Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårdnad

Det heter bekräfta faderskap;)

tror inte att man varit tvungen att erkänna sen 70-talet.
 
Sv: Vårdnad

:D

Skyller på min ålder. Bekräfta.....i dagligt tal så säger vi ofta erkänna, ska genast sluta med det.
 
Sv: Vårdnad

Det e ju klart att jag vill ha gemensam vårdnad om detta barnet med, men det vill ju inte han. Tyvärr. Anser att lill*n har lika mkt rätt till sin pappa som dess storasyster, men vill han inte så kan jag ju inte göra så mkt åt saken :crazy:
 
Sv: Vårdnad

Har ni då gemensam vårdnad så har ju pappa rätt till sina pappa dagar. Det kan bli kompliserat för dig ekonomiskt om ni inte bor ihop, tar han ej ut dem, så kan dem inte heller skrivas över på dig. Nu är jag osäker på hur många dagar av föräldraförsäkringen som är pappans. Men det kan vara svårt att få dagis om du måste börja jobba innan barnet är ett år gammalt. Möjligheten finns ju också att barnet bor hos honom under hans föräldradagar.(ibland kan det vara smart att skriva över till gemensam vårdnad när barnet är 1½ år.

Däremot har ju pappan rätt att spara sin dagar upp till barnet är i skolålder.
 
Sv: Vårdnad

Jag har tänkt på det där när det gäller föräldrapenningen, det är väl bara 60 dar som är helt pappans? resten kan han väl skriva över om jag inte har helt fel... fast d skulle han aldrig göra. Att den lille sen skulle bo hos honom är nog inget alternativ när han inte vill ha med varken den eller mej o göra ;)
Men om jag han ensam vårdnad, får jag alla dagarna då? :confused: eller hur funkar det?
 
Sv: Vårdnad

Då får du alla dagarna och du får även "ge bort" de tio pappadagarna till någon annan. Tex din mamma som tar ledigt från sitt arbete de tio dagarna.
 
Sv: Vårdnad

aha. kan va bra o veta. Även fast jag inte direkt har nån o ge bort dom till. Känner inte en människa i denna stan.. å mamma bor 25 mil härifrån :crazy:
 
Sv: Vårdnad

Jag har tänkt på det där när det gäller föräldrapenningen, det är väl bara 60 dar som är helt pappans? resten kan han väl skriva över om jag inte har helt fel... fast d skulle han aldrig göra. Att den lille sen skulle bo hos honom är nog inget alternativ när han inte vill ha med varken den eller mej o göra ;)
Men om jag han ensam vårdnad, får jag alla dagarna då? :confused: eller hur funkar det?

Som kamomilla svarade så får du alla dagarna förutom de där 10.
Jag har själv varit i den sitsen som du är, för 11 år sedan. För att få en allians med pappan så gick jag med på gemensam vårdnad då jag tycker det är vettigt för barnet och för att göra pappan delaktig.
Hade då ingen aning om att man inte kunde få över pappadagarna på sin egen föräldraförsäkring och iom att barn inte fick börja på dagis förrns dem är 12 månader, så var det ett rent elände ekonomiskt. Nu träffades pappan och sonen en del, men att han skulle var ledig för att ha sonen var helt uteslutet då vi inte bodde ihop och dem inte kände varandra så bra trots allt.

Därför ville jag uppmärksamma dig på hur det blir, så man är helt förberedd och inte gör något förhastat.
 
Sv: Vårdnad

Gör inte samma misstag som jag....

Vi har gemensam vårdnad om Elin, och jag sitter nu med en ansökan om dagisplats som han inte vill skriva under ( vet ännu inte det, men han har ursäkter varje gång).

Han har nu inte träffat sitt barn på snart 10 veckor pga att han jobbat och värderat det HÖGRE än de två kvällar i veckan han har Elin, och pga att jag efter 6 veckor sa att han får börja om inskolningen med henne och alltså INTE ha henne utan att jag är med. Vi skulle boka dag, men han hade ursäkter.... och så har jag vägrat tjata mer. Förra veckan skrev han på MSN att han kunde ha henne en av dagarna, men jag skrev bara nej tillbaka. Orkade inte skriva varför jag skrev nej, men han VET anledningen. Och om han skyller på att han inte förstår så undrar jag om han ska ha henne överhuduvtaget, då man måste vara rätt bakom flötet för att missförstå mina förklaringar som vart tydliga och jag gav den till honom TVÅ gånger.

Det här med dagis är dock inte så farligt då jag inte är i ett akut behov och.... om han ska träffa henne ska han skriva under först. Så jag kan vänta ut honom, jag visste också att han skulle fippla om det, så jag är ute i ganska god tid:D. Dessutom så ska jag, om han vägrar, ansöka om ensam vårdnad. Undrar om det inte blir fart på honom då? :devil:

Undrar om jag får hans dagar???:angel:

Så mitt råd är att inte ha gemensam vårdnad! Skit i surgubben och få faderskapet bekräftat, tids nog komemr han och då är det bara att släppa in honom, han är kanske mest tjurskallig nu? Det är ju ganksa långt kvar och precis i början i en bebis liv så märker den ju inte så tydlig om pappan saknas.

Om han inte kommer så gör det kankse inte såå mycket, barn har rätt till sina pappor såklart, men även om barnet är den som såras mest över en kontakt som inte är ömsesidig?
 
Sv: Vårdnad

Jag har bekanta som fått in sina barn på dagis trots att pappan inte skrivit under ansökningarna.

Ring och prata med placeringsassistenten och hör med denna hur dom går tillväga i din kommun när det gäller sånt här.
 
Sv: Vårdnad

Dagiset som ska sökas ligger i grannkommunen och där förstod jag det som om att de inte tar in barn utan båda vårdnadshavares namnteckningar. De sa att man då får ordna upp det med pappa....:(

Men jag ska höra igen när jag lämnar in pojkarnas ansökningar.
 
Sv: Vårdnad

Tack för att du berättade.

det får bli ensam vårdnad oavsett om han vill ha gemensam eller inte när lill*n väl e född.. just för att få slippa allt krångel :crazy:

Räcker att han krånglar tillräckligt när det gäller dottern. *suck*
 
Sv: Vårdnad

Fördelen med att du har ensam vårdnad överväger ju för både dig och bebban.
På det viset kan du ta alla beslut och slippa bråka med en omogen pojkspoling. Bara för att han inte kan trassla med allt så behöver du ju inte utesluta honom ur barnets liv, om han skulle ändra sig.
 
Sv: Vårdnad

Precis det jag tänkte på.

Dock tänkte jag på en annan sak... om jag skulle flytta tillbaka te byhålan vi bodde i innan... o han inte skriver på flyttpapprena på dottern... vad händer då? :crazy:
 
Sv: Vårdnad

Oj vad jag är okunnig märker jag! Vad händer om en nybliven mamma inte vill ta hand om sitt barn? Rent teoretiskt alltså.

Då hamnar det först i jourhem direkt från BB. Sen får mamman och pappan besluta om de vill adoptera bort sitt barn, ta hand om det själva, eller låta det växa upp i fosterhem.

Om ett barn ska adopteras bort måste båda föräldrarna ge sitt samtycke oavsett om pappan är vårdnadshavare eller inte. En mamma får inte bestämma sig förrän tre veckor efter förlossning. Vill hon inte uppge vem fadern är finns en paragraf som säger att faderskapsutredningen får läggas ner om barnet ska adopteras bort, tror att det är FB1:9. Man anser att det är viktigare för barnet att få ett hem än att få veta sitt biologiska ursprung (vilket jag själv är tveksam till).

Vill fadern ta hand om barnet men inte modern får han givetvis göra det.

Vill ingen av föräldrarna ta hand om barnet men en av dem motsätter sig adoption får barnet växa upp i fosterhem. Det finns såna ärenden men det känns som att jag bryter sekretessen om jag ska förklara hur det blivit så.
 
Sv: Vårdnad

Du sitter fast.
Försök att få enskild vårdnad om båda barnen.

Det vet jag inte om jag håller med om.

Jag flyttade 22 mil från mitt X när sonen var 2 år.
Han fortsatte att ha honom varannan vecka ett tag men opraktiskt och inte bra för sonen så jag drev frågan om att få boendet.

Det gick till tingsrätten och där ansågs det att han ändå hade varit mesta tiden med mig och att jag var den som hade mest möjlighet att ta hand om honom. Jag fick boendet.

Så helt självklart är det inte att hon är fast.

/Åsa
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Om föräldrarna är separerade, föräldrarna har gemensam vårdnad men barnen bor bara hos ena föräldern då den andre själv inte orkar ha...
Svar
11
· Visningar
2 404
Senast: lil-sis
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 344
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 798
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp