Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårdnad

Vid gemensam vårdnad måste båda föräldrarna godkänna flyttanmälan. Vid enskild vårdnad endast den förälder som är vårdnadshavare.

Jag flyttade, sonen stod fortfarande skriven hos sin pappa. Varannan vecka var han hos mig och varannan hos pappan, till att börja med.

Ett halvår senare drev jag frågan att han skulle bo hos mig och fick igenom det.

/Åsa
 
Sv: Vårdnad

jag är inte glad över att han vill att jag ska ha enskild vårdnad. Han har lika stor rätt till lill*n som han har till dottern vi redan har. Visst man kanske slipper allt strul med papper o allt som han måste skriva på när man har gemensam vårdnad, men dom problemen får jag ju i vilket fall eftersom vi har gemensam om dottern :crazy:

men jo, jag kommer göra allt för att han ska låta den lille följa med på samma aktiviteter som syrran, men det är ändå inget jag kan tvinga honom till. Hur mkt jag än vill.
 
Sv: Vårdnad

men kan man verkligen ställa det ultimatumet? antingen båda eller ingen :confused:

Det tycker jag absolut att du kan!

skulle du vilja flytta tillbaka "hem" där du kommer ifrån?
Har du i så fall frågat honom hur han skulle ställa sig till det?

/Åsa
 
Sv: Vårdnad

Jag flyttade, sonen stod fortfarande skriven hos sin pappa. Varannan vecka var han hos mig och varannan hos pappan, till att börja med.

Ett halvår senare drev jag frågan att han skulle bo hos mig och fick igenom det.

/Åsa

Om föräldrar flyttar isär, ska ha växelvis boende, och någon av föräldrarna bor kvar i den tidigare gemensamma bostaden brukar folkbokföringen låta barnet vara kvarskrivet.

Flyttar barnet rent fysiskt men den andra föräldern vägrar skriva på flyttanmälan gör folkbokföringen en utredning och kan då besluta om vart barnet ska vara folkbokfört.
 
Sv: Vårdnad

men kan man verkligen ställa det ultimatumet? antingen båda eller ingen :confused:

Lagen säger att den förälder som har barnet boende hos sig ska underlätta umgänget med den andra föräldern. Ett sånt ultimatum är ett gränsfall. Går han till domstol kan han få rätten på sin sida.
 
Sv: Vårdnad

Jo det va det jag tänkte på. Jag vill ju att han ska träffa sina barn, men hur ställer sej rätten till att han bara bryr sej om den ena och skiter i den andra?
 
Sv: Vårdnad

Jag har frågat, men har inte fått nåt vettigt svar från honom. Han avgudar ju sin dotter så han vill ju inte att hon ska bo så långt bort, å det har jag full förståelse för.
 
Sv: Vårdnad

Det är svårt att svara på. Det finns domar där en förälder tilldöms umgänge till ett barn men inte till syskon. Och även om det skulle finnas en dom på att en förälder ska träffa alla syskon så behöver man inte följa den eftersom det inte finns något straff för den förälder som inte vill träffa sitt barn, oavsett dom eller överenskommelse. Däremot finns det straff för den som inte lämnar ut barn till umgänge enligt dom, det brukar i de allra flesta fall vara ett vitesbelopp på 2000:- per umgängestillfälle.
 
Sv: Vårdnad

Görel, finns det något sätt man kan lösa det för BARNEN på i den här situationen om pappan fortsätter förneka den ena?

Kan det funka i vardagen utan att trasa sönder lillasyskonet :crazy: ? Vilket stöd kan TS och barnen få?
 
Sv: Vårdnad

Man kan bara vädja, inte tvinga.

Jag tycker att TS ska vänta tills syskonet är fött och se hur allt blir då. Många av de mest hårdnackade motståndare till att bli förälder ändrar inställning när barnet väl är här. Jag har träffat mer än en blivande mamma i samma situation som TS där allting blivit bra när barnet väl fötts.
 
Sv: Vårdnad

Hur ska man tackla en förälder som inte bryr sig om barnet, mer än vid sällsynta tillfällen, som skiter i att komma och hämta på sina dagar, utan att avisera. Som inte vill mer än när det passar den? Nu har det gått så långt att barnet vill inte träffa föräldern längre och detta har föräldern blivit informerad om, med följd om hot om att driva processer etc "för nu ska jag då DJÄVLAR ha honom helt för mig själv!".


Det skär i mig av oro.
 
Sv: Vårdnad

Jag har sambo men har enskild vårdnad om vårat barn, skulle nog inte drömma om att ha gemensam vårdnad, man vet ju aldrig om det tar slut, & då vill jag veta att det inte blir strul.
Detta gör ju att vi inte kan gifta oss då man får gemensam vårdnad då men det är inte hela världen.


:eek::eek::eek:

Så hemsk skulle jag aldrig kunna vara mot min sambo (eller min son!)

/snurpe
 
Sv: Vårdnad

Var glad att han erbjuder dig enskild vårdnad, när man gör slut & har gemensam vårdnad är det inte helt ovanligt att fäderna ska jävlas genom barnen, vägra skriva på papper, vägra godkänns flytt, vägra, vägra , vägra, bara för att jävlas med mamman:smirk:

Och mödrarna jävlas naturligtvis aldrig?

Jag har sambo men har enskild vårdnad om vårat barn, skulle nog inte drömma om att ha gemensam vårdnad, man vet ju aldrig om det tar slut, & då vill jag veta att det inte blir strul.
Detta gör ju att vi inte kan gifta oss då man får gemensam vårdnad då men det är inte hela världen.

Vet ditt barn om att du ser honom/henne som en pryl du köpt och har full äganderätt till? Vet din sambo om att du inte älskar honom? Vad är du för en människa?
 
Sv: Vårdnad

Man kan bara vädja, inte tvinga.

Jag tycker att TS ska vänta tills syskonet är fött och se hur allt blir då. Många av de mest hårdnackade motståndare till att bli förälder ändrar inställning när barnet väl är här. Jag har träffat mer än en blivande mamma i samma situation som TS där allting blivit bra när barnet väl fötts.

Det va skönt o höra. Fick lite hopp nu iaf. :bow:
 
Sv: Vårdnad

Tyvärr är det så att det heter att barnet har rätt att träffa båda sina föräldrar men i praktiken är det föräldrarna som har rätt till sina barn. Sorgligt men så är det. Kanske dags att ta upp det med barnombudsmannen så att föräldrar som vägrar träffa sina barn blir bötfällda.

Men Görel har rätt vänta och se han kanske ändrar sig. Vänta ut honnom, det är fruktansvärt jobbigt men det är nog det bästa du kan göra, undvik att bråka med honom om det. Mitt råd är att vänta med att diskutera gemensam vårdnad tills du ser att han visar intresse.

Lycka till och ta hand om dig det måste kännas fruktansvärt ensamt för dig att gå igenom graviditeten utan pappans stöd.
 
Sv: Vårdnad

:eek::eek::eek:

Så hemsk skulle jag aldrig kunna vara mot min sambo (eller min son!)

/snurpe

Ja det är ju helt fruktansvärt! Hur kan man sätta ett barn till världen när man tänker så??? Alla barn har ju en mamma och en pappa.

Usch jag skäms å det kvinliga släktets vägnar.

/Åsa
 
Sv: Vårdnad

Hur ska man tackla en förälder som inte bryr sig om barnet, mer än vid sällsynta tillfällen, som skiter i att komma och hämta på sina dagar, utan att avisera. Som inte vill mer än när det passar den? Nu har det gått så långt att barnet vill inte träffa föräldern längre och detta har föräldern blivit informerad om, med följd om hot om att driva processer etc "för nu ska jag då DJÄVLAR ha honom helt för mig själv!".


Det skär i mig av oro.

Jag har varit i likanande situation. Du har rätt att neka umgänge om barnet inte vill men det kan bli en jobbig process som kan göra det ännu värre. Vill barnet inte träffa sin pappa så ska du inte tvinga barnet till det men om barnet säger att det inte vill träfffa pappan som en frustration över att han inte kommer så ja det är svårt. AJg ställde som krav att pappan skulle ringa dagen innan umgänget och tala om för sin son att de skulle träffas annars blir det inget umgänge den gången och då får han vänta till nästa gång. Om pappan inte ringer säger jag inte till min son att han ska komma och då blir han inte besviken lika ofta. Jag ringer aldrig pappan angående umgänget, han får ringa mig. Han hör av sig allt mer sällan men om han hör av sig får de alltid träffas. Om jag skulle neka umgänge en gång så vill han plöttsligt ha honom varannan helg så umgänget är bara ett sätt att komma åt mig, när han inte kommer åt mig tappar han heltenkelt intresset för sin son, sorgligt men sannt. Han har hört av sig en gång på fyra månader. skulle han höra av sig så visst blir det umgänge även fast min son är sur och arg på honom jag säger bara till pappan att hans son har rätt att vara arg och besviken och vill han inte följa med sin pappa så lirkar vi lite och funkar inte det så får pappa åka hem utan umgänge.

Lycka till och ta det lugnt ge honom ingen chans att jävlas med dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Om föräldrarna är separerade, föräldrarna har gemensam vårdnad men barnen bor bara hos ena föräldern då den andre själv inte orkar ha...
Svar
11
· Visningar
2 404
Senast: lil-sis
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 351
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 798
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp