Varför rider vuxna utan hjälm och skyddsväst egentligen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag rider nästan alltid med hjälm. Men efter en hals operation och svår huvudvärk så avstår jag ibland hjälm för att det helt enkelt känns oerhört obehagligt att ha den på sig. Jag hoppar dock aldrig utan hjälm men kan både rida ut och dressyra utan på min egna häst som jag känner utan och innan.
Jag är vuxen och fullt kapabel att ta mina egna beslut och är väl medveten om riskerna jag utsätter mig för.
 
Vad är ursäkten till att inte idag använda modern skyddsutrustning vid ridning?
Frågan dyker upp i nya trådar någon gång om året, om mitt svar brukar låta ungefär likadant:
Jag behöver inte ursäkta mig inför någon ifråga om vilken säkerhetsutrustning jag använder när jag rider, cyklar, dyker, kör mc (utöver lagstadgad hjälm), seglar, använder motorsåg eller något annat potentiellt extra riskabelt. JAG äger frågan. :up:
Jag beslutar om vilka risker jag är beredd att ta, utifrån olika förutsättningar. Om jag har barn, om jag har andra efterlevande, hur skaderisken ser ut, hur stor inskränkning säkerhetsdetaljerna utgör kontra den frihet det ger att avstå etc.

Den friheten har nyligen diskuterats i en annan tråd, då med avseende på bland annat rökning och fetma. Lika främmande för mig som det är att lägga energi på att ifrågasätta varför någon röker mot bättre vetande, är det att ifrågasätta varför någon vuxen rider utan hjälm/väst.

När jag t ex kör mc kan det ibland gå fort, på rätt plats och tid. Jag använder då all förekommande säkerhetsutrustning utom uppblåsbart nackskydd, eftersom skadespektrat ser ut som det gör. Sannolikheten för att en olycka inträffar är inte väldigt hög, men vid en olycka är sannolikheten för högenergivåld och allvarliga skador hög. Därav min bedömning.
När jag rider sker det som regel under jämförelsevis lugna och ordnade former. Jag rider i princip uteslutande min egen häst som jag känner väl, och som har ett jämförelsevis stabilt och lugnt lynne. Hjälm använder jag med mycket få undantag, men inte skyddsväst. Jag väljer bort den av bekvämlighetsskäl, i en samlad bedömning av risk/nytta, vilket egentligen är hela svaret.
 
Det berör på varför du har hjälm? är det för att du vet "shit happens" eller for att "jag känna mig tryggar" om det är for trygghetens skull då är det for fel anledning, har man inte trygghet utan hjälm när man rida då ska man skaffa ett annan interest for hjälmen gardera inte dig från ett bruten näck, ryggrad eller andra skada. Hjälm är for dom oförutsed moment som kan handa inte for att du hålla på med nåt du börda inte göra.
 
Det berör på varför du har hjälm? är det för att du vet "shit happens" eller for att "jag känna mig tryggar" om det är for trygghetens skull då är det for fel anledning, har man inte trygghet utan hjälm när man rida då ska man skaffa ett annan interest for hjälmen gardera inte dig från ett bruten näck, ryggrad eller andra skada. Hjälm är for dom oförutsed moment som kan handa inte for att du hålla på med nåt du börda inte göra.
Tycker att jag använder hjälm o då i mitt fall även väst därför att jag vet aldrig vad som kan hända.Ibland blir automatiskt hjälmen en trygghet när man ridit nån bångstyrig häst som man utan hjälm aldrig fortsatt rida...sådana situationer uppkommer
 
Använder alltid hjälm, har aldrig i mitt liv suttit upp på en häst utan hjälm. Inte ens när jag var ung och red ponnyn hem från hagen. En häst är ett levande djur och jag vet aldrig vad som kan hända. Tyvärr har jag inte lyckats vänja mig vid väst. Har provat massa olika modeller, både haft egna och provat vänners men nej känner mig bara klumpig och orörlig tyvärr. Det fanns inte väst när jag var ung och nu är jag kanske för gammal för att vänja mig jag vet inte. Men har verkligen försökt. Så väst använder jag helt enkelt inte av dessa anledningar. Men utvecklingen av västar går ju framåt och vem vet kanske kommer det nåt i ett bra material som även jag kan vänja mig vid i framtiden.
 
Jag hade en period i min ungdom (25+ år sedan, kanske mer) när jag av någon outgrundlig anledning red utan hjälm ibland.
Idag skulle det inte hända att jag rider utan hjälm, man känner sig naken utan. Och jag är rädd om det lilla som finns i skallen...

Väst däremot använder jag inte. Jag försökte ett bra tag att hitta en som passar mig när jag skulle börja rida min unghäst för rätt många år sen (den är 11 år idag), men när man ser ut som en boll med ben så är det inte så lätt att hitta - västen måste ha stor omkrets och vara ganska kort i rygglängden. Det fanns inget att hitta då när jag letade, så jag gav upp. Och numera rider jag bara på mina gamla promenadhästar, i sakta mak, så jag har valt att avstå från väst. (precis som någon annan nämnde så är jag så gammal att det inte fanns västar alls de första 15 åren då jag red... Så jag har aldrig vant mig vid att rida med väst)
 
Fast jag tycker inte att man kan säga att det är "upp till var och en". För jag är inte det minsta intresserad av att MINA skattepengar ska gå till sjukvård till någon som tycker att det är lite för varmt på sommaren... Jag har ingen som helst lust att betala till någon som blir invalid och behöver sjukvård hela sitt liv pågrund av bekvämlighet.

Så nej, i det långa loppet är det inte bara du själv som blir drabbad. Även hela samhället blir involverat om det händer något.

Ni som väljer att rida utan hjälm borde ha en egen pengapott som kan användas om ni blir skadade på grund av bekvämlighet. Eller så kan ni en delad pott med folk som kör utan bilbälte och folk som cyklar utan hjälm med flera.
 
Fast jag tycker inte att man kan säga att det är "upp till var och en". För jag är inte det minsta intresserad av att MINA skattepengar ska gå till sjukvård till någon som tycker att det är lite för varmt på sommaren... Jag har ingen som helst lust att betala till någon som blir invalid och behöver sjukvård hela sitt liv pågrund av bekvämlighet.

Så nej, i det långa loppet är det inte bara du själv som blir drabbad. Även hela samhället blir involverat om det händer något.

Ni som väljer att rida utan hjälm borde ha en egen pengapott som kan användas om ni blir skadade på grund av bekvämlighet. Eller så kan ni en delad pott med folk som kör utan bilbälte och folk som cyklar utan hjälm med flera.
Korked resonering
Man kan säjer samma sak för dom som bryta näcken av sig trotts att dom hade hjälm av det enkle anledning att dom skulle ha aldrig varit på en häst.
 
Jag rider alltid med hjälm, man vet aldrig vad som händer... Har hänt en gång att jag glömde hjälmen (hade mössa på), började rida i ridhuset och satt och tänkte att det är nåt som inte stämmer :cautious: När jag passerade spegeln så såg jag vad det var som saknades...
Väst äger jag ingen, när jag var i tonåren hade jag väst när jag hoppade. Nu på senare år har jag haft (lånad) väst när jag suttit upp för att hjälpa till med andras hästar som varit lite :bump:
 
Jovisst tycker jag en vuxen ska själv få bestämma, men har man skaffat barn tycker jag att man måste minimera skaderisker så långt det går.Barn har inte valt o bli födda o väljer inte att mista sina föräldrar.Vi väljer att skaffa barn då tycker jag att man får leva lite obekvämt om man nu tycker skyddsutrustning är obekvämt

Jag har inga barn men har vänner som rider utan hjälm vilka har barn. Med din logik antar jag att de måste sluta köra bil, skoter, traktor, MC och allt annat som eventuellt kan vara farligt. Jag är rätt säker på att de noga tänker igenom hur och varför de rider utan hjälm.
 
Jag rider ALLTID med hjälm och lika alltid utan väst. Är däremot slarvig med hjälm vid annan hantering och longering o dyl. Tror lite det beror på vad man är van vid och har "vuxit upp med". Det är väl upp till var och en att bestämma, men hjälm är verkligen en viktig (och liksom enkel) sak tycker jag.

Och man vet verkligen aldrig vad som kan hända när man rider. Förra våren red jag ut en ponny barbacka. Han "jobbar" som terapihäst för barn och är väääldigt lugn och sävlig. Plötsligt blev han totalt livrädd för något och for iväg och i farten lade han av ett par riktigt rejäla bocksprång. Jag flög som en vante och fick hjärnskakning (trots hjälm). Han är annars en sådan häst som t o m jag kunnat tänka mig att det funkar att rida utan hjälm. Men som sagt. Med hästar finns inga garantier.
 
Fast jag tycker inte att man kan säga att det är "upp till var och en". För jag är inte det minsta intresserad av att MINA skattepengar ska gå till sjukvård till någon som tycker att det är lite för varmt på sommaren... Jag har ingen som helst lust att betala till någon som blir invalid och behöver sjukvård hela sitt liv pågrund av bekvämlighet.
Och jag menar att det resonemanget inte håller.
Verkligheten är som bekant inte bara svart eller vit. Att använda säkerhetsväst ger en högre skyddsnivå än att inte göra det, men den högsta skyddsnivån uppnås genom att låta bli att rida alls, eller vistas nära hästar. Jag själv skulle kunna hävda att jag inte är intresserad av att bidra med skattepengar till ryttare som rider fälttävlan eller hoppning, eftersom de - även med väst - frivilligt utsätter sig för större skaderisk än jag själv gör, för sitt eget höga egoistiska nöjes skull. Eller bidra med skattepengar till knäskador hos innebandyspelare, eller bidra med skattepengar till vård av KOL- eller lungcancersjuka rökare. Men lyckligtvis fungerar ju samhället inte så.
 
Fast jag tycker inte att man kan säga att det är "upp till var och en". För jag är inte det minsta intresserad av att MINA skattepengar ska gå till sjukvård till någon som tycker att det är lite för varmt på sommaren... Jag har ingen som helst lust att betala till någon som blir invalid och behöver sjukvård hela sitt liv pågrund av bekvämlighet.

Så nej, i det långa loppet är det inte bara du själv som blir drabbad. Även hela samhället blir involverat om det händer något.

Ni som väljer att rida utan hjälm borde ha en egen pengapott som kan användas om ni blir skadade på grund av bekvämlighet. Eller så kan ni en delad pott med folk som kör utan bilbälte och folk som cyklar utan hjälm med flera.

Det är inte DINA skattepengar, det är VÅRA!

Just DINA skattepengar hade inte ens täckt din skolgång, födsel, barnbidraget dina föräldrar fått eller gatorna du kör/går/cyklar på.
 
Jag har alltid hjälm, byter till och med ganska ofta. Typ vart tredje år eller så, för att den ska funka. Och jag har alltid säkerhetsväst när jag rider ut och hoppar. Har haft kompisar som har brutit revbenen av olyckor som knappt sett farliga ut medan jag faktiskt än så länge har klarat mig helskinnad ur liknande lägen. När jag inte hade börjat med västen ännu kastade min foderhäst av mig så jag inte kunde lyfta armarna på några veckor. Det var helt enkelt något jag inte vill vara med om igen.

Men det är svårt att hitta en väst som passar bra och som inte slår i bakvalvet om man rider med dressyrsadel (vilket jag gjort på min egna även i skogen).

Jag tror helt enkelt att folk inte använder väst och hjälm för att man inte gjorde det i samma utsträckning förut så de har inte vanan för det. Så är det med nästan alla mina vänner, jag är den enda som rider med väst typ (jag fyller 35 i år)..
 
Hjälm anser jag inte att det finns några bra argument emot. Det är bara korkat att rida utan.
Väst har jag däremot vissa argument emot. Jag har de facto blivit mer skadad vid ett tillfälle när jag hade väst, än om samma olycka hade hänt utan dito. Dessutom, jag är 18 år gammal (blir 19 i höst) och rider mest dressyr. Hoppar vid enstaka tillfällen, då 40-60 cm. Rider inte ut mycket heller, då bara typ runt stallet/anläggningen och i skritt. Så för min egen del ser jag inget behov av en väst iaf.
... och ingen har någonsin sett en dressyrhäst flippa ur...
 
Det är inte DINA skattepengar, det är VÅRA!

Just DINA skattepengar hade inte ens täckt din skolgång, födsel, barnbidraget dina föräldrar fått eller gatorna du kör/går/cyklar på.

Men det har mina gjort.
De som jag betalat in, alltså.

Inte helbetalning av grus- eller asfaltsvägen, men min användarandel.

Och jag tycker att det finns saker som är värre att betala för än sjukvård till dem som behöver.
 
Säkerhets väst är en ganska ny modighet, rid väst var stilen for i den tiden. Hjälm var inte mycket att hänga i granen, allt som fanns var dom gamle English Rid Kask som var ingen hit alls, trång och svettig. Nu har vi ett hav av finna val passenda lätta hjälmar. Och sen det kan berör på att gårdagens ryttars mentaletit där några "Battle Scars" fick man räkna med när man hål på med hästar än dagens ängsliga ryttar som måste rida i Full Body Armor.
 
Faktum är ju att de flesta skadorna sker i stallet eller vid hantering av häst. Hur många använder hjälm, väst och bra skor vid all hantering? Jag tycker det är konstigt att det aldrig tas upp hur viktigt det är med skyddskläder i stallet?
Och jag rider alltid med hjälm, och kommer troligen ha väst på mig när jag rider ut nästa gång. Efter att ha fått en fraktur i en kota i ryggen efter att fröken häst dumpade mig i skogen som en annan skalbagge på rygg.
 
Här låter det lite som om hjälm och väst är en garanti för att slippa skador, men så ser det ju inte riktigt ut. Jag tror t ex att fler skador uppstår för att folk har dåliga skor eller låter bli att använda handskar när de hanterar hästar än för att de rider utan väst till vardags. Den allra viktigaste säkerhetsutrustningen när man hanterar häst är ju dessutom kunskap och omdöme. Tyvärr är det inte lika lätt att ta på sig som hjälm och väst - och det syns inte heller lika tydligt. Som flera andra sagt så är det inte svart eller vitt utan det handlar om en gråskala - och självklart ska vi alla anstränga oss för att hålla oss i bästa ändan av gråskalan så mycket vi kan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp