Varför rider vuxna utan hjälm och skyddsväst egentligen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rider alltid med hjälm. Väst har jag däremot aldrig blivit indoktrinerad i att använda.

Jag tycker dock att det är ett kollektivt ansvar att skydda sig. Argumentet att det är ens eget liv och att en själv bestämmer över det är visserligen nog så sant. Men det blir ego på ett betydligt större plan än att folk retar sig på att se en hjälmlös ryttare. För det handlar inte bara om dig, det handlar om den som hittar dig-skadad och livlös, det handlar om de som ska ta hand om dig i ditt fortsatta liv när du inte kan ta hand om dig själv, det handlar om dina anhöriga som kommer få leva med tanken "varför tvingade jag inte hen att använda hjälm?". Jag tycker att använda hjälm är ett så himla enkelt sätt att skydda sig själv från fysis skada och andra för psykiskt lidande OM något händer.

När jag var yngre slarvade jag med hjälm, men sen var en vän med om en olycka när hon jobbade med hästar och en tjej dog. Tjejen skulle "bara rida i paddocken" så hon behövde inte ha hjälm. Hästen fick frispel och skenade in i stallet-med ryttare på ryggen och gick omkull. Min vän var den som fick försöka få liv i tjeje som bla hade en skallfraktur och en punkterad lunga. Med konstgjord andning fick hon liv i henne tills ambulansen kom, men tjejen dog senare på kvällen. Att se hur min vän mådde efter den olyckan och hur mycket skuld hon la på sig själv för att hon inte tvingade tjejen att ta på sig hjälmen fick mig helt klart att behålla hjälmen på...

Fy fan för att vara ansvarig för att få nån annan att må på det sättet. När det så otroligt enkelt hade kunnat undviktis.
 
Jag har suttit på min häst utan hjälm två gånger. Det kändes inte alls så där "frihet-nu-svävar-vi fram-över-ängen-mot-solnedgången-romantiskt" utan bara mest jäkligt konstigt. Kan ju förstås ha berott på att vi inte befann oss på en äng i solnedgången utan på ett upplyst elljusspår med snödrivor upp till knäna. :angel: Näe, hjälm är coolt och bra!

Jag har en väst också och den används alltid vid terränghoppning men aldrig annars. Den är fasligt obekväm men det glömmer man snabbt av bland alla roliga hinder. :D
 
Faktum är ju att de flesta skadorna sker i stallet eller vid hantering av häst. Hur många använder hjälm, väst och bra skor vid all hantering? Jag tycker det är konstigt att det aldrig tas upp hur viktigt det är med skyddskläder i stallet?
Och jag rider alltid med hjälm, och kommer troligen ha väst på mig när jag rider ut nästa gång. Efter att ha fått en fraktur i en kota i ryggen efter att fröken häst dumpade mig i skogen som en annan skalbagge på rygg.

Jag använder "alltid" skodon med tåkappa i metall när jag är i stallet. Det gör nämligen ont att få en hästhov på foten.
Handskar är ett måste, för händerna är utsatta.
 
Jag använder "alltid" skodon med tåkappa i metall när jag är i stallet. Det gör nämligen ont att få en hästhov på foten.
Handskar är ett måste, för händerna är utsatta.

har aldrig blivit trampad på tårna när jag har haft stålhätta. bara sparkat i och gjort mej illa på den ändå. hästarna tycks veta att det är stålhätta i och siktar högre upp på foten
 
Jag har alltid hjälm och väst enbart när jag hoppar terräng. jag har en racesafe galopp som faktiskt är bekväm, men den skyddar ju inget direkt. Racesafen som jag har i terrängen är ju ganska klumpig egentligen och nja den skulle jag inte vilja rida med till vardags.
 
Rider alltid med hjälm. Väst har jag däremot aldrig blivit indoktrinerad i att använda.

Jag tycker dock att det är ett kollektivt ansvar att skydda sig. Argumentet att det är ens eget liv och att en själv bestämmer över det är visserligen nog så sant. Men det blir ego på ett betydligt större plan än att folk retar sig på att se en hjälmlös ryttare. För det handlar inte bara om dig, det handlar om den som hittar dig-skadad och livlös, det handlar om de som ska ta hand om dig i ditt fortsatta liv när du inte kan ta hand om dig själv, det handlar om dina anhöriga som kommer få leva med tanken "varför tvingade jag inte hen att använda hjälm?". Jag tycker att använda hjälm är ett så himla enkelt sätt att skydda sig själv från fysis skada och andra för psykiskt lidande OM något händer.

När jag var yngre slarvade jag med hjälm, men sen var en vän med om en olycka när hon jobbade med hästar och en tjej dog. Tjejen skulle "bara rida i paddocken" så hon behövde inte ha hjälm. Hästen fick frispel och skenade in i stallet-med ryttare på ryggen och gick omkull. Min vän var den som fick försöka få liv i tjeje som bla hade en skallfraktur och en punkterad lunga. Med konstgjord andning fick hon liv i henne tills ambulansen kom, men tjejen dog senare på kvällen. Att se hur min vän mådde efter den olyckan och hur mycket skuld hon la på sig själv för att hon inte tvingade tjejen att ta på sig hjälmen fick mig helt klart att behålla hjälmen på...

Fy fan för att vara ansvarig för att få nån annan att må på det sättet. När det så otroligt enkelt hade kunnat undviktis.


Håller med. Jag har också varit med på marken när en vän flög av sin häst och slog i huvudet. Det är en otäck erfarenhet att ha, att försöka få kontakt med någon som är medvetslös, ringa ambulans och hela den karusellen.

En hjälm är en enkel livförsäkring. Du kan slå dig medvetslös även med hjälm, men risken minskar enormt mycket.

Det är bekvämt att säga "mitt val" - men det är ju andra människor som får ta hand om dig när du ligger skadad på marken.

Det ekonomiska är inte intressant, alla har rätt till vård. Jag tänker på den emotionella stressen.
 
Håller med. Jag har också varit med på marken när en vän flög av sin häst och slog i huvudet. Det är en otäck erfarenhet att ha, att försöka få kontakt med någon som är medvetslös, ringa ambulans och hela den karusellen.

En hjälm är en enkel livförsäkring. Du kan slå dig medvetslös även med hjälm, men risken minskar enormt mycket.

Det är bekvämt att säga "mitt val" - men det är ju andra människor som får ta hand om dig när du ligger skadad på marken.

Det ekonomiska är inte intressant, alla har rätt till vård. Jag tänker på den emotionella stressen.
Det bli samma omhandtagning oavsätt skadan.
 
Jag sitter aldrig aldrig upp utan hjälm förutom om jag konstigt nog glömt men har då kommit ungefär två meter och hoppat av igen.

Och med tanke på dagens moderna, oftast dyra, hjälmar så börjar argumenten för att inte använda hjälm sina lite känns det som :angel:

Väst däremot kan ibland störa mer än hjälpa. Särskilt om de inte riktigt passar kroppen den sitter på. Men har aldrig hört detsamma om en hjälm.

Själv är jag uppväxt utan väst och däri ligger nog mycket till att den inte används jämt. Använder vid hoppning och unghästridning.

De som idag från början använder väst (och moderna bättre smidiga såna) tror jag kanske i större utsträckning har dom på sig även som äldre. ?
 
Det bli samma omhandtagning oavsätt skadan.

Håller inte med. Mycket högre risk för skallskador, krosskador, etc, utan hjälm.

Det kan ju skilja mellan ett par blåmärken och lite förödmjukad människa som borstar av sig manegesand - till en medvetslös person som faller i koma på vägen till sjukhuset. Det behövs väldigt lite kraft för att skada huvudet om slaget kommer på fel ställe.
 
Alltid hjälm, i princip aldrig väst. Hade jag varit smal hade jag nog varit mer benägen att ha väst, nu e det inte bekvämt helt enkelt.
 
Håller inte med. Mycket högre risk för skallskador, krosskador, etc, utan hjälm.

Det kan ju skilja mellan ett par blåmärken och lite förödmjukad människa som borstar av sig manegesand - till en medvetslös person som faller i koma på vägen till sjukhuset. Det behövs väldigt lite kraft för att skada huvudet om slaget kommer på fel ställe.
SUPERMAN, Cristapher Reeves.
Grannen, brutet arm.
Mig Själv, slitet knä.
Finns mer an skallskador som måsta tas hand om. Skulle såna skada nekas vård om man inte inte hjälm på sig?
 
SUPERMAN, Cristapher Reeves.
Grannen, brutet arm.
Mig Själv, slitet knä.
Finns mer an skallskador som måsta tas hand om. Skulle såna skada nekas vård om man inte inte hjälm på sig?

Givetvis ska ingen nekas vård. Det skrev jag i ett inlägg ovan. Just in case - om den frågan skulle komma upp.

Alla kan skada sig. Även inbäddad i skydd som Michelin-mannen kan du skada dig. Så... ergo - det är lika bra att inte ha några skydd alls?

Jag använder bilbälte. Enkelt skydd om något skulle gå fel. Jag kan dö i bilkrasch ändå, men chansen att jag klarar mig ökar med bältet.

Jag använder ridhjälm. Enkelt skydd om något går fel. Jag kan skada mig illa ändå, men chansen att jag klarar mig ökar med hjälmen.

Har inget intresse att tvinga vuxna människor till något de inte vill göra. Typ ha hjälm. Men jag vill ändå rekommendera alla att använda hjälm. Bara när jag sist åkte överhuvudet på hästen rätt ned i asfalten gjorde hjälmen en hjälteinsats. Utan den hade jag kanske spräckt skallbenet istället för lite frigolit.
 
@MissFideli det stämmer inte ang skadestatistik om man pratar om verkligt allvarliga och även dödliga skador . Dessa grövre skador sker enligt statistiken ffa uppsuttet och inkl främst bland sk rutinerade ryttare . Utifrån det väger ffa hjälm uppsuttet in väldigt mycket .
Kl
Jag har alltid hjälm . Som tonårig kaxig ryttare struntade jag i den ibland .
Man blir vuxen rätt fort om man plockat upp skallskadade ryttare och fått uppleva det.
Utöver det att jag inte alls har lust med sånt , tänker jag mest på mig själv .
Tänk att vakna upp i en sjukhussäng gravt hjärnskadad för livet, men tillräckligt ickeskadad för att ändå inse att det troligen inte hade blivit så om jag inte struntat i hjälmen . Vilket litet personligt helvete :(
 
Givetvis ska ingen nekas vård. Det skrev jag i ett inlägg ovan. Just in case - om den frågan skulle komma upp.

Alla kan skada sig. Även inbäddad i skydd som Michelin-mannen kan du skada dig. Så... ergo - det är lika bra att inte ha några skydd alls?

Jag använder bilbälte. Enkelt skydd om något skulle gå fel. Jag kan dö i bilkrasch ändå, men chansen att jag klarar mig ökar med bältet.

Jag använder ridhjälm. Enkelt skydd om något går fel. Jag kan skada mig illa ändå, men chansen att jag klarar mig ökar med hjälmen.

Har inget intresse att tvinga vuxna människor till något de inte vill göra. Typ ha hjälm. Men jag vill ändå rekommendera alla att använda hjälm. Bara när jag sist åkte överhuvudet på hästen rätt ned i asfalten gjorde hjälmen en hjälteinsats. Utan den hade jag kanske spräckt skallbenet istället för lite frigolit.
Ah, den emotional biten, true en som ligger i en koma resten av sitt liv eller forlamad kan vara nog påfrestning. Själv vill jag heller dö rent ut än vara sån.
 
Likväl sker flest skador vid hantering.
Ja fast som sagt inte de grava och dödliga , vilket var min kommentar . Jag tycker det är viktigt att detta faktum framgår utifrån TS tråd . Tror inte statistiken på småskador - kläm, sår, mindre icke dödliga/permanent funktionshindrade skador osv, - om än statistiskt frekvent förekommande, är särskilt mycket högre än om man skulle särskilja mindre liknande skador i andra högrisk klassade sporter samtidigt vilket flera är , om mätningen är procentuell jämförbar . I ridsport finns redan etablerad statistik på just särskilningen i fråga om dödliga/grava skador från "allmänna" skadestatistiken .
 
Senast ändrad:
Jag red en del utan hjälm när jag var ung och dum. Finns inte en chans att jag skulle göra det idag. För några år sedan var jag ute och red med min pappa vars häst snubblade och slog runt helt. Pappa ramlade huvudstupa ner i marken och hjälmen gick totalt i kras. Hade han inte haft hjälm hade det väl varit skallen som såg ut så istället. Var jag inte övertygad om hjälmens förträfflighet innan dess blev jag det definitivt då :up:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp