Vårföräldrar 2013!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013!

Så fruktansvärt sorgligt, Kyptisk! :cry:

Hoppas att ni kan finna stöd och tröst i familjen och bland vänner. Ta hand om er.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag fyllde år igår och firade med att känna första sparkarna! Jättemysigt. Gick in i v. 19 så jag tyckte nog att det började bli dags också.

Vi funderar mycket på namn, men har faktiskt ingen aning än så länge... Det enda som är "klart" är andranamnet om det blir en flicka - hon ska heta som min mormor! Det är dock inget vi vill ha som tilltalsnamn för det är rätt ovanligt och dessutom både pojk- och flicknamn vilket kanavara förvirrande.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Vi har haft rätt många diskussioner om brieostar eftersom vi bor på en gård som driver ett mejeri. Nu minns jag inte vart jag hörde det, men som jag förstod det så generellt, nej ät inte brieost. MEN det går att äta OM den är tillverkad på pastöriserad mjölk, som är upphettad så pass att den bubblat. Eftersom brieostar ofta är utlänska och man inte kan garantera att det är pastöriserade och ffa inte hur de är pastöriserade, så väljer man att avråda från dem.
Jag kan ha fel, jag minns ju inte ens källan till detta så :p

Precis så har jag fått det förklarat och läst på flera ställen om just Brie-ostar också - att det är på grund av att man inte vet om eller hur de är pastöriserade som gör att man ska undvika det.

Den mat som ska undvikas är ju trots allt pga risken för bakterier så bara man använder sunt förnuft går det nog bra.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Näääe! :cry:
Beklagar och är så ledsen för er skull! Skickar mina varmaste kramar... :heart
 
Senast ändrad:
Sv: Vårföräldrar 2013!

*kl*

Usch vad jag är på dåligt humör idag :devil: tvättdag!

Har precis kräkt ur mig ett långt inlägg på bloggen om vad jag tycker om tvättdagar :D

Hur känns sammandragningar?
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Hahaha, du kan inte be någon annan tvätta tills hormonerna åkt ur systemet? För allmänhetens skull... :angel: :D :p

Sammandragningar. Jag är inte helt säker för jag undersöker ju kroppens förändringar i samma takt som dig... Men jag TROR att jag känt sammandragningar. Det har spänt lite i livmodern och känts som typ kramp men ändå inte. Som när man spänner muskler fast en muskel man själv inte kan styra - och ptja det är väl just så det är... :D

Dessutom har det vart ett jäkla liv i magen de senaste dagarna. Så antingen har jag MASSA fisar på lager som vägrar komma ut eller så är det trollet. :love:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag har haft en känsla av att bli så supertrött i magen vid vissa tillfällen, som om man gått en hel dag och hållet in magen för man har en tajt klänning på sig :angel:

Men vet inte om jag kan kalla det "kramp" mer en känsla av att krampen släpper .. Typ :confused:

Dom senaste dagarna har jag varit sjukt öm över magen och varit väldigt spänd över buken, om jag rör mig för hastigt eller reser mig från huk eller böjt läge känns det som nån kör en kniv i vardera ljumske, känner tom nu stillaliggande en viss smärta i ljumskarna.. Foglossning?

Precis efter vi hade ätit idag drog jag handen över buken och kände en bula på vänstersidan, som en liten knöl, tog bort handen för och ta Andreas hand för o visa och sen var den borta! Kan det varit en bebis? Typ fot el hand el nått som stack ut? Känns lite tidigt att känna av dom på utsidan redan?

Känner mig som en hönsmamma-deluxe idag :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Mmm jaaa, det var nog en bättre beskrivning faktiskt! När du säger det... Men att det spänt/krampat har jag känt också.
Jobbigt att tyda tidiga tecken! :D

Kan säkert vara foglossning. Jag har känt av lite när jag ansträngt mig, men det är inte så illa än. Lite hugg på sidorna av magen har jag också fått och fått berättat för mig att det är ligamenten som töjs. :)
Det enda buliga jag känner är själva livmodern som ibland flyttar sig lite och buktar extra utåt. En härlig känsla! :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Ja livmodern kan jag med känna, ffa på kvällen och om jag är riktigt kissnödig så känner man kanten tydligt nedanför naveln, rätt coolt :) fast ibland känner jag mig invaderad av aliens med alla konstiga känslor, symptom och sprattel :D

Det jag kände var mer som en Stor ärta, jätteskumt :confused:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Haha, ja lite invaderad känner jag mig med! :D

Skumt! Men vem vet... någon annan i tråden kanske har ett bra svar. :)

Men... största och mest chockerande förändringen hittills! :eek:
Min NAVEL!
Den är inte längre veckig och skrynklig - det är ett hål med en platt och slät botten! Vad är det häääär!!!?
Redan!? :confused:
MIN FINA NAVEL! :cry:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Haha välkommen i klubben! Jag har alltid haft en väldigt djup och "trång" navel! Nu är den mkt vidare och bara väntar på att jag kommer se ut som min far (som har världens ölkagge!) med en gigantisk platt navel :rofl:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Men jag är inte reeeedo för den klubben! :eek: :cry: (:D)

*gillar min gamla navel* :cool:
... den ska vara trång, veckig och full av mysigt navelludd att pilla bort!

/Navelpillaren
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Det jag har fått förstå är sammandragningar är när magen blir "stenhård", det känns som en kramp och känner jag på magen så är den stenhård. Ajaj...

Trötthetskänsla i magen, mensvärkskänsla och sånt har jag fått höra att det beror på att magen växer och huden tänjs mm.

Navlar lever ett hårt liv när man är gravid. Hela magen skulle man kunna säga. ;) Det var en sån BRA bild på Facebook för ett tag sen, en "fotomodell-tjej" med bristningar på magen och det stod någonting i stil med: "You
're a TIGER, you EARNED those marks doing hard work" eller nåt sånt.

jag har lite svårt att relatera till att det där är obehagligt att kroppen ändras så. Jag har ju vägt över 120 kg så min mage var redan som ett randigt, oformligt sladder innan jag blev gravid. :o
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Så fruktansvärt!
Jag är så otroligt ledsen för er skull och hoppas verkligen att ni får hjälp att berarbeta detta.
Jag skillar all styrka jag har!
Tusen varma kramar
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Pan, Micks:

Haha min navel är vanligtvis inte särskillt djup.. Nu är den näst intill platt! jag är livrädd för hur detta ska sluta, haha! Jag vill också ha kvar min fina navel!
Visserligen är jag rätt lagom nervös över hur hela magen ska bli, och brösten.. blir det to bad, så är jag helt inne på att rätta till det om det behövs, men det blir först efter att barnaavlandet är helt klart såfall.

Ang sammandragningar så kan jag ha lite olika grader på dem. Ibland känner jag att magen bara är "stram", om jag ex haft ett par tights på mig där resåren kramat åt magen och om jag suttit ner på jobbet länge. Då spänner sig livmodern och när jag reser mig kan jag behöva stretcha ut magen lite. Sedan kan jag ju få lätta sammandragningar om jag varit väldigt aktiv. Men magen är ju bara spänd...

Sen kan jag få sammandragningar som är mer "impulsiva", alltså de kommer av sig självt utan att ha kommit pga någon yttre påverkan. De varierar i styrka men det är riktigt sällan de gör ont. Ett par - tre gånger har jag fått sammandragningar som gjort ont, då har det varit i stil med att få kramp i vaden exempelvis. Alltså magen blir inte bara spänd utan det gör ont. Jag minns att jag skrev i tråden första gången det hände, jag trodde att det var den första sammandragningen jag hade, men jag har fattat efteråt att jag haft massa innan det också bara att de inte varit särskillt starka.

Jag kan ju lägga till att jag pratade med min BM förut ang sammandragingar och de är absolut inget farligt att ha dem utan man SKA ha dem. Det är livmoderns sätt att öva inför förlossningen. Jag tog upp det i samband med ridningen och hon sa att det bara var tuta och köra (rida). Det enda som var, var att om man fick väldigt mycket sammandragningar, av minsta lilla, då skulle jag prata med henne för det var inte jätte bra och då kanske man behövde vila ist.

Smärtan i ljumskarna någon av er nämnde (pan/micks) skulle jag gissa var fogarna. Foglossning har ju alla (precis som sammandragningar) det är bara det att inte alla får ont av dem. Jag har känt av fogarna ett par gånger, rel lite de flesta gångarna. Jag läste på buke att man ska passa sig för att köra gärnet trotts att man har problem med fogarna, för det kan förlänga läkningsprocessen efteråt. Så min taktik har varit att när jag känner av dem, så drar jag ner på tempot lite ett tag för att sedan öka och det har hittils funkat jätte bra hittils. :idea:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag läste på buke att man ska passa sig för att köra gärnet trotts att man har problem med fogarna, för det kan förlänga läkningsprocessen efteråt. Så min taktik har varit att när jag känner av dem, så drar jag ner på tempot lite ett tag för att sedan öka och det har hittils funkat jätte bra hittils. :idea:

:bow: Duktig flicka.
Jag som har haft problem i TVÅ ÅR (!!) snart börjar dock tvivla på att allt handlar om belastning.... fast jag vet inte. OM jag varit riktigt försiktig kanske jag inte hade varit så här dålig eller nåt ...

Hittade den här you-tube filmen som visar hur det beter sig: http://www.youtube.com/embed/BEaZHcP4CFc

Det är ju nåt friskt egentligen men det kan ju bli nåt sjukt.
Lyssnar man fint på kroppen och har normal foglossning så går nog det mesta bra.


När vi ändå är inne på ämnet kanske jag kan få gnälla lite?
Jag är så JÄVLA less på att ha ont och inte kunna röra mig.
Jag har börjat leka med tanken på att det här inte kommer gå över .... :crazy: så nu är jag jätterädd att mitt fina föl inte alls kommer passa till körning och att jag måste sälja ännu en häst...
Fatalistisk idag. Värsta läget men så är det...
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jaha, nej jag tror inte alls att smärta fr fogarna bara har med belastning att göra och jag tror inte att smärtan är kopplad till hur mycket/lite man ansträngt sig. Jag är helt övertygad om att det är super indivituellt och att ev fysik innan grav kan ha spelat in. Men det är ju som med det mesta kring grav, kör på, tills du får ont, då drar du ner.

Klart du ska bli bra efteråt! Se till att prata med BM om hur du ska gå tillväga efter grav för att få hjälp och stöd med läkning och rehab. Nu vet jag ju att du går till sjukgymnast redan, se till att fortsätt med det. Har för mig att Kethes (stavas?) här på buke hade en utdragen läkningsprocess med sina fogar och har för mig att hon gick till en kiropraktor och fick hjälp samt övningar hemma som hon skulle göra och har för mig att kiropraktorn trott att hon skulle bli bra på några veckor. Jag tror visserligen inte hon hade de väldiga problem du har nu, men prata med henne, du kan säkert få endel tips och råd! :)
De aldra flesta ponnisar funkar bra som körponnisar. Endel kanske är knepigare att köra in och någon med lite mer erfarenhet behöver lägga en grund. I värsta fall, spara lite dineros och skicka iväg lilltrollet till en van inkörare :idea: Det är ofta billigare än man tror :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Du är klok som en bok du! :laugh:
Ja, foglossning har jag absolut. Google-diagnostiserad! :D Nej men, jag känner tydlig skillnad på min vanliga ledvärk och det som ska vara foglossning. Inte skönt men något jag kan stå ut med om det håller sig så här.
Kollegan rådde mig att "Gå, gå gå och gå MASSOR hur ont det än gör" och jag log väl mest och tänkte "Faaaan heller!" :angel:

Jag är lite orolig över hur jag kommer se på min mage sen. Jag har alltid varit nöjd med den. Men jag hoppas att jag är såpass stärkt i mitt självförtroende att det inte kommer vara viktigt alls sedan och tanken är ändå att träna en del efter. Helt jäkla omöjligt ska det väl inte vara att få någorlunda ordning på den. :)
Bristningar har jag mängder på höfter och knän redan. Vad gör väl några på mage och tuttar då liksom... :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 794
· Visningar
125 135
Senast: Fille
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 755
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 755
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp