Varför rider vuxna utan hjälm och skyddsväst egentligen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller inte med. Mycket högre risk för skallskador, krosskador, etc, utan hjälm.

Det kan ju skilja mellan ett par blåmärken och lite förödmjukad människa som borstar av sig manegesand - till en medvetslös person som faller i koma på vägen till sjukhuset. Det behövs väldigt lite kraft för att skada huvudet om slaget kommer på fel ställe.
Ja jag har ju stått på huvudet i asfalten, hade hjälm på och om den inte hade suttit där så hade jag varit rätt skalperad. Det var grava repor i hjälmen och grus satt kvar i dessa, men jag krossade diskar i nacken men hade inte överlevt om jag inte hade haft hjälm.
 
Är det jag som är trög el troxel som är jäkligt luddig i sina formuleringar ? För inte påstår han/hon att bara dåliga ryttare med usel kompetens rider m hjälm? Det vore ju för galet för att va på riktigt :D ändå är det så jag läser det :confused:
Jo så tolkar jag det också, att de som använder hjälm är inkompetenta och borde inte rida eller hålla på med häst. ;)
 
Första klippet kunde jag inte se men den andra gick.
Hur funkar hans logik skulle en lugn häst ha mindre risk att trampa i ett kanin hål och gå omkull än en sprallig häst?

Och vad säger att en häst som inte är psykisk ner bruten och inte tänker bli det är en farlig häst? Har själv haft en sådan häst hon skulle mer eller mindre död en vid dominant övningar men hon var oxå den hästen jag litade på med barn och osäkra så länge inget NH:turd: föregick.

Det kan vara non bokstav som jag skriv fel, därfor skriv jag vad film heter så du kan gå den vägen.
Hans resonering är som mitt, man behöva inte gå till extrem, dom som säjer "aldrig utan hjälm!!" och jag kan tanka "glom inte hjälmen när du dusha, hälkig, du kan slå dig" eller att gå ur sängen, "låg blod tryck, du kan ramla ihopp och slå huvud" eller "jag ska bergs klattra utan hjälm" som är lika korkad som den ändra.
Man behöva inte en massa senerio om vad kan handa, har man inte sunt fornufft då hjälpar inte säkerhet, som vi säjer "till o med VOLVO kan inte bygga en bil som är idiot säkert".
 
Hade aldrig ens funderat på att rida utan hjälm, däremot åker säkerhetsvästen inte på tillräckligt ofta.
Flög av rätt över skallen på en av mina hästar i somras i en paddock och landade helt platt på ryggen, hade rätt ont under lång tid därefter.
Ser tyvärr ryttare på rätt hög nivå utan hjälm ibland och dessa är oftast förebilder för sporten.
 
Jo så tolkar jag det också, att de som använder hjälm är inkompetenta och borde inte rida eller hålla på med häst. ;)
Nej, det kan vara mans inställning om de ska hålla på med hästar over huvudtaget. Har sett såna som är så ängslig att dom börda aldrig gå ur sängen.
 
Det kan vara non bokstav som jag skriv fel, därfor skriv jag vad film heter så du kan gå den vägen.
Hans resonering är som mitt, man behöva inte gå till extrem, dom som säjer "aldrig utan hjälm!!" och jag kan tanka "glom inte hjälmen när du dusha, hälkig, du kan slå dig" eller att gå ur sängen, "låg blod tryck, du kan ramla ihopp och slå huvud" eller "jag ska bergs klattra utan hjälm" som är lika korkad som den ändra.
Man behöva inte en massa senerio om vad kan handa, har man inte sunt fornufft då hjälpar inte säkerhet, som vi säjer "till o med VOLVO kan inte bygga en bil som är idiot säkert".
Nu har ingen föreslagit hjälm när man duschar eller stiger upp så du behöver inte oroa dig på den punkten.
 
Nej, det kan vara mans inställning om de ska hålla på med hästar over huvudtaget. Har sett såna som är så ängslig att dom börda aldrig gå ur sängen.
Så om man rider med hjälm så är man så rädd att man borde stanna i sängen, eller åtminstone inte vara i närheten av hästar.
Konstig inställning. Jag kan garantera dig att merparten inte bär hjälm för att de är rädda.
 
Hjälm är självklart för mig vid all ridning även om jag för 20 år sen bara hade vid uteritt, det var så de flesta gjorde då. Jag har inte hjälm för att jag är rädd för hästen,jag har hjälm för att jag är rädd om huvet, är jag rädd för en häst så rider jag den inte alls :p
 
Hi Badge:
Manage ridning är lite skillnad än hård skogs ridning där en hel del kan handa som du vet, like Moose, Bears, Vattendrag man måsta komma igenom, Jaga Ko in i tätt skog eller bara slappa hästen for allt den öka for ett riktig BLOOOW OOOOUT!!! än den färten i manage, skritt - trav - lätt gallop om du är inte hålla på med barrle racing. Kan man inte sitta kvar i sadeln i dom gångarter i en managen utan att slå igäll sig då for man tänka att sadla om, jag mena det är val inte tal om non Bronk Busting Rodeo man hålla på med men ganska avdänked promenad hästar.
Min förra ridskola körde rodeohästar (eller popcorn) på lektionerna. Dåliga hagar, nyttigt för falltekniken.

Dessutom kan väl vilken häst som helst bli rädd för lite vadsomhelst, närsomhelst. Jag tror aldrig jag ridit någon sådan där "avdankad promenadhäst" faktiskt, jag kan väl inte vara den enda som sett en häst dra av en bockserie efter ett hinder i ett ridhus. Till och med den äldsta ridskolekampen har jag sett fara i taket när en katt haft antics längs med läktaren, då blir ju folk ännu mer förvånade dessutom. (Är hästen så gammal och promenadig att den inte klarar att bocka är det väl risk att den faller ned och dör plötsligt istället om man får vara krass.)Orkar i alla fall inte göra valet mellan hjälm eller inte när jag ska rida så jag har på den alltid, enkelt.

Däremot skulle jag ha väst om jag red terrängritt (vilket jag inte gör tyvärr), eftersom hastighet och fasta hinder och lättare sits.

(Bara för din skull, jag har faktiskt ridit utan hjälm en gång i galopp, över ett fält, på en helt okänd häst (ung fälttävlanshäst), mot en folkgrupp. Visste att det naturligtvis rimligen var bland de dummare saker jag gjort. Det var rätt och slätt för utseendets skull, för att det skulle vara fint för de som tittade. Jag var inte mer eller mindre rädd än jag brukar vara när jag rider och jag hade då inte velat göra det i ett ridhus. Fara in i ridhusväggen med huvudet (hjälmen) först har jag gjort. Det handlar liksom inte om rädsla bara om -utifallatt. Det är inte modigt att köra bil utan säkerhetsbälte.)
 
Senast ändrad:
Jag tycker den killen verkar säga att han inte har någonting alls mot hjälmar och att det är vars och ens ensak. (Själv hade han valt att inte ha det.)

Det är lite av en intressant poäng med farliga hästar, dvs han verkar anse att man som förälder ska fundera inte bara över hjälmen och säkerhetsutrustning utan också över om hästen faktiskt är farlig att rida. Vilket rimligen de flesta föräldrar redan gör. Lugna hästar på den nivån han pratar om har jag faktiskt aldrig mött, det är kanske något som är speciellt för Australien och USA isf, snarare än för svenska ridskolor.

Däremot tycker jag nog att fler kunde vara nöjda med att de själva tex har hjälm eller väst och inte bry sig så mycket om vad andra har på, så länge ridhusreglerna följs och hästhanteringen inte utsätter andra för risk.

Det är lite som cykling, man måste väl kunna vara så trygg i sitt val av cykelhjälm att man inte behöver ägna energi åt att vara förbannad på de som inte har det. Jag har hört folk säga helt orimliga och väldigt elaka saker om folk som inte använder cykelhjälm, som att de hoppas att det ska hända en olycka för då förstod de att de hade fel -när de dör då eller? (det känns inte helt sunt att önska olycka och död över en okänd person för att den inte använder ett föremål) Jag har aldrig hört någon prata om ridhjälm på det viset iofs, kanske beroende på att det är extremt ovanligt att folk inte har det.
 
Det skiljer på medvetenheten om riskerna beroende på vad man håller på med. Inom galoppen och travet är medvetenheten om att använda skyddsväst betydligt större än inom hästnäringen i övrigt. Dessutom är man anställd och lyder under arbetsmiljölagen vilket ställer krav på skyddsutrustning. I arbetsmiljöföreskriften nämns kravet på riskbedömningar liksom skyddsutrustning som skyddsskor, skyddsväst och hjälm. Och vid all hantering med hästen och inte bara vid ridning. Inom galoppen så använder man ofta västen under kläderna och närmast kroppen vilket gör att den alltid är på och skyddar. Inom travet har också medvetenheten att använda väst ökat och man använder västen på samma sätt. Under kläderna och nära kroppen. Den är med hela arbetsdagen. Man är med det bättre skyddad när det gäller att bli sparkad, uppträngd, biten, nersprungen och nedtrampad. Inom övrig ridsport är inte föreskriften känd och man tar på sig västen först när hästen är sadlad och klar och om man skall hoppa. Hade fler passat in västarna och använt dem nära kroppen istället för utanpå kläderna hade fler varit skyddade och känst västen som ett stöd och skydd inte som ett hinder...
 
Dessutom är man anställd och lyder under arbetsmiljölagen vilket ställer krav på skyddsutrustning. I arbetsmiljöföreskriften nämns kravet på riskbedömningar liksom skyddsutrustning som skyddsskor, skyddsväst och hjälm.
Jag tycker det är rimligt att säkerhetsnivån är både högre och mer styrd i ett anställningsförhållande, eller generellt i näringsverksamhet, än den är vid ett individuellt hobbyutövande. På fritiden är min uppfattning att jag i möjligaste mån skall tillåtas ansvara för och besluta kring min egen säkerhetsnivå.
 
Det skiljer på medvetenheten om riskerna beroende på vad man håller på med. Inom galoppen och travet är medvetenheten om att använda skyddsväst betydligt större än inom hästnäringen i övrigt. Dessutom är man anställd och lyder under arbetsmiljölagen vilket ställer krav på skyddsutrustning. I arbetsmiljöföreskriften nämns kravet på riskbedömningar liksom skyddsutrustning som skyddsskor, skyddsväst och hjälm. Och vid all hantering med hästen och inte bara vid ridning. Inom galoppen så använder man ofta västen under kläderna och närmast kroppen vilket gör att den alltid är på och skyddar. Inom travet har också medvetenheten att använda väst ökat och man använder västen på samma sätt. Under kläderna och nära kroppen. Den är med hela arbetsdagen. Man är med det bättre skyddad när det gäller att bli sparkad, uppträngd, biten, nersprungen och nedtrampad. Inom övrig ridsport är inte föreskriften känd och man tar på sig västen först när hästen är sadlad och klar och om man skall hoppa. Hade fler passat in västarna och använt dem nära kroppen istället för utanpå kläderna hade fler varit skyddade och känst västen som ett stöd och skydd inte som ett hinder...
Nja medvetenheten är väl inte så värst mycket större, är det överhuvudtaget någon som missat att det finns säkerhetsvästar och deras användning? Har jag inte fel för mig så är det olika västar som används, att man i ridning generellt använder klass 3 medan man i galopp vanligen använder klass 1 eller eventuellt 2 och trav har väl enbart ett ryggskydd. Det förklarar i så fall klart varför galoppfolket använder sina västar mer, skydd alltid men på en mycket lägre nivå som inom ridsporten inte är godkänd.

I min värld behövs det klart mycket mer forskning kring skyddsvästens nytta kontra problemen. Jag upplever västar av klass 3 som hindrande och orsakar västarna att folk faller av pga. att man hindras i sin ridning och inte kan balansera sig och det i kombination att de tjocka västarna kan orsaka skador och brott framförallt mellan skyddat och oskyddat område så.

PS, hade jag hållit på med galopp professionellt hade jag definitivt haft väst liksom de flesta som håller på med fälttävlan har det och att det är långt vanligare i hoppning än vid dressyr. Det handlar om riskbedömning.
 
Nja medvetenheten är väl inte så värst mycket större, är det överhuvudtaget någon som missat att det finns säkerhetsvästar och deras användning? Har jag inte fel för mig så är det olika västar som används, att man i ridning generellt använder klass 3 medan man i galopp vanligen använder klass 1 eller eventuellt 2 och trav har väl enbart ett ryggskydd. Det förklarar i så fall klart varför galoppfolket använder sina västar mer, skydd alltid men på en mycket lägre nivå som inom ridsporten inte är godkänd.

I min värld behövs det klart mycket mer forskning kring skyddsvästens nytta kontra problemen. Jag upplever västar av klass 3 som hindrande och orsakar västarna att folk faller av pga. att man hindras i sin ridning och inte kan balansera sig och det i kombination att de tjocka västarna kan orsaka skador och brott framförallt mellan skyddat och oskyddat område så.

PS, hade jag hållit på med galopp professionellt hade jag definitivt haft väst liksom de flesta som håller på med fälttävlan har det och att det är långt vanligare i hoppning än vid dressyr. Det handlar om riskbedömning.
Såg att de hade gjort en undersökning i Australien och konstaterat att det ökade antalet ryggskador, nackskador, förlamningar i galoppsporten inte berodde på skyddsvästarna. De skedde oftast när jockeyn landade med huvudet först och då hade västen ingen påverkan. (Men då undrar man ju nervöst, var det en slump att de ökat eller varför landar de mer ofta på huvudet numera? Har man kollat om de skulle landat annorlunda under andra förhållanden)
 
Det skiljer på medvetenheten om riskerna beroende på vad man håller på med. Inom galoppen och travet är medvetenheten om att använda skyddsväst betydligt större än inom hästnäringen i övrigt. Dessutom är man anställd och lyder under arbetsmiljölagen vilket ställer krav på skyddsutrustning. I arbetsmiljöföreskriften nämns kravet på riskbedömningar liksom skyddsutrustning som skyddsskor, skyddsväst och hjälm. Och vid all hantering med hästen och inte bara vid ridning. Inom galoppen så använder man ofta västen under kläderna och närmast kroppen vilket gör att den alltid är på och skyddar. Inom travet har också medvetenheten att använda väst ökat och man använder västen på samma sätt. Under kläderna och nära kroppen. Den är med hela arbetsdagen. Man är med det bättre skyddad när det gäller att bli sparkad, uppträngd, biten, nersprungen och nedtrampad. Inom övrig ridsport är inte föreskriften känd och man tar på sig västen först när hästen är sadlad och klar och om man skall hoppa. Hade fler passat in västarna och använt dem nära kroppen istället för utanpå kläderna hade fler varit skyddade och känst västen som ett stöd och skydd inte som ett hinder...

Fast som annan tränare av hästar kan man ju jobba mer just med den biten att få dem safe i hantering och ridning. Man ska ju ofta rida hästar så att andra än man själv kan rida dem. Och då oftast inte folk som är duktigare än vad man själv är. Alltså ska man utbilda hästar så de blir säkrare för gemene man. Och man kan ha ett helt annat säkerhetstänk i hur man hanterar hästarna och VAD man lär dem.

Jag har inte jobbat på galoppen. Men väl på travet.
Och idag med dressyr och problemlösning. Det är ju en jäkla skillnad på vad man lär hästarna och hur man tränar dem och vilken energi man vill ha dem.

Jag har inte väst och har ibland ridit utan hjälm. Men så har jag heller inte ramlat av på 10 år nu tills min gjord sprack.
Det beror inte på att jag jobbar med lugna, gamla ök - tvärtom. Det beror heller inte på att jag är mer sadelfast än en jockey. Det är jag förmodligen INTE.
Däremot kan jag utbilda hästar på backen på ett säkert sätt tills jag anser dem redo att sitta på utan större risk för mig.
Och jag har ett signalsystem för att bryta ev bockningar/stegringar/att de sticker etc..
Jag kan också se till att rida antingen i skogen eller på ridbana etc efter vad jag tror är säkrast på den individen under den nivå av arbete den klarar.

Jag tycker INTE man ska underksatta den biten.
Sen att det är bra med väst och hjälm - säkert! Men man får inte sätta för stor tillit till skyddsutrustningen och utbilda hästen för lite sas. Det upplever jag är det största problemet för gemene man. Inte att de har för lite skyddsprylar på sig eller hästarna.
 
Så om man rider med hjälm så är man så rädd att man borde stanna i sängen, eller åtminstone inte vara i närheten av hästar.
Konstig inställning. Jag kan garantera dig att merparten inte bär hjälm för att de är rädda.
Syddsutrustning göra man inte till en häst person.
 
Nä skyddshjälmen på en byggarabetsplats gör väl inte personen till byggare heller, En stor trut gör ju inte personen till välutbildad eller kunnig, en skalpell gör ju inte personen till kirurg.
 
Jag tycker den killen verkar säga att han inte har någonting alls mot hjälmar och att det är vars och ens ensak. (Själv hade han valt att inte ha det.)

Det är lite av en intressant poäng med farliga hästar, dvs han verkar anse att man som förälder ska fundera inte bara över hjälmen och säkerhetsutrustning utan också över om hästen faktiskt är farlig att rida. Vilket rimligen de flesta föräldrar redan gör. Lugna hästar på den nivån han pratar om har jag faktiskt aldrig mött, det är kanske något som är speciellt för Australien och USA isf, snarare än för svenska ridskolor.

Däremot tycker jag nog att fler kunde vara nöjda med att de själva tex har hjälm eller väst och inte bry sig så mycket om vad andra har på, så länge ridhusreglerna följs och hästhanteringen inte utsätter andra för risk.

Det är lite som cykling, man måste väl kunna vara så trygg i sitt val av cykelhjälm att man inte behöver ägna energi åt att vara förbannad på de som inte har det. Jag har hört folk säga helt orimliga och väldigt elaka saker om folk som inte använder cykelhjälm, som att de hoppas att det ska hända en olycka för då förstod de att de hade fel -när de dör då eller? (det känns inte helt sunt att önska olycka och död över en okänd person för att den inte använder ett föremål) Jag har aldrig hört någon prata om ridhjälm på det viset iofs, kanske beroende på att det är extremt ovanligt att folk inte har det.
Har haft att göra Badge.
Har aldrig varit med att non har diskriminera mot non som har hjälm men har varit med när man är dikterad till mot dom som inte har hjälm som i International Ridsport som kräver hjälm utan for Western Ridning. Titta man utanför IR och English Ridning ser man seldom el aldrig hjälm i bruks ridning som i Westen America, Gauchos i Syd America, Spanish Horsemen, Mongolia och månge andra plats på jorden. Svergie har ett valdig "Safety Sally" mentalitet, "Det For Inte Händar!!" men det göra det endå. Det är det Falsk Säkerhet jag prata om, i andra kultur se horsemen på ett annat sätt, istället for att lita på säkerhetsutrustning dom lita mer på sitt kundskap och att lite Battle Scars for man räkna med under livets gång.
 
Syddsutrustning göra man inte till en häst person.
Du får ursäkta men jag förstår inte vad du menar här.

Skyddsutrustning har i mina ögon inte ett dugg att göra med om man är hästmänniska eller inte, användningen beror mest på ålder, kultur och hur pass rädd om sitt liv man är OCH regler vid anläggningen man utnyttjar och de eventuella tävlingar man deltar. Rädd om livet handlar här inte om rädsla för ridning utan insikten om att man inte är odödlig/osårbar och en önskan om att skydda sig om möjligt.
 
Nä skyddshjälmen på en byggarabetsplats gör väl inte personen till byggare heller, En stor trut gör ju inte personen till välutbildad eller kunnig, en skalpell gör ju inte personen till kirurg.

Ridbyxor gjorde mig till ridkunnig vid ett tillfälle. Jag följde med en kompis på en turridning (hade inte ridit på några år) och jag kom i ett par gamla slitna ridbyxor. Blev genast tilldelad en häst som inte funkade med nybörjare ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp