Vårföräldrar 2013!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013!

Haha, jag planerar inte alls särskillt mycket.. åkpåse kom upp i skallen bara för att jag ville köpa den min bror fick av oss.. men han visste inte om han ville sälja. (Om de skulle behöva den) Vilket sätt va!!!?? :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Coolt med eget farskinn, ar det garvat utan gifter da, jag vet att man ska kopa sarskilda skinn till bebisar och inte de pa ikea t ex.

Kolla blocket efter akpase om du nu bara vill ha en tills du far ett farskinn. Jag trodde det var samma till sittdelen, jag har i alla fall anvant min hela tiden.

Har bjuder vi pa en bild i v 23, lussebullsbak med alla barnen :)

20121118_142049-745379.jpg
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Det med gifter har jag inte haft en tanke på ens en gång :o Vi har också skinn från egna får och det borde man ju kunna ta reda på om man frågar företaget.

Apollo: Jag tyckte att det lät smart, jag menar, tänk om den bara ligger ;) Man kan ju alltid fråga i alla fall.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

kl

Idag berattade de pa radio att amningen pa Irland ar otroligt lag och ser inte ut att hojas. Vi snackar typ 10% som ammar efter en vecka... Anledningen till detta var tydligen att irlandska man blir sa generade nar man ammar offentligt. Nagon mer an jag som tycker det later som BS?

Har ni tankt amma om ni kan?
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Ja, jag har inte tänkt något annat om det funkar. Jag har en förhoppning om att även kunna använda flaska om det går just för att kunna ge det ansvaret till karln både för deras relation och för att det vore bra att ha möjligheten.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag uppfattade inte alls Duo Sen som stor och klumpig, visserligen är jag rätt stark, men jag hade inga som helst problem att lyfta den. Stor är jag inte heller, ca 165 och borde inte ha några problem att hiva in den i vår höga bil heller. Vi var dock inga direkta trappor, typ 5 trappsteg upp till lilla "altanen".

Hur ofta råkar man ut för punka eg? Vi vill ha luftdäck för stöddämpningen och planerar inte att åka över glasslitter eller skruvar hela dagarna och däcken kan väll orimligen vara i så dålig kvalité att man får punka titt som tätt?


165 låter som gränsfall till stor för mig som är 158 ;) Och jag kan tänka mig att duo S är något smidigare än bara duo. Tyvärr fanns inte den i butiken.

Jag tror inte heller att det är så vanligt med punktering men man måste nog kolla lufttrycket med jämna mellanrum för att det inte ska bli för tungt med lite luft i. Jag rör mig dessutom mycket i marker där det växer slånbärsbuskar = slånbärstaggar överallt som lätt ger punka även på cykel om man cyklar på annat ställe än väg.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Ja det ar supersmidigt om man kan ge bade och, speciellt om man haller pa med hastar. Det ar sjukt stressande att ringa hem och kolla om allt ar ok och det enda man hor ar en hungrig bebis, trots att man matade den for en halvtimme sen. Ingen av mina har tagit napp heller, annars ar det en effektiv propp ett tag.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

lewellyn: GRATTIS och välkommen till tråden! Håller självklart tummarna stenhårt för att det kommer gå fortsatt bra för er! Hur mycket vill du dela med dig av er resa hittils? Jag blir lite nyfiken men vill inte trampa på några tår och ställa frågor som du inte vill svara på.
Igen, GRATTIS!

Tack tack :) Fråga på bara, om jag tycker det är för privat så säger jag ifrån och låter bli att svara helt enkelt :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Haha eller sa kan man kora vagnen tills den nastan ar sumpig och sen nar man val pumpar dacken kanns det som om man fatt en ny vagn for den ror sig sa smidigt :idea:

Annars ar jag ett stort fan av sjal, alskar att sjala! Har redan kopt en gosig rod trikasjal :love:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

*googlade*
Åh fan! Märken är inte min grej att vara bra på - sambon hävdade att det var hans grej och snackade om Ford RAM, och googlar man på Ford RAM kommer "mina" bilar upp. Men nu ser jag att han har haft sååå fel! :cool: *skylla helt ifrån sig* :p

Tack för förtydligandet! :D
Ja, DODGE RAM:en i stan dreglar jag efter då... ;) Blanksvart och jeeeeteSTOR! :love:

jag är svag för stora bilar jag med :) Har precis bytt Chevrolet S10 mot en Jeep Grand Cherokee som jag ääääälsar :love: fast vi får också plats i en ruta (typ :P)

Iband kan jag iofs sakna pick-upen då det behöver hämtas ny hösilage- eller halmbal (smidigt att kunna ta den på flaket) eller spån osv...

Men Jeepen vinner i längden ändå - fyrhjulsdriften har verkligen varit helt suverän i leran nu under hösten och det är rejält med utrymme för både häst- och hönsfoder som ska handlas in titt som tätt när man ändå åker in till stan för att storhandla. Underbar att dra transport med också. Dessutom känns det säkert och bra att transportera bebis i en stor rejäl bil sen :)

Fortsatt gällande vagnen så går lufthjul bort helt för min del - jag vill vekrligen inte behöva laga och pumpa däck hur lätt det än är - om inte annat för att det alltid händer när det är som minst lämpligt - typ när man äntligen tagit sig in till civilisationen för at shoppa och fika och inte har hemresa bokad förrän om fyra timmar eller på tävling i skogen eller så.

Nu bor i i ett gammalt hus också förstås, med ganska trång ytterdörr och kallfarstu så det gäller ju att den går in genom dörren också haha.

Bärsele från Babybjörn ligger högt på min önskelista, hoppas bara att min rygg klarar av en sån. Sjal vågar jag mig inte på, tänk om knuten går upp :eek: :crazy: Nej det är jag på tok för nojig för.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Köper du en åkpåse nu på våren så har du glädje av den sen på hösten/vintern också. Min dotter (1,5) använder fortfarande sin åkpåse. (och förra vintern hade hon fårskinnet "löst" i åkpåsen)
Fast med overall, fårskinn, fotsack och filt klarar man sig rätt bra också..

Vad gäller skinn så är en av mina närmsta vänner hantverkskunnig och garvar skinn. Hon är MYCKET kritisk mot all form av KROM garvning som alla tvättbara skinn (som är garvade i Sverige) är garvade med. Vi har dock såna skinn. Det är mer själva processen där skinnen tas fram som det är farligt, för de som jobbar och miljön....

härlig bild på lussebaket Vissla!
Ang. ammning så höll jag på att slå ned min morsa med en krycka i helgen när hon rekommenderade att jag INTE skulle amma till förmån för att kunna ta smärtlindande medeciner (mot foglossninge). :crazy: (min mamma HATAR ammning. Ammning = ingen tillgång till barnbarnet... :D Fiffig kvinna va?)

Jag ska absolut amma om jag kan. Det var inga problem sist (förutom att jag hade för mycket mat). Jag tyckte att det var supermysigt att amma och framförallt var det helt galet praktiskt... !

Min dotter tog napp men var hon hungrig så nöjde hon sig ju inte med den. Det slog liksom aldrig fel där i början, oavsett hur "välmatad" hon var så blev hon vrålhungrig efter 10 minuter utan mig men om jag var i närheten kunde hon vara nöjd en lång stund.. Så jag tror det kan vara jättebra om man kan ge både och. Det tog tid för mig att få dottern att ta flaskan dock men sen gick det lättare.
Jag tror dock inte att det påverkar pappa-barn relationen så mycket ändå, det handlar nog om andra saker, men för ens egen del som mamma är det ju ruskigt skönt om man kan få till det!
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Bärsele från Babybjörn ligger högt på min önskelista, hoppas bara att min rygg klarar av en sån.

Kolla loppisar, blocket och Tradera. Bärselar kan man få jättebilligt. Det är inte lönt att köpa nytt heller, inte Babybjörn i allafall. Vi köpte en sprillans efter 6 månader med dottern och efter två tvättar såg den ut som den begagnade som jag fyndade på loppis för en hundring.....

Jag som har haft jätteprobelm med fogarna uppskatade babybjörnen jättemycket. Man bär väldigt ergonomiskt. Vad gäller sjal så är mitt tips ringsjal = ingen knut som kan gå upp. Jag tyckte också att det kändes lite läskigt i början men jag övade med en av våra katter innan förlossningen.... :angel:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Vissla: Angående huset ... Det ser helt underbart ut! Jag gillar att det är så lummigt och alla etager.
Frågan är ju om poolens vatten och uppvärmning ingår i månadskostnadskalkylen? att det är vattenburen el som uppvärmning är ju ett klart plus för då är det ju busenkelt att byta till typ jord/bergvärme eller nåt sånt billigt ..

Jag blir så nyfiken på det här med pool. Det jag framförallt tänker på är hur mycket vatten som ryms och vad vattnet kostar med tanke på att det är kommunalt... och hur ofta man måste byta ut vattnet eller om man måste göra det alls?
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag har tänkt amma om det funkar, och förhoppningsvis också pumpa så sambon kan ge på flaska. För oss är det ju ingen panik om jag är i stallet och det kniper, stallet ligger 50 m från ytterdörren.
Jag har också tänkt sjal alt sele. Tror dock mest på sjal eftersom jag vill kunna amma samtidigt :)
Jag har dock kollat extremt lite på sjalar men hittade någon variant som var väldigt lätt att "knyta" med ringar (som på bilden), men jag funderar på om ringarna inte kan skava och att man tillslut blir så snitsig på att knyta att det ändå inte spelar någon roll på att det från början är lite knöligare?

dsc00429_105590389.jpg


Visste faktiskt inte att det fanns kemikalier till dem som kunde påverka att man inte fick ha dem till bäbisarna. Det ska jag givetvis kolla upp! Tack!
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Åh, jag hoppas inte jag trampar på några tår! Men jag funderade mest på hur länge ni försökt och hur många MF ni behövt gå igenom? Räknas din grav som en riskgraviditet så du får tätare kontroller nu?
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Ja det blir ju trevligt förstås med "ny" vagn med jämna mellanrum:D . Misstänker dock att om det blir krångligt kommer den inte användas och pengarna är bortslösade.

Sjal har jag tänkt införskaffa. Framförallt för den första tiden. Mest att använda inne och när man handlar är min tanke.




Nu har jag äntligen läst ikapp från i morse. Väldigt vad ni har skrivit. Nu har jag ju slösat bort hela min lunch här :p .

Val av barnvagn och bil verkar vara lika svårt. Och det blir inte lättare av att alla tycker olika :confused:
Citycrossen var definitivt bland de mindre och lättare i butiken vi var i (trehjuliga och rena stadsvagnar går bort för vår del). Jämför jag den med brio happy, kronan duo, teutonias vagnar och de lite större emmaljungas så är den definitivt smidigare men jag vet förstås att det finns lättare vagnar och letar fortfarande. Men den måste gå att använda utan problem på landet och de flesta lättare vagnar jag sett har haft för dåliga små hjul för det. Svårt svårt

För att fortsätta på bilar så gillar jag också de lite större. Gärna suv och fyrhjulsdrift för säkerhet och framkomlighet (och kunna dra hästtransport). Min sambo gillar små och smidiga bilar som inte tar så stor plats .Vi har en Subaru forester :love: och en Toyota yaris. Båda är bra men jag har ju förstås en favorit. Vore ju smidigt att hitta en vagn som får plats i båda bilarna. Men att få in en duo/kombivagn som klarar landet i lilla yarisen blir nog svårt.

Hur har ni tänkt angående babyskydd i bilen förresten? Isofix eller utan? Gå att klicka på vagnen eller inte? Verkar svårt där också
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

En sån sjal hade/har jag... Tycker den var himla smidig men jag lyckades aldrig amma med den (jag har för stora boobs! :o :love:

isjalen_509a1dc5e087c324ed4fbc54.jpg


Jag och dottern, hennes andra dag i livet och vi testar första gången. Observera min något nervösa hand ... :D En grej som jag gillade med sjalen var att jag kunde "knöla ihop" henne, det låter ju helt brutalt men hon blev VÄLDGIT lugn av att ligga "trångt" långt nere i sjalen, tror hon hade liiite kolikänningar där i början och som sagt var, hon låg väldit bra så . ... När hon var liten..

Sen när hon blev lite större så satt hon mer förståss, typ så här:

december_50ab738ce087c35c4a93fd0e.jpg


Det här är i December när hon var sex månader. Efter det slutade jag nästan helt bära i sjalen eftersom jag tyckte att det blev tungt. Då var Babybjörnen bättre och den bar jag i fram till hon var 11 månader. Då orkade jag inte mera men maken bar så ett tag till ... Sen slutade vi bara. inga problem.

:o oj vad modig jag är som visar bilder nu ... inte alls likt mig. :o
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Hur har ni tänkt angående babyskydd i bilen förresten? Isofix eller utan? Gå att klicka på vagnen eller inte? Verkar svårt där också

:confused: Vad är isofix?
jag fattar inte det där med klicka på vagnen konceptet. Som jag förstod det så ska inte bebisar sitta/ligga i bilstolar längre än ett par timmar/gång max, dåligt för ryggen eller nåt ...? :o
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Forestern tittade jag på men det kom aldrig längre och såhär i efterhand är jag nöjd med att inte åka runt i en bjässe. Skulle vi flytta utåt landet och sambon tar körkort blir det förmodligen en till storbil, möjligen forester eller deras senaste jag glömt vad den heter. Jag gillade designen på den bättre faktiskt. Subaru som tillverkare är jag jättenöjd med (förutom att det kostar en del när den ska servas och lagas men vilken "ny" storbil gör inte det idag). Det är kvalitet! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 795
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 794
· Visningar
125 152
Senast: Fille
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 782
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 761
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp