Vårföräldrar 2013!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013!

Argh! Hade lagt fram fläskkotletter till kvällsmat och hade visualiserat en middag med sås, kokta morötter och ris med gelé.. Så nu när jag skulle laga mat insåg jag att det var laxbiffar (sånna där vidriga från Lidl).. Blev så sur att jag gick o la mig på soffan igen :devil:

Pizza känns lockande i detta läget :angel:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

kl


Men det slog mig efteråt att jag aldrig hört att någon annan fått den frågan. Har ni fått den? Har min BM fått vibbar om att Olle spöar på mig tro? :o

:confused:
Eh.... näe? Verkligen inte. Jag skulle bli tvärförbannad om någon frågade mig det. :mad:
Är man dessutom i en sån relation, svarar man verkligen : "ja, visst han brukar dänga på mig på lördagarna efter att ha supit till men du vet..v i har ju hus och ett till barn och han tjänar ju mer än mig, livsstil och vänner och vad ska mamma säga? nä, man får ta det onda med det goda.."
Skulle INTE tro det.

Ska man FÖRUTSÄTTA att kvinnor är våldsutsatta? Nä, tack.

Jag tror dock inte att det handlar om dig och O utan snarare om att man har hittat på att det är en bra idé att fråga. Förkastligt, onödigt och helt idiotiskt måste jag säga, att jag tycker.

De flesta som har såna problem och inte tar itu med det lever ju faktiskt med det som en hemlighet. Naturligtvis kanske det kommer upp om man får frågan så där, men vad är chansen om man dessutom med ganska god säkerhet har ett litet uppsving för att man är i en spännande förändringsprocess...

usch jag blir så trött. Våld mot kvinnor förekommer (och är inte oK) men att förutsätta att alla kvinnor är potenteilla offer bara för att de har en fitta och bor ihop med en man ... ? Sånt blir jag trött på.

Nu gick jag igång märker jag... men jag har funderat mycket på sånt här på slutet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vårföräldrar 2013!

Tar läkaren någon hänsyn till att man börjar bli psykiskt koko av smärtan eller är det risk att de bara tycker jag är just psyko då? Vill inte lura till mig en sjukskrivning men vill verkligen säga rätt saker så de fattar. Tyvärr (?) har jag en tid på morgonen, och då mår jag ju oftast hyfsat. Hade de sett mig nu hade nog inte någon tvekat...

Se till att läkaren undersöker dig ordentligt och skriver som folk. Alltså noga beskriver var det gör ont osv.
Min läkare gjorde en rad provokationstest på mig - det var inte skönt. ändå kände jag mig inte så himla "ond" när jag kom in, men han kunde inte ens undersöka mig..
Och man får prata om vad smärtpåverkad man är. För det blir man. Du tror inte huvudvärken hör ihop med att du har ont i fogarna då? Om jag överanstränger mig får jag skitont i huvet.
Ont i fogarna = spänd rygg = spänd nacke = huvudvärk... :(
 
Senast ändrad:
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag äter redan linfrön. I makens hembakta bröd....

Han (dagens hjälte) köpte hem plommonjuice som jag får plåga i mig också... också ska jag prova kiwi. Hej å hå...
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Nä här är det fullkorn så det står härliga till. :-)

Jag kallar det för "fågelbröd" - han pylar i alla möjliga frön och hela ska de va...! Jag får helt enkelt äta lite fler av de... :p
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Okej, då borde det nog komma fram för nog kan jag provocera fram eländet även på morgonen :devil:

Huvudvärken kom långt innan fogarna så jag tror inte det hör ihop.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag tycker det är en bra tanke att försöka hitta utsatta kvinnor. Jag tar gärna frågan om de kan snappa upp någon tack vare det. Dock tror jag som du skriver att man berättar nog inte det där.

Men precis som de ställde rutinfrågor om onormal alkoholkonsumtion så får de gärna fråga sånt också.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Ok, vad "synd" att det inte hör ihop med fogarna. Hoppas det går bra i morgon också...

Ja, OM nu någon mot förmodan skulle berätta om man får en direkt fråga och det kommer upp så är ju det så klart jättebra... För det förekommer ju tyvärr... :crazy:
Men jag har ändå svårt att se att man skulle "ta upp det" så där spontant om man blir tillfrågad.

Jag tänkte faktikst samma sak om det här med alkoholvanor. Vad ska man säga då? Komma ut som alkoholist där och då? Hur stor är chansen för det på en skala?

Fast vad vet man: beroende på rekationen kanske man kan utläsa saker. Te.x fråga om alkoholkonsumtion och folk blir generade/besvärade et.c

Ok , jag tar tillbaka min litania ovan. Det är bra att de frågar men mig har de inte frågat. ;)
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Stod det att man BORDE äta det? För mig spelar det ju ingen roll eftersom jag är tokallergisk mot det (kaskadspyr en hel natt :cool:), men det är inte ens gott, smakar som smaklösa fiskbullar :p

Jag insåg precis att det kanske inte är så de menar men jag har tolkat det så i alla fall? Det är ju mycket nyttigheter i fisk.

fisk.png


Är du allergisk ska du givetvis inte äta det ;) Och hur de smakar beror heeeelt på tillagningen - det är lätt att få dem att smaka gamla fiskbullar om man inte har koll på vad man gör.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Här får man fylla i enkäter till inskrivningen, och där finns frågan om man är rädd för sin partner eller någon annan med. Om man kryssar i ja så frågar BM vidare, annars inte sa hon.

Precis som de frågoar om rökning, alkohol och annat så tycker jag det är bra att de frågar sånt med, det handlar knappast om att de tror att alla kvinnor är hjälplösa slagpåsar, utan om att det är deras jobb att mamman och bebisen har det bra under graviditeten och efteråt.
Däremot kanske de kan behöva lite hjälp med eller riktlinjer för HUR de ska fråga och ta upp det, att passa på att viska är knappast det mest lämpliga men det är nog ingen lätt sak att ta upp heller.

Däremot blev jag lite stött när hon frågade mig om möjliga barnvakter och liknande, men det är väl rutin det med.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Vi har haft rätt många diskussioner om brieostar eftersom vi bor på en gård som driver ett mejeri. Nu minns jag inte vart jag hörde det, men som jag förstod det så generellt, nej ät inte brieost. MEN det går att äta OM den är tillverkad på pastöriserad mjölk, som är upphettad så pass att den bubblat. Eftersom brieostar ofta är utlänska och man inte kan garantera att det är pastöriserade och ffa inte hur de är pastöriserade, så väljer man att avråda från dem.
Jag kan ha fel, jag minns ju inte ens källan till detta så :p
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag vill bara förtydliga att situationen inte blev konstig eller så när BM frågade mig om ev våld i nära relationer. Vi var i ett avsides rum men som ändå låg nära och därför sänkte hon rösten, viskade gjorde hon inte riktigt.

Jag tycker att det är bra att frågan kommer på tal och att man öppnar upp för att kvinnor ska känna att BM är någon de kan vända sig till. Det var bara det att jag aldrig hört att man fått frågan tidigare och jag blev orolig att BM trodde att jag hade två blåklockor under ögonen.. har sett lite sliten ut på senaste tiden :angel::D
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Hugger sista knappen...

Tar bort mig från listan då jag inte är gravid längre. Var på ultraljud i tisdags förra veckan och flera läkare konstaterade samma sak, mitt foster hade ett gravt missbildat huvud. Det var en så svår missbildning att fostret inte skulle kunna överleva utanför livmodern.

Fostervattenprov togs vilket senare visade att fostret hade en kromosomavvikelse och troligtvis inte ens skulle klara en hel graviditet.

Jag är helt förkrossad. :(



Mars
4:e MayDay, 2a barnet
6:e Garpur, 1a barnet
17:e Apollo 13, 1a barnet
20:e Bassi, 4e barnet
21:a Whalor, 2:a barnet
24:e vindvissla, 3e barnet
25:e Kaktusblomma, 2a barnet, en pojke

April
3:e misan, 2a barnet
5:e deathslyna, 1:a barnet
10:e Klockmalva, 2:a barnet
11:e leia, 2a barnet
25:e nyistan, 1a barnet
26:e Solvind, 1a barnet, en pojke

Maj
6:e Majola, 2a barnet
10:e, Zewz 1a barnet
18:e panaccea 1a barnet (tvillingar)
21:e Micks, 1a barnet
26:e Lewellyn, första barnet
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

*Kl*

Jättegrattis till bröllopet! Ni var jättefina! :) Trist med klabbet bara...


kryptisk: Beklagar sorgen, måste vara fruktans värt att få den informationen :( *massa kramar*


Själv åker vi till mexico imorgon - förhoppningsvis...
Flyget till sthl idag (14.05) blev instället så vi blev ombokade till 16.10 istället.. Bara hoppas att det går =/ Annars blir det att bila upp till sthl inatt och hoppas att flyget till Mexico går imorgonbitti som det skall (8.00)
Sitter med världens klump i magen nu *flygrädd*
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Åh nej, vilket hemskt besked :(
Beklagar sorgen.

Vilse, det är kaos här uppe rätt och slätt. Jag skulle på konferens och julmiddag med jobbet, men vände halvvägs. Hörde på radio att Arlanda hade en bana öppen och använde den till att skicka iväg flyg, men inte ta emot några för landning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 794
· Visningar
125 135
Senast: Fille
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 755
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 755
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp