Varför rider vuxna utan hjälm och skyddsväst egentligen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då få du bestämma dig....är du rädd när du gå upp på hästen eller ej.

Värst vad du hakat upp dig.

Hen blev påmind om hur illa det kan gå och väljer därför numera att ha hjälm. Har inget med att vara rädd för att sitta på hästen att göra.

Det är väl en normal reaktion när man blir vittne t en olycka att man tänker ett varv extra. Om en kompis fått skallen spräckt när dom cyklat omkull kanske man själv börjar använda cykelhjälm, men det är ju knappast för att man är rädd att sitta på cykeln....
 
Hjälm och/eller säkerhetsväst handlar som all skyddsutrustning om riskbedömning och sunt förnuft i kombination med den insats som krävs.

För mig - Jag rider mest en snäll förnuftig och orädd häst. Jag hoppar inte med henne. Hjälm är ingen uppoffring och den skadar väldigt sällan ryttaren. Alltså har jag normalt hjälm ( har glömt den vid något enstaka tillfälle.

Med väst är det en uppoffring, de är stela, hindrar mig i ridningen och kan både orsaka skador och skydda. Nyttan är ungefär likvärdig, uppoffringen större och risken fortsatt liten så jag väljer bort västen.

Skulle jag ägnat mig åt fälttävlan hade jag med stor sannolikhet använt väst, det skruvar upp risken en bra bit även med en snäll och säker häst. Det samma gäller unghästar, trafikrädda hästa osv. Att över huvudtaget rida är en kalkylerad risk, men troligen är jag i större risk när jag tar bilen till stallet än under ridturen och likväl har jag som de flesta andra varken hjälm eller skyddsväst där.
 
Då har du hjälm for fel anledning som jag sa tidigar.
Nä rädsla finns delvis för att du ska ta lärdom och det är en överlevnadsinstinkt , det är ingen fel orsak till att använda hjälm det är ju tack vare en sån instinkt vår utveckling går framåt.Det är en sak och känna lite rädsla och bli uppmärksam.Men blir du riktigt rädd o orolig då bör man ta o fundera på vad du gör
 
Nä rädsla finns delvis för att du ska ta lärdom och det är en överlevnadsinstinkt , det är ingen fel orsak till att använda hjälm det är ju tack vare en sån instinkt vår utveckling går framåt.Det är en sak och känna lite rädsla och bli uppmärksam.Men blir du riktigt rädd o orolig då bör man ta o fundera på vad du gör[/QUOTE
Överlevnadsinstinkt är den reaktion ett barn har när den tappa balans, istället att faller rak främ på huvud instinkt få dom att gå ner på rumpan, lika dan när man växer, man instinktiv skydda huvud. Suntfornuft ska tala om att man ska inte kliva på en osäkert häst hjälm eller ej. Den lite rädsla är mägnaferad flera gånger om med just den osäkert häst.
Jag växt upp med den "no helmet horsemen generation" for det fanns ingen hjälm på den tiden for oss och det rörd sig om duktig horsemen som kunde sitta en häst, rädsla bara kom i bilden när vi fick in en riktig vrång stryd Mustange, och det var då den instinktiv egenskaper kom in......we landed on our back instead of our head!
Jag rekomendera HJÄLM for dagens ryttar for jag se det, att dom rida för dålig....men man ska inte vara rädd att rida i fall man kan skada sig for då är man fel uta. Ridning ska vara en glädja, inte non påtvyget som man förstöka dampa med säkerhetsutrustning.
 
Överlevnadsinstinkt är den reaktion ett barn har när den tappa balans, istället att faller rak främ på huvud instinkt få dom att gå ner på rumpan, lika dan när man växer, man instinktiv skydda huvud.
Nej det du beskriver är reflexer och gravitation. En del reflexer är säkert medfödda och andra inlärda.

Suntfornuft ska tala om att man ska inte kliva på en osäkert häst hjälm eller ej. Den lite rädsla är mägnaferad flera gånger om med just den osäkert häst.
Nej här har du fel, det är din sanning men inte min och andra har sin egen erfarenhet och sanning. Om man använder hjälm eller jnte har sällan att göra med rädsla och många väljer utrustning utifrån vad de ska rida för häst helt utan att det har med rädsa att göra. Men givetvis, är man rädd ska man givetvis inte rida en häst som inte är trygg utan välja en trygg häst för att komma över rädslan.

Jag växt upp med den "no helmet horsemen generation" for det fanns ingen hjälm på den tiden for oss och det rörd sig om duktig horsemen som kunde sitta en häst, rädsla bara kom i bilden när vi fick in en riktig vrång stryd Mustange, och det var då den instinktiv egenskaper kom in......we landed on our back instead of our head!
Konstigt, även på den tiden så hände det att folk landade på huvudet och du alla var inte skickliga ryttare, eller menar du att folk föddes som "duktig horsemen" och visst hur man gjorde innan första ridturen?

Jag rekomendera HJÄLM for dagens ryttar for jag se det, att dom rida för dålig....men man ska inte vara rädd att rida i fall man kan skada sig for då är man fel uta. Ridning ska vara en glädja, inte non påtvyget som man förstöka dampa med säkerhetsutrustning.
Du det finns alltifrån nybörjare till skickliga ryttare idag såsom i din glorifierade ungdom, och lejonparten är inte rädda. De flesta som är rädda slutar att rida ganska snabbt. Skyddsutrustning handlar så gott som alltid om annat än räddsla, det handlar om riskbedömning, kultur, regler ( på många ridanläggningar är du inte välkommen utan hjälm och enstaka utan väst) och på många tävlingar är hjälm obligatorisk.
 

Troxel : Det var det knäppaste jag läst. Visst fanns det, och finns, sämre ryttare som rider utan hjälm. Enda skillnaden är att folk som ramlade av förr spräckte huvudet oftare av just den anledning. Knappast något att dra andra slutsatser från. Sen tvivlar jag på att överlevnadsinstinkt sätter igång och vänder på kroppen i luften om man exempelvis har blivit knockad medvetslös innan man åker ur sadeln.
Precis som någon annan skrev; man använder säkerhetsbälte när man åker bil och det är utvecklat för att man insåg att folk dog ofta när de krockade. Men bara för att man spänner på sig säkerhetsbältet så betyder inte det att man absolut är rädd för att åka bil. Samma princip gäller ridhjälm. Dina argument håller inte.
 
Nej det du beskriver är reflexer och gravitation. En del reflexer är säkert medfödda och andra inlärda.


Nej här har du fel, det är din sanning men inte min och andra har sin egen erfarenhet och sanning. Om man använder hjälm eller jnte har sällan att göra med rädsla och många väljer utrustning utifrån vad de ska rida för häst helt utan att det har med rädsa att göra. Men givetvis, är man rädd ska man givetvis inte rida en häst som inte är trygg utan välja en trygg häst för att komma över rädslan.


Konstigt, även på den tiden så hände det att folk landade på huvudet och du alla var inte skickliga ryttare, eller menar du att folk föddes som "duktig horsemen" och visst hur man gjorde innan första ridturen?


Du det finns alltifrån nybörjare till skickliga ryttare idag såsom i din glorifierade ungdom, och lejonparten är inte rädda. De flesta som är rädda slutar att rida ganska snabbt. Skyddsutrustning handlar så gott som alltid om annat än räddsla, det handlar om riskbedömning, kultur, regler ( på många ridanläggningar är du inte välkommen utan hjälm och enstaka utan väst) och på många tävlingar är hjälm obligatorisk.
Det som är marklig är att dom flesta rid olika händer i manäge eller paddock, just där det ska vara trygg och säkert, så vad berör det på? dålig ridning? dåliga hästar? båda?
 
Troxel : Det var det knäppaste jag läst. Visst fanns det, och finns, sämre ryttare som rider utan hjälm. Enda skillnaden är att folk som ramlade av förr spräckte huvudet oftare av just den anledning. Knappast något att dra andra slutsatser från. Sen tvivlar jag på att överlevnadsinstinkt sätter igång och vänder på kroppen i luften om man exempelvis har blivit knockad medvetslös innan man åker ur sadeln.
Precis som någon annan skrev; man använder säkerhetsbälte när man åker bil och det är utvecklat för att man insåg att folk dog ofta när de krockade. Men bara för att man spänner på sig säkerhetsbältet så betyder inte det att man absolut är rädd för att åka bil. Samma princip gäller ridhjälm. Dina argument håller inte.
Om du bli knockad innan du flyger av då måsta du har slaget ansiktet i hästen bak huvud och då skulle inte hjälmen har hjälpt....ett MC hjälm i så fall.
Det risk taggenda är just att det finns mer traffik nu for tiden och sämra bil förar. Det gå inte att jämföra bilbält och körning med säkerhets utrustning och ridning
 
Om du bli knockad innan du flyger av då måsta du har slaget ansiktet i hästen bak huvud och då skulle inte hjälmen har hjälpt....ett MC hjälm i så fall.
Det risk taggenda är just att det finns mer traffik nu for tiden och sämra bil förar. Det gå inte att jämföra bilbält och körning med säkerhets utrustning och ridning

Fast uppenbarligen hade hjälmen varit till större hjälp när man slår i backen efter att man slagits medvetslös från hästen! Det trodde jag var underförstått..
Fast jo, det går visst att jämföra. Varför skulle man INTE uppfinna och använda skyddsutrustning både vid ridning och bilkörning när det ändå är relativt farliga aktiviteter. Finns INGEN anledning att låta bli att framställa sådant eftersom att det bokstavligen kan minska dödligheten vid olycka. Det måste väl ändå vara ett resonemang som alla förstår!
 
Alltid hjälm, utan skulle kännas lika fel som att rida utan byxor på, har även alltid skor med stålhätta runt hästar och har alltid en tröja med minst 3/4 ärmar och aldrig luva på jacka eller tröja, har även säkerhetsstigbyglar (korg) ingen väst men har skaffat ett ryggskydd i dagarna.

Skulle kunna göra undantag för sago foto.
 
Om du bli knockad innan du flyger av då måsta du har slaget ansiktet i hästen bak huvud och då skulle inte hjälmen har hjälpt....ett MC hjälm i så fall.
Det risk taggenda är just att det finns mer traffik nu for tiden och sämra bil förar. Det gå inte att jämföra bilbält och körning med säkerhets utrustning och ridning
Eller fått en trädgren i huvudet.

Och bara för att en hjälm inte hjälper mot slag framifrån innebär det inte att den är värdelös om det slaget leder till att du åker av och slår i bakhuvudet.

Varför går det inte att jämföra bilbälte och ridhjälm?

För mig är det högst likartade skäl att ha bilbälte och hjälm. Det absoluta huvudskälet i båda fallen är att det är tvingande regler, lagar när det gäller bilbälte och regler/avtal där jag har hästen uppstallad där jag förbinder mig att ha hjälm. Nummer två är vanans makt, jag känner mig naken utan då jag är så van vid det. Jag tror det gäller för en mycket stor andel ryttare och alla bilförare i Sverige. Det är först efter dessa som risk och säkerhetstänk och mina egna tankar om skaderisk kommer in men jag har alltså normalt hjälm alldeles utan att väga in dem när det gäller hjälm.

Och ja vi vet att allt var bättre för.... i vart fall enligt dig. Tveksamt om man är objektiv.
 
Det som är marklig är att dom flesta rid olika händer i manäge eller paddock, just där det ska vara trygg och säkert, så vad berör det på? dålig ridning? dåliga hästar? båda?
Nu har du totalt virrat bort mig? I manegen kan man ju slå huvudet i närmsta vägg eller staket när man faller av, det är väl inte mer tryggt och säkert än någon annanstans.

Men jag har ju inte hjälm för att visa hästen att jag är eller inte är rädd utan för att det kan vara bra om man far av och det riskerar man ju alltid att göra. Man behöver ju inte vara rädd för att ramla av för det.

Var tvungen att forska i det: (Troxel inlägg nr 1)
Det berör på varför du har hjälm? är det för att du vet "shit happens" eller for att "jag känna mig tryggar" om det är for trygghetens skull då är det for fel anledning, har man inte trygghet utan hjälm när man rida då ska man skaffa ett annan interest for hjälmen gardera inte dig från ett bruten näck, ryggrad eller andra skada. Hjälm är for dom oförutsed moment som kan handa inte for att du hålla på med nåt du börda inte göra.

Ok jag håller med, jag har också hjälm för att "shit happens". Inte för trygghet, det finns ju så mycket annat som kan gå fel.

Jag rider också utan säkerhetsväst, inte heller van vid det och är rädd ( :o ) att jag skulle ramla av på grund av att jag skulle röra mig stelt med den och rädd att om jag föll av skulle jag inte kunna rulla i den för att fördela smällen.

(Skulle vilja se mer forskning på dem förresten, såg när en fyraåring trillade av med väst, skritt, föll som en död sköldpadda helt hjälplöst smack på ryggen. Det såg otäckt ut, ingen mjukhet i fallet, som när de faller ned annars. Men se otäckt ut är såklart inte samma sak som dåligt såklart.)
 
Senast ändrad:
Fast uppenbarligen hade hjälmen varit till större hjälp när man slår i backen efter att man slagits medvetslös från hästen! Det trodde jag var underförstått..
Fast jo, det går visst att jämföra. Varför skulle man INTE uppfinna och använda skyddsutrustning både vid ridning och bilkörning när det ändå är relativt farliga aktiviteter. Finns INGEN anledning att låta bli att framställa sådant eftersom att det bokstavligen kan minska dödligheten vid olycka. Det måste väl ändå vara ett resonemang som alla förstår!

Eller du kan bryta näcken! Vi komma tillbaka till punkt , varfor har jag hjälm, och där är vi overens, "skit can happen" inte for att "det komma att hända" for då kan man lika bra kvitta i ridning
For att i traffik måsta man se upp for andra gallningar, du kör inte for dig själv men for alla puk huvud som borda inte vara bakom rätten.
Vid ridning är det du och hästen och där precis som med ditt bil körning ska du känna sig lika säkert i sadeln som bakom rättan på ett otraffikerat väg.....if you get my meaning.
Har du aldrig varit ut och ride med non i "Full Body Armour" som käckla som non expert och hästen är så nervig o stressig att det smitta av på din där den ser "boogi-men" i värja busk som det inte bruka göra i vanliga fall? Det är såna som behöva Prozac och silver täpe över munnen i stället for hjälm och vest.......eller helt enkelt ett annat intress for dom sakna den formåga att bli A Good Horseman.
Fast uppenbarligen hade hjälmen varit till större hjälp när man slår i backen efter att man slagits medvetslös från hästen! Det trodde jag var underförstått..
Fast jo, det går visst att jämföra. Varför skulle man INTE uppfinna och använda skyddsutrustning både vid ridning och bilkörning när det ändå är relativt farliga aktiviteter. Finns INGEN anledning att låta bli att framställa sådant eftersom att det bokstavligen kan minska dödligheten vid olycka. Det måste väl ändå vara ett resonemang som alla förstår!

Eller ett bruten näck......Point Being.....vissa folk ska inte håla på med hästar.....hjälm eller ej.
 
Är det jag som är trög el troxel som är jäkligt luddig i sina formuleringar ? För inte påstår han/hon att bara dåliga ryttare med usel kompetens rider m hjälm? Det vore ju för galet för att va på riktigt :D ändå är det så jag läser det :confused:
 
Nu har du totalt virrat bort mig? I manegen kan man ju slå huvudet i närmsta vägg eller staket när man faller av, det är väl inte mer tryggt och säkert än någon annanstans.

Men jag har ju inte hjälm för att visa hästen att jag är eller inte är rädd utan för att det kan vara bra om man far av och det riskerar man ju alltid att göra. Man behöver ju inte vara rädd för att ramla av för det.

Var tvungen att forska i det: (Troxel inlägg nr 1)


Ok jag håller med, jag har också hjälm för att "shit happens". Inte för trygghet, det finns ju så mycket annat som kan gå fel.

Jag rider också utan säkerhetsväst, inte heller van vid det och är rädd ( :o ) att jag skulle ramla av på grund av att jag skulle röra mig stelt med den och rädd att om jag föll av skulle jag inte kunna rulla i den för att fördela smällen.

(Skulle vilja se mer forskning på dem förresten, såg när en fyraåring trillade av med väst, skritt, föll som en död sköldpadda helt hjälplöst smack på ryggen. Det såg otäckt ut, ingen mjukhet i fallet, som när de faller ned annars. Men se otäckt ut är såklart inte samma sak som dåligt såklart.)

Hi Badge:
Manage ridning är lite skillnad än hård skogs ridning där en hel del kan handa som du vet, like Moose, Bears, Vattendrag man måsta komma igenom, Jaga Ko in i tätt skog eller bara slappa hästen for allt den öka for ett riktig BLOOOW OOOOUT!!! än den färten i manage, skritt - trav - lätt gallop om du är inte hålla på med barrle racing. Kan man inte sitta kvar i sadeln i dom gångarter i en managen utan att slå igäll sig då for man tänka att sadla om, jag mena det är val inte tal om non Bronk Busting Rodeo man hålla på med men ganska avdänked promenad hästar.
 
Eller du kan bryta näcken! Vi komma tillbaka till punkt , varfor har jag hjälm, och där är vi overens, "skit can happen" inte for att "det komma att hända" for då kan man lika bra kvitta i ridning
For att i traffik måsta man se upp for andra gallningar, du kör inte for dig själv men for alla puk huvud som borda inte vara bakom rätten.
Vid ridning är det du och hästen och där precis som med ditt bil körning ska du känna sig lika säkert i sadeln som bakom rättan på ett otraffikerat väg.....if you get my meaning.
Har du aldrig varit ut och ride med non i "Full Body Armour" som käckla som non expert och hästen är så nervig o stressig att det smitta av på din där den ser "boogi-men" i värja busk som det inte bruka göra i vanliga fall? Det är såna som behöva Prozac och silver täpe över munnen i stället for hjälm och vest.......eller helt enkelt ett annat intress for dom sakna den formåga att bli A Good Horseman.


Eller ett bruten näck......Point Being.....vissa folk ska inte håla på med hästar.....hjälm eller ej.

Fast du lyfter ju plötsligt fram poängen med det JAG skrev, inte det DU skrev från början. Vilket du hade förstått om du hade tolkat rätt. Men du har inte tolkat någonting. Ingen har sagt att "olyckor kommer att hända för det gör det alltid." Läs innan du svarar. Från början har jag och andra här framhärdat att hjälmen finns där för att reducera dödlighet och allvarliga olyckor. Helt plötsligt vänder du på det? Först är det bara oerfarna, rädda ryttare som rider med hjälm men nu är det de som tänker att "Shit happens". Alltså. Du får ge dig nu. Du kan inte ta det som från början är ditt motståndsargument och sedan förvandla det till ditt. Det funkar liksom inte så.
Hästen är dessutom en individ med helt egna åsikter. Liksom en annan förare kan köra in i din bil kan hästen bestämma sig för att den vill hoppa åt ett annat håll. Jag respekterar dem för det. Jag tycker att de ska vara individuella. Att bara blint anta att hästen kommer lyda alla kommandon som en liten robot anser jag dessutom är någon sorts falsk känsla av trygghet. Där kan man verkligen snacka om att man ska göra något annat..
 
Senast ändrad:
Första klippet kunde jag inte se men den andra gick.
Hur funkar hans logik skulle en lugn häst ha mindre risk att trampa i ett kanin hål och gå omkull än en sprallig häst?

Och vad säger att en häst som inte är psykisk ner bruten och inte tänker bli det är en farlig häst? Har själv haft en sådan häst hon skulle mer eller mindre död en vid dominant övningar men hon var oxå den hästen jag litade på med barn och osäkra så länge inget NH:turd: föregick.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp