Våren 2015

Finns som vanligt massor på tuben. :D

Grym inspo! Har kommit fram till att jag vill ha mer nyttoväxter nästa år. :) Har ju massor med plantor nu men det blir bara chili, djungelgurka (som kanske mest är dekorativ), ev tomat och paprika. Mer vardagsgrejer behövs.

Det såg jag. :) vissa växter verkar dock mer klena, såsom färska kryddor så jag funderade på om det var värt att försöka. Men jag gör ett test med salladen!
Färska kryddor funkade bra för mig i vanlig blomlåda, dill, timjan, gräslök och oregano kom tillbaka år efter år. Var bara att gräva ner rotklumpen, utan kruka och sen vattna massor. :d

Färska kryddor funkade bra för mig i vanlig blomlåda, dill, timjan, gräslök och oregano kom tillbaka år efter år. Var bara att gräva ner rotklumpen, utan kruka och sen vattna massor. :d
Påminner mig även att jag brukar sätta vanlig basilika från mataffären i kruka och de blir stora buskage under sommaren, fast jag har dem då i växthuset eftersom de inte trivs på friland.

Vad är det här?

Ett foto publicerat av @bo_pa_landet Jun 29, 2015 kl. 12:06 PDT

Idag blev jag klart med nya lilla rabatten. Eller snarare buskcirkeln kanske jag ska säga.. Den är 90cm i diameter. Syrenhortensia Grandiflora i mitten och Kaukasisk förgätmigej Jack Frost runt. Ser fram emot en blå försommar, en vit sensommar och en rosa höst :D Blev förälskad i Jack frosts ådriga silvriga blad <3
11666117_10153020121857029_1129054913605027624_n.jpg

Ser mer ut som någon slags ofärdig "frukt" än ägg tycker jag. För de ser ut att ha en pinne i ena änden och en "skrutt" i andra.?
Håller med, nu när jag tittade närmare.
Det växer snödroppar där på våren, men de brukar väl inte producera sådana "vitlöksklyftor"?

Uppdaterar läget med mina perennrabatter. Hade ju problem med en grävande frass (såg nån annan med samma problem nu) så vi var tvugna att stängsla in hela rabatten. Nu har jag haft öppet och frassen har äntligen lagt ner tanken på mattes rabatter. Antar att nyhetens behag lagt sig:p Allt tar sig, fodervallörten blommar, temyntan har växt sig STOR, pionen kommer just att blomma.

En liten miss är att alla mina egenuppodlade trädgårdsnattviolplantor är döda:cry: Såg först riktigt trasiga ut pga all vind och kallt väder, tog sig, men nu när man lite tog i dom märkte jag att roten var död och det var bara att kasta. Så nu har jag två stora hål i två rabatter som saknar plantor. Funderar faktiskt på att köpa två pioner till. Hoppas på bättre tur med färdiga växter!

Uppdaterar läget med mina perennrabatter. Hade ju problem med en grävande frass (såg nån annan med samma problem nu) så vi var tvugna att stängsla in hela rabatten. Nu har jag haft öppet och frassen har äntligen lagt ner tanken på mattes rabatter. Antar att nyhetens behag lagt sig:p Allt tar sig, fodervallörten blommar, temyntan har växt sig STOR, pionen kommer just att blomma.

En liten miss är att alla mina egenuppodlade trädgårdsnattviolplantor är döda:cry: Såg först riktigt trasiga ut pga all vind och kallt väder, tog sig, men nu när man lite tog i dom märkte jag att roten var död och det var bara att kasta. Så nu har jag två stora hål i två rabatter som saknar plantor. Funderar faktiskt på att köpa två pioner till. Hoppas på bättre tur med färdiga växter!

Vill se bild!!

Liljorna i jordrabatten. Vita smultron framför. Liljorna till vänster har jag för mig var oranga men ser ut att vara gula de med.

Hallå hörrni! Nu behöver jag lite hjälp för att komma vidare med min trädgård. Det börjar ju bli lite trädgård av det, men det saknas ju fortfarande en del. Ursäkta det oklippta gräset, har inte orkat jaga in katterna för att kunna ta fram trimmern. :angel:

Vidvinkelbilder för att visa hur trädgården ser ut i helhet nu:
20150701_180935.jpg

(Går att se större här: http://s10.photobucket.com/user/Solvira/media/20150701_180935.jpg.html )
20150701_180911.jpg

(Och större: http://s10.photobucket.com/user/Solvira/media/20150701_180911.jpg.html )

Det är framförallt här jag behöver fylla på: (Vill ha nån buske eller nåt i hörnet, men vet inte vad än!)
20150701_180237.jpg

20150701_180201.jpg

Men även lite här:
20150701_171451.jpg

Kan ju tillägga att jag har några saker i tanken än så länge:
- En klätterros på mitten av långsidan som är ganska tom i dagsläget (där den gigantiska prydnadskattmyntan står :D)
- Byta ut den gräsliga gröna plasten på tomma halvan av trädgården, den ska bytas till rabattstaket som det är på andra sidan
- Som jag nämnde i bildinlägget, någon slags buske i tomma hörnet, men jag behöver tips på VAD för där står huvudet stilla
- Köpte fröer till regnbågslupiner som jag tänkte sätta nånstans, men inte bestämt var det heller...

Känner att jag nog behöver försöka få in lite mer olika färger i trädgården, det är väldigt mycket blått/lila i olika nyanser nu. Funderar på gult/någon rosa (men då är det ju samma färgskala igen :angel:) på klätterrosen eller en Ilse Krohn Superior om jag kan hitta det:
rosa_Ilse_krohn-_superior.jpg
:love:
Jag är inte jätteförtjust i gult, därav att jag undvikit det på annat än krukorna som byts ut varje år, men som sagt. Hela trädgården kommer ju vara lila i nån nyans snart! Så det måste ju in andra färger.

Så SHOOT! Give me some ideas! :banana:

Kan ju tillägga att jag har några saker i tanken än så länge:
- En klätterros på mitten av långsidan som är ganska tom i dagsläget (där den gigantiska prydnadskattmyntan står :D)
- Byta ut den gräsliga gröna plasten på tomma halvan av trädgården, den ska bytas till rabattstaket som det är på andra sidan
- Som jag nämnde i bildinlägget, någon slags buske i tomma hörnet, men jag behöver tips på VAD för där står huvudet stilla
- Köpte fröer till regnbågslupiner som jag tänkte sätta nånstans, men inte bestämt var det heller...

Känner att jag nog behöver försöka få in lite mer olika färger i trädgården, det är väldigt mycket blått/lila i olika nyanser nu. Funderar på gult/någon rosa (men då är det ju samma färgskala igen :angel:) på klätterrosen eller en Ilse Krohn Superior om jag kan hitta det:
rosa_Ilse_krohn-_superior.jpg
:love:
Jag är inte jätteförtjust i gult, därav att jag undvikit det på annat än krukorna som byts ut varje år, men som sagt. Hela trädgården kommer ju vara lila i nån nyans snart! Så det måste ju in andra färger.

Så SHOOT! Give me some ideas! :banana:
I hörnet tycker jag att du ska sätta en pion :love:

Annars har jag inga bra f årslag just nu

Det var längesedan jag lade upp bilder här men har velat vänta på att det blir mer klart = bilder utan kaos, men det verkar ju inte ske någon gång inom det närmaste så om ni vill kan jag lägga in lite detaljbilder på vad som faktiskt blivit gjort?

Just nu håller jag på att fylla jord i min krydd- och jordgubbshylla. Det är varmt, totalt vindstilla in vår trädgård och markduken (svart plast) reflekterar värmen så fint så. Behöver jag tala om att jag bokstavligen smälter bort? Inser att det som fanns på min bör lista för kvällen troligtvis inte kommer orkas med. Jag får helt enkelt vara nöjd om jag fixar ska listan. :cautious::down:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka