Beror väl lite på var du bor. Här i zon IV skulle den omkomma rätt omgående och inte sprida sig det minsta...Fråga: Hur invasiv kan man räkna med att murgröna är i skuggläge? Kommer jag orsaka att hela skogen tas över av klättrande murgröna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beror väl lite på var du bor. Här i zon IV skulle den omkomma rätt omgående och inte sprida sig det minsta...Fråga: Hur invasiv kan man räkna med att murgröna är i skuggläge? Kommer jag orsaka att hela skogen tas över av klättrande murgröna?
Beror väl lite på var du bor. Här i zon IV skulle den omkomma rätt omgående och inte sprida sig det minsta...
Oj. Ja, häromkring har jag inte sett murgröna som härdig växt. Ingen jag vet om har den i sin trädgård. det kanske är en raritet du hittatHmm, officiellt är det väl zon V men lokalt snarare IV, kanske även III, i min trädgård. Folk har tippat trädgårdsavfall på ett ställe i närheten där murgrönan spritt sig, så den kan nog växa här. Jag vet dock inte hur länge den varit där så jag vet inte om den lätt tar över och kväver träden med tiden, men kanske inte såvida man inte bor i Skåne.
Min mor vill ge mig av hennes vintergröna men där är jag mer brydd. Den har ju hållit sig till hennes rabatt rätt bra, kanske för att den angränsar till en liten grusplan så den har ju inte så många platser att ta vägen. Är inte övertygad om att det är en marktäckare jag vill ha hos mig...
Fråga: Hur invasiv kan man räkna med att murgröna är i skuggläge? Kommer jag orsaka att hela skogen tas över av klättrande murgröna?
Det finns så mycket fjärilar här Alla möjliga färger och storlekar. Jättebjässarna är faktiskt imponerande. Men det finns en som jag inte lyckats identifiera. Den är liten, ungefär som en blåvinge, och är svart förutom längst upp på vingarna där den har en vit/beige rand längs kanten. Vad skulle det kunna vara?
Det var det Tack!Sotmätare?
Du har ingen liten bortre del av tomten som du kan låta vara äng? Eller så kan du satsa på aspfjärilar Har du grusväg och aspar? Och så kan du lägga ut kattskit och surströmmingJag har lite dåligt samvete som klipper gräsmattan nu när den är så uppväxt och full med olika sorters blommor av alla de slag, men även om jag har vaccinerat mig så vill jag inte behöva vara så orolig för fästingarna och kunna njuta av min trädgård och gå barfota eller ligga ute i solen när jag vill, men alla insekter ... Alla små fina humlor, alla vackra fjärilar, bin mm. Jag känner mig som en skurk som river deras matställe, fältet utanför min tomt är en stor rapsåker, ett dött hav med bara en växtlighet som besprutas.
Hur mycket blommande och väldoftande blommor, kryddor, grönsaker och rosor jag än planterar så är det inte på långa väga lika varierat som min övervuxna gräsmatta.
Du har ingen liten bortre del av tomten som du kan låta vara äng? Eller så kan du satsa på aspfjärilar Har du grusväg och aspar? Och så kan du lägga ut kattskit och surströmming
Varken, aspar, grusväg eller surströmming. Katrskit finns och den slängs ut, men någon ängsmark blir det inte mer än vad som redan finns. Jag har ett vildvuxet hörn som nån gång kommer bli en uteplats, men det är mycket annat som får gå före så det dröjer nog.Du har ingen liten bortre del av tomten som du kan låta vara äng? Eller så kan du satsa på aspfjärilar Har du grusväg och aspar? Och så kan du lägga ut kattskit och surströmming
Du har ingen liten bortre del av tomten som du kan låta vara äng? Eller så kan du satsa på aspfjärilar Har du grusväg och aspar? Och så kan du lägga ut kattskit och surströmming
Vet ju inte hur det brukar vara här (eftersom det är min första sommar), men fattigt på fjärilar tycker jag inte att det är Det finns massor!Fjärilssäsongen i år är både sen och fattig pga vädret som varit. Tråkigt!
Hade på jobbet, flera stycken. Dock Zon I (0), men de trivdes och blommade snällt varje år. Gissar att de föredrar sandblandad jord som är väldränerad.Jag har blivit sugen på en palmlilja eller två - är det någon som har erfarenhet?
Jag bor också i Zon I(0. Jag funerade på att ha dem utanför ridbanan, där är det ju dränering under...Hade på jobbet, flera stycken. Dock Zon I (0), men de trivdes och blommade snällt varje år. Gissar att de föredrar sandblandad jord som är väldränerad.