Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårdnad

Men är det inte så att om hon flyttar måste pappan godkänna att barnet flyttar?
Det har ju stått en hel del om mammor som inte kunnat söka dagisplats eftersom pappan inte godkänt flytten.
 
Sv: Vårdnad

Vid gemensam vårdnad måste båda föräldrarna godkänna flyttanmälan. Vid enskild vårdnad endast den förälder som är vårdnadshavare.
 
Sv: Vårdnad

Försök med enskild vårdnad om BÅDA barnen. Det behöver inte betyda att pappan inte får eller inte ska ha UMGÄNGE, men tänkte, allt praktiskt kring barnen....

Boka tid på familjerådgivningen är ett bra förslag, gå dit själv eller om du lyckas få med exet, det är ju viktigt att försöka samarbeta...
Tycker det låter lite som om han fått ett "frispel"... hoppas han vaknar upp snart!
 
Sv: Vårdnad

Precis det jag tänkte på.

Dock tänkte jag på en annan sak... om jag skulle flytta tillbaka te byhålan vi bodde i innan... o han inte skriver på flyttpapprena på dottern... vad händer då? :crazy:

Du måste berätta för honom att ni flyttar, vill han inte skriva på papper om det så gör folkbokföringen en utredning om var barnet bor.

Då jag har flyttat har de alla gånger kommit fram till att barnen inte bor kvar själva i förra hemmet utan bor med mig i det nya hemmet;)

Den enda praktiska skillnaden på att ha gemensam eller enskild vårdnad är att om du dör och har enskild vårdnad så är det inte självklart att pappan får vårdnaden om barnen utan det görs först en utredning.

Det är enklare att ha enskild vårdnad om det är problem att komma överens.

Allt måste ju båda skriva på.

Jag har däremot inte haft problem med dagis plats, skola och dylikt utan detta har komunen ordnat.

Men pass ansökningar och sådant måste ju båda skriva på även bank papper...

Tycker du är helt suverän som behåller ditt ofödda barn, många hade nog valt en annan utväg i detta.

Håller på dig:love:
 
Sv: Vårdnad

I sådana fall måste du ha bott i en kommun med uråldriga blanketter;)

Vet en kompis som fick barn -82 som bekräftade faderskapet. Däremot står det erkännande på våra engelskspråkiga blanketter (jag jobbar alltså som familjerättssocionom)!
 
Sv: Vårdnad

I sådana fall måste du ha bott i en kommun med uråldriga blanketter;)

Vet en kompis som fick barn -82 som bekräftade faderskapet. Däremot står det erkännande på våra engelskspråkiga blanketter (jag jobbar alltså som familjerättssocionom)!

Mycket möjligt:rofl:

Påpekade att det lät väldigt illa, som om det vore ett brott han skulle erkänna.

Till nästa barn hade de iallafall uppdaterat sig:D
 
Sv: Vårdnad

Jag har en bekant som har samma pappa till sina två barn, den äldsta har dom gemenstam vårdnad om och den yngsta har hon enskild vårdnad om.

Hon har heller aldrig haft några problem med vare sig flytt, skola eller dagis trots att pappan aldrig skrivit på några papper om flytt mm på den äldsta pojken.

Dom här barnen är lite yngre än dina dom är födda -00 och -01 men det funkar fortfarande likadant som det gjorde för dig.
 
Sv: Vårdnad

Men hur förklarar man för barnen att deras pappa bara hämtar och umgås med EN av dem :eek: :cry: :cry:

Min minsta är tillräckligt svartsjuk och ledsen för att han bara har EN pappa medan storebror har TVÅ. Bara tanken på att det bara fanns en och samma pappa som skulle förneka det ENA av barnen får mig att få VÄLDIGT ont i magen :crazy:
 
Sv: Vårdnad

Konstigt..alltså att han inte vill ta ansvar för kommande..tror du inte att han får känslor sen? Det är ju ändå hans barn?!
 
Sv: Vårdnad

Jag hoppas han ändrar inställning till barnet sen när den väl e född... Men om han står fast vid det han säger så kan jag ju inte göra så mkt.
 
Sv: Vårdnad

tro mej, det har jag med :(
Har haft tankar på abort både 1 och 10 gånger, enbart för att jag får så dåligt samvete över att lill*n kommer bli så sårad. :cry:
 
Sv: Vårdnad

Jag tycker att det verkar som om han försöker att straffa dig genom det ofödda barnet.

Det allra bästa vore ju om ni kunde komma till konsensus som inte drabbar det oskyldiga lilla barnet.

Han kommer i vilket fall som helst att bli ekonomiskt ansvarig.
 
Sv: Vårdnad

Men hur förklarar man för barnen att deras pappa bara hämtar och umgås med EN av dem :eek: :cry: :cry:

Min minsta är tillräckligt svartsjuk och ledsen för att han bara har EN pappa medan storebror har TVÅ. Bara tanken på att det bara fanns en och samma pappa som skulle förneka det ENA av barnen får mig att få VÄLDIGT ont i magen :crazy:

Som tur är så umgås inte min väns barn med sin pappa alls så hon slipper den biten.

Jag hade inte gått med på att pappan umgås med ett av barnen!!!
 
Sv: Vårdnad

Jag och sambon har precis separerat, och vi har gemensam vårdnad om dottern. Jag väntar även ett barn till (är i v.13) och han vill att jag ska ha ensam vårdnad om den.

Går det ha gemensam vårdnad om ena och ensam vårdnad om den andra när det är helsyskon? :confused:
Och hur gör man när den lill* väl e född? han säger att han bara kommer bry sej om dottern vi redan har och inte ta nåt ansvar för den andra :crazy: Man kan väl inte tvinga honom att ta ansvar för båda?

Var glad att han erbjuder dig enskild vårdnad, när man gör slut & har gemensam vårdnad är det inte helt ovanligt att fäderna ska jävlas genom barnen, vägra skriva på papper, vägra godkänns flytt, vägra, vägra , vägra, bara för att jävlas med mamman:smirk:

Jag har sambo men har enskild vårdnad om vårat barn, skulle nog inte drömma om att ha gemensam vårdnad, man vet ju aldrig om det tar slut, & då vill jag veta att det inte blir strul.
Detta gör ju att vi inte kan gifta oss då man får gemensam vårdnad då men det är inte hela världen.

& även om du nu har enskild vårdnad så betyder det inte att han inte är pappan till barnet, de kan umgås osv.
Jag tror inte det blir alltför mkt problem med umgänget i & med att det bara är du där när barnet föds, barnet har ju aldrig umgåtts med sin pappa så det vet inte hur det är heller.
Fast jag hade nog försökt att yngsta barnet oxå får följa med på samma aktiviteter med pappan som det äldsta, eftersom de trots allt har samma pappa.Det var lite tankar från mej iaf.
 
Sv: Vårdnad

...Jag har sambo men har enskild vårdnad om vårat barn, skulle nog inte drömma om att ha gemensam vårdnad, man vet ju aldrig om det tar slut, & då vill jag veta att det inte blir strul.
Detta gör ju att vi inte kan gifta oss då man får gemensam vårdnad då men det är inte hela världen...

:eek:DU anser alltså att du har större rätt över barnets vårdnad än vad dess far har? Att om er relation tar slut så är det ok för DIG att strula, bara dra mer eller mindre då pappan inte har vårdnad? För det är ju så DU i princip kan göra mot barnets far.
Och att giftemål skulle ge mer "garantier" mot strul vid en ev separation? Iom att att den gemensamma vårdnaden då inte är "hela världen".
Gemensamt barn = gemensamt ansvar = gemensam vårdnad, dock med förbehåll att det är en fungerande relation de vuxna emellan, men det utgår jag från att det är i ditt fall?

Vad tycker sambon av att bli så förminskad och omyndigförklarad? Tycker inte han att det känns en smula förnedrande att inte vara betrodd med egenskaper som gör honom till en lämplig vårdnadshavare?

Hur hade du själv reagerat om din sambo krävde ensam vårdanad av barnet med hänvisning till att du inte skulle kunna ställa till strul när ert förhållande tog slut?
 
Sv: Vårdnad

Han erbjuder henne inte enskild vårdnad, den får hon automatiskt vid barnets födelse, precis som alla ogifta mammor får.
 
Sv: Vårdnad

Jag har sambo men har enskild vårdnad om vårat barn, skulle nog inte drömma om att ha gemensam vårdnad, man vet ju aldrig om det tar slut, & då vill jag veta att det inte blir strul.
Detta gör ju att vi inte kan gifta oss då man får gemensam vårdnad då men det är inte hela världen.

Mamma mia!

Fy fasen, har inte han lika stor rätt till sitt barn som du har?

Har inte han lika stor bestämmande rätt som du har när det gäller ERAT barn?

Jag vet inte om du missat något i biologin men utan honom hade du inte ens haft ett barn och han har lika stor rätt till barnet som du har.

Hade min sambo sagt något sånt om mig så hade jag banne mig kickat ut människan med näsan före.

Har du ens några känslor för din sambo, det låter inte så tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Om föräldrarna är separerade, föräldrarna har gemensam vårdnad men barnen bor bara hos ena föräldern då den andre själv inte orkar ha...
Svar
11
· Visningar
2 404
Senast: lil-sis
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 344
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 798
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp