Våren 2015

Har en hel hög med tomat gurk och chiliplantor. Tror de är i behov av mer näring än den de får via gödningen i vattnet.
Går det att ösa på med typ kogödsel i hinkarna utan att plantera om dom? Utrymme att fylla på finns... Tänker att näringen borde rinna ner med vattnet...
Japp.
Du kan lägga på kodynga. Eller pilla undan lite jord och lägga dit dyngan och täcka över den. Minskar flugor och lukt

@Sleepy har tänkt på Nässelvatten också. Problemet är att jag bor i lägenhet och det börjar ju lukta så förbannat...
Men gräsklipp går nog att få tag på. Det ovanpå ett lager med gödsel kanske?
Nästa utmaning blir att hitta en mindre säck med gödsel... En stor blir på tok för mkt, och förvaringsmöjligheterna är begränsade...

Mina plantor gillade inte att flytta ut :( hälften dog.
Kattskrället har krafsat runt nysådden i lådorna :rage:.
Det går inge bra för mig nu... :crazy:

Mina plantor gillade inte att flytta ut :( hälften dog.
Kattskrället har krafsat runt nysådden i lådorna :rage:.
Det går inge bra för mig nu... :crazy:
Trist!

Bättre lycka nästa gång,. Och man kan täcka nysådd med väv, nät eller kompostgaller. Katter är ett elände.....

Jag har satt vitkål på stock sas. :idea:
Färsk vitkål som hade börjar skjuta fler huvuden från stocken har åkt ner i jorden, hittade info på nätet hur otroligt mkt det finns som man kan plantera av de grönsaker vi köper i affären, istället för att det kastas.En annan smart grej som jag testar i sommar är blöjor i växhuset, cellstoff och silicat, inte plasten.

Idag ska jag dock sätta ärtor, bönor och zuccini från scratch, får se om zuccinin hinner ta sig innan hösten. :grin:

Färsk vitkål som hade börjar skjuta fler huvuden från stocken har åkt ner i jorden, hittade info på nätet hur otroligt mkt det finns som man kan plantera av de grönsaker vi köper i affären,
Purjolök funkar också. Hur många slänger inte änden med små fina rötter? Slöseri. :)

Men huuur gott är det med hemgjord pesto..?! :d På mängder med rucola (ja, jag kan ha sått en del... :idea:), röd basilika, rostade pinjenötter och solroskärnor. Ja och så olivolja, vitlök, och kryddor då. Och parmesan. Tanken var att frysa alltihop, men man måste ju eh, provsmaka. :p
Recept?

@TeamLundVer Jag höftade lite, men på ett ungefär:

200 g rucola
en näve röd basilika
två vitlöksklyftor
en påse pinjenötter
en näve solroskärnor
en halv parmesanost
2 dl olivolja
italiensk salladskrydda
grovmalen svartpeppar

Finhacka rucola, basilika o vitlök. Rosta pinjenötter o solroskärnor. Riv osten. Blanda allt med olivolja o kryddor. Done. :d

Mycket bättre trädgårdsdag idag :)
Börjat skörda i kryddlandet och hängt på tork inför vintern :up: Kryddlandet kan man alltid lita på :love:
Det har börjat komma upp lite i lådorna som kattskrället varit i, och ja - det verkar bli slalomrödbetor i år :p, dillen och salladslöken kommer i fina rader iallafall :D

Äntligen fick växterna nya krukor! :) det är blivande blommor på chilin och djungelgurkan vet jag inte om den redan blommat. Såg några blommor idag men det såg ut att vara en frukt på g redan så de kanske har blommat ett tag... Alla växter är väldigt samarbetsvilliga just nu. Min hibiskus blommade nyligen och tänker bjuda på en till, orkidén kommer blomma snart liksom pelargonen. De två sista har varit tjuriga men nu vet jag hur de vill ha det.

Är för övrigt mycket nöjd med att fru katt är mycket ointresserad av krukor och växter förutom sådant som är eller liknar gräs, så en kruka kattgräs får hon ha att nalla av. :p

Om två veckor åket jag till torpet och ska fixa min nya stora rabatt (bland annat). Can't wait!

Åååh mitt lilla lilla balkongpåtande skapade stort begär efter att greja i trädgården! Är dock inte den bästa på att planera en rabatt från scratch. Kollade på foton nu och känner mest att den är så stoooor... Kommer ju bli fint sen, men jag blir alldeles villrådig. Det finns så mycket jag skulle vilja ha! Hur tänker ni när ni anlägger (perenn)rabatter? Min kära mor kommer med bra idéer men jag känner mig så tråkig om jag inte genomför några egna idéer också. :angel:

Jag har förresten för mig att butiksköpta grönsaker/kryddor varit på tal förut. Är det någon idé att plantera kruksallat? Den svämmar ju över av rötter, kan det bli mer sallad i år om den planteras? Försökte med en timjan men den är hyfsat död nu, ingen god förökskanin det där.

Åååh mitt lilla lilla balkongpåtande skapade stort begär efter att greja i trädgården! Är dock inte den bästa på att planera en rabatt från scratch. Kollade på foton nu och känner mest att den är så stoooor... Kommer ju bli fint sen, men jag blir alldeles villrådig. Det finns så mycket jag skulle vilja ha! Hur tänker ni när ni anlägger (perenn)rabatter? Min kära mor kommer med bra idéer men jag känner mig så tråkig om jag inte genomför några egna idéer också. :angel:

Jag har förresten för mig att butiksköpta grönsaker/kryddor varit på tal förut. Är det någon idé att plantera kruksallat? Den svämmar ju över av rötter, kan det bli mer sallad i år om den planteras? Försökte med en timjan men den är hyfsat död nu, ingen god förökskanin det där.
Visst går det, jag skrev i #950 att jag testat sätta vitkål som börjat skjuta skott från stocken och sallader, kryddor och andra grönsaker från affären går att plantera stumparna istället för att slänga många ggr. När jag hade balkong planterade jag alltid kryddorna från affären och de växte och trivdes. :up:

Visst går det, jag skrev i #950 att jag testat sätta vitkål som börjat skjuta skott från stocken och sallader, kryddor och andra grönsaker från affären går att plantera stumparna istället för att slänga många ggr. När jag hade balkong planterade jag alltid kryddorna från affären och de växte och trivdes. :up:

Det såg jag. :) vissa växter verkar dock mer klena, såsom färska kryddor så jag funderade på om det var värt att försöka. Men jag gör ett test med salladen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka