Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även jag känner mig utvilad, dels så somnar jag oftast väldigt lätt så för mig så fungerar det bra att sova när bebisen sover. Blir oftast 40 min till en timme på för- eller eftermiddagen.

Igår somnade Hugo kl 20 så då såg vi tre avsnitt av Agent Carter. Amning innan läggdags för hela familjen och sen har jag ammat och bytt blöja kl 1 och kl 4 (varje pass tar ca 1 timme) och nu vaknade vi kl 8.30.

Det viktigaste på morgonen är att maken kommer upp med frukost till mig, får jag inte äta spelar det ingen roll hur mycket jag fått sova :angel:

Oj, jag skulle definitivt inte känna mig pigg eller utvilad efter så pass mkt vaken tid! :o

Själv så somnade vi 12 och gick upp 9 :-) mannen matade med flaska som jag hade pumpat ut i vid 5, annars sov han också hela natten :-) vi behöver inte heller väcka på natten om hon inte vaknar precis som @FengurLaugar enligt bm eftersom hon går upp som hon ska.

Man är nog bortskämd känns det som! Hon har sovit sjukt bra sen dag ett, har gråtit en enda ggn och det var första klädbytet, inte heller skrikit något alls utan de enda är lite smågnäll en kort period kvällstid! :love:

Här fick vi sovmorgon till halv 9 idag! Hör inte till vanligheterna med en 3 åring i huset ;) Men hon var ledsen i natt för hon är hostig och har ont i halsen så hon kom till oss och sov istället. Hon hade sparkat på maken så han hade gått och lagt sig i hennes 160*70 säng haha :p

Lilla E somna i mitt knä vid halv 10 igår kväll. Fortsatte sova när hon flyttades till nestet och vakna först halv 6 för mat. Åt sen vid halv 8 igen och vakna nu halv 10 :D

Alice är så himla snuttig och det tog tre dygn innan mjölken rann till ordentligt så jag tror att det gör mycket för att hon är vaken och vill äta. Men nu finns det mjölk så hoppas att hon fasar ut amningstillfällena lite :)

Vi har order om amning minst var tredje timme eftersom hon är lite gul fortfarande så just nu känns det bra att hon själv väljer att äta ofta :)

Här är en till som är utvilad :) så skönt. Han sover bäst på kvällen/natten sen på morgontimmarna blir han lite kinkig i magen och ligger och gnölar.

Hur är det med sånna droppar man kan ge mot magen, fungerar de bra? Antar att han får i sig mycket luft när han ammas för jag har sjukt mycket mjölk så brösten blir så spända och det bara sprutar mjölk när han ammar. Brukar försöka massera ut mjölk innan så det inte ska komma med sådant tryck.

Det bästa med att ha haft den sämsta natten sen vi kom hem måste ju vara att logga in här och läsa om hur ovanligt utvilade alla andra är :D ;)

Nej men den här natten var väldigt ryckig. Lilleman ville inte riktigt komma till ro varken när han sov eller ammades.

Funderar lite på samma sak som Olina om luft i magen. Jag har också galet mycket mjölk. Har köpt Sempers magdroppar men inte provat än.

Det bästa med att ha haft den sämsta natten sen vi kom hem måste ju vara att logga in här och läsa om hur ovanligt utvilade alla andra är :D ;)

Nej men den här natten var väldigt ryckig. Lilleman ville inte riktigt komma till ro varken när han sov eller ammades.

Funderar lite på samma sak som Olina om luft i magen. Jag har också galet mycket mjölk. Har köpt Sempers magdroppar men inte provat än.
Vår gosse hade några skrikiga o oroliga dagar i förra veckan men köpte sempers magdroppar och ändrade lite amningsrutiner efter inrådan av bvc och nu mår han mkt bättre. Om det är magdropparna som gör det ska jag låta vara osagt men vi fortsätter med dem tills flaskan är slut :)

Vår gosse hade några skrikiga o oroliga dagar i förra veckan men köpte sempers magdroppar och ändrade lite amningsrutiner efter inrådan av bvc och nu mår han mkt bättre. Om det är magdropparna som gör det ska jag låta vara osagt men vi fortsätter med dem tills flaskan är slut :)

Vad hade du för rutiner innan och vad ändrade du till?

Låter som det kan behövas magdroppar åt våran lille kille med.

Vad hade du för rutiner innan och vad ändrade du till?

Låter som det kan behövas magdroppar åt våran lille kille med.
Innan åt han med 1,5 timmas mellanrum vilket är väldigt ofta. Eftersom han gått upp mycket tyckte sköterskan att jag kunde försöka ge honom mer mat vid varje amning så att han förhoppningsvis håller sig mätt längre. Så jag ammar först på ena bröstet, försöker rapa honom för att sedan erbjuda andra bröstet. Det har än så länge gett resultat och nu har han ammat med minst 2 timmars mellanrum och max 3 timmar och 20 min :).

Vi provade sempers magdroppar till storasyster men för henne hjälpte det inte. Vi gav minifom istället (om jag kommer ihåg namnet rätt) och det hjälpte.
Bebis började jag groda över handfatet vid blöjbytena när hon var 5 dagar och det känns hittills som att det hjälper när hon får magknip. Får se om det fortsätter så :)

Bebis sover rätt bra här vaknar ungefär 12, mellan 3-4 och sen runt 5-6 för att äta. Men vad jobbigt det är med de här miniblöjorna när man har en storkissare! I natt så iddes jag inte byta blöjan vid 12 utan tänkte att hon skulle klara sig till nästa gång hon vaknade men då var hon blöt genom pyjamasen :(

Fast jag får sova rätt bra så är jag helt slut varje kväll. Skönt med lite mer avlastning från maken nu på helgen. Även om det gick bra 4 dagar av 5 i veckan så känner jag mig fortfarande stressad över att det inte ska gå bra.
Idag provade jag att pumpa ur första gången så jag fick lite egentid och har varit ute och ridit medan storasyster har sovit :)

Innan åt han med 1,5 timmas mellanrum vilket är väldigt ofta. Eftersom han gått upp mycket tyckte sköterskan att jag kunde försöka ge honom mer mat vid varje amning så att han förhoppningsvis håller sig mätt längre. Så jag ammar först på ena bröstet, försöker rapa honom för att sedan erbjuda andra bröstet. Det har än så länge gett resultat och nu har han ammat med minst 2 timmars mellanrum och max 3 timmar och 20 min :).

Ok, jag har ju så mycket mjölk så jag märker om jag mjölkar ur lite eller ganska mycket innan så kan han amma längre och blir mer mätt så då fortsätter jag så. Men då ska jag försöka rapa honom mer och sen ge han droppar så blir det förhoppningsvis bättre.

@carmarnic jag har också funderat på att groda honom när vi byter för när man lyfter och torkar rumpan så bajsar han gärna lite så det känns som det borde vara lättare för honom att släppa på gaserna om man skulle groda, vi får försöka det :up:

Ang droppar, så finns det två sorter vill jag minnas det som.
Dels sempers magdroppar med "bra bakterier", hjälper till om tarmarna är i obalans eller inte helt utvecklade. Har förr mig dessa kan vara bra att ge även i förebyggande, just för att det bara är bra bakterier och inget som "kan ställa till det".

Sen finns det även miniform, bra att ge om bebis har mycket gaser, då dessa dropparna "slår sönder" gaserna i magen så dessa lättare kommer ut. Vill minnas att dessa ska ges före varje måltid.

Ang droppar, så finns det två sorter vill jag minnas det som.
Dels sempers magdroppar med "bra bakterier", hjälper till om tarmarna är i obalans eller inte helt utvecklade. Har förr mig dessa kan vara bra att ge även i förebyggande, just för att det bara är bra bakterier och inget som "kan ställa till det".

Sen finns det även miniform, bra att ge om bebis har mycket gaser, då dessa dropparna "slår sönder" gaserna i magen så dessa lättare kommer ut. Vill minnas att dessa ska ges före varje måltid.

Tack för förklaringen av olikheterna. Ska ringa bvc imorgon och se vad de tycker :)

Idag åkte sambon iväg på seminarium och kommer inte hem förrän sent imorgon kväll, hur ska detta gå :nailbiting:? Även om jag känner mig trygg med att vara själv med E så är det alltid skönt att kunna lämna över honom till sambon ibland, speciellt när han har en ledsen period. Än så länge har han varit nöjd och sovit gott i bärsjalen nästan hela förmiddagen.

I helgen åkte vi bil första gången sen BB och E somnade direkt när vi satte honom i babyskyddet och sov sedan hela bilresan som tog 40 min :love:.

Är det förresten någon mer som ska gå i föräldragrupp eller har erfarenhet av det?

Idag åkte sambon iväg på seminarium och kommer inte hem förrän sent imorgon kväll, hur ska detta gå :nailbiting:? Även om jag känner mig trygg med att vara själv med E så är det alltid skönt att kunna lämna över honom till sambon ibland, speciellt när han har en ledsen period. Än så länge har han varit nöjd och sovit gott i bärsjalen nästan hela förmiddagen.

I helgen åkte vi bil första gången sen BB och E somnade direkt när vi satte honom i babyskyddet och sov sedan hela bilresan som tog 40 min :love:.

Är det förresten någon mer som ska gå i föräldragrupp eller har erfarenhet av det?

Min man skulle gå på föräldrargrupp med sonen men det var bara mammor där som pratade amning hela tiden så han slutade gå dit. Jag själv hade inget intresse.
Jag ammade ju inte själv heller så att han skulle sitta och lyssna på det liksom.
Han tyckte det var tråkigt att inga andra pappor gick.

Vi går inte i nån föräldragrupp och kommer inte göra heller. Känner inget behov av det. Med äldsta dottern gick jag på babymassage och det var trevligt :) Men jag kände alla som var med sen innan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
465
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 927
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 100
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 499
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar