Varför rider vuxna utan hjälm och skyddsväst egentligen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
En kompis fick skallen insparkad när hon var ute på promenad m sin häst. Låg nedsövd på NIVA i Lund en vecka. Lång rehabilitering. Är inte 100% som innan skadan än, 4 år sedan, men är fantastiskt mkt bättre än vi någonsin vågade hoppas.
 
Likväl sker flest skador vid hantering.
Allt for sant! känna några som fick ett spark i huvud vid långering, gubben bojd sig ner efter spö och hingsten kom runt och fick in en full träff.....hovslagar kompis kom in och hitta han sten död.
60 år utan hjälm, aven som ung när jag rid in Wild Mustanges, var det inte tänkt om huvud men "a broken neck eller annat", vi tog "beräknad riskar" men aldrig att non skydds utrustning skulle göra oss "säker". Det var fora året jag bestämt att det var sista gången jag slå huvud i ett trä gren när jag jaga ko att jag bestämt att investera i ett hjälm om jag kunde hitta en som passad, nu har jag en Troxel for när jag är ut och rida Hell For Leather upp i skågen.
 
Det har skrivits en del om att även hantering från marken ger skador och visst gör dem det.Men små enkla sätt och skyddsutrustning kan minska skaderisker!Tex går jag aldrig in i en Box där en häst rullat fast utan hjälm o väst.Pigga överexalterade hästar som inte har någon koll leds med kedja, plockar aldrig upp något jag tappar vid benen på hästen utan att sparka undan föremålet först osv.Jag tror vi som hanterar häst måste bli mer ödmjuka inför det faktum att hur snäll och gullig vår häst är är det ett djur med enorm kraft och egen vilja och som inte tänker som vi!Älskar mina hästar men det innebär inte att jag ska ta onödiga risker!
 
Ursäkt och ursäkt? Jag gör olika val helt enkelt. Samma som att gena lite över vägen en gång istället för att gå på de rätta ställena och rakt över t.ex. Man gör val i stunden som känns ok men som skulle kunna gå käpprätt åt fanders om man har otur.

Som regel är hjälmen på men det händer också att jag rider utan, ett val jag gör i den stunden. Väst har jag aldrig provat och aldrig tänkt på. När jag började rida var hjälmarna i stort sett bara ett sammetsklätt hårt skal med ett tunt tyg på insidan och ett resårband under hakan...har en mycket bättre idag, tackar ödmjukt för de nyare lättviktshjälmarna. Men, som sagt, visst händer det att jag rider utan också.
 
Fast jag tycker inte att man kan säga att det är "upp till var och en". För jag är inte det minsta intresserad av att MINA skattepengar ska gå till sjukvård till någon som tycker att det är lite för varmt på sommaren... Jag har ingen som helst lust att betala till någon som blir invalid och behöver sjukvård hela sitt liv pågrund av bekvämlighet.

Så nej, i det långa loppet är det inte bara du själv som blir drabbad. Även hela samhället blir involverat om det händer något.

Ni som väljer att rida utan hjälm borde ha en egen pengapott som kan användas om ni blir skadade på grund av bekvämlighet. Eller så kan ni en delad pott med folk som kör utan bilbälte och folk som cyklar utan hjälm med flera.
Nu är det inte så troligt att just "dina" skattepengar ska stå för kalaset vid en olycka. De flesta har olycksfallsförsäkring, hoppas jag, som tar en stor del av smällen samt har betalat in skatt själva. Du har säkert någon gång slarvat med något som skulle kunna ha lett till en olycka och jag säger inget om det utan är glad att vi har rätten till god sjukvård oavsett.
 
Fast jag tycker inte att man kan säga att det är "upp till var och en". För jag är inte det minsta intresserad av att MINA skattepengar ska gå till sjukvård till någon som tycker att det är lite för varmt på sommaren... Jag har ingen som helst lust att betala till någon som blir invalid och behöver sjukvård hela sitt liv pågrund av bekvämlighet.

Så nej, i det långa loppet är det inte bara du själv som blir drabbad. Även hela samhället blir involverat om det händer något.

Ni som väljer att rida utan hjälm borde ha en egen pengapott som kan användas om ni blir skadade på grund av bekvämlighet. Eller så kan ni en delad pott med folk som kör utan bilbälte och folk som cyklar utan hjälm med flera.
Eller så kan vi ha en egen pengapott till de som väljer att hoppa. Risken att de ska komma till skada är större än att en dressyrryttare gör det med eller utan väst/hjälm.
 
Säger väl som andra här att västen väljer jag bort pga att jag många gånger tycker att den stör och ger mig sämre följsamhet.
Angående hjälmen.. Ja, vad ska man säga. Vet inte hur man kan motivera avsaknaden egentligen. Jag hade själv en period när jag jobbade under en kvinna som ständigt red utan hjälm, även på okända hästar och unghästar. Detta smittade väl av sig så under en tid red jag själv utan hjälm rätt ofta på min egen häst. Motiverade det med att det var enklare att ha på mössa/pannband på vintern typ samt inte så varmt på sommaren. Min chef motiverade sin avsaknad av hjälm med att hon aldrig trillade av. Själv använde jag inte den motiveringen dock.
En dag gick min chef omkull i ridhuset med en unghäst och slog i skallen såklart. Hon blev medvetslös och jag fick kalla på ambulans. Den händelsen skrämde mig lite och efter det har jag alltid haft hjälmen på vid ridning. Jag tror personligen inte att min häst skulle försöka slänga av mig men det kan handla om att han går omkull eller att min balans är sämre i fel ögonblick för att jag ska spräcka skallen om jag har otur.
 
Säger väl som andra här att västen väljer jag bort pga att jag många gånger tycker att den stör och ger mig sämre följsamhet.
Angående hjälmen.. Ja, vad ska man säga. Vet inte hur man kan motivera avsaknaden egentligen. Jag hade själv en period när jag jobbade under en kvinna som ständigt red utan hjälm, även på okända hästar och unghästar. Detta smittade väl av sig så under en tid red jag själv utan hjälm rätt ofta på min egen häst. Motiverade det med att det var enklare att ha på mössa/pannband på vintern typ samt inte så varmt på sommaren. Min chef motiverade sin avsaknad av hjälm med att hon aldrig trillade av. Själv använde jag inte den motiveringen dock.
En dag gick min chef omkull i ridhuset med en unghäst och slog i skallen såklart. Hon blev medvetslös och jag fick kalla på ambulans. Den händelsen skrämde mig lite och efter det har jag alltid haft hjälmen på vid ridning. Jag tror personligen inte att min häst skulle försöka slänga av mig men det kan handla om att han går omkull eller att min balans är sämre i fel ögonblick för att jag ska spräcka skallen om jag har otur.
Så du har hjälm for rädsla skull efter chefens incident?
 
Har man hjälm av fel anledning för att man vill undvika att skada sig /undvika skada sig mer än nödvändigt menar du?
Hjälmen ta inte bort rädslan, den kan ger dig en känsla av "falsk säkerhet" som du kan inte dölja for hästen, det har han märkt långt innan du kommer i närheten. Är du inte trygg runt eller på hästen med eller utan allt "body armour" då ska du inte håla på med hästar.
 
Men hur ska man BLI trygg och säker med hästar om man inte får "fake it til you make it" med hjälm och skyddsutrustning ett tag?
Det gå inte att Fake It och man ska inte forsöka! Du kan lura dig själv men inte hästen eller djur over huvudtaget. Det är det undrabara med barn att dom har inte blivit påverkad av dom stora, dom är inte rädd och kan sitta like trygg på hästen utan hjälm som med, prisis som med bilbältet, blodtrycket gå inte upp eller få panik om vi inte ta på sig den, men vi göra det "ifall nåt ska kan handa".
 
Så du har hjälm for rädsla skull efter chefens incident?

Spännande antagande. Nej, jag började sätta på mig hjälmen på heltid då det blev en fet påminnelse om vad som kan gå fel om man skippar den. Den logiken kan väl knappast vara konstig. Handlar inte om rädsla eller osäkerhet. Jag upplever inte att jag sitter och klamrar mig fast vid hästen pga av vad som hände min chef. Har själv åkt av så att det smällt om det men det har inte odlat någon rädsla i mig. Hjälmen har jag för att jag ska kunna tillåtas vara människa, det vill säga med insikten att också jag kan tappa balansen eller vad som helst.
 
Jag blev avbockad i galopp och landade på huvudet 2003. Hade jag inte haft hjälm hade antagligen min skalle gått sönder istället. Efter det blev jag hjälmfascist:p Skulle idag aldrig rida tillsammans med någon som inte har hjälm och jag väljer bort instruktörer som rider utan hjälm t ex. Nu ska jag inte byta stall men jag har sett stallannonser som illustrerats av bild på ryttare utan hjälm. Jag skulle se som att säkerheten inte är viktig när man väljer en sådan bild och aldrig svara på en sådan annons.

Väst letar jag efter, den jag köpte efter ovanstående olycka har jag aldrig lyckats vänja mig vid, och jag håller på att leta efter en ny. Som så många andra är jag så gammal att väst inte fanns när jag började rida så det är inget jag vant mig vid från början.
 
Hjälmen ta inte bort rädslan, den kan ger dig en känsla av "falsk säkerhet" som du kan inte dölja for hästen, det har han märkt långt innan du kommer i närheten. Är du inte trygg runt eller på hästen med eller utan allt "body armour" då ska du inte håla på med hästar.
Det är då, tycker jag, man ska hitta schyssta trygga hästar en period eller bara, att umgås med. För att bygga upp sin självkänsla och trygghet runt hästen, bli säker.
Det vill säga om man är rädd runt och omkring hästar.
Det finns hästar som är stabila nog för det och kan hantera människor som uttrycker en falsk säkerhet och hjälpa dom bli säkra ryttare.


Jag tror dock inte hjälmen får folk att känna en falsk trygghet i första hand, utan man är rädd om sitt huvud. Sin hälsa. Helt enkelt.
Man har hjälm likväl som bilbälte för att om olyckan är framme kan den minska (huvud)skadorna, ganska avsevärt.

Har man även sett fula skador hos ryttare utan hjälm som kunnat uteslutas med hjälm, tror jag att man tänker till och inser hur skör man är och hur lätt man blir skadad.

Jag är ingen rädd förare för att jag kör utan bilbälte, men det kan rädda mitt liv om något oväntat händer.
 
Det gå inte att Fake It och man ska inte forsöka! Du kan lura dig själv men inte hästen eller djur over huvudtaget. Det är det undrabara med barn att dom har inte blivit påverkad av dom stora, dom är inte rädd och kan sitta like trygg på hästen utan hjälm som med, prisis som med bilbältet, blodtrycket gå inte upp eller få panik om vi inte ta på sig den, men vi göra det "ifall nåt ska kan handa".

Allt jag kan utläsa härifrån är att hästsporten kommer dö ut inom 50 år eftersom ingen ny får börja med hästar eftersom man inte ska hålla på med hästar om man ens är en gnutta rädd. Jag håller inte med.
 
Spännande antagande. Nej, jag började sätta på mig hjälmen på heltid då det blev en fet påminnelse om vad som kan gå fel om man skippar den. Den logiken kan väl knappast vara konstig. Handlar inte om rädsla eller osäkerhet. Jag upplever inte att jag sitter och klamrar mig fast vid hästen pga av vad som hände min chef. Har själv åkt av så att det smällt om det men det har inte odlat någon rädsla i mig. Hjälmen har jag för att jag ska kunna tillåtas vara människa, det vill säga med insikten att också jag kan tappa balansen eller vad som helst.
Jag tolka det från ditt tidigar brev....du bli så rädd.
 
Allt jag kan utläsa härifrån är att hästsporten kommer dö ut inom 50 år eftersom ingen ny får börja med hästar eftersom man inte ska hålla på med hästar om man ens är en gnutta rädd. Jag håller inte med.
Kanske tidigar än det! det finns knäpp nonstans att rida utanför ridhus och paddock nu förtiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp