Finns det någon som har gått eller går vård- eller terapihundsutbildning (motsv) med sin hund? Vilken skola har ni valt, och varför? Är ni nöjda med utbildningen?
Jag har två utbildade hundar och en under utbildning. Jobbar nu för tiden för en av nordens största utbildningsanordnare och som enbart sysslar med just sociala tjänstehundar, så jag är väl till viss del partisk. Det jag dock alltid brukar rekommendera intresserade att göra är att söka upp information på utbildningsanordnarnas hemsidor, kontakta dom och se vad som man tror kommer passa en själv bäst. Vi erbjuder t.ex. inga genvägar via onlineutbildningar och sånt eftersom vi vill träffa våra ekipage kontinuerligt, vi är antagligen inte billigast och vi håller utbildningarna i flera steg. Det gör vi av många olika anledningar, bland annat för elevens skull (vissa väljer att stanna på besökshund och är fullt nöjda med det) av säkerhetsskäl, att alla hundar inte passar/trivs/mår bra av att arbeta med barn osv.
Tyvärr är det ju som med allt annat inom hundvärlden, det poppar upp utbildningar lite här och där och titlarna är ju inte skyddade på något vis. Där emot finns det ett dokument framarbetat för en standard för vårdhund. Den följer vi (där jag jobbar alltså, inte alla) även för terapihund, men att vi där tagit bort kravet på vårdutbildning på föraren, samt några moment i lämplighetstesten. Socialstyrelsen har tagit fram riktlinjer, och min chef samarbetar med bland annat astma- och allergiförbundet för att försöka skapa samarbeten så att det finns plats för alla, både allergiker och djurälskare, ute på boenden och avdelningar. Så det händer grejer på området, vilket jag tycker är bra.
Jag tycker det finns flera utbildningar som verkar bra, och några kanske mindre bra. Så tyvärr ligger det i dagsläget mycket ansvar hos den blivande eleven att leta upp en seriös anordnare som man kan trivas med.