E
ecssory
Om en häst blir utdömd och någon vill ge hästen en andra chans och därav erbjuder sig att köpa hästen, vilket pris är det då som anses skäligt?
Jag har fått lära mig att en oskriven regel, baserad på etik och moral, är att man max ger "slaktkostnaden". D.v.s. det som är kvar när försäkringsbolaget betalat ut liv, självrisken är dragen samt kostnaden för slakt.
För visst tar man väl hellre emot pengarna från en köpare som vill ge hästen en andra chans än samma summa efter slakt?
Inte är man väl så otroligt dum och girig att man vill ha en högre summa för att man skulle vrida sig i snålkramper om hästen skulle råka bli helt återställd i nya ägarens ägo?!
Andra alternativet är att man ger bort hästen gratis.
Finns det något annat alternativ som anses skäligt?
Skriv gärna ned resonemanget.
Vi utgår givetvis från att köparen är av bästa sort.
Jag har fått lära mig att en oskriven regel, baserad på etik och moral, är att man max ger "slaktkostnaden". D.v.s. det som är kvar när försäkringsbolaget betalat ut liv, självrisken är dragen samt kostnaden för slakt.
För visst tar man väl hellre emot pengarna från en köpare som vill ge hästen en andra chans än samma summa efter slakt?
Inte är man väl så otroligt dum och girig att man vill ha en högre summa för att man skulle vrida sig i snålkramper om hästen skulle råka bli helt återställd i nya ägarens ägo?!
Andra alternativet är att man ger bort hästen gratis.
Finns det något annat alternativ som anses skäligt?
Skriv gärna ned resonemanget.
Vi utgår givetvis från att köparen är av bästa sort.