Vårdnandsfråga

Snuffsan

Trådstartare
Jag har äntligen tagit mig i kragen och kontaktet socialförvaltningens familjerättsfolk ang ensam vårdnad om dottern. Ett mycket märkligt telefonsamtal. Att pappan inte hört av sig på 6 år var inte någon bra anledning att få ensam vårdnad. Nähä???:eek:

Sen sa hon att jag och pappan måste träffas och samtala och sedan eventuellt skriva på papper. Jag talade om att jag definitivt inte vill träffa pappan. Då säger hon att JAG måste kontakta pappan så han kan köra ner till vår kommun och skriva på papperna. Va? Jag kan definitivt inte kontakta honom. Det måste väl ändå vara hennes jobb?

Jag frågade om han inte kan skriva på papperna på socialförvaltningen i den kommun där han bor nu, det är smidigare än att locka ner honom hit. Det verkade också helt omöjligt. "Han måste ju legitimera sig" ja, kan han inte göra det på det kontoret då?

Är det verkligen så här? Jag tycker det låter vääääldigt märkligt.
 
Sv: Vårdnandsfråga

Jamen, om ni träffas så kanske ni blir kära igen och då behöver inte socialen behandla ärendet alls åsså lever ALLA lyckliga i alla sina dagar.
Var är spysmileysarna när man behöver dom.
Vilken verklighet lever vissa i? Hur kan en handläggare på soc TRO att en 6-årig separation från en förälder visar att det finns någon kommunikation att bygga på
//Luff - som blir så trött på alla dumheter.
 
Sv: Vårdnandsfråga

Klart att han ska kunna skriva under papprena i sin hemkommun!

För att ha gemensam vårdnad idag måste man kunna samarbeta. Man kan inte samarbeta med någon som man inte har kontakt med. Frågade du henne om hon läst på nya lagstiftningen ordentligt:angel:

Däremot så behöver inte familjerätten kontakta pappan utan det brukar ligga på den som vill ha ensam vårdnad.

Familjerätten måste göra en liten utredning för att se om det är till barnets bästa att en förälder får ensam vårdnad.
 
Sv: Vårdnandsfråga

För att ha gemensam vårdnad idag måste man kunna samarbeta. Man kan inte samarbeta med någon som man inte har kontakt med. Frågade du henne om hon läst på nya lagstiftningen ordentligt:angel:

Tack. Ska ta det när hon hör av sig nästa vecka. Hon skulle ta upp detta på deras gruppmöte på tisdag. Känndes som om det var första gången någon vill ha ensam vårdnad i den här kommunen.

Ok att de inte behöver kontakta pappan, men borde jag inte kunna få papperna som han ska skriva på och bara skicka dem till honom? Har jag tur så skriver han kanske på av bara farten?:angel: (Man kan ju hoppas) Jag vill inte prata med honom.
 
Sv: Vårdnandsfråga

En variant är att stämma honom på vårdnaden i tingsrätten. Det kostar visserligen 450:- i ansökningsavgift men då sköter de all kontakt med pappan. Det kan mycket väl leda till att han godkänner att du får ensam vårdnad.
 
Sv: Vårdnandsfråga

Hon sa att bara för att man inte alltid är närvarande så betyder det inte att man inte är en bra förälder. Jag svarade att har man inte hört av sig på 6 år så har man slutat vara förälder för länge sen. Det argumentet köpte hon inte.

Däremot de rent praktiska skälen som att min dotter snart ska göra gymnasieval, skaffa pass, övningskörningstillstånd osv. Det verkade hon mer förstå.

Men ja, hon verkade mer inne på att vi ska samarbeta om vårdnaden.

När jag berättade att han på 6 år endast har hört av sig genom att skicka 100 kr till jul så frågade hon hur ofta jag hört av mig till honom. *suck*

Jag kommer ALDRIG att ta med dottern på några samarbetssamtal. Inte en chans! Hon har haft det jobbigt nog.
 
Sv: Vårdnandsfråga

450 kr är ingenting.

Kan jag gå den vägen direkt? Behöver jag juridiskt ombud? Måste dottern vara med?
 
Sv: Vårdnandsfråga

Hade jag varit du skulle jag kontakta tingsrätten där ni bor för att höra vad de har för rutiner.
Det brukar vara så att de vill ha personbevis ihop med stämningsansökan och registreringsavgiften. Sen skickar de hem en förfrågan till pappan och går han med på att ge dig ensam vårdnad behövs inga ombud och ingen rättegång.
 
Sv: Vårdnandsfråga

Hon sa att bara för att man inte alltid är närvarande så betyder det inte att man inte är en bra förälder. Jag svarade att har man inte hört av sig på 6 år så har man slutat vara förälder för länge sen. Det argumentet köpte hon inte.

Förlåt men när jag läste detta kunde jag inte låta bli att skratta... :D Hon har läst för mycket kärringsnusk när hon växte upp den handledaren och tror fortfarande på sagoslut.

Önskar lycka till.
 
Sv: Vårdnandsfråga

Nu har jag ringt tingsrätten. Precis som du trodde : personbevis på alla tre, ansökning (hittar ingen balnkett på nätet?), samt 450 kr på tingsrättens pg.
 
Sv: Vårdnandsfråga

Nu har jag ringt tingsrätten. Precis som du trodde : personbevis på alla tre, ansökning (hittar ingen balnkett på nätet?), samt 450 kr på tingsrättens pg.

Om det är en stämningsblankett du är ute efter så finns den på www.domstolsverket.se, sök på blanketter.

(länken funkade ej av någon anledning)
 
Sv: Vårdnandsfråga

Vad bra!:)

Lycka till nu och hoppas att det ordnar sig snabbt och enkelt för er!
 
Sv: Vårdnandsfråga

Hon sa att bara för att man inte alltid är närvarande så betyder det inte att man inte är en bra förälder. Jag svarade att har man inte hört av sig på 6 år så har man slutat vara förälder för länge sen. Det argumentet köpte hon inte.

:eek::eek::crazy::confused::eek::eek:

Lycka till och hoppas "pappan" gör den enda rätta!

/Timsetim
 
Sv: Vårdnandsfråga

Tack. Precis den blanketten jag letade efter.

Jag ska bifoga personbevis för mig, dottern och pappan men när jag kollar på skatteverkets sida står det att personbevis skickas till den adress där personen är skriven? Om det stämmer kan jag ju inte skaffa personbevis för pappan? Och det ska jag väl egentligen inte kunna heller? Förvirrande det här. Satt i telefonkö till skatteverket idag men lyckades inte komma fram. Testar igen på måndag.
 
Sv: Vårdnandsfråga

Du ska ha ett personbevis där det framkommer vilka som idag är vårdnadshavare för din dotter.
 
Sv: Vårdnandsfråga

Personbeviset borde du ju kunna gå ner till skatteverket och fixa på plats även för honom?
Kan du bara personnummer och namn så borde det ju inte vara några problem? Jag har aldrig visat något som helst legitimation och har hämtat ut det ett flertal ggr.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 168
Senast: Modest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 158
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 437
Senast: sjoberga
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 950
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp