Våren 2015

Beror väl lite på var du bor. Här i zon IV skulle den omkomma rätt omgående och inte sprida sig det minsta...

Hmm, officiellt är det väl zon V men lokalt snarare IV, kanske även III, i min trädgård. Folk har tippat trädgårdsavfall på ett ställe i närheten där murgrönan spritt sig, så den kan nog växa här. Jag vet dock inte hur länge den varit där så jag vet inte om den lätt tar över och kväver träden med tiden, men kanske inte såvida man inte bor i Skåne.

Min mor vill ge mig av hennes vintergröna men där är jag mer brydd. Den har ju hållit sig till hennes rabatt rätt bra, kanske för att den angränsar till en liten grusplan så den har ju inte så många platser att ta vägen. Är inte övertygad om att det är en marktäckare jag vill ha hos mig...

Hmm, officiellt är det väl zon V men lokalt snarare IV, kanske även III, i min trädgård. Folk har tippat trädgårdsavfall på ett ställe i närheten där murgrönan spritt sig, så den kan nog växa här. Jag vet dock inte hur länge den varit där så jag vet inte om den lätt tar över och kväver träden med tiden, men kanske inte såvida man inte bor i Skåne.

Min mor vill ge mig av hennes vintergröna men där är jag mer brydd. Den har ju hållit sig till hennes rabatt rätt bra, kanske för att den angränsar till en liten grusplan så den har ju inte så många platser att ta vägen. Är inte övertygad om att det är en marktäckare jag vill ha hos mig...
Oj. Ja, häromkring har jag inte sett murgröna som härdig växt. Ingen jag vet om har den i sin trädgård. det kanske är en raritet du hittat ;)

Och akta dig noga för vintergröna - Den är ett gissel. *vet*

Fråga: Hur invasiv kan man räkna med att murgröna är i skuggläge? Kommer jag orsaka att hela skogen tas över av klättrande murgröna?

Murgröna trivs bra i skuggläge. Vi hade murgröna mot en norrvägg på ett ställe jag bodde tidigare och den växte på rätt bra, men jag kan inte påstå att den tog över. Den växer rätt intensivt under en tioårsperiod och sedan avtar tillväxten. De flesta murgrönor är dock inte härdiga i din zon, så det finns en risk att det blir för dåligt förhållande för murgröna för dig, särskilt om du med skuggvägg menar en norrvägg. Men om du ändå vill ha murgröna så leta upp härdiga sorter som Hevil, Baltica och Woerner och håll tummarna. :)

Det finns så mycket fjärilar här :love: Alla möjliga färger och storlekar. Jättebjässarna är faktiskt imponerande. Men det finns en som jag inte lyckats identifiera. Den är liten, ungefär som en blåvinge, och är svart förutom längst upp på vingarna där den har en vit/beige rand längs kanten. Vad skulle det kunna vara?

Det finns så mycket fjärilar här :love: Alla möjliga färger och storlekar. Jättebjässarna är faktiskt imponerande. Men det finns en som jag inte lyckats identifiera. Den är liten, ungefär som en blåvinge, och är svart förutom längst upp på vingarna där den har en vit/beige rand längs kanten. Vad skulle det kunna vara?

Sotmätare? :)

Jag har lite dåligt samvete som klipper gräsmattan nu när den är så uppväxt och full med olika sorters blommor av alla de slag, men även om jag har vaccinerat mig så vill jag inte behöva vara så orolig för fästingarna och kunna njuta av min trädgård och gå barfota eller ligga ute i solen när jag vill, men alla insekter ... :( Alla små fina humlor, alla vackra fjärilar, bin mm. Jag känner mig som en skurk som river deras matställe, fältet utanför min tomt är en stor rapsåker, ett dött hav med bara en växtlighet som besprutas. :wtf:

Hur mycket blommande och väldoftande blommor, kryddor, grönsaker och rosor jag än planterar så är det inte på långa väga lika varierat som min övervuxna gräsmatta. :arghh:

Jag har lite dåligt samvete som klipper gräsmattan nu när den är så uppväxt och full med olika sorters blommor av alla de slag, men även om jag har vaccinerat mig så vill jag inte behöva vara så orolig för fästingarna och kunna njuta av min trädgård och gå barfota eller ligga ute i solen när jag vill, men alla insekter ... :( Alla små fina humlor, alla vackra fjärilar, bin mm. Jag känner mig som en skurk som river deras matställe, fältet utanför min tomt är en stor rapsåker, ett dött hav med bara en växtlighet som besprutas. :wtf:

Hur mycket blommande och väldoftande blommor, kryddor, grönsaker och rosor jag än planterar så är det inte på långa väga lika varierat som min övervuxna gräsmatta. :arghh:
Du har ingen liten bortre del av tomten som du kan låta vara äng? Eller så kan du satsa på aspfjärilar :up: Har du grusväg och aspar? Och så kan du lägga ut kattskit och surströmming :sneaky:

Du har ingen liten bortre del av tomten som du kan låta vara äng? Eller så kan du satsa på aspfjärilar :up: Har du grusväg och aspar? Och så kan du lägga ut kattskit och surströmming :sneaky:
Varken, aspar, grusväg eller surströmming. :crazy: Katrskit finns och den slängs ut, men någon ängsmark blir det inte mer än vad som redan finns. Jag har ett vildvuxet hörn som nån gång kommer bli en uteplats, men det är mycket annat som får gå före så det dröjer nog. :grin:

Tack för att jag fick en anledning att läsa på om aspfjärilen! Hade ingen aning om att de gillade starka dofter. Såg en i torsdags vid torpet. :) Där finns gott om asp och ibland ser vi fjärilen, men nästa år ska jag sätta upp ett lockbete. :sneaky:Fjärilssäsongen i år är både sen och fattig pga vädret som varit. Tråkigt!

@Mia_R Trist att du inte kan lämna lite åt insekterna, ingen remsa eller så utmed staketet eller liknande? Är det ett så stort problem med fästingar hos dig? Annars kan du lämna lite tistlar men klippa gräset runt om och hålla det kort. Tistlar är superpoppis! Min gräsmatta är likadan och jag känner mig lite taskig när jag klipper, men jag har stora orörda områden som är insektsrestauranger kvarlämnade. Det jobbigaste med att klippa gräs är den enorma mängd grodor och små paddor som gömmer sig, så man får sicksacka medan de skyndar sig till något kvarlämnat område. :)

När jag gick med hunden imorse såg jag den här fina hortensia busken hos en granne, hade ingen aning om att det fanns sånna!

11745396_10206994821542622_6518963323210543032_n.jpg
11755725_10206994872383893_6881352463058682796_n.jpg
10897124_10206994874543947_777299986435381287_n.jpg
11745474_10206994874743952_7479904033828023725_n.jpg
11760111_10206994883024159_4100878344885550951_n.jpg
11760277_10206994883304166_6615306706378047878_n.jpg

Lite av det som växer och gror hos mig just nu.

Fjärilssäsongen i år är både sen och fattig pga vädret som varit. Tråkigt!
Vet ju inte hur det brukar vara här (eftersom det är min första sommar), men fattigt på fjärilar tycker jag inte att det är :up: Det finns massor! :heart

Nu väntar och hoppas jag på ytterligare en omgång sorgmantlar. De första i våras var tydligen de som övervintrade och snart blir årets bebisar färdiga fjärilar.

Puttar upp tråden!

Kommer ni ihåg att jag frågade om jag hade gjort rätt när jag klippte ner överblommade blommor på mitt lilla rosträd? Nu har det börja växa nytt! På olika ställen eftersom jag klippt ner lite efter hand!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka