Vårdnasfråga igen - flytt.

jerseyko

Trådstartare
Jag läser på om enskild resp gemensam vårdnad då jag ska träffa pappan till mina barn idag.

Fastnar då vid flytt-frågan. Vid separation och om den ena vill flytta. Så ska det godkännas från den andra föräldern. Vart görs de? Vem håller koll på det? Vart går gränsen?

Mitt ex har nämligen flyttat 40 mil.

Sv: Vårdnasfråga igen - flytt.

Det är vid flytt av barnet som den andre föräldern ska godkänna flytten. Föräldern som inte har boendet behöver inte inhämta något godkännande om denne vill flytta.

Föräldrar får flytta var de vill men inte barn.

Ska ett barn flytta ska båda vårdnadshavarna skriva under flyttanmälan. Är det inte gjort reagerar folkbokföringen och kontaktar den vårdnadshavare som inte undertecknat.

den som har boendet kan flytta efter eget behag ,om umgänges föräldern ej skrivit på får den ett brev så den vet var barnet befinner sig.Om boendeföräldern förfalkat umgängesförälderns namnteckning bryr dom sig inte om det utan det är upp till umgängesföräldern att lagföra förfalskaren.

Men givetvis så kan inte en vuxen människa ha den bestämmanderätten över en annan människa, att den ena föräldern ska godkänna att den andra flyttar, absolut inte.

Ditt x behöver således inte ditt godkännande, men man kan tycka att det är skit att den ena föräldern väljer att flytta 40 mil när denne har småbarn...

Det civilrättsliga regelverket säger mer eller mindre, för att byta folkbokföringsadress på barnet så krävs bådas samtycke. Oavsett om det är in i grannhuset eller 50 mil.

För att komma in på det straffbara området så krävs det vid gemensam vårdnad att barnet bortförs. I praxis har i vart fall en flytt om ca 4 mil (om jag på rak arm minns rätt) ansetts vara ett bortförande. Men sannolikt så anses även en kortare flytt än så vara ett bortförande, så länge det påverkar den andra vårdnadshavarens möjligheter att utöva vårdnaden negativt.

När umgängesföräldern flyttar kan det (om jag minns rätt) påverka vem som får bära kostnadsansvar och ta smällen av att resorna till och ifrån umgänget försvåras.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Crossline
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 901
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 134
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar