Varför rider vuxna utan hjälm och skyddsväst egentligen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg att de hade gjort en undersökning i Australien och konstaterat att det ökade antalet ryggskador, nackskador, förlamningar i galoppsporten inte berodde på skyddsvästarna. De skedde oftast när jockeyn landade med huvudet först och då hade västen ingen påverkan. (Men då undrar man ju nervöst, var det en slump att de ökat eller varför landar de mer ofta på huvudet numera? Har man kollat om de skulle landat annorlunda under andra förhållanden)
Man for se på rid sätt och dess skada tycka jag.
Utan for dressage som är lik western sitts (som många av dagens western ryttar har inte lärt sig) där man "sitta i sadeln" och inte "på sadeln" som i hopp och gallop sport där ryttern här knapp non sadel kontakt alls, då är det inte så konstig att man lätt tappa balans och flyga av hästen....så i vissa ridning och klen rid konst foraspråk jag hjälm, ung som vuxen, for dom med god hästerfarenhet.....Free Choice.
 
Har haft att göra Badge.
Har aldrig varit med att non har diskriminera mot non som har hjälm men har varit med när man är dikterad till mot dom som inte har hjälm som i International Ridsport som kräver hjälm utan for Western Ridning. Titta man utanför IR och English Ridning ser man seldom el aldrig hjälm i bruks ridning som i Westen America, Gauchos i Syd America, Spanish Horsemen, Mongolia och månge andra plats på jorden. Svergie har ett valdig "Safety Sally" mentalitet, "Det For Inte Händar!!" men det göra det endå. Det är det Falsk Säkerhet jag prata om, i andra kultur se horsemen på ett annat sätt, istället for att lita på säkerhetsutrustning dom lita mer på sitt kundskap och att lite Battle Scars for man räkna med under livets gång.
Du har en del att lära om svenskar verkar det som.

Jag känner då ingen som tror att denne är säker för att de har hjälm och/eller väst. Jag tror säkert det finns en och annan men det finns de som anser de är odödliga även utan skyddsutrustning.
 
Ursäkten tror jag fortfarande är för att många tror att det är coolt. Har en vän som typ sagt det rakt ut. Samma vän som redigerar bort träns och sadel i photoshop för att det också är coolt. Själv använder jag alltid hjälm i alla fall, västen skippar jag ibland, för att det blir så klumpigt. Särskilt om det är vinter och man redan har en tung och plumsig jacka på sig.
 
Du har en del att lära om svenskar verkar det som.

Jag känner då ingen som tror att denne är säker för att de har hjälm och/eller väst. Jag tror säkert det finns en och annan men det finns de som anser de är odödliga även utan skyddsutrustning.

Kanna svenskar allt för val.
 
Tyvärr inte, inte av vad du visar prov på här, maken till fördomar ser man sällan. Du tycks ha inställningen att du själv och din kultur är toppen och allt Sverige står för är under all kritik. Hur står du ut i Sverige med den inställningen.
Med tålamod.
 
Jag använder alltid hjälm när jag rider.

Väst använder jag däremot aldrig, tycker de är värdelösa. Jag blir så stel och otymplig att risken att bli avkastad (jag skriver avkastad för jag ramlar inte av, krävs många rejäla rodeosprång) är mycket större! Och när man blir avkastad sker det med stor kraft därför gäller det att sitta kvar så ofta man kan. Västen hjälper dig endast om du blir trampad på men största risken är att bryta ben och armar. Och nacken....

Kanske är annorlunda för ungar som måste ha väst från sin första ridlektion, då lär de sig väl att rida med stel rygg.
 
Jag använder alltid hjälm när jag rider.

Väst använder jag däremot aldrig, tycker de är värdelösa. Jag blir så stel och otymplig att risken att bli avkastad (jag skriver avkastad för jag ramlar inte av, krävs många rejäla rodeosprång) är mycket större! Och när man blir avkastad sker det med stor kraft därför gäller det att sitta kvar så ofta man kan. Västen hjälper dig endast om du blir trampad på men största risken är att bryta ben och armar. Och nacken....

Kanske är annorlunda för ungar som måste ha väst från sin första ridlektion, då lär de sig väl att rida med stel rygg.
Men du strunta i hjälmen så blir du genast en bättre ryttare :)
 
Man for se på rid sätt och dess skada tycka jag.
Utan for dressage som är lik western sitts (som många av dagens western ryttar har inte lärt sig) där man "sitta i sadeln" och inte "på sadeln" som i hopp och gallop sport där ryttern här knapp non sadel kontakt alls, då är det inte så konstig att man lätt tappa balans och flyga av hästen....så i vissa ridning och klen rid konst foraspråk jag hjälm, ung som vuxen, for dom med god hästerfarenhet.....Free Choice.

:rofl: Alltså om jag utgår från din vansinniga genersliseringsmall så skulle jag kunna vända på det och säga att westernryttare tror att de är med i cowboyfilmer så de slänger samma sorts sadel på alla hästar och fattar galopp från halt. Sen flyger de i fyrsprång över den svenska lerskogsprärien tills ryttaren rycker hästen i munnen för att tvärnita utanför salongen (Systembolaget). Alltså ehh.
Men nu är inte jag den som generaliserar, eftersom att jag hyser respekt för alla discipliner, så jag låter det förbli en skämtsam fantasi. Speciellt som jag vet att den är helt absurd.
Jag tror att vi alla här är lite lätt mätta på dina argument. Har hört att insikt är sådant som gör att man kan relatera bättre till andra och komma vidare i sin egen utveckling. Lite sånt kanske?
 
Man for se på rid sätt och dess skada tycka jag.
Utan for dressage som är lik western sitts (som många av dagens western ryttar har inte lärt sig) där man "sitta i sadeln" och inte "på sadeln" som i hopp och gallop sport där ryttern här knapp non sadel kontakt alls, då är det inte så konstig att man lätt tappa balans och flyga av hästen....så i vissa ridning och klen rid konst foraspråk jag hjälm, ung som vuxen, for dom med god hästerfarenhet.....Free Choice.

Tur att det i verkligheten är "Free Choice" för alla..... (om man inte står i ett stall som kräver hjälm alternativ tävlar osv)
 
På vilket sätt? "for att känna sig trygg på häst rygg"? eller själva hjälm test.
Har försökt att lägga ut hjälm information ett antal gånger men dom bli bort plocket så jag strunt i det.
Jag kan säjer har och nu Charles Owens är det enda i testet som är ASTM/SEI godkänd av dom 3.
For information om det du for göra lite arbete själv och sök på
www.youtube.com astm helmet testing.
Vill du har ingåenda information for dy maila.
 
:rofl: Alltså om jag utgår från din vansinniga genersliseringsmall så skulle jag kunna vända på det och säga att westernryttare tror att de är med i cowboyfilmer så de slänger samma sorts sadel på alla hästar och fattar galopp från halt. Sen flyger de i fyrsprång över den svenska lerskogsprärien tills ryttaren rycker hästen i munnen för att tvärnita utanför salongen (Systembolaget). Alltså ehh.
Men nu är inte jag den som generaliserar, eftersom att jag hyser respekt för alla discipliner, så jag låter det förbli en skämtsam fantasi. Speciellt som jag vet att den är helt absurd.
Jag tror att vi alla här är lite lätt mätta på dina argument. Har hört att insikt är sådant som gör att man kan relatera bättre till andra och komma vidare i sin egen utveckling. Lite sånt kanske?

Sandlåda.
 
På vilket sätt? "for att känna sig trygg på häst rygg"? eller själva hjälm test.
Har försökt att lägga ut hjälm information ett antal gånger men dom bli bort plocket så jag strunt i det.
Jag kan säjer har och nu Charles Owens är det enda i testet som är ASTM/SEI godkänd av dom 3.
For information om det du for göra lite arbete själv och sök på
www.youtube.com astm helmet testing.
Vill du har ingåenda information for dy maila.

Han säger väl ingenting om att känna sig trygg? Han gör ett test på hur tre olika hjälmar skyddar mot skallskador. Det är nyttigt att se hur innanmätet i hjälmen spricker. Hellre hjälmen än mitt skallben.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp