Våren 2015

Apropå växer så satte jag en ingefärsknöl i kruka i våras. Bara på kul och för att avkomman är gravt beroende.

De gillar enligt all info värme! Och mycket riktigt. Det har knappt hänt något alls på flera månader men nu när det blivit varmt (läs hett!) växer det en stjälk som blir flera cm längre varje dag.

Nu har de första chiliblommorna slagit ut! :love: Supersöta små vita blommor. Självklart har det nu dragit världens regnoväder så de som blommar fick flytta in lite på balkongen till mer skyddade hörn. Såg också att de liljor en kollega gett mig vuxit en hel del och tänker blomma trots att de blev uppgrävda för några veckor sen och ibland blivit lite bortglömda. Kul!

Jag har sett att en jättefin vallmo frösått sig utanför en grannes trädgård utmed en gångväg. Mörkt rosa med svarta fläckar, SÅ fin! Den har inte "ludna" blad utan mer tjocka, nästan lite grågröna som för tankarna till kål eller annan grönsak. Tänkte nalla lite frön, men måste kapseln sitta kvar på växten tills den är mogen eller kan den knipsas i förtid? Med tanke på att flera grannar kanske tänker samma sak... :angel:

Jag har sett att en jättefin vallmo /.../ Tänkte nalla lite frön, men måste kapseln sitta kvar på växten tills den är mogen eller kan den knipsas i förtid? Med tanke på att flera grannar kanske tänker samma sak... :angel:
Tyvärr behöver den mogna. Men när den väl mognat så finns det massor av frön.

Gör rasseltestet. Skaka på frökapseln. Är fröna mogna går de att skaka ur.

Tyvärr behöver den mogna. Men när den väl mognat så finns det massor av frön.

Gör rasseltestet. Skaka på frökapseln. Är fröna mogna går de att skaka ur.

Får testa i slutet på veckan innan jag åker till torpet. :) Såg att det fanns minst en kapsel igår. Ska man så dem på friland i år eller är det bättre att driva upp dem inne till nästa vår?

Får testa i slutet på veckan innan jag åker till torpet. :) Såg att det fanns minst en kapsel igår. Ska man så dem på friland i år eller är det bättre att driva upp dem inne till nästa vår?
De är ju skapade för att gro så fort de är mogna. Strö ut dem där du vill ha dem. Nu eller nästa vår. :):)
Inne är jag tveksam till?

De är ju skapade för att gro så fort de är mogna. Strö ut dem där du vill ha dem. Nu eller nästa vår. :):)
Inne är jag tveksam till?

Var det jag tänkte, jag menar de frösår ju sig själva. :p Men med vissa växter lyckas man bättre om man förkultiverar inne, även om de också kan fröså sig.

Ska se om det blir nånting av min så kallade äng... Såg att jungfrulin tagit sig men det är mest mycket låga växter jag sett, och lite vädd. Vore perfekt med uppiggande vallmo där. :)

2v mellan bilderna, och då har jag ändå klippt bort överblommade pelargonblommor en gång TILL! (Uppe/nere eller vänster/höger)

Konstig planta den till vänster :angel: Den i mitten höll på att dö precis efter jag köpt den och tappade alla knoppar, nu äntligen är det påväg nya!

Sambon tycker det är fullt nu men näää det går nog in lite till!

Senast ändrad:
Var det jag tänkte, jag menar de frösår ju sig själva. :p Men med vissa växter lyckas man bättre om man förkultiverar inne, även om de också kan fröså sig.

Ska se om det blir nånting av min så kallade äng... Såg att jungfrulin tagit sig men det är mest mycket låga växter jag sett, och lite vädd. Vore perfekt med uppiggande vallmo där. :)
Min äng har artat sig riktigt bra :up: Än har inte lupinerna tagit över... men maken tycker att det ser "ovårdat" ut - han förstår inte tjusningen med det "vilda" ;)

När är det dax att slå ängen förresten? Jag har fortfarande massor av olika blommor i full blom, ska jag vänta tills alla börjar gå i frö?

Min äng har artat sig riktigt bra :up: Än har inte lupinerna tagit över... men maken tycker att det ser "ovårdat" ut - han förstår inte tjusningen med det "vilda" ;)

När är det dax att slå ängen förresten? Jag har fortfarande massor av olika blommor i full blom, ska jag vänta tills alla börjar gå i frö?
Jag hade väntat så de hinner fröa av sig till nästa års blomsterprakt. :)

Ja de ska hinna gå i frö. :) Sen kan du låta det ligga en dag eller två så de torkar, och skaka lite när du tar bort gräset. Det är en sen säsong i år så man kan nog vänta längre än vanligt. Har du lupiner och det är en överkomlig arbetsinsats hade jag plockat bort dem för sig nu innan de går i frö.

Min sambo tycker också sånt där ser ovårdat ut. Men jag tror han sakta förstår tjusningen när det leder till så stor artrikedom. :) Sen tycker jag en äng i en trädgård är snyggast med klippt gräsmatta intill, istället för en gradvis övergång. Det ger ett mer omvårdat intryck och gör ängen mer effektfull. Tror jag ska beställa större mängd ängsfröer och så senare efter sommaren. Gjorde några plättar där vi krattade bort det som hunnit växa upp (främst gräs) och sådde frön jag fått av mamma (mest aklejor men annat också) i juni. Ska bli intressant att se om nånting redan vuxit upp. :)

Har du lupiner och det är en överkomlig arbetsinsats hade jag plockat bort dem för sig nu innan de går i frö.
Tack för tipset! Det har jag gjort nu och lagt stänglarna där det gärna får komma lupiner istället :up:.
Jag gillar att ha lupiner, men dom får inte ta över ;).

Annars blev det en fantastisk dag för trädgård idag :love: nu har jag oregano, timjan och libsticka på tork inför höst och vinter :up:.

Tack för tipset! Det har jag gjort nu och lagt stänglarna där det gärna får komma lupiner istället :up:.
Jag gillar att ha lupiner, men dom får inte ta över ;).

Annars blev det en fantastisk dag för trädgård idag :love: nu har jag oregano, timjan och libsticka på tork inför höst och vinter :up:.

Smart! Jag skriver här fast det faktiskt är sommar nu. ;)

Har idag röjt som tusan under och runt kornellen vi tidigare rensade med motorsåg. Jag tänkte ju greja med rabatten framför kornellen, och ville städa lite först. Men så växte det liksom fram ett rum där, i busken... Nu har jag en helt fantastisk, lite undangömd plats inne i busken! Ska få och handla lite skuggväxter som jag ska sätta där i morgon. :love: Inne i busken hittade jag såväl nattviol som en syrenbuske jag aldrig sett blomma. :up: I kanten växer vivor, blåsippa. Ska rota i förrådet, måste finnas en gammal metallstol nånstans som kan stå där. Kommer bli SÅ fint.

11737915_10206953441348143_2944600798321382501_n.jpg

Ett av sommarens projekt har varit att få ordning på innergården. Det är fortfarande en del kvar, men det börjar bli rätt mysigt. Mycket av arbetet har handlat om att ta bort sådant som tagit över för mycket, bland annat en monster-schersmin och en av björnbärsbuskarna. Gårdens stolthet är förstås magnolian som vi satt mitt på gården. Det var stenhårt att gräva, men vi lyckades få till ett meterdjupt hål. Runt trädet har vi lagt gatsten som vi tagit upp från det gamla stallgolvet.

Ser mysigt ut med innergård! Jag har några få rabatter kring vår "innergård" (omgärdad på tre håll av maskinhall och ladugård, gräsmattan upp mot huset på sista sidan) och de är jag nog helt nöjda med nu! Lökväxter i den stora som sen blir övervuxna av gigantiska gamla stockrosor. En gammal röd ros i den lilla som jag inte vet sort på men den är storblommig och klaseblommande. Har haft stökiga trädgårdsnattviol under sig men de är nu bortgrävda till förmån för söt myskmadra som ska fylla ut undertill :) får ta bilden en dag snart!

@warg Vilken fin innergård. :)

Hittat i trädgården. Slåttergubbe :love:
dsc_1810_55a2d7202a6b220b3798fcce.jpg

Liljorna. :love: De växer i "andra änden" av trädgården under en stor lönn men lyser upp ända från infarten, två bestånd med ett antal plantor. Sen finns ett till bestånd under en mindre lönn. De tycks trivas tillsammans.
dsc_1817_55a2d860ddf2b37bc8a7cb4d.jpg

Gödslade det gamla (20 år?) äppelträdet som aldrig burit frukt förra året. Den blev glad. :)
dsc_1808_55a2d8e7e087c30699c4e6c3.jpg

Fråga: Hur invasiv kan man räkna med att murgröna är i skuggläge? Kommer jag orsaka att hela skogen tas över av klättrande murgröna?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka