Vardagsfrisyr på din dressyrhäst?

diamonia

Trådstartare
Vilken frisyr har din häst utan knoppar? Klipper eller rycker du? Klipper man hopphästars man mer än dressyrhästars man?

Jag har alltid ryckt mina hästars man för hand, tjocka manar tunnas ut och blir hanterbara :). En handsbredd lång.

Sv: Vardagsfrisyr på din dressyrhäst?

Jag klipper. Vill gärna ha lite tjockare man. Nu har hon normaltjock. Förra hästens man klipptes också men tunnades ur på vissa ställen för att få jämnare knoppar.
Tidigare tyckte jag att de flesta ryckte men nu tycker jag de flesta klipper.
Halv kass bild på hur hon ser ut i mannen nu. http://instagr.am/p/SFvIenMYEk/

Ja det är så jag tycker oxå, det verkar som om alla klipper numera?

Det kanske är helt omodernt att rycka :p?

Min har ganska normaltjock man, vill ha den ca 15-20 cm lång, blir snyggast knoppar då. Tyvärr så får jag ryck och klipper den kort emellanåt.

Jag klipper, har inte ryckt på många är sen jag såg hur det blödde i man hästs mankam:grin:. Har manen 10-15 cm lång och det är tjocka ponnymanar-blir jättesnygga flätor!

Ponnyman:)
318979_4228755329045_790872728_n.jpg

Flätad:
298713_2260990456153_530341008_n.jpg

Snyggt!

Jag klipper men är helt värdelös på det så särskilt snyggt blir det tyvärr inte. Alla mina hästar ser ut som dalmasar, vet inte vad för fel jag gör:D

Jag fixar kanten med att klippa uppåt med saxen i manen:). Då ser det inte så avklippt ut men ändå jämnt.

klipper mina -och använder trimkniv eller liknande till topparna för att det inte ska se så "kapat" ut. Stoet har lite mer ponnyman som kan vara ganska fluffig och tjock men jag tror hon skulle försöka döda mig om jag gav mig på att rycka den XD

galoppipaddock_zps623eca80.jpg

Min häst har ganska lång man, och jag hoppas den blir längre. Det går att göra hyggliga knoppar av lång man också, har tyvärr inget bildbevis på det.

På före detta hästar har jag klippt en del (som inte gillat att bli ryckta), min förra häst ryckte jag på. Om jag behåller mitt treåriga halvblod lutar det åt att hon också får ha lång man. Jag tycker det är vackert.

Jag använder effileringssax . Börjar med att vända över manen på motsatta sidan och klipper den där . Sen viker jag tillbaka manen och jämnar till från "rätt" sida . Blir bra !

Klipper den först rakt av och då ca en centimeter för lång. Sen vinkelar jag saxen rakt upp och klipper så att sista centimetrarna blir lite tunnare.

KL

Nu var vi långt ifrån dressyr men jag älskar långa manar och brukar sköta dom med trimkniv :) Resultatet blir följande:

DSC04238.JPG

Nu är ju förvisso manen kortare än vanligt på bild, men man ser ju iaf hur topparna blir. Manen tunnas även ut ibland :)

Jag rycker, klipper och flätar min hästs man med jämna mellanrum. Hon har extremt tjock man som står åt alla håll..

img_5260_51423404ddf2b366c2d12c06.jpg

*kl*

På min rycker jag ungefär var tredje gång, klipper de andra. Intervallen beror lite på tävlingar, träningar osv.
Det skulle aldrig gå att bara klippa, då skulle knopparna inte sitta en hel tävling. Knopparna är inte jättestora men det är supersvårt att få dem att hålla ihop. Trodde bara att det var jag som hade tappat mina hästskötartag tills jag knoppade en annan häst, tog en tredjedel av tiden... Till hans pannlugg använder jag fyra gummiband och syr några stygn för att den ska hålla :angel:

Jag brukar göra likadant på de flesta andra hästar också men då behöver man bara rycka lite på mitten där det är lite tjockare för att få knopparna bli jämnare. Klipper gör jag som Fiorano, tycker det blir bäst så.

cac8c881-153a-42e9-a350-81b775e4ffc8.jpg

d131f3c0-9bcb-434e-b6dc-d8c1ab183f86.jpg

Väldigt svår att få helt rak...
61859_465451756823259_1962837108_n_zps8c2b99b3.jpg

Senast ändrad:

kl

Fullblodet har TJOCK man och hatar att bli ryckt. Där gör jag som Mackan, klipper på fel sida och sen går jag över med urtunningssaxen på rätt sida. Nu är det dottern som fixat med hans man, hon klipper och klipper sen lite snett och "hackar till" den lite.

Halvblodet ÄLSKAR att man pillar o grejar med manen, ställer sig o sover när man rycker. Nu är hans man tunn och lättarbetad, stråna lossnar lätt också. Kan ibland klippa istället för rycka då jag inte vill att manen blir alltför tunn! Då klipper jag rakt av och sen fixar jag kanten med trimkniv.

Nej det har jag inte men kommer jag ihåg det kan jag fota i helgen, för då är det dax för lite frisse pyssel igen.

Jag varken rycker eller klipper utan manen är lååång:D Hade jag klippt den så hade det blivit stubb skulle jag tro. Den är jättetjock. För att lyckas hålla ihop den måste jag har två inbakade flätor när jag tävlar:eek:

548666_10151552252893942_1213892377_n.jpg

59167_10151527893563942_1498838445_n.jpg

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 251
Senast: super
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 252
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama