ska det ge en 6 på presentationen. Sen om man har ett par biliga reptömar eller ett par svindyra nya BRUNA lädertömar kan kvitta.:grin:

Upplys gärna en nyfiken själ;
Vad är scurry-körning, private driving och traditionell driving ?
Distanskörning fattar jag väl, men är det något som praktiseras?
Brukskörning tävlas det redan i vad jag vet.

- jag :)

I Sverige är där max 250 FEI-tävlings-intresserade kuskar. Och
så är där alle andre kuskar. Och där är distanskörning, scurry-
körning, private driving, traditionell driving, brukskörning o.s.v..
Men officielt finns bare FEI-tävling, man får köre, - om man inte
vill kunne exkluderes av ridsportsförbundet..Det är et problem!!!!!!

Nej, vi blir fakturerade i efterhand. Har vi då bara haft exempelvis 10 ekipage så går vi back. Vem ska betala det? Allt som kostar ska ju betalas och det blir ju dels klubben och dels tävlingsekipagen. Och som sagt, det är olika för olika klubbar hur många ekipage som behövs på en tävling beroende på om man har egen anläggning eller måste hyra in sig, kanske en domare i klubben som ställer upp etc.

Vi måste dessutom hyra restaurangtält som vi sätter upp, hyra elutrustning och ex kilometer kabel som ska rullas ut. Så det blir en hel del kostnader.

Sen att det är en massa slit innan och efter på få personer är en sak men det är kul också! Dessutom så tycker jag att ska jag själv ut och tävla så får jag se till att vara med och ordna tävlingar för andra.

Okej så man gör så :)

Men om man hade börjat använda prtabel stabel (stavning?! portabla stall blir det på svenska iallafall) som man använder sig av i tex England så hade det blivit mycket lägre kostnader för arangörerna, el finns inte häller i England, där har man gasol och elkarftverk i lastbilarna, husvagnarna eller tältet.
Men det blir dock lite krångligare för kuskarna att komma ut på tävling vilket inte häller är bra...

Det är väl det som gör skillnaden tror jag, om man har egen anläggning. Jag tror också att man borde kunna förenkla arrangemanget en del just för att få råd att arrangera en tävling. Man behöver kanske inte ha bästa högtalarna, ett resturangtält eller storslagen kuskfest. Visst är allt sådant trevligt men för mig känns själva körningen viktigare. Sedan tror jag man ska bygga banorna där man har de rätta förutsättningarna. På den anläggningen jag håller till har vi till exempel ett gäststall där tävlande kan stå som inte kostar klubben något. Där finns tyvärr inte någon maratonbana (än...?) men två ridhus gör att man kan ha inomhustävlingar. I Skellefteå har de tävlingsbanan vid travet som ju redan är konstruerat för tävling med häst. Man bör alltså kolla lite på vad som är den största utgiften för arrangören och jobba på det.

Så en fråga till er som arrangerar, vilken är den/de största utgiften/erna?

Hyra av anläggning
Domar- och banbyggararvode plus reseersättning
Hyra av tält
Mat till funktionärer
Kostnader som t ex boxar och veterinär läggs ut på kuskarna.
Sedan är det ju löpande renovering av hinder dressyrstaket, vägar mm under året.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 519
Senast: monster1
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
5 613
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka