Våren 2015

@Karma mfl: Kan vi reklamera den här våren? Kanske till Gud, modergudinnan eller Oden? Eller rasa (a la Aftonbladet) litegrann?

Var tvungen att googla broccolirybs, spännande växt. Jag kanske måste köpa lite fler frön... :sneaky: Tror du den klarar zon 4-5 (bor utanför Falun)?

En liten fin en, svärmors fel att den fick följa med hem bara för att hon skulle in och köpa..

För övrigt verkar mina pelargoner ledsna som jag köpte för snart 2 v sedan??? Vattnar dom men jorden torkar upp snabbt, mer vatten?? Eller kan det bero på att jag inte bytte jord helt när jag planterade dom? Please help!!

Kan man få sin pelargon att tycka om livet igen? Jag vet inte om jag väntade för länge med att plantera om, vattnade för mycket eller hade den ute när det var för kallt... kanske alla tre. :angel: Blommorna vissnade och nu är den bara grön. Kommer den vilja blomma igen? Den är omplanterad i en större kruka och bor på balkongen, får torka ut mellan vattningarna men det har ju regnat mycket så den kanske har varit lite extra blöt ibland... (och då har jag såklart inte vattnat mer).

Och här växer gräset som tusan. Men inte blommorna i balkonglådan. De blommar fint men de har inte vuxit ett dugg, petunian räknade jag med skulle bli jättestor. Men nej.

Kan man få sin pelargon att tycka om livet igen? Jag vet inte om jag väntade för länge med att plantera om, vattnade för mycket eller hade den ute när det var för kallt... kanske alla tre. :angel: Blommorna vissnade och nu är den bara grön. Kommer den vilja blomma igen?
Pelaroner gillar näring och vatten. Men vill gärna torka lite mellan vattningarna. Så vattna rikligt men inte hela tiden.

Jag vet att pelargonfantasten Lasse Anrell hävdat att hans pelargoner blommar finfint på gammal jord och rikligt med växtnäring.

Pelaroner gillar näring och vatten. Men vill gärna torka lite mellan vattningarna. Så vattna rikligt men inte hela tiden.

Jag vet att pelargonfantasten Lasse Anrell hävdat att hans pelargoner blommar finfint på gammal jord och rikligt med växtnäring.

Jag har vattnat med näring nästan varje gång men inte med specifik pelargonnäring. får kanske vara ännu snällare mot den förutom att fick helt ny och fin jord för några veckor sen också. :p

Jag har vattnat med näring nästan varje gång men inte med specifik pelargonnäring. får kanske vara ännu snällare mot den förutom att fick helt ny och fin jord för några veckor sen också. :p
Om du bytte till större kruka eller rensade bland rötterna, så håller den på med etablering ett tag innan den lägger kraft på blomning.

Tror att tålamod är det som gäller. Jag har hittills aldrig träffat en pelargon som vägrat blomma :D

Om du bytte till större kruka eller rensade bland rötterna, så håller den på med etablering ett tag innan den lägger kraft på blomning.

Tror att tålamod är det som gäller. Jag har hittills aldrig träffat en pelargon som vägrat blomma :D

Hoppet lever! Även om du inte träffat min. :cautious: Jag lyckas överlag riktigt dåligt med mina växter känns det som. Jag tror jag är bäst på att studera dem på avstånd i vilt tillstånd. :p Men en liten pelargon kan man väl få att blomma igen!

En kompis pratade längtande om sin mormors trädgård som innehöll bl a trädgårdsnattviol som doftade underbart på kvällen. Så nu vill jag ha det också :angel:

Kompisen sa att hon försökte plantera varje år men de dog. Än har jag inte fått tag på några, men om... Är det någon som har tips?

Herreminje, så vackert det är ute nu. Syrener, äppelblom, hundkäx, midsommarblomster, bulleblomster, smörblommor, liljekonvaljer, humleblomster och snart kommer blåklockor och prästkragar.

En kompis pratade längtande om sin mormors trädgård som innehöll bl a trädgårdsnattviol som doftade underbart på kvällen. Så nu vill jag ha det också :angel:

Kompisen sa att hon försökte plantera varje år men de dog. Än har jag inte fått tag på några, men om... Är det någon som har tips?

Trädgårdsnattviolen är två-årig så har hon försökt plantera blommande plantor är det inte konstigt om de dör.

Prova att fröså, eller sätt småplantor. När de är etablerade frösår de sig och kommer på så sätt tillbaka från år till år.

Trädgårdsnattviolen är två-årig så har hon försökt plantera blommande plantor är det inte konstigt om de dör.

Prova att fröså, eller sätt småplantor. När de är etablerade frösår de sig och kommer på så sätt tillbaka från år till år.
Tack! Det ska jag vidareförmedla till henne. För egen del ska jag ut på jakt efter småplantor i första hand. Är det för sent, tror du?

Herreminje, så vackert det är ute nu. Syrener, äppelblom, hundkäx, midsommarblomster, bulleblomster, smörblommor, liljekonvaljer, humleblomster och snart kommer blåklockor och prästkragar.

Trädgårdsnattviol sådde jag nu i vår,fick 50 plantor. Blev för många för min rabatt så jag gav bort en del. Planterat ut dom i rabatten. Tyvärr har vädret hittills varit blåsigt och iskallt så jag har mina plantor övertäckta till natten samt stödda med pinnar samt bundband så de inte ska blåsa sönder. Älskar finska somrar - NOT:mad: hoppas dom tar sig iaf,drömmer också om väldoft och fina blommor:love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka