Vårföräldrar 2013!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013!

Det här med vagn är rena djungeln!


"Är just nu inne på en emmaljunga city cross som är liten och smidig. "

Emmaljunga Citycross är INTE liten och smidig! Det är en av de värsta traktorerna! :o Den är rejäl och stadig men den är stor och den är tung!

Vi köpte en sån till dottern eftersom vi bodde på landet och visst den var stadig och bra på grusvägarna, inga problem att köra den i en dm blötsnö upp i fårhagen och annat.

Sen vi flyttade till stan och jag fortfarande inte var bra i fogarna sen förra graviditeten köpte vi en Babyjogger City Verso. Då pratar vi liten, smidig och lätt ....! Men den passar nog inte om man ska ut och traska på långa promenader efter en lerig grusväg ...

Det är jättesvårt att välja vagn. Jag kommer te.x bli helt nedröstad nu ang. citycross för det var precis vad jag fick höra när vi skulle köpa den: "Den är så liten och smidig". Nu vet jag bättre.. För mig var/är det lättare nu när jag väl har barn och vet hur det ser ut i förhållande till övrig livsstil.
Te.x så kommer inte vi att köpa någon tvilling/syskonvagn nu trots att vi kommer ha två barn så tätt (Dottern kommer inte vara två år när syskonet kommer). Vi tror inte att den kommer att användas, helt enkelt.

Mitt bästa tips är faktikst att åka till någon större kedja som har massor av olika sorter i olika prisklasser (te.x Babyproffsen) och prata med en försäljare. Man behöver inte köpa något bara för det, men man kan få en idé om vad det är man ska ha och sen köpa begagnat.
Vi köpte citycrossen begagnad men Verson köpte vi helt ny nu. Det var ett lätt val nu när vi vet vad vi vill ha och behöver. :)

Angående kön: Till oss har de båda gångerna sagt: "det ser ut som .." och poängterat felmarginalen. Det är ju ingen kärnvapensäkerhet ....
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Hur ofta råkar man ut för punka eg? Vi vill ha luftdäck för stöddämpningen och planerar inte att åka över glasslitter eller skruvar hela dagarna och däcken kan väll orimligen vara i så dålig kvalité att man får punka titt som tätt?

!

:o
Inte för att vara onödigt negativ och tråkig och hemsk ...

men när jag skulle köpa första vagnen så fick jag intrycket av de som hade haft (!!) lufthjul att däcken alltid är platta när det INTE får hända.
När man är skittrött och slut, just har ammat, bytt, klätt, och bara vill gå ut och gå med en sovande liten drömbakelse i vagnen och andras frisk luft - också är ett däck platt. Eller när man åkt en lång stund för att komma till den här roliga köpcentret/mässan/whatever, packar ur barnet och ska lasta i vagnen och - platt däck....

Sen kan man ju oftast pumpa och så går det ändå. Men ...
Bara tanken att det kunde hända EN gång gjorde att jag helt valde bort luftdäck. :crazy: Men det beror på att jag känner mig själv ganska bra också. (när jag väl är trött har jag inte så mycket utrymme för motgångar.)

Vad gäller stötdämpning och sånt som man ofta pratar om så har ju moderna vagnar jättebra fjädring.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Vår vagn har lufthjul, har sett så många punkteringsfria däck där småsten sätter sig i däcket, vet inte vilken typ av däck det har varit men det kan ju inte vara så kul im man vill ta in vagnen inomhus nån gång? :crazy:

Kan man inte använda sån där lagning på burk? Det finns väl till cykel?
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag åker ju inte heller runt i ponnybil men en mer normalstor (Subaru Legacy) och tvingas ju ändå ha koll på hur stor bilen är, särskilt när man ligger på pyttevägar och möter bilar i stil med nissan micra som tror att de är lastbilar. Ändå möter jag ju folk i stan som kör runt i sina jättebilar och man ser hur de tror att de är större än de är, särskilt om det är kvinnor bakom ratten ;) Att de sen ska moffla sig in i P-hus där platserna är gjorda för mer sthlmsanpassade bilar och tar upp 1.5 plats... Då skulle jag kunna repa deras lack med nyckel i ren frustration!
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Vi har alltid dragit in båda vagnarna.
När vi bodde ´på landet blev det ju mycket grus i hallen eftersom däcken blev leriga, men körde man ett varv på gräsmattan innan man gick in så var det ju lugnt...

Jag upplever inte att vi dragit in mycket grus/sten?

Klart man kan både pumpa och laga. Det är nog inga problem. Om man har tålamod .... vilket inte jag har.. :angel:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

+ klockan

Jag har också vart inne på sådan där på burk! Vi kommer köpa vår vagn i en cykelbutik så jag får fråga där. Vet annars att det ingår en liten pump så man överlever en liten stund iaf. Sen kanske man ska se till att ha reservprylar hemma, så man slipper vänta en hel helg eller liknande för att kunna laga däcket, men det känns ju som en lättare grej att lösa.


DS:
Haha, ja Nissan micra är helt klart de största bilarna på gatorna, iaf om man frågar deras förare ^^
Vad är det för bilar eg som tar upp 1½ plats? Det låter mest som att det är någon som parkerat som inte har riktigt koll på bilen? Visst, vi var med om ibland att man preciiiiiis fick plats mellan sträcken, och om man inte fick plats så var det för att det var minismå rutor så det blev trångt även för en mindre bil. Jag tycker rent generellt att folk har rätt dålig koll på sina bilar, folk kan ju varken backa eller fickparkera utan att bli helt hysteriska..
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Nä jag menar inte att man drar in skit, det gör man säkerligen med luftdäck med.. Men att singel sätter sig fast i hjulet, alltså att materialet är för mjukt.. Tänk dig att rulla en degbit hårt i pärlsocker..
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Haha, men har man lagning på burk kan det väll högst ta typ 20 sekunder att laga.. :D

Vår vagn, eller iaf chassit kommer nog få bo ute på våran farstu/altan. Vi har så litet att det inte kommer gå att köra in den. Men vi bor så att det inte är en risk för stöld heller. Under tag kommer den dock stå och rel skyddat.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag fattar nada? vaddå för singel...?
:o jag har aldrig upplevt det som ett problem i alla fall... :p varken nu när vi bor i stan med asfaltsvägar eller när vi bodde på landet ... Däcken är rätt hårda, särskilt på nya vagnen (Verson) det fastnar inte saker i de.


Apollo: Du anar inte vad jobbigt det är med de där extra 20 sekundrarna ... :p :D För mig alltså. Du fixar det säkert! ;)
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Singel=smågrus

Nä vet som sagt inte vilket sorts hjul det blir så med.. Dina är säkert nån annan modell :)det var bara en observation jag gjort på jobb (jobbar i butik och ser många barnvagnar/dag) och konstaterade att sånna hjul vill jag inte ha :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Vad kul lewellyn, grattis och välkommen till tråden! Håller tummarna för att allt går vägen denna ggn!

Angående vagn ville jag också gärna ha lufthjul. Vi fick faktiskt punka en gg. Inte pga att vi körde över ngnting, mer för att slangen var gammal och sprack lite. Men det var bara att laga som på cykeln (tom lättare eftersom det är så lätt att ta av hjulen och ingen kedja att mecka med). Jag tycker andra hjul verkar så hårda och konstiga, men det är kanske bara en känsla jag har. Är iaf nöjd med lufthjulen.

Jag köpte en Phil & Teds till förra bebisen för att en kompis tyckte den var så fantastisk. Men tyckte inte att den var speciellt bra som bebisvagn (ofjädrad, iaf den modellen, och inte vändbar). Så sen köpte jag en gammal emmaljunga av okänd modell väldigt billigt och var jättenöjd.

Kommer ihåg att det diskuterades sängar ngn gg för länge sen och hur man kunde ställa en säng med tre sidor vid den egna sängen. Kollade upp häromdagen om det skulle funka med vår spjälsäng från ikea. Verkar inte vara några problem :) Alltså att ta bort ena långsidan (som för större barn) + borra ett hål på rätt höjd i varje 'benstolpe' => kan ha den på samma höjd som vår säng. Enda problemet är att vi har en malm-säng, dvs ganska bred ram. Men får väl fixa ngn from av kil att ha emellan sängarna.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Åhfy, ja det är som de där dårarna som åker runt med jättebilar i city, parkerar över 2 parkeringar för att de inte får plats och ännu värre: inte har en jäkla skitaning om hur mycket plats de tar, störst går först, tydligen :cool: Man behöver ju inte göra sig större än man behöver.

Som jag och min sambo som kör runt i en Nissan King Cab Navara i stan...? :angel:
Fast vi får plats i en ruta! ;) Men visst är det störst som går först! :devil: *retas jag också*

:angel: Förut när vi bodde i stan hade vi en Volvo XC90, en liten lagom kompakt bil sådär :D
Sen absolut, störst går först (hhehehe *Retas*), MEN generellt så har jag uppfattat det som så att folk som har större bilar, har bättre koll på bilarna i den bemärkelsen att man har koll på bilens alla 4 hörn bättre. Man tvingas liksom till det. Vet inte huuuur många gånger jag vart på väg ner i diket för att det ligger en liten miniskoda mitt i vägen i tron om att de håller åt sidan... :devil:
Instämmer! :D Nu är det mest sambo som kör här hemma, men han har stenkoll. :)
Micks har mer koll på/efter den där Ford RAM:en som åker runt i stan emellanåt *dreglar*

(ja, jag är lite storbils-kåt... :D)
 
Senast ändrad:
Sv: Vårföräldrar 2013!

Micks har mer koll på/efter den där Ford RAM:en som åker runt i stan emellanåt *dreglar*

(ja, jag är lite storbils-kåt... :D)

Det är Dodge som gör RAM-pickisarna. ;) Jag är också kåt på RAM:arna, skulle gärna ha en SRT/10. MUMS! :D

STORA bilar ska det vara, annars är jag hellre utan. :banana:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

*googlade*
Åh fan! Märken är inte min grej att vara bra på - sambon hävdade att det var hans grej och snackade om Ford RAM, och googlar man på Ford RAM kommer "mina" bilar upp. Men nu ser jag att han har haft sååå fel! :cool: *skylla helt ifrån sig* :p

Tack för förtydligandet! :D
Ja, DODGE RAM:en i stan dreglar jag efter då... ;) Blanksvart och jeeeeteSTOR! :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Vårföräldrar 2013!

Fast nu när jag fått rätsida på märkena så är Ford F-serien inte helt dum heller... :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 795
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 794
· Visningar
125 152
Senast: Fille
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 782
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 761
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp