Vardagsfrisyr på din dressyrhäst?

Sv: Vardagsfrisyr på din dressyrhäst?

Man borde kunna hitta ett bra mellanting mellan 100 knoppar som pulkaskurks bild och fem knoppar tänker jag ? 30 cm man till vardags ? Gah ;)

Precis! :)

Har inga bilder, men lovar att fixa! Sen är han klippt på nacken säkert 15 cm pga krubbitarrem, där försvinner det minst en knopp! ;)

Då får han ha knoppar på clinicen, jag vill ju inte klippa manen för en dag! :) ska fixa bilder nästa vecka.

Tycker absolut han ska vara knoppad på clinicen:).

*kl*

Junos man. Toktjock och ser lite för klippt ut, men tycker det är helt okej vardagsman:).
72345_10200269268046265_1127754033_n.jpg

Då kanske vi har en knopptråd eller skapar en för jag vill väldigt gärna lära mig att knoppa med så få!

Jag avskyr det och är värdelös på det dessutom.. kanske därför jag inte tycker om det:D

Men usch! ;)

5 har jag på både den jag tävlar själv, nätt häst 164 cm och tränarens grova på 175, lika snyggt på bägge! :)

Du får hemskt gärna komma och prova att göra 5 knoppar på min 4-åring. Om du får 5 på honom så får du det på alla...

*kl*
Brukar ha ca 9-10 st. Bros lite på hur mycket "små fjun" de har vid manken. Enl. mig så finns det inget värre än när man klipper bort taglet vid manken.

Då ser det ut såhär:
0802_zps6002e0e2.jpg

37552_1236180575.jpg

Då kanske vi har en knopptråd eller skapar en för jag vill väldigt gärna lära mig att knoppa med så få!

Jag avskyr det och är värdelös på det dessutom.. kanske därför jag inte tycker om det:D

Du får bosätta dig i Tyskland i några år. Där jag jobbade stod hästarna alltid knoppade, så efter någon vecka eller två kunde jag göra det i sömnen. :crazy:

Urk, ja jag är likadan.... Hästen har dessutom en tjock jätteman, med en virvel ungefär mitt i manen där det alltid blir som en klump. Före och efter den klumpen med man blir det ganska fina och utspridda knoppar, sen blir det typ 20 st tjocka fula i rad:D haha, viss överdrift kanske. Men jag har löst det så bra så att jag tvingar en annan tjej att göra det åt mig! Sen får vi leva med att kanske inte ha de finaste knopparna i världen :)

Bilden är ungefär 12 år gammal, men manen ser ungefär lika ut när jag ids fixa till den.
n747497238_444385_6429.jpg

Bild på virveleländet, i övrigt en mkt fin vinkel att ta kort på en häst i:angel:
059.jpg

Å så knoppad, hade ingen bättre bild.
184147_10150263930944952_3018760_n.jpg

Bonusbild på Frillan på Nya Hästen
549319_10151438252312239_1626608343_n.jpg

*knapp*

Det händer väl på sin höjd en gång per år att jag rycker hästens man. Hon gillar det oskarpt och står och hoppar upp och ner och tycker aj aj Aj!!
Men eftersom hon har extremt mycket tjockare man "på mitten" så försöker jag ta några strån då och då.
Annars använder jag trimkniv då jag är helt inkompetent på att klippa man snyggt. Vill ha den några cm längre än handsbredd då hon har man som gärna lägger sig framåt/uppåt så fort hon rör sig. :grin:

Utsläppt;
retLoumlshoppning069_zpsdea60b71.jpg

Knoppar på ryckt man;
ret2_Hallsta17jun144.jpg

Slarviga knoppar på oryckt man men efter vinter med halstäcke. Det brukar tunna ut lite, gärna på fel ställen... *s*
ret_missarochSkorpan133_zpsa9796c0d.jpg

Nedre tränset :love: :love: Vad är det för nåt?

*kl

Min häst hatar att få manen ryckt, trimkniv likaså. Hon blir vansinnig och är omöjlig att göra det på. Jag tycker även att bremsa är lite väl drastiskt för fåfängan. Så jag klipper, med saxen uppvinklad. Försöker ta lite extra under så den inte är så tjock (hon har päls- och mangener a la nordis).

Jag klippte henne senast i december innan hon skulle på utbildning. Tänkte att jag tar rejält så jag slipper klippa varannan vecka... mitt livs misstag:eek: Halva manen står rakt upp/framåt och är omöjlig att göra nåt åt. Går ju heller inte att tunna ur för jag vågar inte röra den. Nu har den vuxit ut men står fortfarande uppåt/framåt och ser förjävlig ut.

Någon som vet vad jag gjort för fel och vad jag kan göra åt det? :o

Hihi ja det funkar säkert inte på alla hästar, men på "mina" två funkar det i alla fall! :) men manen måste vara äckligt lång!

Bilder på tränarens häst med utsläppt man:
DSC_0205_zps2f51d086.jpg

DSC_0204_zpsa1d3bce8.jpg

Försökte hitta bilder på honom knoppad, men alla tävlingsbilder är tagna från fel sida! Ska fixa...

DSC_0178_zps03c8c8d8.jpg

Aj då, så lång man hade min donna nu innan klippning. Var ju dumt att klippa då jag är väldigt nyfiken på dina knoppar!

Ni tunnar ut manen på båda?

Hihi då får du vänta ett tag med att pröva!

Nä, jag tunnar inte ut på någon av dem, jämnar till lite på längden med saxen bara.

Det är mitt egen-designade kandar (utan stångrem på bilden)uppsytt av sadelmakare. :)

Jag skulle aldrig stå ut med en sån lång 'vardagsman' på min häst! :eek: :D
Men allt för konsten, som det sägs...

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 251
Senast: super
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 252
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama