Vardagsfrisyr på din dressyrhäst?

Sv: Vardagsfrisyr på din dressyrhäst?

jag rycker manen för det blir snyggast så tycker jag på min häst

kl

Brukar köra på trimsax, hästen ogillar att bli ryckt och ofta räcker det med att bara trimma till på små ställen.

Senast ändrad:

img_5260_51423404ddf2b366c2d12c06.jpg

Åhh vad fint du lyckats med manen :love:

Du råkar inte ha vägarna förbi Falun och vara sugen på ett litet extraknäck som hästfrisör? :angel:

Min häst ser ut som ett mongo efter att jag försökt att göra henne fin :(

Åh tack! :o

Haha! Hör av dig i sommar då kanske jag är i krokarna. :D
Ge inte upp! Det har ju tagit mig över ett år att lyckas med hennes man. Bara man tar lite varje dag så blir det bra! :)

Tanthästen håller på att döden dö om jag försöker tunna ur hennes man via ryckning men jag försökte fläta o knoppa den efter klippning men det gååår vrkligen inte:eek:

Manen är tjock å svår att få jämn o snygg o flätorna blir klumpiga och när jag gjort själva knoppen så drar kanten/tofsen på flätan iväg ändå..
Ska jag göra tunna flätor så blir det väl typ 30 knoppar eller nåt.

Hur katten ska jag lyckas med detta om vi ska göra ngn blåbärsstart ngn gång..:confused:

Finns det typ hästfrisörer i Kalmar/ölandstrakten som man kan anlita!?! :)

KL

Jag klipper numera, men hade hästen haft "nordisman" hade jag antingen ryckt eller haft urtunningssax (beroende på om det funkar att rycka eller inte) ... Angående att det blir ojämna knoppar, japp det blir det... Men uttrycket som är så inne "alla gillar olika" ;) Dvs det struntar jag i att de blir ! (tävlar inte på den nivån iaf)

Jag låter manen vara och på tävlingar blir det sydda tjocka knoppar för manen är för tjock/för kort för att en inbakad fläta ska hålla hela dagen.

Hur 17 gör man för att infoga bilder ?!?!?? "Skriv in URL:en för din bild:" betyder vaddå? Känner mig lite korkad...?:confused:

Jag har en SmartTail för att tunna ur manen där det behövs för att få jämna fina knoppar. Fungerar skitbra!!

Jag har en SmartTail för att tunna ur manen där det behövs för att få jämna fina knoppar. Fungerar skitbra!!

Aha, så du använder alltså den för svansen? Har du köpt därifrån eller hittat ngnstans i Sverige..

Ska visa min okunskap men med en uttunningssaz, klipper ni längst upp i manen då?

kl

Jag rycker när/om manen är för tjock, kan vara att jag rycker vissa delar men låter andra vara och vissa gånger rycker jag inte alls. Längden fixar jag med sax, och avslutar med att klippa uppåt för att få det lite naturligare.

Ganska nyfixad, dock ej genomborstad :angel:
dsc01080_510ea9729606ee7ad42fc12e.jpg

Nej jag använder den absolut inte till svansen bara manen (även om den heter SmartTail) svansen vill jag ha så tjock som det bara går och hatar när det är klippt upptill, ser bara loppätet ut tycker jag :angel:

Jag har köpt min på tävling här i Sverige men jag har sett att det finns ett plagiat, som vanligt.., på Hööks..

Jag rek inte att tunna ur manen med urtunningssax närmast hästen! En väninna gjorde det på sin häst för många år sedan och när manen sedan växte så reste sig alltihop och hästen fick punkarfrissa.:rofl:

Nej jag använder den absolut inte till svansen bara manen (även om den heter SmartTail) svansen vill jag ha så tjock som det bara går och hatar när det är klippt upptill, ser bara loppätet ut tycker jag :angel:

Jag har köpt min på tävling här i Sverige men jag har sett att det finns ett plagiat, som vanligt.., på Hööks..

Jag rek inte att tunna ur manen med urtunningssax närmast hästen! En väninna gjorde det på sin häst för många år sedan och när manen sedan växte så reste sig alltihop och hästen fick punkarfrissa.:rofl:

omg va hemskt:rofl::rofl:

Ska se om hxxks är ngt att ha, värt att prova iaf! Tack för tipset!

Haha har samma erfarenhet! En kompis till mig kom på den briljanta idén att helt sonika klippa bort (alltså stubba) det undre lagret av vildvuxen man inför tävling. På DEN tävlingen var ju knopparna skitsnygga men sen, när det där växt ut 2-3 cm...herre jösses! Haha

Kan svara själv också. Jag klipper bara manen på längden, och jag vill ha lååång man när jag ska fläta, vill ha få knoppar, blir snyggast så, brukar ha 5 st. Jag sköter min tränares häst och han har ca. 25-30 cm lång man under tävlingssäsong och ägaren/ryttaren/min tränare får inte röra den! Hon tycker inte det är så roligt bara på träningar när manen är utsläppt bara...hihi

Nu ska hon snart rida på Adelindes clinic och vi pratade om hur vi löser det då med manen. Kan han vara knoppad på clinicen?

Jag använder den från h***s och den fungerar helt suveränt. Har använt samma i säkert två år och den är fortfarande knivskarp och extremt lättanvänd på vilken man som helst :love: längderna kör jag solocomben från samma ställe den har dock nackdelen att bladen blir oskarpa väldigt snabbt och den är ganska dyr. Men har fördelen att man fixar manen så den ser nyryckt ut på 10-15 min :banana:

Men usch! ;)

5 har jag på både den jag tävlar själv, nätt häst 164 cm och tränarens grova på 175, lika snyggt på bägge! :)

Kan svara själv också. Jag klipper bara manen på längden, och jag vill ha lååång man när jag ska fläta, vill ha få knoppar, blir snyggast så, brukar ha 5 st. Jag sköter min tränares häst och han har ca. 25-30 cm lång man under tävlingssäsong och ägaren/ryttaren/min tränare får inte röra den! Hon tycker inte det är så roligt bara på träningar när manen är utsläppt bara...hihi

Nu ska hon snart rida på Adelindes clinic och vi pratade om hur vi löser det då med manen. Kan han vara knoppad på clinicen?

Ja klart han kan ha knoppar:)

Men du har du inte lite bilder på knoppad och på utsläppt man?

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 251
Senast: super
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 252
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama