Våren 2015

Här växer det! Rensade landet på ogräs här om dagen (på bilden visste jag inte vad som var smultron men rensade den rutan dagen efter när jag hade rådfrågat runt lite)
Allt har kommit upp och salladen är provsmakad - lilleman gav den inte så positiv kritik direkt men jag och mannen gav tummen upp :angel:

0E7180B0-6ED1-49C3-B0B2-92E844692A4B_zpsqtcxptjl.jpg

Finns det någon här som har erfarenhet av frilandshibiscus? Jag planterade en igår och har även köpt frön som jag håller på att gro för utplantering senare.

Fick äntligen kraft att ta tag i omplanteringen av ananassalvian jag köpte nyligen. Det behövdes för hela krukan var full av rötter. Nu står den betydligt större och jag väntar på att den ska växa till sig. den doftar helt underbart. Jag kan stå och bara lukta på den och bli alldeles berusad :D

Tjoho, idag såg jag att min ledsna pelargon satt nya knoppar! :love: Lite ny jord, vattna med näring och tid gjorde ju susen. Tack för tipsen om hur jag skulle sköta den. :) Den största chiliplantan ser nu också ut som ett smärre träd, vilket ser ganska fånigt ut till den yttepyttelilla krukan.

Jag använder sådana där billiga som finns på Granngården, ÖB etc. En båge med två ben. Funkar utmärkt. Diskreta nog att inte synas speciellt mycket heller.

Vill du vara förberedd till nästa år så hittade jag "pionstöd" när jag googlade :)

Tips på bra pionstöd?
Mina pioner blir tydligen gigantiska så de orkar inte hålla sig uppe
Jag är i år helt såld på pionstödet som ser ut som ett grillgaller (med väldigt stora rutor) på 3 ben. Håller ihop snyggt, det växte upp igenom och syns knappt alls nu. De där gröna gamla måste ju knytas ihop med varann annars pressas de utåt och pionen blir ful och hängande ändå. Köpte bara ett men fler ska inhandlas till nästa år för nu är jag övertygad :)

Jag har precis klippt ner de överblommade blommorna på pelargonerna, kannan och stamrosen, var detta bra eller har jag gjort bort mig? :angel:

Jordgubbsplantorna i det gamla landet har faktisk tagit sig rätt bra i år. Fast två gubbar låg på backen, säkerligen fåglar som varit och plockat.
Den gula asiatiska liljan har även börjat slå ut:heart De orange tar längre tid på sig, men bra desto längre blomning.

Den gula asiatiska liljan har även börjat slå ut:heart De orange tar längre tid på sig, men bra desto längre blomning.
Liljor är fantastiska. I år har jag dessutom plockat färre liljebaggar än vanligt. Baggarna verkar inte gilla det kyliga vädret

Jag tycker inte att man riktigt kan avgöra innan liljorna faktiskt vuxit upp hur höga eller stora de kommer att bli. Trots noggrann googling och läsning av förpackning.

Några har jag dessutom fått av grannar så de vet jag inte namn på.

Har en hel hög med tomat gurk och chiliplantor. Tror de är i behov av mer näring än den de får via gödningen i vattnet.
Går det att ösa på med typ kogödsel i hinkarna utan att plantera om dom? Utrymme att fylla på finns... Tänker att näringen borde rinna ner med vattnet...

@tanten

Ja de är fantastiskt vackra liljorna. Den gula har hur många knoppar som helst. Den är en stark färgklick just nu. Olika höjd på blommorna. Två att liljorna köpte jag på Lidl förra sommaren.
Jag har inte sett en enda bagge:up:
De andra två är på g fast helt klart långsammare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka